Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

Global indeks......

 

Hva er grunnen til at KLP sitt globale indeks IV siden eg kjøpte i det har 2,55% avkastning, mens DNB sitt globale indeks har 5,96?

 

Tror det skiller en uke, og det var ikke en spesielt god uke for dnb sitt....

 

Skulle ikke disse fulgt samme indeksene?

Indeks IV A? Kan ha noe med at KLP sitt fond er valutasikret?

 

 

Det er kun valutasikringen det handler om her, ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, ble nok en uke i mellom. Men den uka falt de andre. 

 

Men er nok noe som virker her. Bare reagerte på at det ser så forskjellig ut her.

 

Tror det går tregt med alt som heter KLP i DNB, fordi når eg kjøpte klp fondene så gikk det ca en uke før de var i oversikten min. Da skulle ifølge dnb kursen være fra den dagen eg bestilte det.

 

Men er for mange usikkerheter. Oslo børs viser jo at de har samme avkastning i år, så da stemmer det jo. Valutasikring kan altså slå ut negativt også?

Lenke til kommentar

Ja, du får i så fall ned totalkostnaden fra 0,30 % til 0,27 %.

 

post-62210-0-31434600-1509197131_thumb.png

 

Er det i aksjesparekonto du har disse? I så fall er det vel nesten så lavt du kommer. Kan eventuelt bytte DNB Global Indeks til KLP AksjeGlobal Indeks V, som har 0,20 % i årlig kostnad. Da er du nede i 0,23 % totalt for porteføljen.

 

Hvis du har disse fondene et annet sted, f.eks. på Zero, så kan du få totalkostnad ned i 0,05 % ved å kombinere to ETFer. 60 % ITOT og 40 % VXUS.

 

post-62210-0-76380800-1509197403_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja, det jeg tenkte. Har fondene gjennom aksjesparekonto, ja Men så er jo Norden et ganske smalt marked som du nevner så jeg vet ikke om potensialet for vekst er større ved å ha de 10% i et globalt fond, kontra å spare de 0,03 prosentpoengene.

 

Det var et godt tips. Følger KLP AksjeGlobal Indeks V samme indeks som DNB Global indeks? Så i praksis blir det å bytte kun å senke kostnadene?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til KLP AGI V og DNB GI, men jeg tipper at de er veldig like. Det ser ut til at DNB følger MSCI World-indeksen, mens KLP sitt følger en egen modifisert versjon av MSCI World Index Developed Markets:

 

KLP WRLD NOK er en global aksjeindeks, som på daglig basis kalkuleres av MSCI, på oppdrag for KLP. For å kalkulere indeksen tar MSCI utgangspunkt i MSCI World Index Developed Markets og ekskluderer de selskapene som ikke tilfredsstiller KLPs etiske minstekrav. Listen over selskaper som ekskluderes oppdateres to ganger pr år. MSCI har ingen rolle i å utvikle, gjennomgå eller godkjenne KLPs etiske investeringskriteria. 
Lenke til kommentar

Det var et godt tips. Følger KLP AksjeGlobal Indeks V samme indeks som DNB Global indeks? Så i praksis blir det å bytte kun å senke kostnadene?

 

Det er 85% overlapp mellom Dnb global indeks og KLP AksjeGlobal Indeks V, og 15% overlapp mellom de to KLP-fondene. Så hvis du vil ha om lag 80% eksponering mot "etablerte markeder" og 20 mot "framvoksende markeder" kan du like gjerne ha alt i AksjeGlobal Indeks V. Du får ikke noen ytterligere diversifisering med de tre fondene du har siden overlappet er så stort. 

Lenke til kommentar

Når man tar hensyn til skatten man må betale, er det egentlig lønnsomt å spare i fond? Klarer forventet gevinst å slå inflasjonsraten?

Ja, det gjør det. 

 

Tenker 10%. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å investere i Superfondene er at det er 0% i forvaltningsavgifter.

Det er ingen diversifisering det du tenker på der. Tvert i mot spisser du porteføljen din mot det skandinaviske(?) markedet ved å gjøre det.

Diversifisering handler ikke om å spre mellom ulike aksjefond, det handler om hvilke underliggende aksjer du er eksponert mot. Det du gjør nå er å selge et bredt, globalt fond og kjøpe "spissede" skandinaviske fond.

Lenke til kommentar

 

Hei Mats.

 

Du har korrekt. Vi har dessverre ikke muligheten til å tilby IPS 2.0 før etter nyttår.

 

Du kan åpne en IPS konto hos en annen aktør fra og med 1 november.

 

Du kan flytte kontoen over til Nordnet etter nyttår.

 

Ta gjerne kontakt hvis du har flere spørsmål. 

 

Ha en fin start på uken.

 

Hmm, spesielt Nordnet ikke klarer få på plass dette før etter nyttår. Tvinger basically kundene sine til å opprette en IPS en annen plass om man ikke skal gå glipp av 10 000 kroner, og spørs om jeg da gidder ta bryet med å flytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...