Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

 

 

Hva er nasty skit i gillette?

 

 

 

Kommer jo ann på typen en bruker(de har jo ganske mange varianter) men dette er typisk nasty stuff en finner i billige kommersielle produkter(sakset fra nettet):

 

 

Parabens 

Chemical preservatives used in cosmetics, they have been linked to hormonal imbalance and skin allergies. Some European studies have linked them to certain cancers (breast & reproductive) although the American Cancer Society says there is insufficient evidence to support that claim.

Polyethylene glycol (aka PEG), polysorbates, laureth, ethoxylated alcohol 

These detergents, solvents, emulsifiers and stabilizers contain dioxane. Dioxane is irritating to the eyes and respiratory tract and is suspected of causing damage to the central nervous system, liver and kidneys. Under Proposition 65, dioxane is classified in the U.S. state of California to cause cancer. Eek!

Propylene glycol 

Often used as a moisturizer in cosmetics, medicines, tooth paste and mouthwash this chemical has been linked to dermatitis, kidney and liver abnormalities, inhibited skin growth, and skin irritation.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe poeng i å investere i litt utstyr når barbering i all hovedsak er for å pynte litt på linjer på skjegget også rake halsen nå og da?

 

Føler selv at jeg gjerne kunne hatt bedre oversikt mtp det å jobbe med linjene enn hva vanlig høvel gir en. Også synes jeg resultatet på halsen som regel er så som så..

 

Vil du ha veldig god kontroll på linjer er det kniv som er det beste, evt elektrisk skjeggtrimmer.

 

 

 

 

Parabens 

Chemical preservatives used in cosmetics, they have been linked to hormonal imbalance and skin allergies. Some European studies have linked them to certain cancers (breast & reproductive) although the American Cancer Society says there is insufficient evidence to support that claim.

Polyethylene glycol (aka PEG), polysorbates, laureth, ethoxylated alcohol 

These detergents, solvents, emulsifiers and stabilizers contain dioxane. Dioxane is irritating to the eyes and respiratory tract and is suspected of causing damage to the central nervous system, liver and kidneys. Under Proposition 65, dioxane is classified in the U.S. state of California to cause cancer. Eek!

Propylene glycol 

Often used as a moisturizer in cosmetics, medicines, tooth paste and mouthwash this chemical has been linked to dermatitis, kidney and liver abnormalities, inhibited skin growth, and skin irritation.

 

 

Fordelen med parabener er at vi vet veldig mye om dem, og de er i all hovedsak ufarlige. Produkter som ikke bruker dem må ty til mindre kjente konserveringsmidler som kan være enda verre, for eksempel metylisothiazolinon (MI), som har fått litt oppmerksomhet nylig. Det stoffet er KUN tatt i bruk på grunn av oppstyr rundt parabener.

 

Hvis du er bekymret for dioksan, ikke få skummet i øynene og ikke pust det inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Parabens 

Chemical preservatives used in cosmetics, they have been linked to hormonal imbalance and skin allergies. Some European studies have linked them to certain cancers (breast & reproductive) although the American Cancer Society says there is insufficient evidence to support that claim.

Polyethylene glycol (aka PEG), polysorbates, laureth, ethoxylated alcohol 

These detergents, solvents, emulsifiers and stabilizers contain dioxane. Dioxane is irritating to the eyes and respiratory tract and is suspected of causing damage to the central nervous system, liver and kidneys. Under Proposition 65, dioxane is classified in the U.S. state of California to cause cancer. Eek!

Propylene glycol 

Often used as a moisturizer in cosmetics, medicines, tooth paste and mouthwash this chemical has been linked to dermatitis, kidney and liver abnormalities, inhibited skin growth, and skin irritation.

 

 

Fordelen med parabener er at vi vet veldig mye om dem, og de er i all hovedsak ufarlige. Produkter som ikke bruker dem må ty til mindre kjente konserveringsmidler som kan være enda verre, for eksempel metylisothiazolinon (MI), som har fått litt oppmerksomhet nylig. Det stoffet er KUN tatt i bruk på grunn av oppstyr rundt parabener.

 

Hvis du er bekymret for dioksan, ikke få skummet i øynene og ikke pust det inn. 

 

 

Godt mulig, min hud har aldri likt gillette uansett. Etter å ha byttet til "skikkelig" såpe fra anerkjente produsenter så har huden fått ett nytt liv. 

Lenke til kommentar

Haha nei, det blir  å gå med litt buster men får hverftall ikke irritert hud  :closedeyes:

 

Jeg får skjeldent irritert hud etter bytte fra gillette høvel til safery razor. Så lenge jeg holder meg til å barbere med eller på siden av hårveksten og bruker litt tid på forarbeidet er huden helt fin og god etter en shave :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha nei, det blir  å gå med litt buster men får hverftall ikke irritert hud  :closedeyes:

 

Jeg får skjeldent irritert hud etter bytte fra gillette høvel til safery razor. Så lenge jeg holder meg til å barbere med eller på siden av hårveksten og bruker litt tid på forarbeidet er huden helt fin og god etter en shave :)

 

 

Det såg jo litt spennende ut med safery. :)  Mulig jeg tester det ut. Bruker du spesiell barberskumskum?

Lenke til kommentar

 

 

Haha nei, det blir  å gå med litt buster men får hverftall ikke irritert hud  :closedeyes:

 

Jeg får skjeldent irritert hud etter bytte fra gillette høvel til safery razor. Så lenge jeg holder meg til å barbere med eller på siden av hårveksten og bruker litt tid på forarbeidet er huden helt fin og god etter en shave :)

 

 

Det såg jo litt spennende ut med safery. :)  Mulig jeg tester det ut. Bruker du spesiell barberskumskum?

 

 

Jeg bruker bodyshop sin krem en del:

for-men-maca-root-shave-cream_m_l.jpg

 

Og Crabtree & evekyn sine såper: 

P1250421.JPG?m=1347917887

 

Ellers bruker jeg Muhle razor/børste og shark blader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, 

 

Var i NY før sommer, og kjøpte meg en liten flaske med barbarsol barberingskrem. Den var helt utrolig tykk og fyldig, og jeg har lett etter den uten hell helt siden da. Forsøkte nettopp å kjøpe på amazon, men til tross for at den koster 5 USD pr. flaske så ble det litt over 320,- NOK med frakt. 

 

Noen som har sett denne her til lands? 

 

barbasol_shaving_cream.jpg

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Var i NY før sommer, og kjøpte meg en liten flaske med barbarsol barberingskrem. Den var helt utrolig tykk og fyldig, og jeg har lett etter den uten hell helt siden da. Forsøkte nettopp å kjøpe på amazon, men til tross for at den koster 5 USD pr. flaske så ble det litt over 320,- NOK med frakt. 

 

Noen som har sett denne her til lands? 

http://www.ebay.com/itm/BARBASOL-SHAVING-CREAM-6-oz-Aerosol-Can-Shave-SELECT-Original-or-Soothing-Aloe-/291410085320?var=&hash=item43d96505c8

Lenke til kommentar

 

Hei, 

 

Var i NY før sommer, og kjøpte meg en liten flaske med barbarsol barberingskrem. Den var helt utrolig tykk og fyldig, og jeg har lett etter den uten hell helt siden da. Forsøkte nettopp å kjøpe på amazon, men til tross for at den koster 5 USD pr. flaske så ble det litt over 320,- NOK med frakt. 

 

Noen som har sett denne her til lands? 

http://www.ebay.com/itm/BARBASOL-SHAVING-CREAM-6-oz-Aerosol-Can-Shave-SELECT-Original-or-Soothing-Aloe-/291410085320?var=&hash=item43d96505c8

 

Ja, kommer seg på 20 USD = 165,- NOK inkl. frakt så det er faktisk et alternativ. Men fremdeles interessert i å høre om noen har sett den i Norge. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter en interrail tur kom jeg hjem fra Italia for noen dager siden - de siste dagene skulle jeg bruke på å kjøpe inn Proraso for å se hva jeg kunne spare på norske priser.

 

post-142899-0-66955500-1442081234_thumb.jpg

La Gardenia parfymeri hadde de høyeste prisene -  de hadde tilbud på preshave og prisen var 3.90€ mot ordinær 4.90€.

 

post-142899-0-56636400-1442081419_thumb.jpg

Første Coop butikken jeg var innom - 1.85€ (ca 17.2,- kr) for såpe er meget billig iforhold til Gents som tar 149,- og Barbershop som tar 79,-.

 

post-142899-0-00597800-1442081498_thumb.jpg

post-142899-0-89642500-1442081502_thumb.jpg

Bilder fra en annen Coop butikk.

 

post-142899-0-16383600-1442081586_thumb.jpg

post-142899-0-14297800-1442081597_thumb.jpg

Fikk tips fra Proraso å dra en tur innom Esselunga  - de skulle ha bedre utvalg.

Ca 24.3,- kr for preshave er det billigste jeg fant - Gents tar 159,- og Barbershop 129,-.

Kjøpte 9 stykker som kom på 218,7,- kr med en kurs på 9.3 - Gents tar 1431,- og Barbershop tar 1161,-.

 

Ble en større besparelse bare dær.

 

                                                                         Gents     Barbershop
Proraso pre-shave grønn                                    159,-    129,-        24,3,-        
Proraso soap bowl grønn                                    149,-    79,-          17.2,-        
Proraso barberkost                                               199,-    129,-        52,3,-
Proraso Liquid After Sensitive Green Tea hvit     59,-      149,-        37,5,-    
Proraso After Shave Balm Aloe Vera blå            159,-     149,-        54,87,-    
Proraso Styptic Gel                                                 59,-       29,-         18,6,-    


Proraso pre-shave grønn    x9                            1431,-    1161,-        218,7

 

 

post-142899-0-30034500-1442081996_thumb.jpg

For å fylle opp sekken kjøpte jeg litt til..

 

Og hos O.Lorenzi i Milano fant jeg det jeg hadde letet etter hele turen.

post-142899-0-29542200-1442082319_thumb.jpg

 

Floid aftershave.

 

 

post-142899-0-61499800-1442082777_thumb.jpg

Gikk meg en tur i Milano bysentrum og støtte på et større bruktmarked utendørs - lite barberutstyr men kom over en Gillette Tech med aluminium håndtak og logo etset inn  - prutet den ned fra 3€ til 2€ :) kjempe kupp.

 

Blir nok å ta en langhelg i Italia når jeg mangler Proraso eller andre barberprodukter - titt&ofte det er billige helgeturer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Etter en interrail tur kom jeg hjem fra Italia for noen dager siden - de siste dagene skulle jeg bruke på å kjøpe inn Proraso for å se hva jeg kunne spare på norske priser.

 

attachicon.gifLaGardenia.jpg

La Gardenia parfymeri hadde de høyeste prisene -  de hadde tilbud på preshave og prisen var 3.90€ mot ordinær 4.90€.

 

attachicon.gifCoop 1.jpg

Første Coop butikken jeg var innom - 1.85€ (ca 17.2,- kr) for såpe er meget billig iforhold til Gents som tar 149,- og Barbershop som tar 79,-.

 

attachicon.gifCoop 2-1.jpg

attachicon.gifCoop 2-2.jpg

Bilder fra en annen Coop butikk.

 

attachicon.gifEsselunga 1.jpg

attachicon.gifEsselunga 2.jpg

Fikk tips fra Proraso å dra en tur innom Esselunga  - de skulle ha bedre utvalg.

Ca 24.3,- kr for preshave er det billigste jeg fant - Gents tar 159,- og Barbershop 129,-.

Kjøpte 9 stykker som kom på 218,7,- kr med en kurs på 9.3 - Gents tar 1431,- og Barbershop tar 1161,-.

 

Ble en større besparelse bare dær.

 

                                                                         Gents     Barbershop

Proraso pre-shave grønn                                    159,-    129,-        24,3,-        

Proraso soap bowl grønn                                    149,-    79,-          17.2,-        

Proraso barberkost                                               199,-    129,-        52,3,-

Proraso Liquid After Sensitive Green Tea hvit     59,-      149,-        37,5,-    

Proraso After Shave Balm Aloe Vera blå            159,-     149,-        54,87,-    

Proraso Styptic Gel                                                 59,-       29,-         18,6,-    

 

 

Proraso pre-shave grønn    x9                            1431,-    1161,-        218,7

 

 

attachicon.gifSAM_2609.jpg

For å fylle opp sekken kjøpte jeg litt til..

 

Og hos O.Lorenzi i Milano fant jeg det jeg hadde letet etter hele turen.

attachicon.gifSAM_2620.jpg

 

Floid aftershave.

 

 

attachicon.gifSAM_2623.jpg

Gikk meg en tur i Milano bysentrum og støtte på et større bruktmarked utendørs - lite barberutstyr men kom over en Gillette Tech med aluminium håndtak og logo etset inn  - prutet den ned fra 3€ til 2€ :) kjempe kupp.

 

Blir nok å ta en langhelg i Italia når jeg mangler Proraso eller andre barberprodukter - titt&ofte det er billige helgeturer.

 

Helt utrolig!

 

Må kanskje vurdere å ta meg en tur til Italia igjen....   :hmm:

Lenke til kommentar

Hadde vært moro hvis noen fant en butikk eller kjede som var billiger enn Esselunga - kom gjerne med bilder og tips.

 

post-142899-0-50163000-1442087310_thumb.jpg

Bilde fra et Limoni parfymeri med priser på stor og liten tube Marvis tannkrem - glemte å sjekke prisene på Marvis hos Esselunga som garantert er mye billigere.

Endret av GabrielV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DE-høvel funker perfekt på pungen :p

 

Barberer der ned med Muhle høvel med perfekt resultat

Kjøpte den jo egentlig for ansiktet, men sluttet å barbere meg, da jeg ikke gidder å barbere hver dag og synes jeg er finere med skjegg

Gillette etc er overpriset og gir ikke like bra resultat og det er noe herk å fjerne hår fra bladene, med høvel er hårene borte etter en rask virvl i en vannbolle/glass 

Barberes og trimmes hver helg (1 gang i uken)

Lenke til kommentar

Jeg kan barbere mot vekstretningen til jeg når lærhuden og kjakene er glattere enn glidemiddel, men det er likevel noe synlig stubb. Finnes det noen triks for å få babyfacelooken annet enn å ha litt laber skjeggvekst?

 

Sikker veldig individuelt dette men for min del måtte jeg over på en mer aggressiv høvel for å få tilfredsstillende BBS.

(Baby Butt Smooth)

Endret av Quicken
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en god aftershave? Brukte The Gentlemens Refinery Unscented balm før, men barbershop er utsolgt for denne og på Amazon/Ebay og lignende så shippes den enten ikke til Norge eller de tar seg godt betalt for å gjøre det. Varianten som er scented er på lager, men den er jeg litt usikker på, i tillegg så er den ganske dyr.

 

Har dere noen anbefalinger til andre lignende aftershave?

 

Jeg så litt på Anthony After Shave Balm, Geo F: Trumper Skin Food og Proraso sin Liquid Cream after shave, tror jeg lener mest mot Anthony da det ligner en del på den fra TGR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...