Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål, har en 64GB Crucial C300 disk nå, den begynner å bli liten, men ønsker ikke å bruke noe penger på en ny større SSD.

 

Jeg har 1TB 7200 og en 500GB 7200 disk liggende, kan jeg på noen måte bruke dem/en av dem sammen med den 64GB disken slik at jeg opprettholder god fart men får større plass?

 

Kjører Win 7.

Lenke til kommentar

Er det noen her som kan SATA-kontrollerkort?

Jeg trenger flere SATA-porter, og vurderer å kjøpe et PCI-kort. SSDer har jeg på hovedkortets SB850, så kraftig ytelse er ikke nødvendig på PCI-kortet. Dog må kortet må fungere godt til fillagringsharddisker og DVDROM etc. Det inkluderer at alle tjenester som Raid 1,5,JBOD osv må virke, samt strømsparingsfunksjoner som spin down (sistnevnte er meget viktig).

 

Spørsmålet er ganske enkelt hvor mye burde jeg investere, og er det noen ting/merker jeg burde passe meg for? Hva betaler man for når man går for et halvdyrt kort som IBM ServeRAID M1015 SAS SATA kontra et mye billigere som Intel Midplane SATA-300 SAS PCI-X?

 

Eventuelt blir jeg glad for spesifikke anbefalinger, da jeg virkelig sliter med å orientere meg blant produktene. Tester er det heller ikke mange av rundt omkring.

Et kort må ha minimum 4 interne SATA(II) porter (helst 8). Jeg har PCI, PCIe 1x og PCIe 4x, og PCIe 8x til disposisjon.

 

 

Takk :)

 

PS

Beklager at jeg spør på grensen til off topic, men det er alle SSDene mine som har gitt meg mangel på SATA-porter, og det kan være flere her som lurer på det samme. :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har i såfall et IBM M1015 liggende med kabelsett. Kortet fungerer ikke i PCIe 16x portene på mitt Classified hovedkort. Portene er nok satt opp mtp skjermkort, så det ble ikke tildelt minne, og da fungerte det ikke å boote fra andre enheter, og ikke fra kortet.

 

Send meg en PM om du er interessert.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ganske enkelt hvor mye burde jeg investere, og er det noen ting/merker jeg burde passe meg for? Hva betaler man for når man går for et halvdyrt kort som IBM ServeRAID M1015 SAS SATA kontra et mye billigere som Intel Midplane SATA-300 SAS PCI-X?

 

Intel ServeRAID M1015 kortet du nevner er ikke halvdyrt, men superbillig. Det er normalt det billigste kortet av god kvalitet man kan kjøpe.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har i såfall et IBM M1015 liggende med kabelsett. Kortet fungerer ikke i PCIe 16x portene på mitt Classified hovedkort. Portene er nok satt opp mtp skjermkort, så det ble ikke tildelt minne, og da fungerte det ikke å boote fra andre enheter, og ikke fra kortet.

 

Send meg en PM om du er interessert.

 

Jeg vurderer dette sterkt, men har satt meg fast i PCIe 8x-grensesnittet. Hovedkortet mitt (ASUS M4A89GTD PRO/USB3) vil sette PCI-porten med GPU til 8x dersom jeg tar i bruk 8x-porten. Jeg har HD 6950 2 GB, og leser på div forum at ytelsetapet fra 16x til 8x er minimalt, men jeg er ikke komfortabel med å strupe grafikkortet foreløpig. Kommentarer på det?

Er det eventuelt mulig å bruke IBM M1015 i en 4x-port? Jeg skal jo bare ha HDDer på den, og alle 8 sataportene skal sjeldent eller aldri jobbe samtidig? (Jeg misstenker at det er fysisk umulig.)

 

Eventuelt andre kort som er gode kjøp? Husk at jeg trenger kun sataII.

 

Takk :)

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Etter å ha spillt SW:ToR fra min eksterne USB disk i noen uker nå ser det ut som om jeg må bite i eplet og kjøpe meg enda en SSD disk. Har en 80 gig X25-M fra før, og lurte på å gå for ukens tilbud på Netshop:

 

http://www.netshop.n...0000166679.aspx

 

Er det noen andre på 120gig som kan sammenlignes med denne i pris/ytelse?

Skal primært brukes til spill, da jeg bruker den andre til OS.

 

Wow, jeg har aldri sett den så billig. Endelig skjeddde det noe med den også på pris.

 

Som alternativer syns jeg Corsair Performance Pro ser bedre og bedre ut. Den har også 32nm Toshiba Toggle NAND. Force GT har 25nm sync NAND.

 

Kan lett anbefale Corsair Performance Pro.

Jeg har selv 128GB utgaven.

 

iqfvpz.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har i såfall et IBM M1015 liggende med kabelsett. Kortet fungerer ikke i PCIe 16x portene på mitt Classified hovedkort. Portene er nok satt opp mtp skjermkort, så det ble ikke tildelt minne, og da fungerte det ikke å boote fra andre enheter, og ikke fra kortet.

 

Send meg en PM om du er interessert.

 

Jeg vurderer dette sterkt, men har satt meg fast i PCIe 8x-grensesnittet. Hovedkortet mitt (ASUS M4A89GTD PRO/USB3) vil sette PCI-porten med GPU til 8x dersom jeg tar i bruk 8x-porten. Jeg har HD 6950 2 GB, og leser på div forum at ytelsetapet fra 16x til 8x er minimalt, men jeg er ikke komfortabel med å strupe grafikkortet foreløpig. Kommentarer på det?

Er det eventuelt mulig å bruke IBM M1015 i en 4x-port? Jeg skal jo bare ha HDDer på den, og alle 8 sataportene skal sjeldent eller aldri jobbe samtidig? (Jeg misstenker at det er fysisk umulig.)

 

Eventuelt andre kort som er gode kjøp? Husk at jeg trenger kun sataII.

 

Takk :)

 

Jeg kjøpte nylig ny rigg selv og var skeptisk til dette.

 

Hadde dette vært et eldre kort med PCI-E 1.0 hadde dette vært et problem, men med pci-e 2.0 og nyere er ikke dette noe problem i praksis. Man kan godt kjøre et GTX 580 kort i en PCI-E 2.0 x8 slot.

 

HARDOCP har testet dette både med single card og SLI:

 

 

http://hardocp.com/article/2010/08/23/gtx_480_sli_pcie_bandwidth_perf_x16x16_vs_x8x8/

 

 

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

For oss SSD entusiaster så kan vi liksom aldri få nok ytelse, iallefall hvis man liker å benche. Men når det gjelder opplevd ytelse under normal bruk av en PC, hvor går grensen der vi merker forskjell fra en SSD til en annen som er enda raskere? Jeg satt å tenkte på om jeg skulle bytte ut min X25-M Gen2 80GB som jeg har i min sekundære maskin til en Corsair Performance Pro 128GB f.eks. Vi alle vet at sistnevnte er raskere, men er det noe poeng liksom.

 

Dere som bencher og tester SSD'er ofte (vel mer enn meg), hvor mener dere sweetspoten ligger hen? Noen tanker rundt dette?

 

På primær maskina gikk jeg fra singel C300 256GB til to stk i RAID 0. Kan ikke påstå jeg merker forskjell i reell bruk... :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg merket heller ikke stor forskjell fra 1 C300 64GB til 2R0 M4 128 GB. Faktisk har boot blitt tregere. Uansett kjøpte jeg for større plass, og da var 2x128 vel så greit som 1x256. Det er veldig greit å kunne ha flere spill og torrents (så slipper jeg HDD-støy) på SSDen. :)

 

JKJK, og dere andre som har svart om kontroller:

 

Takk for hjelpen. Jeg har sendt PM til SilentNet nå..

Angående 8x vs 16x GPU, sjekket jeg like greit selv. Det er enkelt å sjekke, da hovedkortet trenger et switch-kort i den andre porten for at det første skal være 16x.

3DMark 11 ga P4520 med 16x og P4518 med 8x, så det slår jeg meg til ro med.

Lenke til kommentar

Hei!

Har en Samsung SSD 830 128GB, og lurer på, burde jeg få fiksa TRIM på denne?

Har både lest at det er viktig, og at det på denne ikke har så mye å si.

 

Og så prøvde jeg en gang å skru på AHCI i BIOS, men da ville ikke Windows boote før jeg kjørte boot repair, noen som har en god guide på å skru på AHCI?

Lenke til kommentar

Firmware 0309 Update For 5200 Hour Bug til Crucial M4 er ute.

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

 

 

Edit:

 

Download links må editeres "edge tas bort"

--http://edge.crucial.com/firmware/m4/0309/ProductFlyer-letter_m4-firmware0309_01-12.pdf-->http://crucial.com/firmware/m4/0309/ProductFlyer-letter_m4-firmware0309_01-12.pdf<--

 

Og

--http://edge.crucial.com/firmware/m4/0309/Crucialm4_0309.zip-->http://crucial.com/firmware/m4/0309/Crucialm4_0309.zip<--

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei!

Har en Samsung SSD 830 128GB, og lurer på, burde jeg få fiksa TRIM på denne?

Har både lest at det er viktig, og at det på denne ikke har så mye å si.

 

Og så prøvde jeg en gang å skru på AHCI i BIOS, men da ville ikke Windows boote før jeg kjørte boot repair, noen som har en god guide på å skru på AHCI?

 

 

Er vel litt flaut at du ikke kjenner til denne tråden :tease: : http://www.diskusjon...0#entry14314679

 

Kikk litt på post#2, mot slutten av posten :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Da har jeg blant annet 3stk 128gb m4 på vei. De skal få gleden av å kobles på Arecaen min, så jeg er veldig spent på denne kombinasjonen :new_woot:

 

Kan jo fortelle at det er epic fail helt til det kommer ut en ny firmware til m4 som fikser problemet med sasexpandere. M4 nekter å coldboote opp med firmware 009 og nyere med Areca 1880ix og lsi kontrollere med samme raidchip.

 

 

JEg har selv 4 stk m4 med 009 firmware. Anvil har også dette problemet, samt flere på xtremesystems. Akkurat nå så kjører jeg noen Vertex 3 maxiops i stedenfor, mens m4 gjør jobben i noen x79 oppsett.

Jaja, har bare ventet siden 25. november eller.no

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...