Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har opprettet, men ikke satt inn noen penger enda.

Godt poeng angående sette inn penger før/etter 1. November.

 

Jeg har opprettet i Nordnet btw. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den eksisterende pensjonssparingen jeg har i Storebrand.

 

Hvordan har du fått opprettet hos Nordnet? De har sagt til meg bare for et par dager siden at de ikke får den nye IPS på plass før i 2018. Er du sikker på at det ikke er en konto for den gamle ordningen du har opprettet?

 

 

Så det vil ikke være mulig å sette inn 40k på ips konto hos nordnet før i 2018? Det vil jo være idiotisk, går jo glipp av skattefradraget for inntektsåret 2017 da hvis dette stemmer. 

 

Du får sette inn 40k f.o.m 1. november og få skattefradag fra i år som du får i 2018. Vet ikke hvordan Nordnet har det, men hos andre banker fungerer det slik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Lest kjapt: En konto man sparer aksjer og fond i som er låst til 62 år?

Fra Nordnet: Utbetaling

Pengene er bundet til pensjonsalder, normalt 67 år.

--------------

 

Er litt uklart her, noen steder står det 62 andre steder 67. (?)

Det er 62 år hvis du har nok opptjening.

 

Uttak frem til du blir 77, men uttakene må være minst 20% av 1G årlig, omtrent 19000 kr. Så hvis du har spart 100 000 kr, taes de ut i løpet av fem-seks år.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Så, forskjellene i den nye IPS-ordningen er at det ikke skattes som lønn med marginalsats opp mot 50% og at de har økt sparebeløpet?

 

....pluss at du får økt skattefradrag med ny IPS. 

 

 

Hvordan da økt skattefradrag? Sånn jeg ser er skattefradraget det samme, men beløpet blir jo større naturlig nok.

Lenke til kommentar

Hvis du investerer i globale indeksfond er det ikke noe vits å spre over flere fond eller banker, uansett beløp.

 

Det er sikkert rett. Men hvis den banken du har fondet i går dukken, og alle mister det de har der over grensen for sikringsfondet

Hvordan skjer det videre med det indeksfondet  du hadde der da? 

Lenke til kommentar

All fondsvirksomhet reguleres av ulike lover, retningslinjer og forskrifter fra Finanstilsynet. Selv om fondselskapet skulle gå konkurs, så berører det ikke deg som sparer. Pengene som tilhører fondet ligger i et slags «depot», som innebærer at fondet har egen økonomi. Dette gjør at de som sparer ikke blir påvirket i tilfelle konkurs. Sparerne eier selv fondets aktiva ved en slik hendelse, og det kan i praksis ikke gå konkurs.

http://no.bank24.nu/spare-i-fond/

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prosenten er lik, men potensialet auka som konsekvens av at du kan spare meir.

 

Dvs. 24% av maks 40 000 med ny ordning vs 15 000 med gamal.

Husk at du må skatte når du går av men pensjon. Dermed fungerer ikke IPS som en BSU der du slipper å skatte på innskudd. "Skattefradraget" på IPS er bare en utsettelse av skatten som du må betale en eller annen gang i framtiden (der satsen er usikker, for reglene kan jo endre seg slik som den gjør nå). For å få mest ut av IPS bør man reinvestere skattefradraget.

Lenke til kommentar

 

Hvis du investerer i globale indeksfond er det ikke noe vits å spre over flere fond eller banker, uansett beløp.

 

Det er sikkert rett. Men hvis den banken du har fondet i går dukken, og alle mister det de har der over grensen for sikringsfondet

Hvordan skjer det videre med det indeksfondet  du hadde der da?

 

Ingenting. Du eier fondsandelene dine, og kontoførers konkurs påvirker ikke dette.

 

Hvis du sparer gjennom investeringskonto ("zero" og lignende), gjør derivatavtaler eller lignende så sliter du om banken du handler med ikke kan gjøre opp for seg. Hvis du "bare" eier verdipapirer på VPS-konto eller aksjesparekonto påvirker ikke bankens konkurs deg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Global indeks......

 

Hva er grunnen til at KLP sitt globale indeks IV siden eg kjøpte i det har 2,55% avkastning, mens DNB sitt globale indeks har 5,96?

 

Tror det skiller en uke, og det var ikke en spesielt god uke for dnb sitt....

 

Skulle ikke disse fulgt samme indeksene?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Global indeks......

 

Hva er grunnen til at KLP sitt globale indeks IV siden eg kjøpte i det har 2,55% avkastning, mens DNB sitt globale indeks har 5,96?

 

Tror det skiller en uke, og det var ikke en spesielt god uke for dnb sitt....

 

Skulle ikke disse fulgt samme indeksene?

Indeks IV A? Kan ha noe med at KLP sitt fond er valutasikret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...