Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste et eller annet sted for en ukes tid siden noe om at man skal ta på fuktighetskrem innen 3 minutter etter at man tørker huden. Det har hatt en vesentlig forbedring for fuktigheten min å være raskt ute.

Har to forskjellige etterbarberingskremer fra L'Occitane jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hallo til alle venner av tradisjonell barbering.

 

Selv startet jeg med dette for bare et par måneder siden og må si jeg ble fort hekta.

Har allerede anskaffet meg 5 forskjellige DE høvler og driver og tester ut hva som fungerer best.

 

Høvlene jeg har prøvd er:

Mühle R89 Twist

Merkur 34C HD

Feather AS-D2

Gillette Tech fra ca 1940

 

Min siste anskaffelse er en Gillette New - open comb fra ca 1930

Denne 80 år gamle høvelen er den jeg er aller best fornøyd med så langt. Helt utrolig godt resultat sammen med featherblad.

Bildet under viser denne høvelen som ble kjøpt på Ebay. Håndtaket er nytt da nesten alle orginalhåndtakene på denne modellen er sprukket. Håndtaket er også lengre og tyngre enn orginalen og føles veldig godt tilpasset denne gamle Gilletten.

%24_57%20%281%29.jpg

Endret av Quicken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann

 

Forholdsvis fersk tilhenger av tradisjonell barbering, fikk et "startersett" av kona i desember i fjor, og satte straks i gang.

 

Ikke videre imponert etter første gjennomføring, må jeg si. Joda, skjegget forsvant jo, men behagelig var det nå ikke, og mange kutt ble det også. Etter noen dager fant jeg noen fine snutter på youtube med mange fine tips, som å sette kosten i varmvann en stund først, massere ansiktet med varmvann før kremen påføres, ikke bruk makt på høvelen og å barbere 3 ganger, i forskjellige retninger. Det ble en *helt* annen opplevelse! Deilig følelse å kjenne at høvelen skar seg vei gjennom skjeggstråene, og etter 3 pass var man, om ikke glatt som en barnerumpe, så ihvertfall rimelig glatt og fin. Fortsatt ble det noen kutt, men dette ble bedre etterhvert som man fant den rette vinkelen, og lot vekten av høvelen gjøre jobben heller enn å legge press på den.

 

Bladene som fulgte med startpakken var Astra Superior Platinum. Når den pakken med 5 blader i nærmet seg slutten, begynte jeg å lete etter muligheter for å finne slike blader billigere. En og annen selger på ebay solgte 100 blader til rundt 100 kroner, men portoen kom seg på 150-200, så det var ikke mye poeng i (100 blader på barbershop.no koster vel 300). Så fant jeg 100 blader med porto inkludert til ca. 105 kroner på bestshave.net! 100 blader er et års barbering for meg, med daglig barbering, så pakken ble bestilt og ankom etter ei uke. Hadde jo lest litt om fake barberblader, så var initielt litt skeptisk, men en nøye sammenligning av de "norske" og de "tyrkiske" bladene viste at alt var helt likt, strekkoder og logoer og tekst og alt, den eneste lille forskjellen var at pakkene fra den tyrkiske nettbutikken var *ørlite* granne lysere i trykken (litt lysere grønnfarge, og litt lysere tekstfarge).

 

Og: de er et h***v*te å barbere seg med i forhold til de som var med i startpakken fra barbershop.no....

 

For å være sikker på at disse faktisk var dårligere enn de jeg hadde først, bestilte jeg enda en pakke med 5 blader fra barbershop, for å sammenligne. I morges barberte jeg halve ansiktet med "tyrkisk" høvel og den andre halvdelen med "norsk", og jeg er rimelig sikker i min sak: den norske høvelen gir den gode barberingen jeg hadde tidligere, hvor jeg kan kjenne at høvelen skjærer seg gjennom skjeggstubbene uten å lugge eller gjøre vondt, den tyrkiske...vel....det er mer som å skrape av seg skjegget, rett og slett. (men, skal det sies, det blir brukbart til slutt, men gjerne med mer sår hud og små kutt, generelt mer ubehagelig)

 

Nå har jeg kun åpnet en av 5-pakkene i pakken jeg mottok fra bestshave.net, så jeg skal ikke være for bastant enda, skal åpne en ny pakke i morgen og sammenligne igjen, men de stammer vel mest sannsynlig fra samme batch og er nok sikkert like, vil jeg tro.

 

Så, hva har eg dumpet borti her, tro? Er bladene faktisk uoriginale? Som nevnt så ser alt klin likt ut, bortsett fra minimale forskjeller i fargene. Eller er det rett og slett en dårlig batch?

 

Her er forresten link til bladene i den tyrkiske nettbutikken:

http://www.bestshave.net/100-astra-platinum-razor-blades-new-p-100.html

 

Har også prøvd denne barberkremen derfra:

http://www.bestshave.net/arko-regular-shaving-cream-tube-100-g-94-ml-p-238.html

 

Den var helt kurant den, grei lukt, lett å skumme opp, men ikke på langt nær så god og drøy som Proraso sin. Skummet fra sistnevnte er fyldigere og har bedre gli, synes jeg. Førstnevnte var dog billig, verd prisen vil jeg si.

 

Edit:

Har nå åpnet en ny 5-pack av bladene fra bestshave.net, og bladet herfra føltes faktisk bedre. Fortsatt ikke fullt så bra som det fra barbershop.no, kanskje, men tett opptil. Velger foreløpig å konkludere med at det kan være en viss grad av forskjell i kvaliteten fra blad til blad eller pakke til pakke.

Endret av SteelyD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte meg startsettet til Barbershop med Muhle R89 Twist for tre uker siden. Etter at jeg bestilte googla jeg litt og fant denne tråden. Har siden da lest igjennom hvert eneste innlegg og det tok meg nesten 3 uker.

 

 

Mao: spennende tråd :) og veldig lærerik når det gjelder valg av produkter.

 

Shave on!

Lenke til kommentar

Hvordan barberer dere halsen? Tenker på det området nederst der det vokser I forskjellige retninger

 

Jeg barberer hele nedre del av halsen oppover, men det blir litt sårt av og til. Vanskelig å velge retning da det vokser i alle slags rare retninger...

 

EDIT: dette gjelder kun for nederste del av halsen, resten tar jeg fra topp og ned. Møtes på midten på en måte :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hmmm... Det er faktisk ikke noe jeg har lagt så mye tanker i.

Men når jeg tenker etter så barberer jeg alltid oppe ifra og nedover.

Tror det lett hadde blitt sårt og razor burns av det om jeg tok det andre veien. Dessuten er det ikke like nøye der som i ansiktet å få det helt glatt. Hvertfall i mitt hode.

Uansett... Neste gang skal jeg prøve nedenfra og opp bare for å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Jeg barberer nedover fra haken og over eplet og ned da jeg har mest ømfintlig hud her. da får jeg en stripe nedover.. også barberer jeg meg fra stripen og utover på hver side da skjegget vokser horisontalt ut fra midten. Dette gjør jeg på 1 og 2 pass. på 3 pass tar jeg fremdeles nedover på midten men barberer mot hårene på resten av halsen for å få det glatt. Altså fra siden under ved øret mot midten men ikke over området der jeg går nedover fra haken.

 

Her må en bare utforske.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kort spørsmål.

 

Det eneste jeg bruker barberhøvelen min til (Gilette Mach 3, tror jeg) er til å barbere skjegglinjer langs hals og kinn. Altså frisering av skjegget mitt som er typisk 3-6 mm langt.

 

Dette går GREIT, men jeg synes det er litt utfordrende å få det til presist og beint. Finnes det noen høvler som gir litt mer presisjons og er mer egnet til slik presisjonsbarbering?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kanskje kniv hvis du er skikkelig god, men du ser likevel ikke hva det er du skal barbere under skummet. Foreslår en elektrisk skjeggtrimmer.

 

Jeg har elektrisk skjeggtrimmer, men den kutter bare ned til 1 mm eller sånn. Jeg liker å ha linjene mine glattbarbert. :)

 

Det går GREIT med Mach 3 liksom. Er bare litt stress og ikke helt enkelt å få rett presisjon. Må "føle" meg frem en del.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Kanskje kniv hvis du er skikkelig god, men du ser likevel ikke hva det er du skal barbere under skummet. Foreslår en elektrisk skjeggtrimmer.

 

Jeg har elektrisk skjeggtrimmer, men den kutter bare ned til 1 mm eller sånn. Jeg liker å ha linjene mine glattbarbert. :)

 

Det går GREIT med Mach 3 liksom. Er bare litt stress og ikke helt enkelt å få rett presisjon. Må "føle" meg frem en del.

 

 

Klønet litt i dag, så endte opp med å måtte ta mer enn planlagt fordi første forsøk ble skjevt. :)

 

Er slikt jeg vil unngå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Bruk olje når du barberer deg, lettere å se hvor (mye) du barberer da.

 

God ide, men jeg bruker å ta barberskummet direkte på høvelen. Ser ut til å fungere fint. Problemet er heller det at høvelen er noe upresis. Men mulig jeg bare treng trening. Har blitt flinkere da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...