Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Det er en periode på rundt 50 år det er snakk om for de som nettopp har begynt sin arbeidskarriere. For min del rundt 30 år til pensjon med utsikten til pensjonsalder man ser for seg akkurat nå. Jeg tar høyde for at pensjon, som mye annet, kommer til å komme under press i tiårene som kommer. For å si det sånn.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (På 24.10.2022 den 9.50):

Vanlige folk skal flås fra ende til annen. Fremtidig pensjon er mildt sagt usikker, men alle ting tyder på at det blir mindre å rutte med. Jobbe lenger og få mindre igjen er ikke usannsynlig akkurat. Tar man ansvar selv og sparer, så skal dem jammen ta de pengene også. Blir helt matt. Hvordan er det egentlig man går frem for å melde flytting til Sveits?

Og det eneste SP og Vedum klarer å lire av seg er at de med lave inntekter skal få skattelette. Som er et musepiss i forhold til det de grafser til seg. Det er så provoserende. Og ingen journalister evner å sette tallene i perspektiv.

Synd at det skal være slik, for jeg likte det gamle Arbeiderpartiet veldig godt. Men jeg får bare vente til høyrestyrt regjering før jeg tar ut noe avkastning. Etter blodbadet som har vært i år er jeg uansett knapt i pluss totalt sett.

Jeg kjenner mine egne begrensninger og er derfor fondssparer, ikke aksjesparer.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (43 minutter siden):

Synd at det skal være slik, for jeg likte det gamle Arbeiderpartiet veldig godt. Men jeg får bare vente til høyrestyrt regjering før jeg tar ut noe avkastning. Etter blodbadet som har vært i år er jeg uansett knapt i pluss totalt sett.

Jeg kjenner mine egne begrensninger og er derfor fondssparer, ikke aksjesparer.

Å putte pengene i enkeltaksjer er mer gambling enn investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg spurte om det her tidligere, så kan jeg jo nå oppdatere med at jeg har fullført flyttingen av mitt KLP Aksjeglobal Indeks P fra SB1 og til KLP. Siden fondet sto i KLP fra før, så ble ikke fondet solgt, så kjøpt tilbake så jeg var aldri ute av markedet. Det tok litt over en uke og gjøre, og det syns var ganske kjapt :) 

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, bshagen said:

Siden jeg spurte om det her tidligere, så kan jeg jo nå oppdatere med at jeg har fullført flyttingen av mitt KLP Aksjeglobal Indeks P fra SB1 og til KLP. Siden fondet sto i KLP fra før, så ble ikke fondet solgt, så kjøpt tilbake så jeg var aldri ute av markedet. Det tok litt over en uke og gjøre, og det syns var ganske kjapt :) 

 

Var det KLP eller SB1 du kontaktet for å gjøre flyttingen?

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 12.11.2022 den 13.55):

Enkeltaksjer er litt som poker. Du må anse pengene som tapt for å kunne spille. 

Dog er det i begge tilfeller potensiale for å tjene mye penger. 

Det kjem jo litt an på kva for selskap det er snakk om. Men det er ein god regel å ikkje investere meir enn det ein har råd til å tape. Diverfisering er også viktig.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Men da betaler du dyr plattformavgift i tillegg. Så du brenner bokstavelig penger.

Nøyaktig derfor jeg bytter. SB1 har også begynt med dette, så fondet koster 0.50% i SB1 og 0.18% hos KLP. Det blir mye penger om det skal stå lenge. Nordnet kaller det "plattformsavgift" mens SB1 kaller det "formidlingsavgift". Hvorfor dette skal være dyrere enn å forvalte fondet er meg en gåte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...