Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da har Sparebank 1 også introdusert avgift for indeksfond ser jeg, noe som øker prisen på mitt KLP-fond fra 0,18% til 0,63%, noe som er ganske markant. Vurderer å flytte ASK til KLP isteden, er det mye «greier» eller er det rimelig rett frem? Sidene dems virker jo hanske rett frem på det, men lurer litt på hvilke erfaringer dere har rundt dette og om i det heletatt er verdt det?

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (9 minutter siden):

Absolutt verdt å flytte bort fra sparebank 1, de er alt, altfor dyre. Klp funker fint om det er indeksforvaltning du er ute etter. Kron, sbanken og nordnet er gode alternativer. 

Mange takk, Herr Brun. Har hele ASKen min i Sparebank1 i KLP sitt AksjeGlobal P, så derfor jeg tenkte at jeg skulle kanskje bare benytte nettbanken til KLP i stedet. 
 

Det står på KLP sine sider at overføringen skjer «automatisk», men vil det si at det ikke skjer noe som helst med kjøp/salg av fondet mens jeg bytter bank? Altså, andelene mine lever videre slik som i dag, de blir ikke solgt så kjøpt inn igjen til en annen pris? Litt noob-spørsmål kanskje 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Mange takk, Herr Brun. Har hele ASKen min i Sparebank1 i KLP sitt AksjeGlobal P, så derfor jeg tenkte at jeg skulle kanskje bare benytte nettbanken til KLP i stedet. 
 

Det står på KLP sine sider at overføringen skjer «automatisk», men vil det si at det ikke skjer noe som helst med kjøp/salg av fondet mens jeg bytter bank? Altså, andelene mine lever videre slik som i dag, de blir ikke solgt så kjøpt inn igjen til en annen pris? Litt noob-spørsmål kanskje 

Det kommer an på. Det er teknisk mulig og lovlig både å flytte fondsandelene "as is" og å selge andelene, flytte kontanter og kjøpe andeler igjen. Å selge og kjøpe er en noe dårligere løsning for kunden fordi han er ute av markedet en periode (og det krever fullmakt/aksept fra kunden). Å flytte andeler er til gjengjeld mer operasjonelt hassle for distributørene. 

Hva KLP gjør må du nok spørre dem om. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (35 minutter siden):

Hvor kan jeg lese mer om dette?

Står i prislisten til Sparebank 1.
Her er en pdf: https://www.sparebank1.no/content/dam/SB1/bank/sr-bank/vilkar/prisliste-fond.pdf

Der står AksjeGlobal P som 0.18% enda. Hmm, må nesten kikke selv, kanskje jeg var litt kjapp på avtrekkeren her

EDIT:
Når jeg ser prisen på KLP AksjeGlobal Indeks P (tidligere kjent som V) så står prisen til 0,62%, der 0,50% er til banken og 0,12 er til fondet. Dette er inne på nettbanken min jeg leser dette

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Me kjem til å selje kåken og leige eit hus framover. Minst eitt år med leige, potensielt fleire, men det er òg ein sjanse for at me vil kjøpa noko i løpet av 1-3 år. Sidan eg hadde lite lån på bustaden vår vil eg få eit millionbeløp på konto over nyttår som må eg forvalte. Eg har i utgangspunktet andre midlar i globale indeksfond.

Planen foreløpig er å rekne litt på kva me kan få i lån og kor mykje EK eg bør legge av for eit potensielt huskjøp i det prissegmentet som er aktuelt. Det som blir lagt av vil eg plassere ganske trygt, mens resten går nok i fondet, ev. innkjøp over tid.

Nokon som har innspel, ev. forslag til kvar eg kan investere EK-summen med betre avkastning enn sparekonto, men ikkje med risikoen til aksjefond? Eg veit det finnes høgrentekontoar der du kan la pengane stå låst i 2, 3, 4 år og få ei høgare rente, men eg vil ikkje låse dei så lenge. Kan som sagt få bruk for alt eller delar av det i løpet av 1-3 år.

Om me ein dag kjøper hus og verdsmarknaden er sånn at eg kan selje delar av fondet for å få mindre lån, utan å gå på større fondstap, så er det mogleg, men tanken er at eg ikkje skal måtte ha bruk for midlar i fondet på kort sikt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Me kjem til å selje kåken og leige eit hus framover. Minst eitt år med leige, potensielt fleire, men det er òg ein sjanse for at me vil kjøpa noko i løpet av 1-3 år. Sidan eg hadde lite lån på bustaden vår vil eg få eit millionbeløp på konto over nyttår som må eg forvalte. Eg har i utgangspunktet andre midlar i globale indeksfond.

Planen foreløpig er å rekne litt på kva me kan få i lån og kor mykje EK eg bør legge av for eit potensielt huskjøp i det prissegmentet som er aktuelt. Det som blir lagt av vil eg plassere ganske trygt, mens resten går nok i fondet, ev. innkjøp over tid.

Nokon som har innspel, ev. forslag til kvar eg kan investere EK-summen med betre avkastning enn sparekonto, men ikkje med risikoen til aksjefond? Eg veit det finnes høgrentekontoar der du kan la pengane stå låst i 2, 3, 4 år og få ei høgare rente, men eg vil ikkje låse dei så lenge. Kan som sagt få bruk for alt eller delar av det i løpet av 1-3 år.

Om me ein dag kjøper hus og verdsmarknaden er sånn at eg kan selje delar av fondet for å få mindre lån, utan å gå på større fondstap, så er det mogleg, men tanken er at eg ikkje skal måtte ha bruk for midlar i fondet på kort sikt.

Ikke alle høyrente konto krever at du låser pengene.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (59 minutter siden):

Ikke alle høyrente konto krever at du låser pengene.

Det er klar over. Poenget var å få høgare rente. Sidan det framleis er fare for aukande rentenivå så er kanskje ikkje fastrente ideellt akkurat no.

Eg må undersøke litt om obligasjonsfond og andre alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg har satt inn noen penger i fastrente hos Dnb. Du kan velge alt fra 3mnd-6mnd-12mnd-24mnd. Valgt 6mnd til 3% det er overkomlig - se hva som vil skje videre. Da er pengene ihvertfall sikkret, har du fond kan verdi/renta blir negativ. Og just nu synes jeg  var mer safe en høyrentefond ... vet aldri om de plusselig gå rett i dass (det har jeg opplevd selv -20% var tragisk tap!). 

Lenke til kommentar

Eg såg tilfeldigvis eit spørsmål i nettmøte på DinePenger der nokon som spurte om det same. Altså investering du kan ha bruk for i løpet av 2-3 år. Kvadsheim anbefalte pengemarkedsfond, som han meinte var smart når renta går opp. Pengane kjem ikkje på konto før over nyttår, så eg får ikkje gjort noko i dag uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har en del penger i crowdlending. Avkastningen har gått opp litt der også i det siste, ligger på rundt 9,5% stort sett nå (risikoklasse b). En del av det er i privatbolig-prosjekter og næringseiendom. Litt ubehagelig om dagen, men det er pant i solid sikkerhet i alle prosjektene, så det roer nervene litt ihvertfall. Men absolutt ikke utenkelig at det blir flere prosjekter med realisert tap der enn det har vært tidligere. Så langt er alle prosjekter jeg har investert i tilbakebetalt til tiden, eller med små forsinkelser (med forsinkelsesrenter).

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 23.9.2022 den 12.32):

Mange takk, Herr Brun. Har hele ASKen min i Sparebank1 i KLP sitt AksjeGlobal P, så derfor jeg tenkte at jeg skulle kanskje bare benytte nettbanken til KLP i stedet. 
 

Det står på KLP sine sider at overføringen skjer «automatisk», men vil det si at det ikke skjer noe som helst med kjøp/salg av fondet mens jeg bytter bank? Altså, andelene mine lever videre slik som i dag, de blir ikke solgt så kjøpt inn igjen til en annen pris? Litt noob-spørsmål kanskje 

Er det ASKen du tenker å flytte? Vær obs på at en flytteprosess kan ta flere måneder, og at innskudd ikke er tilgjengelig for uttak i perioden, samt at fond og aksjer ikke er tilgjengelig for kjøp og salg. Flytteprosessen er delvis manuell, og forsinkelser kan like godt skyldes banken du forlater, som banken du flytter til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...