Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likevel, han bemerker seg uansett kun som nok en forsmådd Tromsøværing som er såra og vonbroten fordi det ikke ble noe av et planlagt Tromsø-OL :)

Det kan kanskje tolkes i den retningen om man vil. Det kan også tolkes i retning "nei til OL i Norge, uavhengig av sted". Jeg tilhører sistnevnte gruppe og synes eposten beskriver mitt syn like bra. Ærlighet og rederlighet er viktig uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke dy meg i går kveld og monterte en trådløs blitsutløser fra Hahnell tiltenkt Canon på mitt nye Olympus E-PL5. Canon 430EXII fyrte av den, så da slipper jeg å kjøpe blits til Olympusen. Veldig greit å kunne bruke den til takblitsing trådløst.

 

Eneste er om senderen kan skade kameraet over tid, men jeg tviler på det. Sender har samme type batteri i Olympus og Canon versjonen på 3 volt. Det er en ekstra pinne på senderen i forhold til blitsskoen på Olympusen, men den treffer bare dødt materie.

Jeg har sendt epost til hahnel med spørsmål om de kan si at dette er trygt. (Edit: Foreløpig ikke fått svar fra dem nå i helgen) Noen bedre vitende som har erfaring med lignende her?

Til info er svaret på eposten at det ikke er skadelig for kameraet.

Lenke til kommentar

Ser ut som filmfolka kan glede seg litt, hvis ryktene er sanne da.

 

 

We heard rumour that some folk in the video world are selling off gear in anticipation of a global shutter capable of 2.5k video being made available on an, as of yet, unnamed DSLR. While the wording is hearsay, A global shutter DSLR would definitely be an advancement in film-making tech.

Canon har også tatt patent på en form for kompakte linser, spennnende.

 

 

If I’m reading this correctly, if the aperture follows the curvature of the glass you end up by saving some space which can lead to more compact lenses, if not for the M line, than perhaps we’ll see some smaller EF-S lenses.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Ser ut som filmfolka kan glede seg litt, hvis ryktene er sanne da.

 

 

We heard rumour that some folk in the video world are selling off gear in anticipation of a global shutter capable of 2.5k video being made available on an, as of yet, unnamed DSLR. While the wording is hearsay, A global shutter DSLR would definitely be an advancement in film-making tech.

Definitivt spennende om det stemmer, men det der høres egentlig mer ut som et C-serie kamera.

 

2.5k er også litt merkelig oppløsning. Kan det være snakk om RAW-video? I såfall er vel 2.5k omtrent perfekt til å debayere til 2k og 1080p.

Lenke til kommentar

Kanskje dette kan være av interesse for noen her: http://www.ononesoftware.com/landing/pe8offer/

 

onOne Softwares Perfect Effects 8 full lisens gratis, tilbudet utgår 28. januar.

 

Selges normalt for $99.

 

Noen som har klart å laste ned? Skjer ingenting når jeg prøver. Dvs, når jeg trykker "request download" ser det ut som den laster siden på nytt, så skjer det ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Jeg synes 2,5K høres glimrende ut fordi det gir mulighet til å justere utsnittet dynamisk når man skal produsere FullHD materiale. Kamerarystelser kan i stor grad redigeres vekk. Det er vel samme grunn til at Red har 5K og ikke 4K.

Hovedgrunnen til at RED kjører 5K og ikke 4K er at det forsvinner detaljer i debayer-prosessen. ALtså for å få et detaljert nok bilde til at det tilsvarer 4k ganger 2k med detaljer

Lenke til kommentar

 

Kanskje dette kan være av interesse for noen her: http://www.ononesoftware.com/landing/pe8offer/

 

onOne Softwares Perfect Effects 8 full lisens gratis, tilbudet utgår 28. januar.

 

Selges normalt for $99.

 

Noen som har klart å laste ned? Skjer ingenting når jeg prøver. Dvs, når jeg trykker "request download" ser det ut som den laster siden på nytt, så skjer det ikke noe mer.

 

Du må taste inn informasjon etter du har trykket "request download". Det dukker opp lenger ned på samme side. Deretter kan du laste ned.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at RED kjører 5K og ikke 4K er at det forsvinner detaljer i debayer-prosessen. ALtså for å få et detaljert nok bilde til at det tilsvarer 4k ganger 2k med detaljer

Detaljene forsvinner vel egentlig allerede i bayerfilteret og ikke i debayerprosessen. Debayer bevarer med minimalt tap de detaljene som slapp gjennom bayerfilteret. Hadde det vært grunnen er vel roten av 2 det riktige tallet å gange både vertikal og horisontal oppløsning med for å få "fulle" detaljer med bayerfilter. Jeg tror fortsatt det handler om bildestabilisering, beskjæringsmuligheter og aspectratiojustering i etterbehandling.
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje dette kan være av interesse for noen her: http://www.ononesoftware.com/landing/pe8offer/

 

onOne Softwares Perfect Effects 8 full lisens gratis, tilbudet utgår 28. januar.

 

Selges normalt for $99.

 

Noen som har klart å laste ned? Skjer ingenting når jeg prøver. Dvs, når jeg trykker "request download" ser det ut som den laster siden på nytt, så skjer det ikke noe mer.

 

Du må taste inn informasjon etter du har trykket "request download". Det dukker opp lenger ned på samme side. Deretter kan du laste ned.

 

Funker ikke i Opera, tydeligvis. Prøvde IE11, der virker det.

Takker :)

Lenke til kommentar

 

Hovedgrunnen til at RED kjører 5K og ikke 4K er at det forsvinner detaljer i debayer-prosessen. ALtså for å få et detaljert nok bilde til at det tilsvarer 4k ganger 2k med detaljer

Detaljene forsvinner vel egentlig allerede i bayerfilteret og ikke i debayerprosessen. Debayer bevarer med minimalt tap de detaljene som slapp gjennom bayerfilteret. Hadde det vært grunnen er vel roten av 2 det riktige tallet å gange både vertikal og horisontal oppløsning med for å få "fulle" detaljer med bayerfilter. Jeg tror fortsatt det handler om bildestabilisering, beskjæringsmuligheter og aspectratiojustering i etterbehandling.

 

Begge deler er riktig.

 

Som olegunnaro sier er hoved grunnen til at disse kameraene har høyere oppløsning sensor for debayering og over-sampling ned til en lavere oppløsning som lanserings format (4K).

 

Ikke det at alle som skyter med Red kameraer har fått med seg at oversamling er det smarteste for best kvalitet og i mange tilfeller skyter med 4K crop eller cropper ned bilde i etterbehandlingen i stedet for å over-sample ned. :hm:

 

Arri Alexa og Sony F65 gjør denne debayer/over-sampling i kamera når de ikke bruker RAW filene.

 

Hvis man bruker hele sensor oppløsningen fra RAW formatet etter Debayer så har man overskytende plass så man kan man re-frame og stabilisere for man over-sampler ned til 4K (2K for Alexa).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...