Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naive nordmenn går rundt og tror at korrupsjon er noe vi stort sett leser skjer i utlandet.

Tja, tror ikke det er så mange voksne Nordmenn som ikke vet at det foregår "korrupsjon" på alle plan i Norge.

 

Det er veldig vanlig at man får varer/tjenester billig privat hvis selger vet at det kan hjelpe på salg til vedkommes firma.

Har selv benyttet meg av dette noen ganger når firmakontakter tilbyr meg tjenester/varer privat til langt under markedspris for at de skal få innpass der jeg jobber/jobbet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For to år siden ble det annonsert tre stk for 6000, 6000 og 6500 kr.

For tre år siden ble det annonsert åtte stk for 8000, 10000, 5500, 4000, 6500, 5000, 8900 og 6800 kr.

 

Hvis du skal selge: prøv med 7000 først og eventuelt senk prisen til 6500, 6000 og 5500 hvis den ikke blir solgt. For 5000 kr kan du like gjerne holde den tilbake en stund og prøve å selge den på nytt til kanskje 6000, 5500 og deretter 5000.

 

Hvis du skal kjøpe: Prøv med 5500 og eventuelt øk til 6000. PS. Vurder også Sigmas 18-35mm f/1,8. Du mister litt ramme fra fullformat (må beskjære med en faktor ca 1,3x avhengig av brennvidde og blender) men får til gjengjeld over 1 trinn mer lys. I kampanjer går den for ca 5000 kr helt nytt med garanti, reklamasjon og frakt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke dy meg i går kveld og monterte en trådløs blitsutløser fra Hahnell tiltenkt Canon på mitt nye Olympus E-PL5. Canon 430EXII fyrte av den, så da slipper jeg å kjøpe blits til Olympusen. Veldig greit å kunne bruke den til takblitsing trådløst.

 

Eneste er om senderen kan skade kameraet over tid, men jeg tviler på det. Sender har samme type batteri i Olympus og Canon versjonen på 3 volt. Det er en ekstra pinne på senderen i forhold til blitsskoen på Olympusen, men den treffer bare dødt materie.

Jeg har sendt epost til hahnel med spørsmål om de kan si at dette er trygt. (Edit: Foreløpig ikke fått svar fra dem nå i helgen) Noen bedre vitende som har erfaring med lignende her?

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Fantastisk bra svar til Idressforbundet! Jeg pratet tilfeldigvis om OL-saken tidligere i dag i omtrent samme ordelag. Naive nordmenn går rundt og tror at korrupsjon er noe vi stort sett leser skjer i utlandet.

Likevel, han bemerker seg uansett kun som nok en forsmådd Tromsøværing som er såra og vonbroten fordi det ikke ble noe av et planlagt Tromsø-OL :) At han påstår at det ikke har vært snø i Oslo i løpet av de siste månedene viser jo at han ikke gidder å gjøre et (snø)fnugg av research før han fyrer løs.

 

Jeg har heller ikke sett noen nylige meningsmålinger om støtte til Oslo OL, men før valget viste meningsmålinger at Oslo-befolkningen var blant de som var minst positive til tanken, og likevel ble det flertall for Oslo OL blant Oslo-befolkningen. Så hans påstand om at det ikke har støtte blant befolkningen på landsbasis er også faktafeil.

 

45% ja mot 37% nei på landsbasis

38% ja mot 47% nei i Oslo

 

Den frekke, nedlatende og dømmende tonen han skriver til en høflig og positivt ladet forespørsel, samt trusler om rettslige skritt før det så mye som er mistanke om urettmessig bruk, viser meg også litt hva slags en person han er. Makan til surpomp :)

 

Når det er sagt, jeg stemte nei for et OL i Oslo, men av helt andre grunner enn at Tromsø ble nedstemt.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kikker litt på Visico oktaboks, og lurer litt på fatningen til denne.. jeg har Lastolite Lumen8 studio blitser, og disse har etter hva jeg skjønt S Type Bayonet fatning. Noen forslag til hvordan jeg kan se etter hvilke fatninger oktaboksen må ha, for at den skal passe mitt blits oppsett??

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Alt av Visico har Bowens fatning. Så da er det bare å finne ut om du har det samme på dine blitser.

Finner du det ikke ut, så kan jeg alltids stille opp frivillig til å måle fatningen på mitt Visico-studiokit, så kan vi fort sammenligne. Lett som en plett om ikke du finner det på nett..

 

PS: Men man ser jo fort om hvilken fatning man har.. Aldri vært så in i det selv, men man ser det jo lett her fant jeg ut av: http://www.lastolite.com/product_list/1067030.1045689.1067102.0.0/Connection_Kits

 

Fant denne, så da har vi vel svaret:
"The s type bayonet is the fitting Bowens use. There are three lugs on reflectors that fit in the slots in the lights when you push and twist to fit."
http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157607044315551/

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Alt av Visico har Bowens fatning. Så da er det bare å finne ut om du har det samme på dine blitser.

 

Finner du det ikke ut, så kan jeg alltids stille opp frivillig til å måle fatningen på mitt Visico-studiokit, så kan vi fort sammenligne. Lett som en plett om ikke du finner det på nett..

 

PS: Men man ser jo fort om hvilken fatning man har.. Aldri vært så in i det selv, men man ser det jo lett her fant jeg ut av: http://www.lastolite.com/product_list/1067030.1045689.1067102.0.0/Connection_Kits

 

Fant denne, så da har vi vel svaret:

"The s type bayonet is the fitting Bowens use. There are three lugs on reflectors that fit in the slots in the lights when you push and twist to fit."

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157607044315551/

 

 

Takk for svar!! Men hvilken boks skal jeg går for? De har forskjellige innfattninger disse: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Visico&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.XVisico+Octagonal+Softbox+150cm&_nkw=Visico+Octagonal+Softbox+150cm&_sacat=0

 

Men var de slik å forstå at Bowens fatning gikk direkte overens med S Type som Lastolite har? Er ikke så vanvittig god på tenknisk engelsk.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...