Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har desverre ingen andre portter. Finnes det noe bra PCI basert?

 

Nei.

 

 

Men det finnes mange gode pci-expressbaserte. Billigste HBA som er ganske bra er IBM 1015 8 porter. Den er bra til ssd.

 

Koster ca 1000kr i norske butikker. Bare glem å få noe som er noe mening til ssd under dette med mindre man bruker de gode sata 6 portene som er integrert på noen hovedkort.

 

 

Lenke til kommentar

Heisann.

Tenkte å bytte ut min C300 i forldel mot noe nytt (merker at 64gb er litt for lite til mitt bruk nå som BF3 tar så mye plass :p )

Har et budsjett på 2000kr, minimum 128GB, må være knall stabil og rask, hva ville dere valgt ?

Jeg tenkte først på to stk av: Crucial m4 64gb i raid, da snakker vi 1GB i read hastighet.

Noen som mener jeg burde gå for noe annet ? SandForce er vel bare problemer ?

Lenke til kommentar

Heisann.

Tenkte å bytte ut min C300 i forldel mot noe nytt (merker at 64gb er litt for lite til mitt bruk nå som BF3 tar så mye plass :p )

Har et budsjett på 2000kr, minimum 128GB, må være knall stabil og rask, hva ville dere valgt ?

Jeg tenkte først på to stk av: Crucial m4 64gb i raid, da snakker vi 1GB i read hastighet.

Noen som mener jeg burde gå for noe annet ? SandForce er vel bare problemer ?

 

Ingen problemer med Sandforce nå. Er en god stund siden den berømte bugen ble fixet.

 

 

Sandforce med synkron nand / M4 ... it's your choice.

 

 

Lenke til kommentar

Poeng der Kservik.

 

Det kommer også litt an på størrelser og pris.

 

Jeg skal ha meg 2 nye ssd på over 160GB og kan strengt tatt kjøpe dem når som helst. Men jeg venter og ser til 510 har fått en runde innom Anand før jeg bestemmer meg. Hvis vilkårene for firmware og garanti er bedre enn annen sandforce i samme prisklasse, er det jo ingen ting i veien for å velge intel.

 

 

Lenke til kommentar

Poeng der Kservik.

 

Det kommer også litt an på størrelser og pris.

 

Jeg skal ha meg 2 nye ssd på over 160GB og kan strengt tatt kjøpe dem når som helst. Men jeg venter og ser til 510 har fått en runde innom Anand før jeg bestemmer meg. Hvis vilkårene for firmware og garanti er bedre enn annen sandforce i samme prisklasse, er det jo ingen ting i veien for å velge intel.

 

Intel kommer helt sikkert til å legge seg i toppen på pris og jeg tror ikke helt det er verdt det om den ikke er virksomhetskritisk. Men om jeg slenger en SandForce i en server så blir den førstevalg.

Lenke til kommentar

 

Ingen problemer med Sandforce nå. Er en god stund siden den berømte bugen ble fixet.

 

Sandforce med synkron nand / M4 ... it's your choice.

Hmm, jeg klarer ikke helt bestemme meg. OCZ har dårlig rykte med SanForce problemer, stabilitets problemer, har liksom ikke lyst å ta sjansen når man kan unngå det ved å gå for marvell.

På en annen side så har Crucial M4 vært lenge på markedet nå, og det er litt kjipt å kjøpe noe som har vært på markedet så lenge.

Valget må da ha blitt enten Samsung 830, eller plextor PX-128M2P.

Hva vil være best, 2x 64bb samsung 830 eller 1stk plextor 128gb M2P ?

Stemmer det at man mister TRIM støtte ved raid ?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Man mister trim ved hardware Raid. Ikke via software raid. Hvis du har tenkt å kjøre OS på et software raid, vær obs på at Windows ikke har den muligheten. Det går derimot fint med Linux. Kjører du derimot OS på en annen disk så er det ikke noe problem å ha software raid under windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

hWzyZ.png

 

Skal i laptop'en, hva skal jeg velge.

skal bli bruk med SATA 2

 

Ville valgt Samsungen. Den er jo tydelig bedre på mange måter og er billigere og SSDer blir vanligvis ikke 60 grader varme. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Det mest fornuftige valget er 1x120. Den ekstra lesehastigheten bruker du sjeldent, og den er ca ikke merkbar når den brukes. Skrivehastighet er jo uansett ofte dobbel på 120 vs 60.

Dessuten får du trim, og slipper å tenke på styret rundt raid.

 

Om du derimot synes det er gøy å styre med slikt, kan du kjøre 2x60 for hobbyen sin skyld.

 

Et annet argument for 120 er at 60 er litt i minste laget ved fremtidig pensjonering og flytting til laptop etc. Det er rett og slett mer langsiktig å gå for 1x120.

 

I bunn og grunn er det opp til deg, og det finnes ikke noen fasit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...