Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg gå for raid 0 for hastighet, eller raid 1 for speiling og sikkerhet? Det er vel klart at raid 0 er det kjappeste, men jeg kommer ikke utenom sikkerheten. Nå skal jeg si at jeg aldri har opplevd HDD krasj på mine 15 år med hard databruk (selv om det sikkert kommer en gang). Men det er vel slik at en HDD ikke bare slutter å virke sånn uten videre, det vil vel være ulyder og andre uregelmessigheter før den tar kvelden?

Anta alltid at enhver harddisk lever ved et under, og på et hvilket som helst tidspunkt kan finne på å begå harakiri. Senest for tre-fire dager siden satt og ryddet opp i en venninnes (steingamle) Mac – hun opplevde den som litt treg – mens jeg holdt på døde disken helt plutselig. Inntil jeg fikk forklart sammenhengen her ble dette oppfattet som at jeg ødela maskinen hennes; heldigvis hadde hun en nylig backup og det var kurant å få installert en ny HDD.

 

Forslag til et kompromiss: gå for raid 0 for hastighet, men kjør en automatisk backup til en annen disk. Denne kan være treg og billig fordi du ikke skal jobbe fra den.

 

--

 

Noe helt annet: det går ubønnhørlig mot at jeg må rense sensoren i mitt 5D2. Er det noen gode rensesett å få kjøpt? Befinner meg mye «off the grid», så må ta sikte på å gjøre slikt selv.

Lenke til kommentar

 

Noe helt annet: det går ubønnhørlig mot at jeg må rense sensoren i mitt 5D2. Er det noen gode rensesett å få kjøpt? Befinner meg mye «off the grid», så må ta sikte på å gjøre slikt selv.

Bare ikke gjør som han her, ellers så er det og studere fremgangsmåten som står i manualen som følger med nøye og holdt deg unna speilet/mattskiven.

 

Dette settet er greit og du kan kjøpe refill, jeg bruker denne "støvsugeren" til og gjøre rent huset innvendig først.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Forslag til et kompromiss: gå for raid 0 for hastighet, men kjør en automatisk backup til en annen disk. Denne kan være treg og billig fordi du ikke skal jobbe fra den.

 

 

Det ble en mellomting gitt.. Det ble raid 0, men jeg har flere USB 3.0 disker på 1TB slike blå, røde, grønne WD disker liggende.. så jeg flyttet bildemappa til thunderbolt disken, også tar jeg å kopierer bildemappa i utgangspunktet 1 gang i uka til den USB disken, men det kommer litt an på hvor mye bilder tar i uka..

 

Så da har jeg bilder liggene på 2 disker, og det får være bra nok, skal litt til for at begge diskene ryker samtidig, spesielt når at de engang ikke ligger på samme sted.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har én stk sikkerhetsdisk i tillegg til hoveddisken med bildene på. Blir det samme opplegget som jeg har i dag, bortsett frem til nå har jeg hatt sikkerheten min i Time Machine disken til iMac'en.. :) Nå ligger sikkerheten i en disk som ligger bortgjemt i en safe, og blir ikke tatt ut før det er behov for det, slik at slitasjen blir langt mindre.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Vi har butikksafer her hjemme, sånne der 500 kg klassen, disse er nesten helt vanntette og brannsikre. Itillegg så ligger HDD'en i en slik stripspose, slik at den ligger helt vanntett.. :) Vurderer en jottacloud sak, får noe tilbud igjennom fotoklubben her.. :)

Lenke til kommentar

Eneste som er noe skitt med den løsningen du skisserer er at du manuelt må kjøre backupprosedyren. Slikt har en lei tendens til å ikke skje. En variant som krever litt mer av utstyret, men mindre av deg: to backupdisker, én i safen, en som alltid er tilkoblet. Sett opp en rutine som automatisk kopierer bildedisken til den til enhver tid tilkoblede backupdisken, og roter fra tid til annen hvilken disk du har tilkoblet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som vet hvordan jeg setter hvilken disk/katalog jeg importerer mine bilder til i LR? I ACR kan jeg sette rett plassering til min eksterne disk/katalog. Men i LR så legger den importerte bilder til intern HDD'en på iMac'en, og ikke til min eksterne disk som jeg vil at den skal gjøre!!

 

Hvordan endre på dette i LR?

 

EDIT: fant utav det, det lå bare rett under øynene mine.. :p

Endret av Slettet+3124
La til info
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg setter hvilken disk/katalog jeg importerer mine bilder til i LR? I ACR kan jeg sette rett plassering til min eksterne disk/katalog. Men i LR så legger den importerte bilder til intern HDD'en på iMac'en, og ikke til min eksterne disk som jeg vil at den skal gjøre!!

 

Hvordan endre på dette i LR?

 

EDIT: fant utav det, det lå bare rett under øynene mine.. :p

ctrl mens du åpner LR for å velge katalog.

 

 

i windows ihvertfall

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...