Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alfred Berg Gambak, DNB Teknologi, Storebrand Global Multifaktor og Storebrand Trippel Smart. Tenker å spytte inn penger omtrent likt i alle sammen. Grei sammensetning av fond? :)

Hvorfor så dyre fond? Alfred Berf Gambak koster f eks 1,8% i året. Mistenker du ser deg litt blind på hvilke fond som tilfeldig har gjort det brs siste 2-3 årene. Men tror du det fortsetter?

 

Så klart gøy å gamble litt, men om du etter hvert tenker investere litt større summer ville jeg hatt en betydelig andel i indeksfond.

 

Edit: f eks KLP AksjeGlobal Indeks IV A

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aksjer og aksjefond er aldri "trygge", men dnb global indeks har iallfall veldig god risikospredning. Skal du være i aksjemarkedet, så er det fondet et veldig godt valg.

 

At aksjefond aldri blir like trygt som feks en bankkonto, vet jeg. Men takk for opplysninga. Mente mer at jeg ikke ønska et fond med grassale svingninger, men som likevel, ihvertfall over tid, bør gi grei avkastning. Takk for bekreftelse :)

 

Snip

 

 

Riktig. Litt som med bleier i dagligvarebutikker som selges med tap da.

 

Kjapp sjekk, forresten; har skumlest de siste fire-fem sidene og mener jeg har fått bekrefta inntrykket jeg har av at de 130 000 jeg har burde stå i DnB global indeks. Og videre sparing bør gå inn der, pluss BSU. Eier leilighet med belåningsgrad på ~40% med avdragsfrihet på lånet i et år til pga studier.

 

Fortsatt global indeks som gjelder? Har ingen intensjon om å gamble, er ute etter et trygt fond jeg kan måke alle tiloverspenga mine i for sparing over tid.

 

Altså, nå er det få kostnader med å drifte et indeksfond, noe som Nordnet superfondene faktisk er. Hadde det vært et aktiv forvaltet fond hadde vi snakket om andre boller og helt andre kostnader til personell og forvaltere. Her er det snakk om maks 1 forvalter kanskje, maks 1 mill i lønnsutgifter kanskje?

 

 

Riktig. Men de ville vel neppe gjort det av veldedighet uansett. Men da er det vel fordi de regner med at jeg prøver andre fond hos dem da/kjøper andre aksjer gjennom dem(?). Uansett: vakke så viktig. Skjønt greia :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

 

Alfred Berg Gambak, DNB Teknologi, Storebrand Global Multifaktor og Storebrand Trippel Smart. Tenker å spytte inn penger omtrent likt i alle sammen. Grei sammensetning av fond? :)

Hvorfor så dyre fond? Alfred Berf Gambak koster f eks 1,8% i året. Mistenker du ser deg litt blind på hvilke fond som tilfeldig har gjort det brs siste 2-3 årene. Men tror du det fortsetter?

 

Så klart gøy å gamble litt, men om du etter hvert tenker investere litt større summer ville jeg hatt en betydelig andel i indeksfond.

 

Edit: f eks KLP AksjeGlobal Indeks IV A

 

Selv om det kommer på et veldig "beleilig" tidspunkt nå etter noen dårlige år, så har skagen-direktøren et poeng: https://www.dn.no/meninger/2017/10/03/1430/Finans/ikke-la-folelsene-rade
Lenke til kommentar

 

Aksjer og aksjefond er aldri "trygge", men dnb global indeks har iallfall veldig god risikospredning. Skal du være i aksjemarkedet, så er det fondet et veldig godt valg.

 

At aksjefond aldri blir like trygt som feks en bankkonto, vet jeg. Men takk for opplysninga. Mente mer at jeg ikke ønska et fond med grassale svingninger, men som likevel, ihvertfall over tid, bør gi grei avkastning. Takk for bekreftelse :)

 

Snip

 

 

Riktig. Litt som med bleier i dagligvarebutikker som selges med tap da.

 

Kjapp sjekk, forresten; har skumlest de siste fire-fem sidene og mener jeg har fått bekrefta inntrykket jeg har av at de 130 000 jeg har burde stå i DnB global indeks. Og videre sparing bør gå inn der, pluss BSU. Eier leilighet med belåningsgrad på ~40% med avdragsfrihet på lånet i et år til pga studier.

 

Fortsatt global indeks som gjelder? Har ingen intensjon om å gamble, er ute etter et trygt fond jeg kan måke alle tiloverspenga mine i for sparing over tid.

 

Altså, nå er det få kostnader med å drifte et indeksfond, noe som Nordnet superfondene faktisk er. Hadde det vært et aktiv forvaltet fond hadde vi snakket om andre boller og helt andre kostnader til personell og forvaltere. Her er det snakk om maks 1 forvalter kanskje, maks 1 mill i lønnsutgifter kanskje?

 

 

Riktig. Men de ville vel neppe gjort det av veldedighet uansett. Men da er det vel fordi de regner med at jeg prøver andre fond hos dem da/kjøper andre aksjer gjennom dem(?). Uansett: vakke så viktig. Skjønt greia :)

 

Så lenge du ikke velger nisje- eller sektorfond bør det gå greit. Det enkleste er et bredt globalt indeksfond eller aktivt fond (hvis du tror på det). 

Lenke til kommentar

Ser KLP AksjeGlobal Indeks IV har forvaltningsgebyr på 0,3% med valutasikring, mens KLP AksjeGlobal Indeks V har forvaltningsgebyr på 0,2% uten valutasikring.

 

Er det verdt det ekstra gebyret for å få valutasikring? Ser ikke Indeks IV på nordnet.

 

Forstår det slik at det er greit med globale indeksfond på aksjesparekontoen så lenge de er registrert i Norge. Dermed skal vel KLP gå greit?

Lenke til kommentar

Ser KLP AksjeGlobal Indeks IV har forvaltningsgebyr på 0,3% med valutasikring, mens KLP AksjeGlobal Indeks V har forvaltningsgebyr på 0,2% uten valutasikring.

 

Er det verdt det ekstra gebyret for å få valutasikring? Ser ikke Indeks IV på nordnet.

 

Forstår det slik at det er greit med globale indeksfond på aksjesparekontoen så lenge de er registrert i Norge. Dermed skal vel KLP gå greit?

Jeg ville ikke valutasikret, men husk at KL AGI V ikke har fremvoksende markeder i sin portefølje. Ville lagt inn et av de også. Grunnen til at jeg ikke valutasikrer er at jeg har lønn i NOK, og når min lønn blir mindre verdt i utenlandske penger, blir fondene mine mer verdt.

 

Jada, alle fond registrert i Norge kan du ha på ASK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blærk. DnB global indeks er veldig lurt og alt det der, men kanskje også litt kjedelig. Har derfor to spørsmål:

 

1) DnB teknologi ser gøy ut. Selv om fondet har hatt høy avkastning, og dertil burde ha høy risiko, er vel ikke akkurat teknologibransjen noe som kommer til å punktere med det første? Eller? Har selv to motargument: en DN-artikkel som påsto at det gjerne er de fondene som har gjort det dårlig de siste årene som kommer til å gjøre det bra de kommende. Teknologifond har vel ikke akkurat gjort det dårlig de siste åra? Kanskje de har "brukt opp" avkastninga for en stund? Òg: har hengt meg litt opp i et råd fra en kar som mente at det ofte er lurt å gjøre det motsatte av majoriteten. Følger du majoriteten, får du gjerne med deg bunnen. Minsky-øyebøikket som eksempel. Kanskje, feks, så er teknologifond overprisa om dagen, siden jeg lett kan se for meg at det er mye rift om dem?

 

2) Til de gangene jeg er fyllesjuk og kjeder meg; hvordan fungerer dagtrading? Er det, som jeg ser for meg, vill gambling, men større sjanse for å tjene penger på det enn feks tipping? Tenker at det i snitt burde komme mer penger inn enn det går ut, siden man indirekte investerer i verdiskaping. Noen som har noe peil? Og hva betyr frasen om "tap kan overgå innskudd"? Huset skal vel ha sin del her også gjennom div avgifter, så egentlig er det kanskje akkurat det samme som Unibet og derfor bare å glemme?

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Blærk. DnB global indeks er veldig lurt og alt det der, men kanskje også litt kjedelig. Har derfor to spørsmål:

Kjedelig er jo litt relativt, men jeg skjønner godt hva du mener. For sånn som deg (og meg) er mitt tips å ta 10-20% av portefølje og leke seg med den delen. Å leke seg med sparepenger er ikke lurt.

 

1) DnB teknologi ser gøy ut. Selv om fondet har hatt høy avkastning, og dertil burde ha høy risiko, er vel ikke akkurat teknologibransjen noe som kommer til å punktere med det første? Eller? Har selv to motargument: en DN-artikkel som påsto at det gjerne er de fondene som har gjort det dårlig de siste årene som kommer til å gjøre det bra de kommende. Teknologifond har vel ikke akkurat gjort det dårlig de siste åra? Kanskje de har "brukt opp" avkastninga for en stund? Òg: har hengt meg litt opp i et råd fra en kar som mente at det ofte er lurt å gjøre det motsatte av majoriteten. Følger du majoriteten, får du gjerne med deg bunnen. Minsky-øyebøikket som eksempel. Kanskje, feks, så er teknologifond overprisa om dagen, siden jeg lett kan se for meg at det er mye rift om dem?

Jeg er ganske sterk motstander av dette fondet. I stor grad fordi det veldig fort kan bli et skoleeksempel på performance chasing.

 

Det er vanskelig og nesten umulig å si når toppen kommer, men det er ganske lett å si at du hvertfall ikke kjøper på bunnen om du går inn nå.

 

2) Til de gangene jeg er fyllesjuk og kjeder meg; hvordan fungerer dagtrading? Er det, som jeg ser for meg, vill gambling, men større sjanse for å tjene penger på det enn feks tipping? Tenker at det i snitt burde komme mer penger inn enn det går ut, siden man indirekte investerer i verdiskaping. Noen som har noe peil? Og hva betyr frasen om "tap kan overgå innskudd"? Huset skal vel ha sin del her også gjennom div avgifter, så egentlig er det kanskje akkurat det samme som Unibet og derfor bare å glemme?

 

:)

Daytrading fungerer for noen det. Det er veldig interessant og lærerikt. Du må bare leke deg med det hvis du følger mitt første tips om å ikke gå inn med alle sparepengene.

Å sammenligne med gambling er ikke helt fair, men det finnes produkter som minner veldig om ren gambling (diverse derivater). Jeg vil heller anbefale å starte rett på med aksjetrading. Pass på kostnadene, beskytt nedsiden og les deg opp.

Det at tap kan overstige innskudd er noe man må skrive hvis du teoretisk sett kan gå i minus. Kjøper du aksjer er det umulig. En aksje kan aldri ha negativ pris. Kjøper du opsjoner kan du i flere tilfeller ha en ubegrenset nedside.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar :)

 

"Performance chasing" var et nytt begrep for meg, men det gir mening det du sier om at jeg ihvertfall ikke kommer til å kjøpe på bunnen. Dropper DnB Teknologi og fortsetter heller i Global Indeks.

 

Og takk for svar ang day- og aksjetrading. Tenkte også selv at aksjer ikke kan få negativ pris og syntes derfor det var litt rart dette med at tap kan overgå innskudd. Kjekt å få det avklart.

 

Holder meg inntil videre til trauste og gode global indeks, tenker jeg :yes:

Lenke til kommentar

Alfred Berg Gambak, DNB Teknologi, Storebrand Global Multifaktor og Storebrand Trippel Smart. Tenker å spytte inn penger omtrent likt i alle sammen. Grei sammensetning av fond?  :)

 

Det kan virke som man diversifiserer og sprer risikoen ved å eie mange ulike fond, men den matematiske virkeligheten er at ethvert avvik fra global indeks betyr at pengene dine blir mindre og mer ujavnt spredt, noe som gjør porteføljen mindre diversifisert og mer risikabel.

 

Ellers tommel opp for fondsvalg.

 

 

"Performance chasing" var et nytt begrep for meg, men det gir mening det du sier om at jeg ihvertfall ikke kommer til å kjøpe på bunnen. :yes:

 

Google "momentum investing" også. Aksjer som har steget mye i verdi det siste året eller så tenderer til å fortsette å gjøre det. Jamnt over er det lurere å kjøpe fond og aksjer som har steget mye i verdi den siste tiden enn det motsatte.

"Performance chasing" var et nytt begrep for meg, men det gir mening det du sier om at jeg ihvertfall ikke kommer til å kjøpe på bunnen. :yes:

 

Google "momentum investing" også. Aksjer som har steget mye i verdi det siste året eller så tenderer til å fortsette å gjøre det.

"Performance chasing" var et nytt begrep for meg, men det gir mening det du sier om at jeg ihvertfall ikke kommer til å kjøpe på bunnen. :yes:

 

Google "momentum investing" også. Aksjer som har steget mye i verdi det siste året eller så tenderer til å fortsette å gjøre det.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Noen som har opprettet IPS-konto?

Har opprettet en. Men ikke helt skjønt om eksisterende IPS-kontoer blir konvertert, eller om jeg må starte en ny etter 1. november? I så fall venter jeg 2 uker med å sette inn penger noen plass. Holdt av penger jeg skal fylle med, for fin skattefordel (solgte det jeg ikke fikk flyttet til ASK nå forrige uke, og har det i cash)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...