Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting.

Den sameligningen blir bare tull

en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis

 

Hva er det du babler om? Chassis? Kan du for en gang skyld lese det som skrives og ikke bare leve i din egne åndsfraværende tilstand?

 

Eg sier at å fly helikopter kontra fly ikke kan sammenlignes med buss kontra lastebil. Fordi buss/lastebil er såpass likt i utførelsen at det er null problem.

 

Flypilot kan ikke sette seg inn i helikopter og bare få det til.

 

 

Du sammenligner en lastebil med en buss for å poengtere at det er forskjell mellom et helikoptret og et fly

det er den sammenligningen som blir tull når du tydeligvis heller ikke vet at lastebiler og busser har mye til felles

i motsetning til helikopter og fly som har lite til felles

 

 

Da kunne man likegodt samlingene en motorsykkel med en moped , som har mer til felles

 

hvis flyet er en kassebil så er helikopteret en lastebil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sammenligner en lastebil med en buss for å poengtere at det er forskjell mellom et helikoptret og et fly

det er den sammenligningen som blir tull når du tydeligvis heller ikke vet at lastebiler og busser har mye til felles

i motsetning til helikopter og fly som har lite til felles

 

 

Da kunne man likegodt samlingene en motorsykkel med en moped , som har mer til felles

 

hvis flyet er en kassebil så er helikopteret en lastebil

 

Det er nettopp det han ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er forøvrig to vidt forskjellige ting å fly et fly kontra et helikopter. Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting.

Bil, motorsykkel, buss, lastebil har samme sertifikat, bare ulik klassifisering/kode på det. Spørsmålet var hvorvidt helikopterpiloter og flypiloter har samme sertifikat, bare ulik klassifisering/kode på det.

Lenke til kommentar

Oki Simen. Eg tolket det ikke slik. Eg tolket spørsmålet mer som "kan en flypilot fly et helikopter med sitt sertifikat, bare at utsjekk før flyving er annerledes" Ikke som "har en flypilot et rosa kort med F på mens en helikopterpilot har H på".

 

Er det noe forskjell på en komersiell pilots sertifikat hvis han flyr helikopter eller fly?
Eller er eneste forskjellen at han har utsjekk på en av delene akkurat som at man har utsjekk på forskjellige flytyper, men at sertifikatet er det samme?

 

Prøvde å google bilder av "flylappen" og "helikopterlappen" men fant bare diplomer.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oki Simen. Eg tolket det ikke slik. Eg tolket spørsmålet mer som "kan en flypilot fly et helikopter med sitt sertifikat, bare at utsjekk før flyving er annerledes" Ikke som "har en flypilot et rosa kort med F på mens en helikopterpilot har H på".

 

Er det noe forskjell på en komersiell pilots sertifikat hvis han flyr helikopter eller fly?

Eller er eneste forskjellen at han har utsjekk på en av delene akkurat som at man har utsjekk på forskjellige flytyper, men at sertifikatet er det samme?

 

Prøvde å google bilder av "flylappen" og "helikopterlappen" men fant bare diplomer.

 

Det jeg tenkte på er at man flyr f.eks en piper cub med samme sertifikatet som man flyr en boing 747 selv om disse flyene er ekstremt forskjellig. Det eneste man trenger ut over sertifikatet er en utsjekk på den aktuelle flytypen. Og dette kravet gjelder uansett om flytypen du vil fly er veldig forskjellig fra den du har utsjekk på fra før av, eller om den er veldig lik.

 

Så mitt spørsmål var om forskjellen på en helikopterpilot vs en flypilot egentlig bare er hvilken maskin han har utsjekk på (helikopter eller fly) mens utdanningen er den samme, eller om det er to helt forskjellige sertifikater? For det er jo faktisk mye rutiner som overlapper som f.eks kommunikasjon med tårnet, regler for hvor man kan fly, kunnskap om vær, osv. som er like uanset om man flyr et fly eller et helikopter, og som en jeg snakket med som tar utdanningen for å bli en kommersiell pilot nå sa så er det alle disse rutinene og reglene som egentlig er det som er vanskelig å lære, mens det å rent teknisk fly flyet er veldig lett i forhold.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

Oki Simen. Eg tolket det ikke slik. Eg tolket spørsmålet mer som "kan en flypilot fly et helikopter med sitt sertifikat, bare at utsjekk før flyving er annerledes" Ikke som "har en flypilot et rosa kort med F på mens en helikopterpilot har H på".

 

 

 

 

Er det noe forskjell på en komersiell pilots sertifikat hvis han flyr helikopter eller fly?

Eller er eneste forskjellen at han har utsjekk på en av delene akkurat som at man har utsjekk på forskjellige flytyper, men at sertifikatet er det samme?

 

Prøvde å google bilder av "flylappen" og "helikopterlappen" men fant bare diplomer.

Det jeg tenkte på er at man flyr f.eks en piper cub med samme sertifikatet som man flyr en boing 747 selv om disse flyene er ekstremt forskjellig. Det eneste man trenger ut over sertifikatet er en utsjekk på den aktuelle flytypen. Og dette kravet gjelder uansett om flytypen du vil fly er veldig forskjellig fra den du har utsjekk på fra før av, eller om den er veldig lik.

 

Så mitt spørsmål var om forskjellen på en helikopterpilot vs en flypilot egentlig bare er hvilken maskin han har utsjekk på (helikopter eller fly) mens utdanningen er den samme, eller om det er to helt forskjellige sertifikater? For det er jo faktisk mye rutiner som overlapper som f.eks kommunikasjon med tårnet, regler for hvor man kan fly, kunnskap om vær, osv. som er like uanset om man flyr et fly eller et helikopter, og som en jeg snakket med som tar utdanningen for å bli en kommersiell pilot nå sa så er det alle disse rutinene og reglene som egentlig er det som er vanskelig å lære, mens det å rent teknisk fly flyet er veldig lett i forhold.

Mener å huske at det er en egen utsjekk/sertifisering på flermotorsfly.

Lenke til kommentar

Hvorfor går damer så mye kortere renn på ski enn menn? Er det virkelig så stor forskjell på fysisk kapasitet at de ikke kan gå fem mil?

 

Dagens skidamer kan utmerket godt gå 5 mil. Men det er begrenset hvor spennende det er å se de to siste når Johaug allerede leder med et par minutter etter tre. Dagens idrett er tilpasset TV-mediet, og det må være en seervennlig dramaturgi så ikke seerne skal forsvinne til andre kanaler midtveis i løpet. Det er anderledes på herresiden der Northug går og labber godt bak i feltet og alle venter på spurten. Det er derfor man innfører sprintdistanser, folk kan se et helt løp før de må reise seg å etterfylle kaffe.

 

Derfor er det ingen som ivrer for at damene skal gå lengre distanser, selv om de er sterke nok til det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Stemmer det at Atlantic Resolve-øvelsen ikke er en øvelse og at US/NATO står og ypper til WW3 mot Russland i disse dager?

 

Hvorfor ikke begge deler?

 

Formålet med en øvelse er ikke bare å øve seg. Det sender også et symbol om at man har sterk tilstedeværelse i den aktuelle regionen, og at personellet faktisk er øvd i å krige der.

 

WHAT IS OPERATION ATLANTIC RESOLVE?

Operation Atlantic Resolve is a demonstration of continued U.S. commitment to the collective security of NATO and to enduring peace and stability in the region, in light of Russia’s illegal actions in Ukraine.

http://www.eur.army.mil/atlanticresolve/

Lenke til kommentar

 

Stemmer det at Atlantic Resolve-øvelsen ikke er en øvelse og at US/NATO står og ypper til WW3 mot Russland i disse dager?

 

Sannsynligvis ikke.

 

 

Sansynligvis ikke.

 

Men la oss tenke høyt. Legge sammen noen biter og se hvilket bilde vi får.

 

  • Libya ønsker å gå bort fra dollar
  • USA liker ikke dette og starter med å svartmale gadaffi.
  • Etter nok svartmaling får usa et påskudd til å blande seg i konflikten + dele ut våpen til opprørere. Alt "for sivilbefolkningen".
  • Gadaffi blir stormet, dollaren reddet, og usa bryr seg lite om sivilbefolkningen som har det enda verre etter gadaffi er drept

Så starter det på nytt:

 

Og nå. Putin har vært "offline" i 10 dager. Noe som aldri har skjedd før. Med unntak av to situasjoner så langt i hans karriere har han vært i media daglig i noe slikt som 10 år. (Unntakene var gisselsituasjonen i operaen og Kursk-tragedien, men da var han bare 2-3 dager borte)

 

 

Worst case scenario er at vi uten å vite det er på randen av krig i Europa. På grunn av Obama. Som fikk en jævla fredspris.

 

Best case scenario er at Putin er blitt "kuppet" av noen i Russland som ser hva som kan skje, slik at USA får viljen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor går damer så mye kortere renn på ski enn menn? Er det virkelig så stor forskjell på fysisk kapasitet at de ikke kan gå fem mil?

De klarer å gå like langt de selvsagt, damer går jo vasaloppet osv. Men de bruker jo en del lengre tid.

 

Ta sprinten i VM i falun nå. Der brukte damene halv minuttet lengre tid enn herrene. Det var ikke rare distansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...