Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytteverdien av RAID-0 vs single med total kapasitet 120GB av nyeste generasjon SSD kommer an på bruksområde, men med mindre du kjører tunge workloads og har en veldig kraftig CPU (ca 4 kjerner eller mer på 4GHz eller mer) vil du ikke klare å skille de uten stoppeklokke eller benchmarks.

 

Som andre nevner er det også en nedside med at man mister TRIM, så degradering blir noe man må ta mer hensyn til. Om man ikke trenger hele kapasiteten er det jo mulig å partisjonere RAIDet til 100GiB i stedet for 111GiB (som er typisk), da ekstra spare area vil gjøre RAIDet mindre utsatt for degradering av skriveytelse. Med single drive får man samme situasjon bare ved å ha ledig plass på partisjonen.

 

Det med hva man kan bruke SSDen til om man oppgraderer seinere er også et fint poeng. Jeg kjører 4R0 C300 64GB nå, og om jeg oppgraderer er har jeg ikke selv maskiner det er aktuelt å putte disse i, da jeg allerede har puttet større/nyere SSDer i dem. Å selge billig eller gi i gave til venner/familie er jo alltids et alternativ, men fremmover er 128GB et bedre alternativ, i hvertfall med prisene vi har og kommer til å få.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt min Force GT 120gb siden juli 2011, og har nå et lite "issue".

 

SSDen er systempartisjon og kun det. Ingen store spill, filer etc. rett og slett kun elementære programmer som Office, Photoshop og drivere.

 

Problemet er at det tar enormt lang tid å laste inn filene i f.eks. C:/Users/xxxxx/Nedlasting - Les 6-7 sekunder.

 

Kan selvfølgelig vente, men 5400rpm HDD gjør jobben kjappere.... Denne forsinkelsen merkes godt i andre oppgaver og ved oppstart, men ikke like godt. Har siste FW og TRIM aktivert.

 

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar

SSD disker og torrents er vel ingen god kombo såvidt jeg har skjønt?

 

Men om man har kun OS på SSD'n, og torrent programmet bruker en "vanlig" hardisk til å lagre både ferdige og incomplete filer på, er det noen fare da?

 

Edit: Og kan fortsatt denne https://prisguiden.no/produkt/crucial-m4-64-gb-148272 anbefales som "bang for buck" ssd?

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt min Force GT 120gb siden juli 2011, og har nå et lite "issue".

 

SSDen er systempartisjon og kun det. Ingen store spill, filer etc. rett og slett kun elementære programmer som Office, Photoshop og drivere.

 

Problemet er at det tar enormt lang tid å laste inn filene i f.eks. C:/Users/xxxxx/Nedlasting - Les 6-7 sekunder.

 

Kan selvfølgelig vente, men 5400rpm HDD gjør jobben kjappere.... Denne forsinkelsen merkes godt i andre oppgaver og ved oppstart, men ikke like godt. Har siste FW og TRIM aktivert.

 

Noen forslag? :)

 

Det høres veldig ut som SuperFetch er aktivert: http://www.addictivetips.com/windows-tips/disable-windows-7-superfetch/

 

Funksjonen er ment for snurredisker og skal gjøre at opplevelsen av å hente data fra disk mer smooth. Det er helt feil på SSD.

Lenke til kommentar

SSD disker og torrents er vel ingen god kombo såvidt jeg har skjønt?

 

Men om man har kun OS på SSD'n, og torrent programmet bruker en "vanlig" hardisk til å lagre både ferdige og incomplete filer på, er det noen fare da?

 

Edit: Og kan fortsatt denne https://prisguiden.no/...m4-64-gb-148272 anbefales som "bang for buck" ssd?

 

Helt feil er det vel ikke. Å laste ned torrents gir mye skriveaktivitet. Har du lyst til å minimere skriveaktiviteten til din SSD, så kan du prøve å kjøre det et annet sted, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke en SSD i dag stortrives med type torrent/nzb trafikk?

SSD trives iallefal godt her med torrentnedlasting. Fordelen å laste ned torrent til ssd array er at det går veldig fort å pakke ut filene, om de er pakket da.

 

 

Torrentdump på ssd, deretter flytte de til filserver er kjekt.

 

Det er jo synn å ikkje bruke ssdene når man først har den. Er jo akkurat som å ha en ferrari i garasjen hele året for å minske slitasjen. (Det hadde ikkje skjedd hos meg) :D

 

 

 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke en SSD i dag stortrives med type torrent/nzb trafikk?

SSD trives iallefal godt her med torrentnedlasting. Fordelen å laste ned torrent til ssd array er at det går veldig fort å pakke ut filene, om de er pakket da.

 

 

Torrentdump på ssd, deretter flytte de til filserver er kjekt.

 

Det er jo synn å ikkje bruke ssdene når man først har den. Er jo akkurat som å ha en ferrari i garasjen hele året for å minske slitasjen. (Det hadde ikkje skjedd hos meg) :D

Jupp og derfor har jeg benyttet SSD til slikt siden dag 1 :). Nå over 3 år? :hmm:. Tiden flyr når man har det morro med teknologiske fremskritt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva faen"#¤#¤% #¤%

 

Oppdaterte akurat bios på HP Elitebook 8460p'en min.

 

Den har en Intel 510 250GB og en OCZ Vertex 3 max iops 120GB i seg.

 

 

 

 

I changelogen under enhancements for oppdateringen står det:

 

SP55676:

 

- Provides support for an additional Wirelesss WAN module.

- Provides support for the SATA 3.0 SSD hard drive.

 

Men

 

Det som skjer er at vertexen gikk ned fra dryge 500MB seq read til under 300 o.O

 

Hva slags svartmakt er nå dette? Finner ingen innstillinger i bios for å aktivere/deaktivere Sata 600 hastigheter heller.

 

Spørs om jeg må flashe en versjon tilbake da .... BALLE.

 

 

Lenke til kommentar

SSD disker og torrents er vel ingen god kombo såvidt jeg har skjønt?

 

Men om man har kun OS på SSD'n, og torrent programmet bruker en "vanlig" hardisk til å lagre både ferdige og incomplete filer på, er det noen fare da?

 

Edit: Og kan fortsatt denne https://prisguiden.no/produkt/crucial-m4-64-gb-148272 anbefales som "bang for buck" ssd?

 

Du klarer ikke slite ut en SSD med vanlig aktivitet. Selvfølgelig kan du bruke den til å lagre filer fra torrents. Jeg gjør dette selv. Har faktisk bare SSD i maskinen min nå. Ingen HDDs lenger. Lagring av filer foregår på egen filserver (se signatur) etter at dem er ferdig nedlastet.

Lenke til kommentar

Hva faen"#¤#¤% #¤%

Oppdaterte akurat bios på HP Elitebook 8460p'en min.

Den har en Intel 510 250GB og en OCZ Vertex 3 max iops 120GB i seg.

I changelogen under enhancements for oppdateringen står det:

SP55676:

- Provides support for an additional Wirelesss WAN module.

- Provides support for the SATA 3.0 SSD hard drive.

Men

Det som skjer er at vertexen gikk ned fra dryge 500MB seq read til under 300 o.O

Hva slags svartmakt er nå dette? Finner ingen innstillinger i bios for å aktivere/deaktivere Sata 600 hastigheter heller.

Spørs om jeg må flashe en versjon tilbake da .... BALLE.

 

Flashet tilbake til gammel bios, og da er alt i orden igjen. Her må HP ha bomma skikkelig o.O 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt min Force GT 120gb siden juli 2011, og har nå et lite "issue".

 

SSDen er systempartisjon og kun det. Ingen store spill, filer etc. rett og slett kun elementære programmer som Office, Photoshop og drivere.

 

Problemet er at det tar enormt lang tid å laste inn filene i f.eks. C:/Users/xxxxx/Nedlasting - Les 6-7 sekunder.

 

Kan selvfølgelig vente, men 5400rpm HDD gjør jobben kjappere.... Denne forsinkelsen merkes godt i andre oppgaver og ved oppstart, men ikke like godt. Har siste FW og TRIM aktivert.

 

Noen forslag? :)

 

Det høres veldig ut som SuperFetch er aktivert: http://www.addictivetips.com/windows-tips/disable-windows-7-superfetch/

 

Funksjonen er ment for snurredisker og skal gjøre at opplevelsen av å hente data fra disk mer smooth. Det er helt feil på SSD.

Takk for svar, men det hjalp dessverre ingenting. Den stod på "manuelt" fra før, men deaktiverte.

 

Noen andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Nå har jeg hatt min Force GT 120gb siden juli 2011, og har nå et lite "issue".

 

SSDen er systempartisjon og kun det. Ingen store spill, filer etc. rett og slett kun elementære programmer som Office, Photoshop og drivere.

 

Problemet er at det tar enormt lang tid å laste inn filene i f.eks. C:/Users/xxxxx/Nedlasting - Les 6-7 sekunder.

 

Kan selvfølgelig vente, men 5400rpm HDD gjør jobben kjappere.... Denne forsinkelsen merkes godt i andre oppgaver og ved oppstart, men ikke like godt. Har siste FW og TRIM aktivert.

 

Noen forslag? :)

 

Det høres veldig ut som SuperFetch er aktivert: http://www.addictive...s-7-superfetch/

 

Funksjonen er ment for snurredisker og skal gjøre at opplevelsen av å hente data fra disk mer smooth. Det er helt feil på SSD.

Takk for svar, men det hjalp dessverre ingenting. Den stod på "manuelt" fra før, men deaktiverte.

 

Noen andre forslag? :)

 

Oppdater driveren til HDD/SSD kontrolleren på HK. Har hørt om slikt før på Marvell kontrollere.  

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Beklager at jeg går litt utenfor tema her:

 

Nå har jeg installert IBM M1015, og jeg har truffet på noen problemer. Jeg har OS satt opp på et raid0 på SB850, og i BIOS er dermed sata satt til RAID modus. Av en eller annen merkelig grunn virker ikke M1015 når BIOS er satt til RAID modus. Det virker med både IDE modus og AHCI modus.

Med RAID modus vises ikke bootsekvensen til M1015 under POST, men windows finner kortet (men sier under driverinstallasjon at kortet ikke kunne startes).

 

Så spørsmål:

Vet noen om en workaround for BIOSen sin idiotiske tendens til å kludre til alt når SB850-sataportene er satt til RAID modus? (Hovedkortet er ASUS M4A89GTD PRO/USB3, og BIOS er noe fra American microsystems.)

 

Evt: Går det ann å flytte OS raidet fra hovedkortets SBB850 til M1015 som nå sitter i PCI-porten, og vil det senke ytelsen til systemet?

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...