Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei Mats.

 

Du har korrekt. Vi har dessverre ikke muligheten til å tilby IPS 2.0 før etter nyttår.

 

Du kan åpne en IPS konto hos en annen aktør fra og med 1 november.

 

Du kan flytte kontoen over til Nordnet etter nyttår.

 

Ta gjerne kontakt hvis du har flere spørsmål. 

 

Ha en fin start på uken.

 

Hmm, spesielt Nordnet ikke klarer få på plass dette før etter nyttår. Tvinger basically kundene sine til å opprette en IPS en annen plass om man ikke skal gå glipp av 10 000 kroner, og spørs om jeg da gidder ta bryet med å flytte.

 

 

Jeg venter nå på hva Skandiabanken kan tilby. Jeg tar det for gitt at de tilbyr DnB Global Indeks, KLP AksjeNorge Indeks II og KLP AksjeFremvoksende markeder II som jeg fra før sparer til pensjon i. Om jeg flytter til Nordnet etter nyttår kommer an på om Skandiabanken vil ta noen gebyrer som Nordnet ikke vil ta. Er de like i gebyrer så ser jeg ingen grunn til å flytte.

Lenke til kommentar

Kan premissene for innskuddene du betaler inn på IPS endres? For eksempel skattesatsen det betales ut til?

 

Vurderer å sette inn etter jeg er i fast jobb og leilighet, men kjenner jeg er skeptisk til å låse noe i 40 år.

 

Ja, statsbudsjettet vedtas for ett år av gangen, inkludert alle skattemessige ordninger, slik som for eksempel IPS. Jeg vil si at det er sannsynlig at dette vil bli endret en gang, spørsmålet er bare når. ;)

Lenke til kommentar

 

Når man tar hensyn til skatten man må betale, er det egentlig lønnsomt å spare i fond? Klarer forventet gevinst å slå inflasjonsraten?

Ja, det gjør det. 

 

 

 

 

Si du investerer 1000 kr. Med 5 prosent inflasjon må du ha 2650 kr om 20 år for å holde tritt med inflasjonen. 

 

Si du får 7 prosent gjennomsnittlig årlig avkastning i fondet ditt. Da vil du ha 3870 kr. Men så må du skatte 30% av gevinsten, så da sitter du igjen med 3010. Konklusjonen blir at det er lønnsomt dersom disse tallene er rimelige. 

 

Så er spørsmålet om det er rimelig å anta at man fortsatt vil få avkastning i aksjemarkedet de neste tiårene. Mange mener at en stor korreksjon er like om hjørnet. Grafen ser jo ganske bratt ut de siste årene. Over extension?

Lenke til kommentar

 

 

Når man tar hensyn til skatten man må betale, er det egentlig lønnsomt å spare i fond? Klarer forventet gevinst å slå inflasjonsraten?

Ja, det gjør det.

 

 

Si du investerer 1000 kr. Med 5 prosent inflasjon må du ha 2650 kr om 20 år for å holde tritt med inflasjonen.

 

Si du får 7 prosent gjennomsnittlig årlig avkastning i fondet ditt. Da vil du ha 3870 kr. Men så må du skatte 30% av gevinsten, så da sitter du igjen med 3010. Konklusjonen blir at det er lønnsomt dersom disse tallene er rimelige.

 

Så er spørsmålet om det er rimelig å anta at man fortsatt vil få avkastning i aksjemarkedet de neste tiårene. Mange mener at en stor korreksjon er like om hjørnet. Grafen ser jo ganske bratt ut de siste årene. Over extension?

Inflasjonsraten ligger på langt under 5 prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Når man tar hensyn til skatten man må betale, er det egentlig lønnsomt å spare i fond? Klarer forventet gevinst å slå inflasjonsraten?

Ja, det gjør det.

 

 

Si du investerer 1000 kr. Med 5 prosent inflasjon må du ha 2650 kr om 20 år for å holde tritt med inflasjonen.

 

Si du får 7 prosent gjennomsnittlig årlig avkastning i fondet ditt. Da vil du ha 3870 kr. Men så må du skatte 30% av gevinsten, så da sitter du igjen med 3010. Konklusjonen blir at det er lønnsomt dersom disse tallene er rimelige.

 

Så er spørsmålet om det er rimelig å anta at man fortsatt vil få avkastning i aksjemarkedet de neste tiårene. Mange mener at en stor korreksjon er like om hjørnet. Grafen ser jo ganske bratt ut de siste årene. Over extension?

Inflasjonsraten ligger på langt under 5 prosent.

 

 

Tror du blander med KPI. 

Lenke til kommentar

 

 

Når man tar hensyn til skatten man må betale, er det egentlig lønnsomt å spare i fond? Klarer forventet gevinst å slå inflasjonsraten?

Ja, det gjør det. 

 

 

 

 

Si du investerer 1000 kr. Med 5 prosent inflasjon må du ha 2650 kr om 20 år for å holde tritt med inflasjonen. 

 

Si du får 7 prosent gjennomsnittlig årlig avkastning i fondet ditt. Da vil du ha 3870 kr. Men så må du skatte 30% av gevinsten, så da sitter du igjen med 3010. Konklusjonen blir at det er lønnsomt dersom disse tallene er rimelige. 

 

Så er spørsmålet om det er rimelig å anta at man fortsatt vil få avkastning i aksjemarkedet de neste tiårene. Mange mener at en stor korreksjon er like om hjørnet. Grafen ser jo ganske bratt ut de siste årene. Over extension?

 

 

For det første, å anta 5 prosent inflasjon er helt på trynet.

For det andre, tenker du alternativet er å bruke pengene? Og hvis alle gjør det, hva tror du skjer med aksjemarkedet da?

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis en dør når en er 73 år gammel og har 7 år igjen med IPS utbetalinger? Går det til boet? 

Hva skjer hvis en kommer på sykehjem/aldershjem når en er 73år gammel og har 7 år igjen med IPS utebetalinger?  Regnes IPS utbetalingen som inntekt/pensjon og 85% må betales til kommunen? 

Hva skjer hvis en går av med AFP? Får en bruke IPS pengene da?

 

Er redd IPS pengene er noe jeg kommer til å se lite til. Og uansett vil nok 30 år gamle meg ha mye mer glede av pengene når jeg er i 40-50 årene enn rett før jeg skal dø og jeg vil være redd for å gå ut døren om vinteren fordi det er glatt. Pillen er ikke søt nok til at jeg tar risikoen på å sette penger i IPS.



Anonymous poster hash: aff3c...095
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...