Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

No er jo sikkert usikkerheit og evt. resesjon til ei viss grad allereie prisa inn i marknaden.

Av og til kan det vere freistande å gjere stikk motsett av det dei såkalla ekspertane meiner. Dersom "alle" er "100% sikre" på at marknaden skal ned kan det vere eit teikn på at kurva har nådd botnen, og at ting snart vil snu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (2 timer siden):

Hvis inflasjonen er høyere enn renta, er det best å ikke betale ned lån. Aksjer er på salg nå, så man kjøper jo heller det nå.

Det var vel noko slikt som skjedde på 80-talet. Dei som hadde lån gjorde det godt, sidan prisstigninga var høgare enn lånerenta. Til slutt sprakk bobla, og ein fekk krakket i 1987 og bankkrise der aksjane vart nulla ut og Staten måtte gå inn og redde bankane.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Hvis inflasjonen er høyere enn renta, er det best å ikke betale ned lån. Aksjer er på salg nå, så man kjøper jo heller det nå.

Kanskje aksjemarkedene har vært generelt overpriset? Hvis inflasjonen blir langvarig og rentene går opp, så endrer situasjonen seg. Tiden da man tjente gode penger på aksjer kan være over for denne gang. Men det er det jo ingen som vet. Det føles uansett tryggere å betale ned på lån.  

Men ja, det beste er sannsynligvis å kjøpe aksjer og være tålmodig og tenke langsiktig. For de fleste av oss har det ingen hensikt å forsøke å "time markedet". Jeg forsøker selv å finne billige aksjer eller ihvertfall unngå aksjer som er overpriset, men gudene vet hvordan det går til slutt. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Hvis inflasjonen er høyere enn renta, er det best å ikke betale ned lån. Aksjer er på salg nå, så man kjøper jo heller det nå.

Jodå, på papiret, men eit lån og ei investering er gjerne over lang tid, så ved å betale ned på lån i gode tider så kan ein ha eit betre utgangspunkt for potensielle dårlegare tider. Med stigande rente og forhåpentlegvis meir normalisert inflasjon nokre år fram i tid så er det snudd rundt.

Ikkje at det finnes noko fasit på akkurat det der. Det er opp til den enkelte kva dei er komfortable med.

Nokon som har sett noko meir til plattformavgifta DNB skulle innføre forresten?

Lenke til kommentar

Selv tenker jeg at det er greit å holde en fornuftig belåningsgrad. Sitter man med rammelån og lav belånningsgrad er man langt ifra å være den mest riskoutsatte bankkunden, og da gir det kanskje ikke noe særlig mening å betale ned. Har man lånt godt over 60 prosent kan det kanskje være greit å få betalt ned litt.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (17 timer siden):

Joda, bare viser til hva de har sagt. Etter det jeg har registrert ved å ha hørt på dem mange ganger noen år, har jeg inntrykk av at akkurat de vet hva de snakker om. Men kan være enig i, at det virker dumt å si at man er helt sikker. Vi får bare se da.
Tenker også at akkurat nå dette året, er det en så spesiell situasjon, at man muligens ser noe mer/ekstra åpenbart å basere en slik uttalelse på nå? For jeg har aldri hørt akkurat de si noe tilsvarende det der før da, det har noe med det også.

Hvis putin bestemmer seg for å avslutte krigen i morgen er det så sikkert med resesjon da? Neppe. Så med mindre han kjenner putin godt så vet han ikke fremtiden sikkert. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (8 timer siden):

Kanskje aksjemarkedene har vært generelt overpriset? Hvis inflasjonen blir langvarig og rentene går opp, så endrer situasjonen seg. Tiden da man tjente gode penger på aksjer kan være over for denne gang. Men det er det jo ingen som vet. Det føles uansett tryggere å betale ned på lån.  

Men ja, det beste er sannsynligvis å kjøpe aksjer og være tålmodig og tenke langsiktig. For de fleste av oss har det ingen hensikt å forsøke å "time markedet". Jeg forsøker selv å finne billige aksjer eller ihvertfall unngå aksjer som er overpriset, men gudene vet hvordan det går til slutt. 

Man skal jo tenke i langtidsperspektiv. På kort tid vet ingen. På lang sikt tilsier alt at aksjer skal opp.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 timer siden):

Selv tenker jeg at det er greit å holde en fornuftig belåningsgrad. Sitter man med rammelån og lav belånningsgrad er man langt ifra å være den mest riskoutsatte bankkunden, og da gir det kanskje ikke noe særlig mening å betale ned. Har man lånt godt over 60 prosent kan det kanskje være greit å få betalt ned litt.

Jeg tenker man kan sikre seg ganske bra med en god buffer og forsikringer. Kan forstå at noen har behov for økonomisk trygghet ved å betale ned lån, men er jo ikke det beste rådet hvis målet er best mulig gevinst over tid. Så alle må velge selv. Noen tåler ikke røre markedet og lar alt forsvinne i inflasjon på lavtentekonto også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg solgt meg ut. Ettersom jeg skal bruke pengene ila. de to neste årene så anser jeg det som for risikabelt å ha disse i indeksfond. Det som er kjipt er at inflasjonen vil nå spise en god del av disse nå som de vil være plassert på sparekontoen. 
 

Regner med at jeg sitter med en liten gevinst, redningen ble å kjøpe kun fond bestående av amerikanske aksjer etter at Ukraine ble invadert. Mye av gevinsten skyldes nok den sterke dollaren ift. den norske kronen.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Norges dyreste indeksfond begynner virkelig å ta seg opp igjen nå. Men jeg tar poenget i at noen av de jeg valgte er litt vel dyre og kommer til å satse nesten alt på DNB Global Indeks og DNB USA Indeks fremover.

Hvilket fond er det dyreste? Og har du kikket på KLP sine alternativer, de er hakket billigere? :)

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

KLP ser interessant ut. Men blir de ikke dyrere når jeg kjøper de via DNB? Banken min er DNB.

Ingen snøring, jeg kjøper igjennom Sparebank1 sin app, og det er KLP sitt aksjeglobal 0.18% mens DnB sitt er 0.28%. Verdt en kikk i alle fall. Men jeg har lite peiling, så skal ikke gi råd :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (1 time siden):

Da har jeg solgt meg ut. Ettersom jeg skal bruke pengene ila. de to neste årene så anser jeg det som for risikabelt å ha disse i indeksfond. Det som er kjipt er at inflasjonen vil nå spise en god del av disse nå som de vil være plassert på sparekontoen. 
 

Regner med at jeg sitter med en liten gevinst, redningen ble å kjøpe kun fond bestående av amerikanske aksjer etter at Ukraine ble invadert. Mye av gevinsten skyldes nok den sterke dollaren ift. den norske kronen.

Du kan jo la pengene stå noen måneder i et crowd lending-prosjekt frem til du trenger dem. 6-9% rente istedenfor 1%.

Lenke til kommentar

Det einaste som er sikker er at ingenting er sikkert, og difor bør du ikkje investere pengar i aksjar eller fond som du ikkje har råd til å tape eller har bruk for på kort sikt.

De kan diskutere “hvisomatte” til det ryk av tastaturet, men vil aldri kunne spå framtida uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...