Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i alle dager skal en tolke: Demobrukt, selges som den er. I orginaleske. Men D5200 er vel grei skuring på kvaliteten på bildene den tar etc? Er Zeiss optikk som skal brukes med den, MF. tomsi: tja, derfor jeg har A7R, den kan ta makrodelen, da har jeg som regel lys osv godt nok, men i noen situasjoner - dog få, så ønsker jeg å ha muligheten å veksle. Vippbar skjerm etc er dermed ikke særlig viktig.

Ville vurdert brukt D700/D600 - større sensor gir større mattskive, som gir større og lysere søker. Da får du nok lys til å kunne skifte ut mattskiven med en ekstra matt en, og du får fokus mye mer presist.

 

For meg er en matt mattskive en "need to have" til manuell fokus - mye mer gøy å ta bilder når du ser presist hvor fokus er. :)

Lenke til kommentar

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det.

 

Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

 

Lenke til kommentar

Humoren er mer når de hevder 6 måneder garanti er alt jeg får....og på spørsmål om reklamasjonsrett så avviser de at jeg overhode har noen i det hele tatt....go figure. Nå er det så lenge siden jeg hade med fkjl å gjøre at jeg pokker ble usikker, men likefult kan jeg banne på at de er på vidda med den påstanden.

Hvem er "de" og hva er kontekst?

For bruktkjøp kan det godt være at du kun får noen få måneder garanti, og at du ikke får reklamasjonsrett - det er vel bare på nye varer det er reklamasjonsrett?

 

Edit: Joda - kjøpsloven gjelder:

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson

http://www.dinside.no/922069/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Humoren er mer når de hevder 6 måneder garanti er alt jeg får....og på spørsmål om reklamasjonsrett så avviser de at jeg overhode har noen i det hele tatt....go figure. Nå er det så lenge siden jeg hade med fkjl å gjøre at jeg pokker ble usikker, men likefult kan jeg banne på at de er på vidda med den påstanden.

Hvem er "de" og hva er kontekst?

For bruktkjøp kan det godt være at du kun får noen få måneder garanti, og at du ikke får reklamasjonsrett - det er vel bare på nye varer det er reklamasjonsrett?

 

Fotovideo - og nei, det kan de ikke :) (det finnes ingenting i kap. 1 som sier noe slik begrensning og loven er ufravikelig)

Fkjl. tar ikke hensyn til om varen er brukt eller ikke i forhold til OM du har reklamasjonsrett, det påvirker dog:

 

kjøper du en vare som er helt latterlig elendig stand og påstår den skal ha like egenskaper som en ny, trass at selger sa den var kjørt over med traktor er det en sak, men dette var et hus der deler kunne mangle, men ikke mer. Deres påstand var at de kunne avtale vekk reklamasjonsretten, noe de ikke kan :)

 

edit: det som er litt søtt er jo at hver gang jeg snakker med dem så sitter jeg med følelsen at de har snakket meg vekk fra kjøpet ved å komme om tips på annet jeg kan gjøre, så får litt dålig samvittighet etter hvert. To ganger nå de egentlig har snakket meg vekk fra kjøp :p

 

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det. Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

 

Du er klar over at du virker litt historieløs når du ikke kan leve med 12 Mp? Selvsagt finnes det nyere og bedre kamera enn D700, og mange gode grunner til å velge noe annet, men oppløsning er ikke en av de grunnene. Du skal ha behov for å skrive ut ekstremt store bilder før du trenger mer.

Må bare sitere fra dpreview sin test av Nikon D1, som med sine 2,7 Mp sannsynligvis ikke er i stand til å printe større enn passfoto:

"The D1 is everything the professional photographer could need and a whole lot more, build quality is second to none, image quality is excellent with a few funnies which, as long as you know, you can work around."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det. Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

 

Du er klar over at du virker litt historieløs når du ikke kan leve med 12 Mp? Selvsagt finnes det nyere og bedre kamera enn D700, og mange gode grunner til å velge noe annet, men oppløsning er ikke en av de grunnene. Du skal ha behov for å skrive ut ekstremt store bilder før du trenger mer.

Må bare sitere fra dpreview sin test av Nikon D1, som med sine 2,7 Mp sannsynligvis ikke er i stand til å printe større enn passfoto:

"The D1 is everything the professional photographer could need and a whole lot more, build quality is second to none, image quality is excellent with a few funnies which, as long as you know, you can work around."

 

 

Nå er jeg ikke spesielt gammel, så åpenbart er jeg noe historieløs om du sikter til det...men vitterlig; jeg vet hvorfor JEG velger vekk D700, om de grunnene er legitime for deg - beklager min arroganse; er en smule likegyldig for meg, for det er jeg som skal bruke, betale og trives med kamera...helst noen år :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke spesielt gammel, så åpenbart er jeg noe historieløs om du sikter til det...men vitterlig; jeg vet hvorfor JEG velger vekk D700, om de grunnene er legitime for deg - beklager min arroganse; er en smule likegyldig for meg, for det er jeg som skal bruke, betale og trives med kamera...helst noen år :)

Går ut fra at du vil ha høy oppløsning til den gjeve optikken din, men jeg ville også tenkt på dette med stor og god søker - for meg er en god søker halve moroa.

 

Ville også vurdert andre Nikon F/Sony-adaptre - kanskje du finner et mer intelligent et så all optikken din fungerer korrekt med A7R'en?

Lenke til kommentar

 

Nå er jeg ikke spesielt gammel, så åpenbart er jeg noe historieløs om du sikter til det...men vitterlig; jeg vet hvorfor JEG velger vekk D700, om de grunnene er legitime for deg - beklager min arroganse; er en smule likegyldig for meg, for det er jeg som skal bruke, betale og trives med kamera...helst noen år :)

Går ut fra at du vil ha høy oppløsning til den gjeve optikken din, men jeg ville også tenkt på dette med stor og god søker - for meg er en god søker halve moroa.

 

Ville også vurdert andre Nikon F/Sony-adaptre - kanskje du finner et mer intelligent et så all optikken din fungerer korrekt med A7R'en?

 

Tja - der humoren lå når han sa det fantes en workaround jeg ikke har funnet, så skal prøve den. Det jeg "klikka" på var at de prøvde å si at jeg ikke fikk noe reklamasjonsrett :)

Lenke til kommentar

En demovare er en brukt vare og ikke ny vare, men alle produkter i dette segmentet skal ha 5 års forbrukerrettigheter fra salgsdatoen noe som kan være vanskelig og finne siden varen faktisk aldri har blitt solgt. Vanligvis så får man en eller annen form for garanti på demovarer, så det skal det opplyses om.

 

Uansett så skal en vare fungere som forventet utifra stand og en demovare burde ha en forventet stand som et nytt produkt sålenge intet annet er opplyst.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg ikke spesielt gammel, så åpenbart er jeg noe historieløs om du sikter til det...men vitterlig; jeg vet hvorfor JEG velger vekk D700, om de grunnene er legitime for deg - beklager min arroganse; er en smule likegyldig for meg, for det er jeg som skal bruke, betale og trives med kamera...helst noen år :)

 

Selvsagt, kjøp for all del akkurat hva du vil ha, men tenk over om det er oppløsningen eller hva det er som gjør at du ønsker deg det ene eller det andre kameraet. Min påstand (som jeg ikke er alene om) er at det skal mye til å ha behov for høyere oppløsning enn det du får med D700.

Så, skal du forstørre til over en meter, eller beskjære tilsvarende det kan det godt hende du har behovet. Om du ikke skal, finnes behovet for oppløsning kun i ditt eget hode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det. Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

Hva skal du så bruke det til, siden det blir for smått med 12mpx?

 

Jeg har et print hengende på Værnes som er 5-6 meter i bredden, satt sammen av 4 vertikale bilder fra D700 ... 12mpx var mer enn nok.

Lenke til kommentar

 

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det. Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

Hva skal du så bruke det til, siden det blir for smått med 12mpx?

 

Jeg har et print hengende på Værnes som er 5-6 meter i bredden, satt sammen av 4 vertikale bilder fra D700 ... 12mpx var mer enn nok.

 

My point exggcactly. Ingen ser forskjell før bildet er godt over en meter bredt.

Forskjellen i oppløsning opp til D800 ikke er mer enn 73% lineært. Fra D 700 til D600 er forskjellen 41%. Dette kan enten brukes til beskjæring eller større print, men det nærmer seg ytegrensen for mange objektiver.

Selvsagt er det en haug av grunner til å velge D800, etter min mening er ikke oppløsningen en av dem.

Lenke til kommentar

 

Snakket med dem - fikk vite at å ordne at jeg fikk en dag hjemme å teste med optikken neppe var noe problem, så tenker jeg kan få testet til søndagen når jeg skal inn i sånn miljø at jeg uansett blir utsatt for det. Med A7R så kniper det igjen å anskaffe noe dyrt ekstra kamera fordi det er så sjelden nødvendig. Med D700 blir det for lite mp å gå på for meg syns jeg. 12,1 mp er for lite for meg uansett hvordan jeg vrir det.

Hva skal du så bruke det til, siden det blir for smått med 12mpx?

 

Jeg har et print hengende på Værnes som er 5-6 meter i bredden, satt sammen av 4 vertikale bilder fra D700 ... 12mpx var mer enn nok.

 

 

Det kan godt være, men jeg argumenterer utifra min arbeidsmetode, min personlige mening, faktum at jeg har hatt d700, faktum at 12mp vs 36 gir mindre spillerom OM noe skjer, faktum at jeg tar mennesker osv....12 MP er lite i mange sammenhenger, med variabler, det er mer enn nok i andre...på slutten av dagen med erfaring med henholdvis 4,6,12 og 16 er at jeg har holdt meg fint med 24mp. At A7R har en 36 mp sensor er praktisk, men betyr ikke at jeg mener 36 er noe absolutt krav, men OM noe skjer så har jeg langt mer rep å henge meg med på den enn med en 12 MP sensor... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...