Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (På 21.10.2022 den 9.04):

Det er knapt for profesjonelle, det er virkelig vanskelig saker visstnok

Korrekt. :) 

Hamglock skrev (20 timer siden):

Beklager, men hva nøyaktig er du uenig i med det jeg skrev? Jeg er enig i det du skriver over ihvertfall

Den mulige uenigheten gikk vel på at jeg ikke tror alt som er kjent nødvendigvis er priset inn i markedene. Vi har historisk sett hatt langvarige nedgangsperioder tidligere og også perioder hvor markedet går sideveis i flere år.

Etter ti år med sterk oppgang år etter år er dette hva folk oppfatter at er normalen, men det er ikke gitt at de neste ti årene blir som de forrige ti.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (36 minutter siden):
Sitat

* Den rødgrønne regjeringen har i løpet av de to siste statsbudsjettene økt skatten på utbytte og aksjeinntekter fra 31,68 % til 37,84 %. I praksis betyr det at staten tar 19,4 prosent mer av det folk tjener på aksjesparingen sin nå, enn i inntektsåret 2021.

Vanlige folk skal flås fra ende til annen. Fremtidig pensjon er mildt sagt usikker, men alle ting tyder på at det blir mindre å rutte med. Jobbe lenger og få mindre igjen er ikke usannsynlig akkurat. Tar man ansvar selv og sparer, så skal dem jammen ta de pengene også. Blir helt matt. Hvordan er det egentlig man går frem for å melde flytting til Sveits?

Og det eneste SP og Vedum klarer å lire av seg er at de med lave inntekter skal få skattelette. Som er et musepiss i forhold til det de grafser til seg. Det er så provoserende. Og ingen journalister evner å sette tallene i perspektiv.

Endret av bo1e
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Meldte meg inn i Høyre i dag pga dette. Ikke at Høyre er noe bedre, men når partier går ut å sier at "de rike skal tas " og folk flest får det bedre med 1200kr i årlig skattelette. Jeg bryr meg om hva jeg har igjen på avkastningen på aksjesparingen min når jeg skal gå av og avkastningen på barnetrygden til ungene mine når de skal kjøpe bolig for første gang om 20-30 år. 40% skatt! Nå er det bare å selge og heller kjøpe bolig for utleie.

Endret av Kenhten
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Akk ja. Folk ble drittleie de rødgrønne sist, nå må folk snart lære å huske lenger.
Jo lenger de RG får styre, jo mer blir landet kjørt på ræva. Ingen tjener på det.

Samme skjer jo med blåblå lol.

Faktum er at de rike blir rikere og det blir stadig større ulikheter. Dette avler kriminalitet og faenskap, se USA feks.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
bo1e skrev (11 minutter siden):

Bør man fylle opp IPS med det årlige beløpet? Yea or nay?

Det må nesten du finne ut av sidan det er avhengig av andre forhold i økonomien. Forenkla så kan du seie at i IPS så låser du midlane fram til pensjonsalder mot litt høgare avkastning.

Eg sparte nokre år i IPS, men stoppa sidan eg ikkje ville låse så mykje til ein alder. I tillegg såg eg på status på min pensjon, samt kva eg kunne vente med ein tilsvarande jobb ut arbeidslivet. Eit argument for IPS frå ein anna brukar var at om du uansett er avhengig av eller vil ha meir enn pensjonen frå staten og gjennom jobb, så er det ein fordel at delar av det kjem frå IPS, der du får litt meir avkastning. Konklusjonen min var at eg ikkje ser for meg å vera avhengig av det, samt at eg ikkje ville låse midlane for den ekstra avkastninga.

I dag er beløpet langt mindre enn dei åra eg sparte (frå 40k til 15k), så i kroner utgjer det ikkje all verden lengre. Difor utgjer heller ikkje den økonomiske fordelen dei store summane.

Ein fordel for enkelte er nok at pengane er låst og du kan ikkje ha ein svak augneblink der pengane blir tatt ut før pensjonsalder.

Nay for min del, men den enkelte må sjølv vurdere for og mot.

Lenke til kommentar

Det er en måte å redusere skatten noe på. Det er i allefall en fordel slik jeg ser det. Og det blir jo tvungen sparing siden det ikke er mulig å ta ut noe igjen. Historisk sett har vel de som "glemt" passordet til sin aksjekonto gjort det best da de bare har latt plasseringene stå i det lange løp. Det kan jo være usikkerhet rundt hvorvidt man blir gammel nok til at man faktisk blir pensjonist noen gang, det kan vel være argument mot. Da tar vel banken hele summen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Med det årlige beløpet som er så lavt som det er nå så er det ikke voldsomme summer det er snakk om, men det er jo en skattefordel, eller et rentefritt lån som noen kaller det. Og lavere skatt enn det er på avkastning ellers, hvis jeg har forstått riktig (for øyeblikket ihvertfall). Så sånn sett så er det jo noen kroner å hente. Det er jo ikke snakk om å sette alle pengene sine der, men kun en ganske liten del for å få disse fordelene. Det blir mest som et hvorfor ikke og alle monner drar tenker jeg.

Har noen gjort noen vurdering av hvor det er lurt å ha IPS? Syns Kron ser brukbart ut, noen som bruker dem?

Fra Finansportalen:

Sitat

 

Hva skjer ved død?

Hvis du dør før IPS-en er ferdig utbetalt, går resten av pensjonen til familien din. Barn under 21 år har rett til en årlig barnepensjon tilsvarende 1 G (folketrygdens grunnbeløp) frem til de fyller 21 år. Ektefelle, eventuelt fraskilte ektefelle, samboer eller registrert partner får resten som utbetales som pensjon over 10 år. Er det ikke ektefelle, samboer eller registrert partner går resten til dødsboet som et engangsbeløp, og blir dermed fordelt mellom arvingene etter reglene i arveloven og testamente.

 

 

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Har noen gjort noen vurdering av hvor det er lurt å ha IPS?

IPS er lurt hvis du har midler du vet du vil bruke i pensjonsalder og ikke før. Hvis du er ansatt privat og ikke har en veldig bra pensjonsordning må du sannsynligvis sette av noe til pensjonsalder. Da er det bedre enn ordinær fri sparing. Og jo tidligere du starter jo bedre. I praksis får du et gratis lån av staten som du får avkastning på over hele spareperioden, mot at du ikke får lov å ta de ut før du pensjonerer deg. I tillegg unntas beløpet formuesskatt.

Det er ingen fantastisk ordning, men for midler man vet man skal spare til pensjonsalder så er det definitivt bedre enn fri sparing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan når som helst sjekke kor mykje du har opptjent til folketrygda.

Privat pensjon må du sjekke hos den enkelte tilbydar og sluttsummen vil variere etter kvar midlane er plassert, ev. korleis dei blir flytta på fram mot pensjonsalder.

Du kan ta grep med privat pensjon for å vite kvar midlane blir ståande heilt til du tar dei ut eller flyttar på dei.

Eg har full oversikt over kva som står i kassa til staten og kva eg har privat. Mykje kan skje på fleire tiår, så eg veit sjølvsagt ikkje i dag kva eg kjem til å få, men eg kan sjølv ta aktive val for å påverke det.

At det er usikre moment er klart, men om du gjer ein innsats og undersøker så er det på ingen måte i det blå.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er noe av det jeg ikke helt har fått tak på. Du skriver at man kan sjekke "hva man har stående". Men hele pensjonsordningen blir jo plutselig endret. Feks ymse levealdersjusteringer (pensjon beregnes plutselig frem til du er 100. Blir du 75 så kjipt for deg). Når man kan ta ut pensjon eller hvor lenge man må stå i arbeid. Hvordan pensjonen beregnes (snitt av siste periode i arbeidslivet vs snitt av hele arbeidslivet). Det er jo ganske vesentlige betingelser som såvidt jeg forstår kan endres når som helst. Når jeg sjekker pensjonsberegning der jeg har offentlig pensjon så er det en stor * med en tekst som sier "Vi gjør oppmerksom på at regelverket kan bli endret, og det kan gi deg en lavere pensjon enn det som blir vist." Spesielt festlig at usikkerheten kun kan medføre lavere pensjon, men det har de nok helt rett i. Det er null sjangse for at den blir høyere og svært sannsynlig at den blir lavere. Hvor mye lavere er spørsmålet.

Endret av bo1e
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folketrygd blir utbetalt ut livet, så den blir ikkje påverka av når du døyr. Du kan sjå kva du har opptjent på NAV sine sider. Jo tidlegare du døyr jo mindre får du tilbake av folketrygda, men om du ein dag hamnar på sjukeheim så tar dei uansett 85% av pensjonen din.

Det kan og er venta å bli endringar i yrkesaktive år, men korleis det påverkar resultatet er vanskeleg å spå i dag. Om vanleg pensjonsalder blir justert frå 67 til 70 år så må du enten jobbe lengre eller dekke dei åra med eiga oppsparing. Når du har nådd pensjonsalder så ser eg ikkje kvifor du skulle få mindre i pensjon. Om det blir større endringar så kan det òg kanskje bli ei overgangsordning der dei som var 30-60 år då endringen inntraff får ei spesialordning, tilsvarande dagens system for dei fødd før 1963. At noko kan bli endra og kan bli mindre betyr ikkje at det vil skje. Det kan teoretisk bli gjort endringar i lovverket som reduserer folketrygda kraftig, men kva politisk parti vil kunne få gjennom noko sånt? At ein sum kan gå ned betyr at den kan gå ned. Det kan vere 10 kroner eller 10 000.

Alle forskrifter kan endrast når som helst, men det betyr ikkje at dei må bli det. Du vil aldri vite 100% sikkert kva situasjonen er den dagen du vil gå av med pensjon.

Mitt beste tips er å gjere ein innsats for å prøve å forstå dagens system og planlegge fram i tid. NAV, minpensjon, din pensjonstilbyder har alle kalkulatorar og forklaringar som kan hjelpe, men ingen av dei er sjølvsagt ein garanti for korleis verda ser ut om 30 år. Prøv ulike simuleringar med ulik inntekt fram til pensjonsalder, ulike tidspunkt for uttak osv.

Eit anna tips som kjem frå alle ekspertar er at om du vil oppretthalde kjøpekrafta som arbeidstakar den dagen du går av med pensjon så bør du spare ekstra til pensjon.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Finnes det noen som helst garantier innen pensjon når det er flere tiår til man skal pensjoneres? Mitt inntrykk er at både pensjonsalder og hva man får er helt i det blå. Selv om man har offentlig pensjon i spk eller klp. Correct me if I'm wrong.

Det finnes ikke garantier for noe her i verden. Heller ikke for at vi får gratis offentlig helsetilbud om 10 år. Men sannsynligheten er liten for at det blir endringer som gjør at pensjonsordningene blir vesentlig endret for de som allerede er i yrkesaktiv alder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...