Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men når vi snakker Vodka så er vel produsentene litt ute etter å bli kvitt potetsmaken..? Jeg var også av den oppfatning at brenneprosessen fjerner mesteparten av råvaresmak - om man brenner en pærecider til 60% er det ikke mye pæresmak igjen, Whisky og annen brunsprit er jo smaksatt, det er ikke vel slik at all smaken i en Tullamore kommer fra råvaren?

 

Jeg tror også det at hvis man er ute etter en blanding kun bestående av etanol og vann (altså minst mulig annet), så spiller det ingen rolle hva slags råstoff man bruker. Etanol er etanol, og vann er vann. Men:

 

1. Det vil nok i praksis alltids være litt andre ting også, og disse "andre ting" har nok en smak som avhenger av råstoffet. Det er ikke sikkert det engang er ønskelig å fjerne alt av "andre ting", med mindre man skal bruke det til desinfeksjon... og i praksis gir vel ikke sukker da det beste resultatet.

 

2. Det er nok dyrere å bruke raffinert sukker enn andre ting. Jeg tror grunnen til at hjemmebrennere bruker det er at du kan kjøpe en palle på Kiwi. Når man skal lage etanol til drivstoff er det ofte mais som blir brukt - jeg vil anta det er fordi det er billigere enn å bruke sukker.

 

Summa summarum: når man skal ha mest mulig ren sprit er det ikke rimelig å bruke sukker, og når man skal ha god smak er det ikke godt med sukker. Hjemmebrennere bruker det pga. tilgjengelighet og "convenience".

 

Men det er egentlig bare teorier det jeg lanserer her, altså... :p

Lenke til kommentar

Stjernene har tilsynelatende samme størrelse fordi de er vanvittig langt unna. Selv med et godt teleskop kan man ikke kan se at de er noe mer enn et punkt.

 

Tilsynelatende størrelseforskjeller kan skyldes ulik intensitet, atmosfærens spredning av lyset eller en misforståelse (at man ser på for eksempel en planet, galakse eller stjernehop).

Lenke til kommentar

Stjernene har tilsynelatende samme størrelse fordi de er vanvittig langt unna. Selv med et godt teleskop kan man ikke kan se at de er noe mer enn et punkt.

 

Tilsynelatende størrelseforskjeller kan skyldes ulik intensitet, atmosfærens spredning av lyset eller en misforståelse (at man ser på for eksempel en planet, galakse eller stjernehop).

 

Ok, case closed

Lenke til kommentar

Og hvor langt unna må en stjerne være før man har konstant "størrelse" sett fra jorden, men varierende lysstyrke?

Øyet har en vinkeloppløsning på ca 20 bueskunder (litt avhengig av pupillstørrelsen, men dette er ganske representativt). Hvis vi ser bort fra spredning av lyset i atmosfæren og antar at stjernen er på størrelse med solen, kan den se som noe mer enn et punkt dersom den er nærmere enn ca 1013 m, eller altså omkring et tusendels lysår.

 

Avstanden jeg har regnet ut skalerer inverst med radius på stjernen, så det er lett å regne ut for større og mindre stjerner. Så lenge vinkeloppløsningen er liten (dvs chart?cht=tx&chl=\tan\theta \simeq \theta) skalerer avstanden også tilnærmet inverst med diameteren på lysåpningen til øyet, eventuelt teleskopet, som brukes.

 

Redigert: Voyager-sondene er omtrent så langt borte nå at et teleskop på størrelse med det menneskelige øye er på grensen av oppløsningsevnen hvis det skulle se mot solen.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Vet ikke, det er ikke alltid det er sånn. Men nå, når jeg kikker mot en vanlig lyspære og en philips tornado sparepære (hater sparepærer) får jeg følgende resultat:

Vanlig lyspære: Ingen problemer på noen av øynene.

Sparepære: Ingen problemer venstre øye. Høyre øye: et blått lys synes utenfor glasskuppelen som omkranser pæra. Som illustrert under i gimp:

 

7qjKr38.jpg

Lenke til kommentar

 

gvwi-dMMdPB48lqjxJRzWgIEhR_-jFfnez-b3zv0

Hvordan kan det ha seg at jeg ser slike ringer rundt lyskilder innendørs? De påstår at dette skyldes vanndråper.

Aldri lagt merke til dette selv. Men liknende synsfenomener er symptom på grå stær. Ser du det på begge øynene?

 

 

Eg ville gått til optiker/øyelege. Sånn bare for sikkerhets skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et fenomen som jeg har alltid har stusset over er når jeg ser på noe som nesten er dekket av fingeren min (som jeg har ganske nær øynene) så blir bildet av objektet bøyd like ved fingeren. Hva skjer?

Det skyldes at lyset som går fra objektet og inn i øyet ditt ikke treffer øyet i et punkt, men utover en flate, pupillen. Du kan se for deg to kjegler på hver side av linsen i øyet, der spissen på kjeglene er henholdsvis et punkt på det du ser og et punkt på netthinna. Når du holder fingrene foran så skygger du for deler av lyset som skulle truffet pupillen. Akkurat i randsonen ved fingeren bøyer lyset svakt av på grunn av diffraksjon og får det til å se ut som det du ser på forvrenges eller klemmes sammen en smule.

 

Sammenlignet med kameraer kan vi si at det optiske systemet har to blendere. En stor (fingrene) og en liten (pupillen) og at disse er litt forskjøvet i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...