Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer planters vekst?

 

Jeg har en plante. Står ute om dagen, i solen. Da vokser den litt i løpet av dagen. Men etter en natt inne, så vokser den mye mer... er ikke det rart, i og med at det er mye mindre lys om natten? Det blir jo bare lampene mine noen timer, og så mørke...

 

Jeg begynner å mistenke at planten(e) på en måte kan lade opp sollyset før den omsetter dette lageret til vekst... kanskje den vokser seg selv når det sterke lyset er borte, f.eks. fordi det er lettere å vokse i mørket?

 

Jeg er klar over fotosyntesen altså, jeg har jo gått på skolen jeg og. :p

 

Det jeg syns er rart er at den vokser mest om natten.

 

Kanskje det er for tørt i solen? Selv om jeg vanner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planten lurer deg.. Den strekker seg visstnok bare i mørket på grunn av at cellene blir lengere.

 

Se http://www.wildflower.org/expert/show.php?id=390

 

EDIT: Det skulle ikke være så lett, nei.. Fikk ikke bekreftet det jeg skrev over der gjennom resten av nettet. Står litt forskjellig, og jeg har brukt nok tid på blomster i natt.. :wee:

 

Hehe, det er mat da vettu, jeg er da ikke Blomster-Finn. :p

 

Men takk for svar og lenke! Jeg får google litt mer selv. Virker jo ikke til at det er noen biologer til stede.

Lenke til kommentar

I førstehjelp er det X pump etterfulgt av X antall innblåsninger. Har vært på en 5-6 kurs om førstehjelp, og hørt at om man er flere skal f.eks en ringe 113, en holde en evt. folkemengde unna, osv.

 

Men, aldri hørt noen nevne at en burde blåse og en annen pumpe, konstant. Hvorfor ikke?

Skulle jo tro at dette var en mye bedre løsning enn at en person gjør begge deler med noen få innblåsninger etterfulgt av masse pumping

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer planters vekst?

 

Jeg har en plante. Står ute om dagen, i solen. Da vokser den litt i løpet av dagen. Men etter en natt inne, så vokser den mye mer... er ikke det rart, i og med at det er mye mindre lys om natten? Det blir jo bare lampene mine noen timer, og så mørke...

 

Jeg begynner å mistenke at planten(e) på en måte kan lade opp sollyset før den omsetter dette lageret til vekst... kanskje den vokser seg selv når det sterke lyset er borte, f.eks. fordi det er lettere å vokse i mørket?

 

Jeg er klar over fotosyntesen altså, jeg har jo gått på skolen jeg og. :p

 

Det jeg syns er rart er at den vokser mest om natten.

 

Kanskje det er for tørt i solen? Selv om jeg vanner.

 

 

Tanken om å lade opp er ikke så dum, men det er nok litt mer komplisert. Som du selv er inne på trenger den vann og så lenge det er lys og tilgang på andre nødvendige næringststoffer prioriterer den fotosyntese, altså den lager sukker av karbondioksid og vann. Den bruker altså vann som råvare til fotosynesen, og fordi den skal ha tak i karbondioksid til fotosyntesen må spalteåpningene stå åpne.

 

Det betyr at mye av vannet går til fordamning og luftes ut via spalteåpningene. Dette (vannpotensialet) er en viktig drivkraft i transporten av vann fra jorda og opp (og derfor også viktig for å få opp mineralnæring som den bl a annet trenger til proteinsynese f eks nitrationer). Den bruker altså vann til mineraltransporten, dette vannet går ut som damp og det må til for effektiv transport. Vanntransporten går i såkalte vedrør (xylem) i ledningsvev (karstrenger), og vil naturlig nok da være mest effektiv i tørr luft.

 

Siden den i løpet av dagen har fått tak i en del mineralnæring, og bygd opp et lager med sukker i form av glukose, sukrose og stivelse (noen flere kan det også være). Så kan den bruke denne energien og stoffene til å bygge opp nye proteiner, fettstoffer, cellulose mm og organeller (smådeler), og den har nå også tilgang på vann som den ikke trenger å la fordampe via spalteåpningene (siden det er lite lys) i samme grad som om dagen. Dette vannet kan den nå f eks lagre i saftrom (vakuoler og enkelte andre organeller også) hvor det lagres sukker og i varierende grad andre stoffer med funksjoner, smak og lukt og energiinnhold.

 

For å få til dette trenger den å øke mengden fosfolipider kraftig (en slags fettstoffer) til membraner som skal avgrense alle vakuolene (og også noen andre organeller) og volumet av cellen øker kraftig pga av lagring av forskjellige typer saft i vakuolene. Når volumet øker slik uten at cytoplasmaet øker tilsvarende kaller vi det vanligvis strekningsvekst, man kan se at hver enkelt celle etter at de e dannet ved skuddspissene like etter at de har delt seg og vokst til en viss grunnstørrelse begynner å strekke seg i plantens lengdereting og vakuolene øker samtid kraftig i volum. Ser man på et voksent tre strekker det seg der kvistene vokser om sommeren ikke lenger ned. Men i tillegg har treet sekundær tykkelsesvekst og legger på seg lag på lag med celler (årringer).

 

Litt apropos, det er fullstendig idiotisk som man ser mange steder, kraftleverandører rydder ofte ved å kviste trær langt nedenfor ledningene som om de vet at kvistene vil komme lenger opp og løfte ledningene, det skjer ikke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men, aldri hørt noen nevne at en burde blåse og en annen pumpe, konstant. Hvorfor ikke?

Skulle jo tro at dette var en mye bedre løsning enn at en person gjør begge deler med noen få innblåsninger etterfulgt av masse pumping

 

Forrige kurs jeg var på la opp til at to personer var best, men at alle måtte kunne gjøre det alene.

Lenke til kommentar
Litt apropos, det er fullstendig idiotisk som man ser mange steder, kraftleverandører rydder ofte ved å kviste trær langt nedenfor ledningene som om de vet at kvistene vil komme lenger opp og løfte ledningene, det skjer ikke!

 

 

Jeg tror jeg misforstår poenget ditt nå, men de som rydder linjer er ikke redd for at kvistene skal løfte på ledningene, men at kontakten med de skal føre til jordfeil og nedetid.

Lenke til kommentar

I førstehjelp er det X pump etterfulgt av X antall innblåsninger. Har vært på en 5-6 kurs om førstehjelp, og hørt at om man er flere skal f.eks en ringe 113, en holde en evt. folkemengde unna, osv.

 

Men, aldri hørt noen nevne at en burde blåse og en annen pumpe, konstant. Hvorfor ikke?

Skulle jo tro at dette var en mye bedre løsning enn at en person gjør begge deler med noen få innblåsninger etterfulgt av masse pumping

Kanskje fordi det vil være veldig vanskelig å blåse inn i lungene mens en annen pumper hjertet. Som du sikkert har oppdaget på kursene, så skal man trykke ganske så hardt på brystkassen. Dessuten brukes det ikke veldig mye oksygen når pasienten er bevisstløs og helt avslappet. Den luften som er i lungene i de 18-20 sekundene det skal ta å gjennomføre 30 kompressjoner bør være nok til å dekke oksygenbehovet.

Lenke til kommentar

Dårlig kurs ;) Siste kurset jeg var på fikk vi beskjed om at vi helst bør være 2 eller tre men ikke mer. Og vi burde synge på staying alive.

Det samme sa de på kurset jeg var på sist. Staying alive har passe rytme. En pumper og en blåser og så veksler man jevnlig så ikke den ene sliter seg ut for raskt. Men aller først eller veldig tidlig: Ringe 113. Hjerte lunge-redning er bare noe man gjør midlertidig mens man venter på ambulanse.

 

Er man flere kan man fordele andre oppgaver (varseltrekant, ta seg av andre skadde, rulere på hjerte lunge redningen, skru av tenningen i vraket, stoppe blødninger etc.)

Lenke til kommentar

Men, aldri hørt noen nevne at en burde blåse og en annen pumpe, konstant. Hvorfor ikke?

Skulle jo tro at dette var en mye bedre løsning enn at en person gjør begge deler med noen få innblåsninger etterfulgt av masse pumping

Jeg har hørt at man kan la en blåse og en pumpe, men man kan selvsagt ikke gjøre dette samtidig. Ettersom hjertepumpingen blåser lufta ut av vedkommende på grunn av trykket på brystkassen.

 

Btw, hva er det korrekte antall pump og blås? Jeg tror de sa 3 blås og 15 pump, men at noen sa noe annet.

Lenke til kommentar

Sikre - Varsle - Redde

 

Mener å huske at det var rett rekkefølge, og er gjerne helt natturlig rekkefølge man ville gjort uansett.

 

 

Edit: antall blås og pump har endret seg på hvert kurs jeg har vært på.

Sist kurs jeg var på tror jeg det var 3/15(eller var det 3/30?)

Men, det er ikke så viktig hvor mange blås og hvor mange pump, kroppen teller ikke :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Litt apropos, det er fullstendig idiotisk som man ser mange steder, kraftleverandører rydder ofte ved å kviste trær langt nedenfor ledningene som om de vet at kvistene vil komme lenger opp og løfte ledningene, det skjer ikke!

Hva mener du? Generelt er de ikke rett for at trærne skal løfte ledningene, men at de skal vokse seg større og så velte over ledningene.
Lenke til kommentar

Sikre - Varsle - Redde

 

Mener å huske at det var rett rekkefølge, og er gjerne helt natturlig rekkefølge man ville gjort uansett.

 

 

Edit: antall blås og pump har endret seg på hvert kurs jeg har vært på.

Sist kurs jeg var på tror jeg det var 3/15(eller var det 3/30?)

Men, det er ikke så viktig hvor mange blås og hvor mange pump, kroppen teller ikke :)

Sikkert 2 og 30 som for noen år da jeg gikk gjennom det samme i heimevernet .

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er bedre å være to er todelt:

 

1. Det er mye mindre slitsomt

 

2. Man har mye mindre opphold i pumpinga for å gjennomføre innblåsningen. Da faller trykket man har pumpet opp kjemperaskt og dette tar faktisk mellom 15 og 20 slag og bygge opp til akseptabelt trykk. Dette er grunnen til at vi nå har 30 - 2. Fordi pumpinga med 15 hadde liten effekt, da man akkurat hadde oppnådd maks trykk med hjertekompresjoner, så falt det igjen grunnet ny innblåsning.

 

 

Men, det er ikke så viktig hvor mange blås og hvor mange pump, kroppen teller ikke :)

Stemmer nok ikke. Det er faktisk viktig, som eg nevner over. Det som derimot er viktig er å gjøre noe, heller enn ingenting i frykt av at man gjør feil.

 

Men skal man ha best mulig sjanse til å holde rakkaren i live er det selvsagt vesentlig å gjøre det mest mulig effektivt ;)

 

Antall blås er ikke så innmari viktig. Borti statene mener eg å huske de opererer med null innblåsning for å gjøre det enklere å få folk til å utføre hjertekompresjoner. Og det anbefalte de på forrige kurs hvis man syntes det var ubehagelig å blåse. Type narkoman falt om etc.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mtp. at antallet endrer seg ofte, og kroppen hovedsakelig er den samme, så kan jeg virkelig ikke skjønne at det skulle være den store forskjellen om man tok 2/15 eller 2/30, eller 5/20 for den saks skyld.

 

Mener å huske at ambulansesjåførene jeg var på kurs med sist også sa at det ikke var så nøye med antallet, og at overlevelsessjansen var ca like lav uansett.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg fikk vite etter forrige førstehjelpskurs, i fjor høst:

 

Pri 1 er hjertekompresjoner. Om du er i eller har akkurat kommet til en ny ulykke hvor et hjerte ikke slår, tar man brystkompresjoner til "fanden tar deg". Innblåsning er ikke så utrolig viktig, da blodet har mye oksygen allerede.

Mener det var snakk om at man har oksygen i blodet til 15 minutter, men hjernen dør rimelig kjapt uten ny tilførsel via blodet.

 

Om man er flere, eller personen har vært uten oksygen i lengre tid (uvisst tidspunkt for ulykke, etc), kjør på med pusting også.

 

Og ja, det var 30/2 som ble trukket frem da også.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk

Endret av Slimda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt apropos, det er fullstendig idiotisk som man ser mange steder, kraftleverandører rydder ofte ved å kviste trær langt nedenfor ledningene som om de vet at kvistene vil komme lenger opp og løfte ledningene, det skjer ikke!

 

 

Jeg tror jeg misforstår poenget ditt nå, men de som rydder linjer er ikke redd for at kvistene skal løfte på ledningene, men at kontakten med de skal føre til jordfeil og nedetid.

 

Det er mulig at kunnskapene er bedre enkelte steder enn andre steder, og det helt greit å kviste der det er fare for kontakt og overslag. Og også fjerne trærne der det er reell fare for at de kan falle eller lene seg mot linjer. Men det er fullstedning unødvendig å kviste store furuer totalt på den ene siden ved gater hvor det kun er lavspent i distrikter hvor det nesten aldri er vind over storms styrke.

 

Når man da rensker treet helt ned så skjønner man at det ikke er helt gjennomtenkt. Ved å sage og skade treet så mye øker faren for soppangrep og fremtidige skader, altså motsatt effekt av hva man ønsker.

 

Min mening om motorsager er at det skulle vært seriøs licensplikt på dem. Kun personer med utdanning i skogsbruk eller med betydelig kurs i naturkunnskap og hvordan ta vare på naturlig vegetasjon uten å ødelegge for mye, samtidig som man gjør det som er nødvendig for å ivareta sikkerhet og ønsket landskapspreg. Nå er det altfor lett for en person fullstednig uten noen form for forståelse for natur på innskytelse å gå bort å kutte ned flere hundre år gamle trær!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Litt apropos, det er fullstendig idiotisk som man ser mange steder, kraftleverandører rydder ofte ved å kviste trær langt nedenfor ledningene som om de vet at kvistene vil komme lenger opp og løfte ledningene, det skjer ikke!

Hva mener du? Generelt er de ikke rett for at trærne skal løfte ledningene, men at de skal vokse seg større og så velte over ledningene.

 

Trær velter ikke uten grunn, det kan vurderes. Ofte er det ingen fare for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...