Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vil nå si følgende , siden jeg har vær med på den diskusjonen:

selve tyngdekraften er ingen teori .Den er bekrefte utallige ganger

Da kan man ikke si at tyngdekraften er begge deler

 

Hva som er årsaken til tyngdekraften vet man svært lite om , i grunn ingen ting

Det finnes noen teorier og andre tror at det er mørk energi som står bak eller i det miste resultatet av mørk energi

 

 

Jeg tror du blander teorier og hypoteser her. Teoriene rundt tyngdekraften i et ikke-relativt system, samt i et relativt system er temmelig solide greier. De er solide nok til at man kan skyte opp et ubemannet fartøy og treffe Mars, men de er like fullt det som kalles teorier.

 

Det finnes en del hypoteser rundt hva tyngdekraften er.

 

Når en kriminaletterforsker sier at han jobber ut fra en teori, så har ordet teori en helt annen betydning enn når man snakker om en teori i vitenskapens verden.

Lenke til kommentar

Så de registrerer altså via fjernkontrollen hvilke personer i husstanden som ser på tv (så tilbyderen kan få info om aldersgrupper osv.)? Høres slitsomt ut!

 

Man har en ekstra boks i tillegg til dekoder. Her legger man inn folk som bor der, så vanligvis går det ikke lang tid å registrere. Et tastetrykk er nok. I tillegg kan man legge inn gjester som ofte er på besøk. Mamma har en sånn boks, og ho har lagt inn en "standardgjest" som er "Jente, 0-10 år" eller noe sånn, for niesa mi. Altså går det fort å registrere gjester også. Det er nok litt mer styr, men man får da noe igjen for det, selv om det ikke er allverdens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de registrerer altså via fjernkontrollen hvilke personer i husstanden som ser på tv (så tilbyderen kan få info om aldersgrupper osv.)? Høres slitsomt ut!

Å trykke på en knapp på en fjernkontroll er ikke så slitsomt...

Å registrere bruker tar nok litt tid, men det er en engangsjobb, neste gang trykker man bare på en knapp.

 

 

Er ikke sikker på hvor godt det gjenspeiler virkeligheten. Tenker at det mye samme type hustander som har slike bokser.

Oftest folk som ikke har noe i mot det.

Det gjenspeiler virkeligheten godt nok. Det er snakk om seertall her, ikke rakettforskning.

Små avvik mellom registrert antall og faktisk antall tåler man...

Men, 1000 husstander skal være representativt for hva befolkningen ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri blitt spurt om å være med og få boks, og aldri hørt om andre som har det heller. Syns det er litt urettferdig, og er lei meg for at

ikke jeg også får tilbud om å være med :(

Har ikke blitt spurt jeg heller, men husk at det er 2400 personer som er med, av ca 5 000 000, altså, ca 0,05%. Sjansen for å bli spurt er ganske liten altså...

Lenke til kommentar

1000 hustander og 2400 mennesker er et ganske greit grunnlag for å bestemme seertall. 2-3000 mennesker er stort sett den størrelsen man bruker for å gjøre prognoser for hele landet (i politiske meningsmålinger o.l.). Jeg regner med de plukker folk med forskjellige livssituasjoner. Mamma bor alene, for eksempel, og fikk tilbud om å bli med. Dette er ikke statistikk som er "viktig" for noe, altså gjør det ikke noe å ha en del feilprosent. Avviket er der, og jeg regner med de oppgir at tallene har en viss feilprosent, selv om dette ikke blir dratt frem i artiklene om at "MGP har 1,45 mill seere".

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Det er jo litt rart at de kan si at 1,450millioner så MGP finalen når det er bare 2400 husstander som har denne boksen, da.

Men det er vel bare statistikk.

Både og. Det tallet har ingen verdi i seg selv. Men så lenge alle disse målingene er like usikre så blir det verdi i tallene satt opp mot hverande.

 

Altså om det er 1 million eller 500 000 seere har lite å bety så lenge det sammenlignes mot tidligere sendinger/andre programmer basert på samme utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Det er jo litt rart at de kan si at 1,450millioner så MGP finalen når det er bare 2400 husstander som har denne boksen, da.

Men det er vel bare statistikk.

Ja, det er nettopp statistikk det er, og jeg regner med at det er tilstrekkelig kvalifiserte folk som driver med dette til at de har et fornuftig estimat på usikkerheten i anslaget også.

 

1,45 millioner tilsvarer at omtrent en tredjedel av Norges befolkning så på; altså har antakelig en tredjedel av testutvalget sett på. Om man kun ser på statistiske fluktuasjoner kan man forvente en usikkerhet i anslaget på omkring 4%, men i tillegg kommer den systematiske usikkerheten inn som en følge av at et slikt testutvalg nødvendigvis ikke kan være fullstendig representativt for hele befolkningen. Størrelsen på den systematiske usikkerheten har jeg ingen måte å vurdere, men de som utfører målingene har nok et bra anslag på denne også.

Lenke til kommentar

 

Det er jo litt rart at de kan si at 1,450millioner så MGP finalen når det er bare 2400 husstander som har denne boksen, da.

Men det er vel bare statistikk.

Man trenger faktisk ikke flere for å få ett rimelig nøyaktig tall. Det ligger en vitenskap bak at det er 1000 husstander. Det gir en unøyaktighet på bare 2-3%, så det er overaskende nøyaktig. Husker ikke helt hva som er vitenskapen bak, men jo flere personer, jo færre trenger du måle prosentvis, om målingene er gjort riktig.

 

Å måle 1000 husstander i samme by gir ett dårlig bilde, det samme gjør å måle 1000 barnefamilier, man må ha ett representativt utvalg.

 

 

Både og. Det tallet har ingen verdi i seg selv. Men så lenge alle disse målingene er like usikre så blir det verdi i tallene satt opp mot hverande.

 

Altså om det er 1 million eller 500 000 seere har lite å bety så lenge det sammenlignes mot tidligere sendinger/andre programmer basert på samme utgangspunkt.

Tallene har nok en verdi mtp. reklame...

Riktignok ikke for NRK, men for andre kanaler som bruker det samme.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...