Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (54 minutter siden):

Jeg tror at å gå inn stort i fond nå er stor risiko. Det er smartere å vente til verden roer seg.

Motsatt. Da markedet falt 50% under Covid så var jo aksjene på salg. Å kjøpe da var en ekstremt god ide. Er alltid best å kjøpe når ting er nede. Å få 30% rabatt er bedre enn å vente til ting er tilbake til der de var for et halvt år siden. 

Et tips kan være å kjøpe valutasikra fond, da kronen har en tendens til å styrke seg når ting blir roligere. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Tenkte egentlig aksjer når det gjelder utsiktene framover nå. Men solgte ut drøyt halvparten av fondene for ca 2 mndr siden. Kjøper inn igjen litt og litt, men ikke mye enda. Fond er vel  best for langsiktig sparing. 5 års kurve pr. nå:

kurver.jpg.0ea84cb3f3ecc7ebf4b66b55a0bad76d.jpg

 

 

Har ikke markedet styrket seg siden 2 måneder siden?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (24 minutter siden):

Motsatt. Da markedet falt 50% under Covid så var jo aksjene på salg. Å kjøpe da var en ekstremt god ide. Er alltid best å kjøpe når ting er nede. Å få 30% rabatt er bedre enn å vente til ting er tilbake til der de var for et halvt år siden. 

Et tips kan være å kjøpe valutasikra fond, da kronen har en tendens til å styrke seg når ting blir roligere. 

En pandemi er ikke vanskelig å spå at går over, folk blir jo friske igjen blir vaksinert eller de gamle dør...

Krig i verden kommer også til å bli slutt, men hva som skjer imellom vet vi ikke.....

Du har rett i at man kan gjøre kupp i dårligere tider med billige aksjer, men det er stor usikkerhet..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (42 minutter siden):

En pandemi er ikke vanskelig å spå at går over, folk blir jo friske igjen blir vaksinert eller de gamle dør...

Krig i verden kommer også til å bli slutt, men hva som skjer imellom vet vi ikke.....

Du har rett i at man kan gjøre kupp i dårligere tider med billige aksjer, men det er stor usikkerhet..

Å prøve å time markedet er ingen god ide. Man kjøper jo for et langtidsperspektiv. Vil alltid være kriser rundt omkring i verden. 

Eller tenker du på å investere i fond for rask gevinst?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (36 minutter siden):

Å prøve å time markedet er ingen god ide. Man kjøper jo for et langtidsperspektiv. Vil alltid være kriser rundt omkring i verden. 

Eller tenker du på å investere i fond for rask gevinst?

Nei, jeg er ikke interessert i sparing eller investeringer. Eneste det jeg fikk når jeg jobbet såkalt pensjonsfond. Det står på minimal risiko.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Nei, jeg er ikke interessert i sparing eller investeringer. Eneste det jeg fikk når jeg jobbet såkalt pensjonsfond. Det står på minimal risiko.

Hvorfor ikke tør jeg spørre? Personlig investerer jeg for å kunne bli finansielt uavhengig og pensjonere meg tidlig.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke tør jeg spørre? Personlig investerer jeg for å kunne bli finansielt uavhengig og pensjonere meg tidlig.

Jeg investerer i mine hobbyer. Hifi og mat og drikke.. Hjemme.

Jeg har sparekonto debit uten rente, kona har fondsparing, eller jeg tror hun løste det ut ved Corona før alt ble borte. Hun har iallefall en høyrente konto.. Jeg sparer med henne istedenfor.

Jeg skjønner ikke vitsen, alle skal jo dø engang. Liker heller å investere i ting som skal brukes mens jeg lever feks hus og sånt...

Kanskje brøler å si sånt i en fondstråd, jeg er interessert i økonomi og politikk, men ikke i gamet selv...

Også ble jeg jo spurt...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (41 minutter siden):

Jeg investerer i mine hobbyer. Hifi og mat og drikke.. Hjemme.

Jeg har sparekonto debit uten rente, kona har fondsparing, eller jeg tror hun løste det ut ved Corona før alt ble borte. Hun har iallefall en høyrente konto.. Jeg sparer med henne istedenfor.

Jeg skjønner ikke vitsen, alle skal jo dø engang. Liker heller å investere i ting som skal brukes mens jeg lever feks hus og sånt...

Kanskje brøler å si sånt i en fondstråd, jeg er interessert i økonomi og politikk, men ikke i gamet selv...

Også ble jeg jo spurt...

Tror ikke folk investerer for å aldri bruke det hehe. Er heller at personlig investerer jeg nå for å få mer frihet i fremtiden. 

 

 For det er viktigere for meg enn enn luksusting. Er såpass heldig at mine interesser ikke er så dyre. Gå turer, se filmer, tulle rundt på datamaskin. Så har en god PC, dyr TV, decent lyd. Men bruker ikke mer enn det jeg trenger på de tingene. 

 

Bruker lite på bil, møbler klær og dyre ferier f.eks. For det gir meg lite.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Raude skrev (17 timer siden):

Men det er vel ikke risikofritt det?

Nei ingenting med høyere avkastning enn det banken gir er risikofritt.

https://fundingpartner.no/statistikk

Ingen prosjekter i risikoklasse A er misligholdt eller har realisert tap. Nesten ingen realisert tap i risikoklasse B. A pleier å ligge på 6-7% og B pleier å ligge på 8-9% avkastning. Som vanlig er historikk ingen garanti for fremtiden.

  

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg investerer i mine hobbyer. Hifi og mat og drikke.. Hjemme.

Jeg har sparekonto debit uten rente, kona har fondsparing, eller jeg tror hun løste det ut ved Corona før alt ble borte. Hun har iallefall en høyrente konto.. Jeg sparer med henne istedenfor.

Jeg skjønner ikke vitsen, alle skal jo dø engang. Liker heller å investere i ting som skal brukes mens jeg lever feks hus og sånt...

Kanskje brøler å si sånt i en fondstråd, jeg er interessert i økonomi og politikk, men ikke i gamet selv...

Også ble jeg jo spurt...

Misunner deg og de som klarer å tenke sånn. Jeg får ikke ro i sjelen før jeg er økonomisk uavhengig, og det er lenge til, om det noen gang skjer. Hvis noen vet om en pille jeg kan ta mot dettte så gi en lyd.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (52 minutter siden):

Nei ingenting med høyere avkastning enn det banken gir er risikofritt.

https://fundingpartner.no/statistikk

Ingen prosjekter i risikoklasse A er misligholdt eller har realisert tap. Nesten ingen realisert tap i risikoklasse B. A pleier å ligge på 6-7% og B pleier å ligge på 8-9% avkastning. Som vanlig er historikk ingen garanti for fremtiden.

  

Misunner deg og de som klarer å tenke sånn. Jeg får ikke ro i sjelen før jeg er økonomisk uavhengig, og det er lenge til, om det noen gang skjer. Hvis noen vet om en pille jeg kan ta mot dettte så gi en lyd.

Jeg frykter at om jeg strever at jeg ikke blir rik før jeg er gammel og syk eller dement. Og da har man ikke bruk for det..

Må være bedre å leve mens man er ung, såklart pensjons fond er ok. Men ikke storsparing. Og det er ikke sikkert man BLIR gammel...

Søsknene mine mistet hele arven sin når Bin laden Sprengte WTC med passasjer fly. Fondet var vist plassert i Morgan & Morgan og de hadde kontor i WTC.......

Jeg derimot brukte arven på øl, restauranger og det gode liv....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Jeg frykter at om jeg strever at jeg ikke blir rik før jeg er gammel og syk eller dement. Og da har man ikke bruk for det..

Må være bedre å leve mens man er ung, såklart pensjons fond er ok. Men ikke storsparing. Og det er ikke sikkert man BLIR gammel...

Søsknene mine mistet arven sin når Bin laden Sprengte WTC med passasjer fly. Fondet var vist plassert i Morgan & Morgan og de hadde kontor i WTC.......

Jeg derimot brukte arven på øl, restauranger og det gode liv....

Hørtes lurt ut det du driver med, da det gir deg mest glede. Folk er jo forskjellige. For min del kunne jeg ikke tenkt å bo i et kjipt hus eller kjørt en eldgammel bil for å maxe investering. Samtidig er mitt behov og forbruk ca. 2/3 min lønn, så jeg kan spare 1/3. Kunne brukt resterende 1/3 på forbruk men sliter litt å finne på ha jeg skulle gjort med de. Så sparer heller for fremtidig frihet.

 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Hørtes lurt ut det du driver med, da det gir deg mest glede. Folk er jo forskjellige. For min del kunne jeg ikke tenkt å bo i et kjipt hus eller kjørt en eldgammel bil for å maxe investering. Samtidig er mitt behov og forbruk ca. 2/3 min lønn, så jeg kan spare 1/3. Kunne brukt resterende 1/3 på forbruk men sliter litt å finne på ha jeg skulle gjort med de. Så sparer heller for fremtidig frihet.

 

Bor i villa på et fjell med utsikt over Strømstad, leier, strøm fiber og tv i husleia. Ca 190kv med balkong.

Bil har vi ikke, har ikke behov for bil heller... 

Om jeg var deg ville jeg skaffet meg en hobby. Men alle er forskjellige og bra er det.

Håper investeringene dine gir deg det du  håper på/ønsker deg.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (28 minutter siden):

Bor i villa på et fjell med utsikt over Strømstad, leier, strøm fiber og tv i husleia. Ca 190kv med balkong.

Bil har vi ikke, har ikke behov for bil heller... 

Om jeg var deg ville jeg skaffet meg en hobby. Men alle er forskjellige og bra er det.

Håper investeringene dine gir deg det du  håper på/ønsker deg.

Hørtes flott ut!

 Har hobbyer, bare koster ikke noe særlig penger :p fotografering, friluftsliv, reise lokalt og utforske, tv, film, gaming og mekke på pc osv

takk for det, håper jeg også! 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Jeg investerer i mine hobbyer. Hifi og mat og drikke.. Hjemme.

Jeg har sparekonto debit uten rente, kona har fondsparing, eller jeg tror hun løste det ut ved Corona før alt ble borte. Hun har iallefall en høyrente konto.. Jeg sparer med henne istedenfor.

Jeg skjønner ikke vitsen, alle skal jo dø engang. Liker heller å investere i ting som skal brukes mens jeg lever feks hus og sånt...

For noen er dette hobby, For noen handler det om at man ønsker at pengene skal bli mer verdt fremover. Man ønsker at pengene skal kunne gi frihet i fremtide og ikke materialistiske goder nå. For de fleste handler det om å ha frihet. Å ha en god sparekonto handler om frihet for meg. Det betyr at jeg vet at jeg ikke trenger å ha jobb i flere måneder, nesten år. Eller det betyr at jeg kan ta en dårligere betalt jobb jeg trives bedre med.

Jeg personlig synes ikke det har så mye å bety for livskvaliteten hva jeg har av materialistiske eiendeler. Jeg trives med det jeg har, og det er nok over snittet, men jeg skulle gjerne jobbet mindre og gjort akkurat det jeg vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...