Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen steder i Oslo sentrum hvor man kan kjøpe nødvendig utstyr til tradisjonell barbering? Jeg trodde kanskje Barbershop hadde et utsalgssted i Oslo, men det ser ikke sånn ut på nettsidene deres.

Dapper i Nordre gate på grunerløkka (rett ved schous plass mot Akerselva, ikke langt fra mathallen) selger det meste du trenger. Mistenker de samarbeider med barbershop, men usikker på hva evt. connection er der.
Lenke til kommentar

Er det mulig å komme i gang her uten at det koster en formue? Vet ikke om dette er noe form meg, så dumt å da bruke store summer på noe som kanskje ikke blir brukt.

 

Så hva er å anbefale for å komme i gang?

 

Jeg sliter også med en del røde prikker på halsen etter barbering. Noen gode råd her? 

 

Kjøp deg en billig høvel på ebay eller DX for å teste ut, koster ikke mye. Blader er også veldig billig, 1-2 kroner stykket om en kjøper litt store pakker. Men anbefaler deg å kjøpe en god høvel på sikt for å få kjenne skikkelig på hvor digg det er. Kjøp barbersåpen til bodyshop, koster ikke så mye og du finner den lokalt, gå for en god børste. Denne kan du bruke om du velger å gå tilbke til gilette uansett. 

 

Prikkene vill nok forsvinne med endring av utstyr, om ikke finnes det preshave oljer og slikt. Men jeg bruker ikke dette da mitt problem gikk vekk med å kaste gilett utstyret :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å komme i gang her uten at det koster en formue? Vet ikke om dette er noe form meg, så dumt å da bruke store summer på noe som kanskje ikke blir brukt.

 

Så hva er å anbefale for å komme i gang?

 

Jeg sliter også med en del røde prikker på halsen etter barbering. Noen gode råd her?

Jeg kjøpt en en starterpakke hos raka.no for ca 600kr. Mühle r89-høvel og noen blader, samt kost og edwin jagger barberkrem. Prisen er ca samme som en ny gilette med krem. Anbefales! Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Bare startsettet på 600 er jo langt over hva gilette koster vel?

 

Nå kjøper jeg sjelden dette i butikkene hjemme, men betaler da ikke mer enn 69 for 5 blader, og 79 for høvell med 3 blader.

 

Uansett bra dere kommer med tips, men å si kjøp en høvell på ebay og en pakke med blader hjelper ikke stort.

 

Jeg trenger konkrete tips her :)

 

Kan jeg ikke kjøpe "børsteløs" krem?

Lenke til kommentar

Budsjett:

 

Razor med blad(helt tilfeldig):

http://www.ebay.com/itm/Mens-Safety-Silver-Double-Edge-Blade-Shaving-Hair-Razor-Shaver-w-Blades-/291411656061?hash=item43d97cfd7d

 

Og kjøp krem og børste hos bodyshop. 

 

Og ja du trenger børste, det gjør godt for huden din og du blir kvitt de røde merkene(sannsynligvis). Se også videoer hvordan du skal shave på en god måte og lær deg hvilken vei håret ditt vokser. 

 

Og når du er "frelst", kjøp deg en skikkelig razor og blader :) 

Lenke til kommentar

Budsjett:

 

Razor med blad(helt tilfeldig):

http://www.ebay.com/itm/Mens-Safety-Silver-Double-Edge-Blade-Shaving-Hair-Razor-Shaver-w-Blades-/291411656061?hash=item43d97cfd7d

 

Og kjøp krem og børste hos bodyshop. 

 

Og ja du trenger børste, det gjør godt for huden din og du blir kvitt de røde merkene(sannsynligvis). Se også videoer hvordan du skal shave på en god måte og lær deg hvilken vei håret ditt vokser. 

 

Og når du er "frelst", kjøp deg en skikkelig razor og blader :)

 

Ja jeg fant noen billige her også som ser ut til å få greit med skryt:

 

http://www.banggood.com/1-Holder-12-Blades-Double-Edge-Razor-Manual-Shaver-Chrome-Stand-p-956771.html

 

https://www.fasttech.com/products/0/10006656/1520605-rimei-2003-stainless-steel-men-s-manual-shaver

 

http://eud.dx.com/product/rimei-men-s-manual-razor-shaver-silver-844201352#.VbXiO7OqpBc

 

Aner ikke hvordan de er i forhold til den du linker til da.

Lenke til kommentar

 

Budsjett:

 

Razor med blad(helt tilfeldig):

http://www.ebay.com/itm/Mens-Safety-Silver-Double-Edge-Blade-Shaving-Hair-Razor-Shaver-w-Blades-/291411656061?hash=item43d97cfd7d

 

Og kjøp krem og børste hos bodyshop. 

 

Og ja du trenger børste, det gjør godt for huden din og du blir kvitt de røde merkene(sannsynligvis). Se også videoer hvordan du skal shave på en god måte og lær deg hvilken vei håret ditt vokser. 

 

Og når du er "frelst", kjøp deg en skikkelig razor og blader :)

 

Ja jeg fant noen billige her også som ser ut til å få greit med skryt:

 

http://www.banggood.com/1-Holder-12-Blades-Double-Edge-Razor-Manual-Shaver-Chrome-Stand-p-956771.html

 

https://www.fasttech.com/products/0/10006656/1520605-rimei-2003-stainless-steel-men-s-manual-shaver

 

http://eud.dx.com/product/rimei-men-s-manual-razor-shaver-silver-844201352#.VbXiO7OqpBc

 

Aner ikke hvordan de er i forhold til den du linker til da.

 

 

Om du finner reviews på disse så er det nok best å hive seg på en med god omtale og lav pris. Ville dog investert i noen gode blader. En 5 pakning koster ikke mye. Derby er typisk startblad. 

 

Det viktigste IMO er forarbeidet, altså skumme opp skikkelig skum, ha åpne porer, legge på skikkelig med skum, barbere rett ift hårvekst osv. Da får du ett bra resultat som huden liker. Vær forberedt på å bruke litt tid på å få inn god teknikk og ta mange omganger per shave. Anbefaler deg å starte med å barbere med hårvekst, så gå over til å barbere fra siden(etter du har gått med hårene) og når du har holdt på en stund prøver du mot vekst. 

 

Men vær forberedt på å bli litt sår i starten og få noen kutt. Jeg kan feks ikke gå mot hårene, da blir jeg for sår, kan heller ikke bruke alt for skarpe blader(feather) da huden min ikke tåler det. Så en må nesten prøve seg fram litt etter litt :) 

Lenke til kommentar

Bare startsettet på 600 er jo langt over hva gilette koster vel?

 

Nå kjøper jeg sjelden dette i butikkene hjemme, men betaler da ikke mer enn 69 for 5 blader, og 79 for høvell med 3 blader.

 

Uansett bra dere kommer med tips, men å si kjøp en høvell på ebay og en pakke med blader hjelper ikke stort.

 

Jeg trenger konkrete tips her :)

 

Kan jeg ikke kjøpe "børsteløs" krem?

Barbergelen til Gilette er billig og helt kurant. Du har litt i den ene hånda og rører til skum med den andre. Veldig billig og drøy og har bra glid. Men må "vispes" opp som vanlig skum. Den er blå rett fra boksen, men blir til hvitt, tykt skum når du jobber med den.

980819_1.jpg

Lenke til kommentar

 

Bare startsettet på 600 er jo langt over hva gilette koster vel?

 

Nå kjøper jeg sjelden dette i butikkene hjemme, men betaler da ikke mer enn 69 for 5 blader, og 79 for høvell med 3 blader.

 

Uansett bra dere kommer med tips, men å si kjøp en høvell på ebay og en pakke med blader hjelper ikke stort.

 

Jeg trenger konkrete tips her :)

 

Kan jeg ikke kjøpe "børsteløs" krem?

Barbergelen til Gilette er billig og helt kurant. Du har litt i den ene hånda og rører til skum med den andre. Veldig billig og drøy og har bra glid. Men må "vispes" opp som vanlig skum. Den er blå rett fra boksen, men blir til hvitt, tykt skum når du jobber med den.

980819_1.jpg

 

 

Grøss, gillette sine barber gel'er inneholder mye nasty skit som er dårlig for huden. Gå for en skikkelig såpe, mye bedre. 

Lenke til kommentar

Barbergelen til Gilette er billig og helt kurant. Du har litt i den ene hånda og rører til skum med den andre. Veldig billig og drøy og har bra glid. Men må "vispes" opp som vanlig skum. Den er blå rett fra boksen, men blir til hvitt, tykt skum når du jobber med den.

 

 

 

Grøss, gillette sine barber gel'er inneholder mye nasty skit som er dårlig for huden. Gå for en skikkelig såpe, mye bedre. 

 

Hva er nasty skit i gillette?

Lenke til kommentar

Er det noe poeng i å investere i litt utstyr når barbering i all hovedsak er for å pynte litt på linjer på skjegget også rake halsen nå og da?

 

Føler selv at jeg gjerne kunne hatt bedre oversikt mtp det å jobbe med linjene enn hva vanlig høvel gir en. Også synes jeg resultatet på halsen som regel er så som så..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...