Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bytter ganske ofte. Sjeldent jeg gidder å bruke de mer enn et par, tre ganger. Blader er så billige likevel. Om jeg bruker Astra-blader og kaster de etter én gang (noe som egentlig er totalt unødvendig) så koster det meg fortsatt bare én krone per barbering.

 

Edit: Med den prisen er bladene selvsagt ikke kjøpt i norsk butikk.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg gir bort noen barbergreier jeg ikke bruker lenger. Alt gis bort i en batch, kan hentes i Trondheim, fortrinnsvis på Gløshaugen.

 

Barbersåper: Tabac og Fitjar Såpekokeri Fjellheim

Kremer: Proraso rød og grønn

Høvel: Merkur 34C HD

Blader: Et lass Derby, en halv pakke Astra platinum og noen rare ikke-rustfrie Feather jeg kjøpte i Japan.

Børste: Nylon fra Body Shop

 

Send PM.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som har erfaring med å importere after shave (som inneholder alkohol) fra over dammen? Det er svært mange nettbutikker som ikke sender dette pga regler for alkoholeksport. Er det lov å importere?

 

Tror etterbarberingsvann skal gå under som et kosmetiske produkt og ikke alkohol.  Så tror ikke skal være noe problem med å importere. Men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kunne tenke meg å starte med tradisjonell høvel da jeg er lei av å gå til innkjøp av gillette barberblader til blodpris. Synes også at levetiden på bladene er kortvarig. 

Når det kommer til hva jeg skal velge av tradisjonell høvel og annet utstyr, så er jeg helt grønn på dette området. 

 

Jeg ser at Barbershop har en fin startpakke, kanskje litt dyr men her er det barberkosten som trekker prisen opp. Er dette en startpakke som anbefales eller synes dere jeg skal kjøpe inn deler, separat?

Lenke til kommentar

Kunne tenke meg å starte med tradisjonell høvel da jeg er lei av å gå til innkjøp av gillette barberblader til blodpris. Synes også at levetiden på bladene er kortvarig. 

Når det kommer til hva jeg skal velge av tradisjonell høvel og annet utstyr, så er jeg helt grønn på dette området. 

 

Jeg ser at Barbershop har en fin startpakke, kanskje litt dyr men her er det barberkosten som trekker prisen opp. Er dette en startpakke som anbefales eller synes dere jeg skal kjøpe inn deler, separat?

 

Du behøver ikke å starte med en hel pakke. Jeg starta med å kjøpe kun høvel, og brukte litt tid på å bli kompis med den først. Etterhvert så begynte jeg å kjøpe litt preshave olje, som får høvelen til å gli enda lettere. Har prøvd kost, men den har jeg over tid bare lagt fra meg og gått tilbake til vanlig skum på boks. Det ble bare for mye mikk-makk for meg. (Jeg bruker Barbersol kjøp på Ebay, som jeg opplever som langt tykkere enn de man får kjøpt i Norge). Bruk av kost gir deg nok en bedre helhetsopplevelse når du barberer deg, men for min del synes jeg ikke det gjorde særlig utslag på resultatet. Det er også veldig greit å ha en blodstift klar den første tiden. 

 

Bra høvel til god pris:

https://www.barbershop.no/collections/tradisjonell-barberhovel/products/muhle-r89-tradisjonell-barberhovel

 

Bra pre-shave olje til god pris:

https://www.barbershop.no/collections/foer-barbering/products/proraso-pre-post-krem-eukalyptus-mentol

 

Blodstift - denne skyller du i kaldt vann før du holder den til såret du blør fra:

https://www.barbershop.no/products/blodstillerstift

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Støtter meg til siste taler. For meg er det bruken kost og såpe/krem som er det viktigaste. Kost er lang meir behagelig å bruke då du slepp kjemisk barber-skum/gel, med kost kan du velge mellom eit stort spekter med dufter. Alt frå oppkvikkande mentolbaserte såper for morgonbarberinga, til fruktaromaer, til tungt parfymerte såper.

 

Det er fint å barbere med DE-høvel også, men til kvardagsbarbering blir det mest Gillete høvelen og barberkosten som blir brukt. Ofrer heilt fint den supertette barberinga som du får med DE-høvel til fordel for ei heilt OK Gillete barbering som eg kan gjennomføre hurtig og i halvsøvne om morgonane utan å skjære meg. Med DE-høvel så må du ha betre tid for å barbere deg, enten fordi du må være ekstra forsiktig og konsentrert, eller fordi du barberer deg fort, og må bruke nokre minutt etter barberinga på å stoppe blødninga frå diverse småkutt slik at du ikkje får blodflekkar på skjortekragen.

Lenke til kommentar

Støtter meg til siste taler. For meg er det bruken kost og såpe/krem som er det viktigaste. Kost er lang meir behagelig å bruke då du slepp kjemisk barber-skum/gel, med kost kan du velge mellom eit stort spekter med dufter. Alt frå oppkvikkande mentolbaserte såper for morgonbarberinga, til fruktaromaer, til tungt parfymerte såper.

 

Det er fint å barbere med DE-høvel også, men til kvardagsbarbering blir det mest Gillete høvelen og barberkosten som blir brukt. Ofrer heilt fint den supertette barberinga som du får med DE-høvel til fordel for ei heilt OK Gillete barbering som eg kan gjennomføre hurtig og i halvsøvne om morgonane utan å skjære meg. Med DE-høvel så må du ha betre tid for å barbere deg, enten fordi du må være ekstra forsiktig og konsentrert, eller fordi du barberer deg fort, og må bruke nokre minutt etter barberinga på å stoppe blødninga frå diverse småkutt slik at du ikkje får blodflekkar på skjortekragen.

Klut med varmtvann i fjeset i noen minutter åpner porene i huden og gjør at barberibga blir tilnærmet like skånsom som om du er nydusjet. Kaldtvann etterpå lukker porene og hindrer irritert hud.

Bruker kun DE høvel, og er null stress å barbere kjapt med metoden over.

Lenke til kommentar

Bestilte for en tid tilbake en hundrepakning med russiske blader som heter Voskhod, tror de er det beste jeg har prøvd så langt. Er skarp nok til at jeg til nød kan klare meg med ett "strøk" om morgenen når jeg har dårlig tid, men også om jeg går grundig til verks blir jeg ikke rød eller får irritert hud. Alle er sikkert forskjellige men er verd å teste, man finner russere som selger disse pakkene på ebay for ca. hundrelappen. Gikk tilbake til Feather i går bare for å teste men fikk da den varme følelsen og huden føles litt sensitiv og sår i dag.  

Lenke til kommentar

Jeg har gått over til å smøre krem direkte i ansiktet mens jeg er i dusjen og barbere meg uten speil. Hele seansen går lynkjapt og fredelig for seg. Det verste som skjer er at jeg overser et par hårstrå som jeg må rake over tørt når jeg er ferdig. Det tar litt tid å lære seg å barbere i blinde, men det er verd det hvis man vil spare tid. Bruker Kiss My Face, den koster omtrent ingenting på iHerb, trenger ikke å piskes opp og har både god glid og lukt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg bestilte min i dag. 

 

Nå har jeg fått høvelen og testet den to ganger. Første forsøket burde jeg for å være ærlig ha stått over, jeg så den var kommet i posten og klarte ikke dy meg før jeg skulle på jobb. Måtte gjøre meg ferdig på fem minutter og resultatet ble ikke særlig bra, en del rødhet og irritasjon på halsen. Selve ansiktet var resultatet bra på med tanke på at jeg kun gjorde et enkelt strøk.

 

Andre forsøkt var mye bedre. Først ble det en varm dusj for å mykne opp hårene. Så la jeg merke til at jeg første gangen hadde strammet hodet på høvelen så mye at bladet så litt "bølgete" ut. Jeg løsnet det litt slik at bladet var mer flatt. Resultatet denne gangen ble noe helt annet, har aldri hatt så smooth ansikt før. Jeg synes jeg merker bladet mer enn på min vanlige høvel, men det jobber desto mer effektivt. Likevel en behagelig barbering. Var litt forsiktig nedover halsen men også der ble resultatet bedre enn til vanlig. Pittelitt rødhet ble det men håper dette er noe jeg får mer kontroll på etterhvert som jeg lærer meg å bruke den mer. Begge gangene brukte jeg voskhod-blad og grønn Proraso.

 

Det er tidlig å si enda men mistenker at denne kommer til å bli et fast innslag på morgenen, skal fortsette å eksperimentere litt med forskjellige blader og finpusse teknikken så ser vi hvordan det går. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...