Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør batteri og kamera/blits oppbevares hver for seg ved lang tid uten bruk?

Bruker du vanlige batterier så skiller de ut syre etter en tid, alkaliske batterier kan også lekke. Moderne oppladbare batterier skal ikke lekke, men de kan gå i stykke og utvikle varme.

 

Uansett er det ikke så viktig siden oppladbare batterier slutter og fungere hvis de ikke blir vedlikeholdsladet med jevne mellomrom, så da er det like greit og ta de ut.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, ofte når jeg leser/ser på bilder så er bildet tatt med en iso som ikke er "normal". For eksempel iso 5000, eller andre tall som jeg ikke har på mitt kamera (canon 550d, starter på 100 og øker med det dobbelte til 6400). Er det jeg som har et for simpelt kamera, eller er det noe jeg ikke skjønner, hvordan får de sånne tall?

Lenke til kommentar

Alle digitale systemkameraer har vel muligheten til endre iso verdien med 1\3 stopp mellom hvert "hakk", og begge mine hus (D800 og D3s) har også ISO 5000 som mulighet. Sannsynligvis, så har du stilt inn ditt kamera til å kun endre ISO verdi i hele trinn (100 - 200- 400 - osv).

Etter å letet gjennom alle menyene opptil flere ganger og kjapp googling så virker det sånn at iso kan endre seg i 1/3 steg på auto iso, mens på manuell iso så er det kun hele steg. Kan noen bekrefte at det er sånn på 550d?

Lenke til kommentar

 

Alle digitale systemkameraer har vel muligheten til endre iso verdien med 1\3 stopp mellom hvert "hakk", og begge mine hus (D800 og D3s) har også ISO 5000 som mulighet. Sannsynligvis, så har du stilt inn ditt kamera til å kun endre ISO verdi i hele trinn (100 - 200- 400 - osv).

Etter å letet gjennom alle menyene opptil flere ganger og kjapp googling så virker det sånn at iso kan endre seg i 1/3 steg på auto iso, mens på manuell iso så er det kun hele steg. Kan noen bekrefte at det er sånn på 550d?
Tror med 90% sannsynlighet at det ikke går på 550D. Tror den kun har 100,200,400 etc.

 

EDIT:

Du har helt rett. Auto-ISO kan ta mellomverdier også som 160,320,640

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar

Tips for et greit allround macro objektiv til Canon? Har lyst til å prøve meg på macro, men har ikke sett for meg noe bestemt område.

Hva er bruksområdene til feks 100mm vs 50mm? Ser for meg rundt 3-4000,- men også tips til hva jeg kan se etter brukt.

 

Sigma 70mm 1:2.8 og Tamron 90mm 1:2.8 er begge gode med anvendelig brennvidde. Begge går for rundt 2000 på bruktmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips for et greit allround macro objektiv til Canon? Har lyst til å prøve meg på macro, men har ikke sett for meg noe bestemt område.

Hva er bruksområdene til feks 100mm vs 50mm? Ser for meg rundt 3-4000,- men også tips til hva jeg kan se etter brukt.

 

Jeg har EF-S 60mm selv. Lav vekt og liten størrese. Nøyaktig og lydløs fokusmotor. Pen bokeh og meget pen bildekvalitet - farger/ skarphet. Også bra som portrettobjektiv. Brennvidden er fin som allround, men ønsker du å ta bilder av insekter bør du kjøpe noe som Sigma 150 mm macro.

 

Husk at førstnevnte kun fungerer på crop!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tips for et greit allround macro objektiv til Canon? Har lyst til å prøve meg på macro, men har ikke sett for meg noe bestemt område.

Hva er bruksområdene til feks 100mm vs 50mm? Ser for meg rundt 3-4000,- men også tips til hva jeg kan se etter brukt.

Ca 100 mm er den mest allsidige brennvidden for fotografering av både blomster og insekter. Canons 60 mm (som Rowdy nevner) er ypperlig på et crophus til blomsterfotografering. Sigma 150 mm er et meget godt valg dersom insekter er det antatte hovedmotivet, men ligger litt utenfor budsjettet. Som sagt 100 mm er et godt kompromiss, men der har jeg ikke testet noen objektiver, i motsetning til de to nevnte (60/150) som jeg har hatt god erfaring med. Canons 60 mm er også et svært anvendelig objektiv også til f.eks. portrettfotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...