Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

SSD er nok billig når de som går i 1. klasse på barneskolen i dag får barn som 25-åringer :p

 

Det kom vel prat fra sjefer hos Intel/SandForce at vi vil se SSDer på 512 GB på samme pris som high-end 120 GB SSDer rundt Q4 i år.

Om 2-3 år, med omtrent samme utvikling som vi har i dag, ser jeg ingen grunn til at folk fortsatt burde kjøpe harddisker.

 

Å stoppe HDD-produksjonen sånn helt uten videre er naturligvis uhørt, men den vil nok dabbe heftig av, spesielt med tanke på ''krisen''. Folk blir nok mer vant til tanken av SSDer, og bedre kjent med de for tiden.

 

Ikke dårlig. 510gb til 2000+-, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk til 512GB SSDer i løpet av 2012 til ca 2000kr, men det er ikke negativt om det skjer.

 

Når det gjelder kapasitet er det mulig å lage SSDer i samme formfaktor og kapasitet som harddisker, men det koster, og det er der problemet ligger.

Jeg mener på BitMicro hadde egenlagde SSDer 2,5" MLC SSDer på 2,4(?)TB i 2010.

I mainstream markedet er det OCZ's Everest kontroller brukt i Octane som var først ute med 1TB støtte, som ble sluppet i 2011, men 1TB kapasitet enheter ble ikke tilgjengelige før i år.

 

Prisene på SSDer er nå på et nivå hvor det er aktuelt for folk med romslige budsjetter å kjøpe SSDer til masselagring av aktiv data, eller for folk som ikke trenger mer enn 512GB-2TB (og har dype lommer).

Å jobbe med aktiv data på SSD RAID gjør at man fort blir bortskjemt :p

Lenke til kommentar
Er ivrig å bytte ut C300en min med Intel 520.

Ytelsemessig virker det bortkastet. Hvis du trenger større kapasitet kan du få tilsvarende raske SSDer med 256 GB til betydelig bedre priser.

Ja, det er primært kapasitet jeg er ute etter. Har en 64gb kun i hovedmaskinen, så derfor vil jeg ha en 128gb, for senere å utvide med en til.

 

520 er jo i samme prissjiktet som de fleste andre. F.eks 830, M4, 320 osv. Har 80gb SSD fra Intel i laptopen (gen.2) og har vært strålende fornøyd så langt. Har heller ikke flere sataporter igjen på hovedmaskinen. Har brukt opp alle onboard + har en 2 porters kontroller fra Highpoint (620).

 

Hvilke 256 gb er betydelig bedre priset? Egentlig er plass mindre viktig, har klart med med 64 gb nå i noen år, og har over 10 TB å plassere alt det andre. Men kunne tenkt meg 128 gb slik at jeg kan ha installert mer enn et spill i tillegg til photoshop-pakka :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til 512GB SSDer i løpet av 2012 til ca 2000kr, men det er ikke negativt om det skjer.

 

Når det gjelder kapasitet er det mulig å lage SSDer i samme formfaktor og kapasitet som harddisker, men det koster, og det er der problemet ligger.

Jeg mener på BitMicro hadde egenlagde SSDer 2,5" MLC SSDer på 2,4(?)TB i 2010.

I mainstream markedet er det OCZ's Everest kontroller brukt i Octane som var først ute med 1TB støtte, som ble sluppet i 2011, men 1TB kapasitet enheter ble ikke tilgjengelige før i år.

 

Prisene på SSDer er nå på et nivå hvor det er aktuelt for folk med romslige budsjetter å kjøpe SSDer til masselagring av aktiv data, eller for folk som ikke trenger mer enn 512GB-2TB (og har dype lommer).

Å jobbe med aktiv data på SSD RAID gjør at man fort blir bortskjemt :p

 

Det er jo ikke snakk om dype lommer en gang. Pengene er på plass, men jeg betaler ikke 130.000 for 3.2TB OCZ revodrive.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om dype lommer en gang. Pengene er på plass, men jeg betaler ikke 130.000 for 3.2TB OCZ revodrive.

MLC SSDer koster i dag i område 10-15kr/gb avhengig av NAND brukt og hvor gode marginer produsentene vil ha.

om 3,2TB revodrive koster 130.000 tar OCZ seg gode marginer, selv etter kontrollere.

130K / 15 = 48K for NAND (veldig høyt estimat)
+ 5-10K for kontrollere
=< 60K
70K marginer

Om du går for en IBM 8-porters HBA (nevnt over) med RAID 0/1/10 støtte kan du kjøre 8x512GB = 4TB (RAID 0) for ca:

1000 + 8*5500 = 45.000kr, med lese og skrivehastigheter i område 2GB/s(?) og 100K IOPS les/skriv (med litt kølengde)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om dype lommer en gang. Pengene er på plass, men jeg betaler ikke 130.000 for 3.2TB OCZ revodrive.

MLC SSDer koster i dag i område 10-15kr/gb avhengig av NAND brukt og hvor gode marginer produsentene vil ha.

om 3,2TB revodrive koster 130.000 tar OCZ seg gode marginer, selv etter kontrollere.

130K / 15 = 48K for NAND (veldig høyt estimat)
+ 5-10K for kontrollere
=< 60K
70K marginer

Om du går for en IBM 8-porters HBA (nevnt over) med RAID 0/1/10 støtte kan du kjøre 8x512GB = 4TB (RAID 0) for ca:

1000 + 8*5500 = 45.000kr, med lese og skrivehastigheter i område 2GB/s(?) og 100K IOPS les/skriv (med litt kølengde)

 

Interessant.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men likevell:

 

https://www.facebook...43963015636261/

 

 

 

Vi som krever at alle som har opplevd RAID-krasj skal ha rett på senskadeerstattning på lik linje med krigsveteraner.

 

Dette innebærer også sykepenger/delt uføretrygd fra dag 1 og rett til permisjon for å sørge over sine døde disker og kunne ta vare på pårørende raidkontrollere.

 

Rehabilitering/array-rebuild stønad må regnes ut etter ant. TB tapt data * ant. disker i array. HOT-spare disker på blåresept og fradrag på skatten for BBU innen 2013!!!!

 

 

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...