Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen etter, det var på høy tid. CMOS har passert CCD for mange år siden som den ledende teknologien. Jeg regner med et solid hopp i blant spesielt høy-ISO egenskaper.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har et stativ som skal greie 5kg, så kan jeg bruke 5kg med kamera utstyr på det, kan jeg da henge 2kg på det? Eller er det sånn at kamera utstyret må veie 3kg og da kan jeg henge 2kg på det?

 

Stativ, skjønner at hva man henger på stativet ikke går ut over hva som kan holdes av hodet.

Hvis stativet tåler 5kg, da tåler det totalt 5kg, samme hvor du henger de 5 kiloene. 3kg på hodet, 2kg på stativet = 5kg.

Om stativet klarer 5 kg, du setter 5kg kamera på hodet og i tillegg 2kg på stativet, ja da er du jo 2kg over det stativet er beregnet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Velkommen etter, det var på høy tid. CMOS har passert CCD for mange år siden som den ledende teknologien. Jeg regner med et solid hopp i blant spesielt høy-ISO egenskaper.

 

På hvilke måter er CMOS overlegent CCD med tanke på foto? Bortsett fra ISO ...

Lenke til kommentar

På hvilke måter er CMOS overlegent CCD med tanke på foto? Bortsett fra ISO ...

CMOS er billigere, kjappere å lese data fra, blir ikke så varme og slipper at lyset "blør" over i nabopiksler når sensler blir overeksponert.

CCD har en fordel angående rolling shutter, som kan være et problem ved video for flere CMOS-sensorer.

 

CCD hadde tidligere høyere bildekvalitet, men ettersom CMOS-teknologien har modnet tror jeg dette ikke lenger er et så stort problem.

Lenke til kommentar

CCD hadde tidligere høyere bildekvalitet, men ettersom CMOS-teknologien har modnet tror jeg dette ikke lenger er et så stort problem.

 

 

Tror CMOS er på samme nivå som CMOS nå på lav ISO. På høy ISO er CMOS bedre. Er ikke sikker på om det skyldes teknologien i seg selv eller at "ingen" utvikler CCD videre lenger. Uansett, med CMOS får man glede av utviklingen som gjøres på CMOS-sensorer som nå brukes i nesten alle kompakt- og speilreflekskameraer.

 

CMOS gir også muligheten for video og live view. Om video er interessant for mellomformabrukere vet jeg ikke, men for de som bruker mellomformat for f.eks landskap, har god tid, stativ og har betalt 100-200K for et mellomformat bakstykke gir live view mulighet for helt perfekt fokusering og vibrasjonfri eksponering uten MLU. Elektronisk søker er også en mulighet (hvis noen vil ha det). Hva Hasselblad vil utnytte av muligheter i første versjon vet jeg ikke, men Phase har i hvert fall prøvd å få til Live View - uten å lykkes helt (lav oppfriskningshastighet) med CCD-sensor.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Noen erfaringer med uorginale batterier? Nærmere sagt batteri som erstatter LP-E8. De lyger helt sikkert på kapasiteten, men lurer på om det kan være direkte skadelig. Er CE-merket, men det kan jo være falskt.

Tja, de jeg har handlet "phottix" står oppført med større kapasitet men jeg får/fikk endel mindre antall bilder imellom ladingene og de varte ikke så lenge. Kjøper bare originale batterier nå til kameraet og synes dustin.no har greie priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen erfaringer med uorginale batterier? Nærmere sagt batteri som erstatter LP-E8. De lyger helt sikkert på kapasiteten, men lurer på om det kan være direkte skadelig. Er CE-merket, men det kan jo være falskt.

En kompis kjøpte med batterier fra India til min D700. Funka helt plettfritt, men den hadde nok ikke den samme elektronikken som i de originale, mtp å sjekke levetid og "helse" på batteriet.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det skyldes teknologien i seg selv eller at "ingen" utvikler CCD videre lenger.

Bingo.

 

CCD gikk av moten omtrent da liveview og etter hvert video på kameraer med store sensorer ble standard. CCD bruker noe mer strøm og utvikler mer varme, hvilket ga utfordringer når det ble forventet at store sensorer skulle kunne ta bilder 30 ganger i sekundet (eller mer) kontinuerlig over mange minutter.

 

Før live view på store sensorer ble et tema i ca 2007 var CCD og CMOS tilnærmet likeverdige. CCD har falt bakpå på konsumentmarkedet fordi etterspørselen er minimal.

 

I teorien har CCD dårligere signal/støyforhold per arealenhet fordi noe av sensorarealet må brukes til CCD'ene, mens på en CMOS-sensor kan mer areal brukes til fotositer. Jeg vil tro at forskjellen i praksis ville vært minimal om man hadde hatt samme utvikling på CCD som på CMOS, slik at med bla. bakbelyste sensorer og mikrolinser som dekker hele sensoren, ville ikke CCD stått mye, om noe tilbake for CMOS.

 

Enkelte CCD-sensorer har også en stor fordel, som ingen så langt har klart å få til på CMOS enda - global elektronisk lukker. En funksjon som gjør det mulig å droppe den mekaniske lukkeren som er det svakeste punktet på systemkameraer med og uten speil, som eliminerer rolling shutter-effekten i videoopptak, som gjør det mulig å ta blitsbilder på alle lukkertider med alle blitser, og som gjør det mulig å ha lukkertider mye raskere enn 1/8000 sekund som kameraer med mekanisk lukker er begrenset til. CMOSIS (som bla. lager sensoren i Leica M 240) og Truesense (som bla. lager sensoren i Pentax 645D og en del andre mellomformatkameraer) har design for CMOS-sensorer med global elektronisk lukker klare, men har så langt ikke fått satt disse i produksjon, såvidt jeg vet. Panasonic har også noe på trappene, innlysende at dette vil være en kjempefordel for dem som satser så mye på video.

 

For sluttbruker er det uansett helt irrelevant om det er den ene eller andre sensorteknologien i bunn. Det er kun ingeniørene som utvikler kameraet som trenger å forholde seg til dette. For sluttbruker holder det å se listen over kameraets funksjoner, se på bildene, og eventuelt videoen som kommer ut av kameraet for å vurdere kvaliteten - sensorteknologi er uinteressant.

 

Dagens elektronikkleksjon ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt meg et pent brukt EOS 500D. Hadde et Nikon D3000, men det ble stjålet i fjor etter å ha ligget ubrukt ganske lenge.

 

Håper å få tatt flere bilder med dette kamera og jeg gleder meg til å få kommet meg ut de neste dagene/ukene for å leke med kamera. Bare synd det ser ut som det er meldt overskyet og grått vær her på østlandet i dagene som kommer.

Lenke til kommentar

Jeg undres om noen her har noe tanker om Nikon D3300? Jeg har bare behov for et enkelt kamera med vanlig søker - det jeg har i dag har elektrisk søker (Sony A7R)...i noen situasjoner er det latterlig plagsomt med objektivene jeg bruker som har nikon fatning med adapter fordi huset ikke greier å forstå at den kan se noe.

Jeg trenger ikke dermed noe high end Nikon, D3300 har en grei sensor, lager bilder i god størrelse og vil kunne fungere greit tenker jeg, men er så lenge siden jeg har brukt noe DX fra Nikon at jeg bare undres om det er penger ut vinduet og jeg heller bør prøve å prute ned en D600 på bruktmarkedet til en decent pris?...noen selges jo for 8000 kr, så med D610 som kom bør en vel kunne få ned i 5000 etter hvert kanskje?

Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal en tolke: Demobrukt, selges som den er. I orginaleske.

 

Men D5200 er vel grei skuring på kvaliteten på bildene den tar etc? Er Zeiss optikk som skal brukes med den, MF.

 

tomsi: tja, derfor jeg har A7R, den kan ta makrodelen, da har jeg som regel lys osv godt nok, men i noen situasjoner - dog få, så ønsker jeg å ha muligheten å veksle. Vippbar skjerm etc er dermed ikke særlig viktig.

Lenke til kommentar

DX/FX problematikken? Nå følte jeg meg latterlig noob her...utdyp Tom :p

 

Tja - hvis D5200 er egentlig ganske greit kamera så er 3000 kr en veldig grei pris siden det er sånn kjekt å ha....jeg vil betale minst mulig for å si det slik :)

 

Men fotovideo kan vel ikke vri seg unna reklamasjonsretten på det kameraet der uansett med "som den er"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...