Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har opprettet, men ikke satt inn noen penger enda.

Godt poeng angående sette inn penger før/etter 1. November.

 

Jeg har opprettet i Nordnet btw. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den eksisterende pensjonssparingen jeg har i Storebrand.

 

Hvordan har du fått opprettet hos Nordnet? De har sagt til meg bare for et par dager siden at de ikke får den nye IPS på plass før i 2018. Er du sikker på at det ikke er en konto for den gamle ordningen du har opprettet?

Lenke til kommentar

 

Jeg har opprettet, men ikke satt inn noen penger enda.

Godt poeng angående sette inn penger før/etter 1. November.

Jeg har opprettet i Nordnet btw. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den eksisterende pensjonssparingen jeg har i Storebrand.

 

 

Hvordan har du fått opprettet hos Nordnet? De har sagt til meg bare for et par dager siden at de ikke får den nye IPS på plass før i 2018. Er du sikker på at det ikke er en konto for den gamle ordningen du har opprettet?

Ehm, jeg bare klikket på opprett?

https://www.nordnet.no/tjenester/pensjon/ips.html

 

Den ser imidlertid deaktivert ut siden symbolet på kontoen er grått mens det på de tre andre kontoene er grønt.

post-49706-0-30618600-1508586950_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var den nye ordningen som hadde 15000 maks inntak jeg?

 

I tillegg får du fullt fradrag for alle innskudd (setter du 15000 inn i året får du trekke fra 15000 fra skatten neste år).

Videre får du ikke formueskatt eller noen annen skatt på det du setter inn i IPS.

 

Siden det er pensjonssparing så MÅ de bli der til pensjonsalder (67 år) og de må taes ut over en periode på minimum ti år.

 

 

Har jeg misforstått noe med tanke på ny og gammel IPS?

 

 

Edit: Svaret på det er ja.

https://www.finansportalen.no/pensjon/ips/

 

Man får ikke like stort fradrag i skatt som innskudd, men man trekke det fra skattbar inntekt slik at skatt blir 24% lavere, altså 3-4000 kroner lavere hvis man setter inn 15000

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Jeg har opprettet, men ikke satt inn noen penger enda.

Godt poeng angående sette inn penger før/etter 1. November.

 

Jeg har opprettet i Nordnet btw. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den eksisterende pensjonssparingen jeg har i Storebrand.

 

Hvordan har du fått opprettet hos Nordnet? De har sagt til meg bare for et par dager siden at de ikke får den nye IPS på plass før i 2018. Er du sikker på at det ikke er en konto for den gamle ordningen du har opprettet?

 

 

Så det vil ikke være mulig å sette inn 40k på ips konto hos nordnet før i 2018? Det vil jo være idiotisk, går jo glipp av skattefradraget for inntektsåret 2017 da hvis dette stemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det vil ikke være mulig å sette inn 40k på ips konto hos nordnet før i 2018? Det vil jo være idiotisk, går jo glipp av skattefradraget for inntektsåret 2017 da hvis dette stemmer. 

 

Selv oppretter jeg IPS hos en annen leverandør nå i år og overfører til Nordnet når de har det på plass neste år. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

 

Så det vil ikke være mulig å sette inn 40k på ips konto hos nordnet før i 2018? Det vil jo være idiotisk, går jo glipp av skattefradraget for inntektsåret 2017 da hvis dette stemmer.

Selv oppretter jeg IPS hos en annen leverandør nå i år og overfører til Nordnet når de har det på plass neste år.

Lenke til kommentar

Med dei nye reglane kan du altså putte inn 40 000 i året, som gjev 9600 i reduksjon av inntektsskatt. Skatten kjem tilbake når du ein gong startar å ta ut av IPS, med 24% per i dag.

 

Dei 9600 du sparar på skatten kan du bruke til IPS neste år eller spare på andre vis. Har du indeksfond i IPS-sparinga så kan du få ein avkastning på 6-8% per år, som du heller ikkje betalar skatt på.

 

Ved uttak betalar du då den utsette skatten på innskotet og skatt på avkastning, så sant dette fungerer likt som eit vanleg indeksfond.

 

Pga. skattefordelen vil du vel då få meir ut av sparinga enn om du sparar i indeksfond i staden for indeksfond gjennom IPS pga. skattereduksjon som du kan få avkastning på før du betalar flat skatt ved uttak.

 

Den store ulempa er at du ikkje får rørt det før pensjonsalder. Du kan avslutte sparinga når som helst, men innbetalte kroner får du ikkje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...