Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Romheis er jo ikke et så sykt prosjekt, når man tenker på hvilken enorme infrastruktur som har vært krevd til mye. Telegraflinje over Atlanteren, intrikate kloakksystemer under hele byer, telekommunikasjon over hele verden, enorme murer for beskyttelse, vanvittige monument til gudsdyrkelse. Er det behov for det, eller penger å tjene, da gjennomføres det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Twinflower: Jeg synes disse illustrasjonene var ganske pedagogiske, selv om de ikke er geometrisk korrekte:

 

LEDiagram1c.JPG

SolarEclipse-Espenak-SEDiagram1.jpg

 

Noen observasjoner fra min side:

- Månens skygge reduseres til omtrent null ved jordas overflate. Noen ganger blir det ringformet solformørkelse, mens andre ganger blir den full fordi månens avstand varierer litt. Med andre ord smalnes skyggen inn med ca 1 måneradie fra månen til jorda.

- Jordas skygge ved månesformørkelser vil også smalnes omtrent like mye inn i løpet av avstanden jorda-månen. Månens radius er bare ca 27% av jordas radius. Dermed vil jordas skygge være ganske mye større enn månen, i den avstanden. Rettere sagt vil jordas skygge i den avstanden være omtrent 73% av jordas diameter, eller litt i underkant av 3 ganger månens diameter.

- Dette er veldig omtrentlige tall siden diffraksjon får lyset til å bøye av samt at atmosfæren gir linseeffekt. Dette gjør også at skyggen ikke vil være skarp. Jo lengre inn i skyggen månen er jo mer rødfarget blir den også på grunn av diffraksjon og linseeffekt.

-

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på definisjonen av en flamme. En såkalt "cool flame" vil nok ikke være synlig. For at en flamme skal være synlig må den stråle i det synlige spekteret, og da må den ha en temperatur på 525 grader celsius eller høyere. Under dette vil det nok bare se ut som varm, helt klar luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor begynner folk på karate?

Jeg har aldri skjønt meg på slike idretter hvor du utgjør fysisk vold som mange misbruker utenfor (noe som ikke er lov)? Er det fordi de er spesielle?

Det må være en grunn til det. Kan de føle seg svak ellers og føler de må være beredt 24/7 og lære seg triks i form av karate?

Lenke til kommentar

Hvorfor begynner folk på karate?

Jeg har aldri skjønt meg på slike idretter hvor du utgjør fysisk vold som mange misbruker utenfor (noe som ikke er lov)? Er det fordi de er spesielle?

Det må være en grunn til det. Kan de føle seg svak ellers og føler de må være beredt 24/7 og lære seg triks i form av karate?

Jeg har ikke brukt noen milliarder år på å evolvere frem under ugunstige og truende forhold for så å være totalt hjelpeløs om jeg skulle møte på noen som ikke er like fredelig som meg selv. Ja, vi lever i en verden hvor det er mulig å havne i voldelige situasjoner mot sin vilje, og hvis man ikke aner hva man holder på med har man en betydelig ulempe. Heller være beredt 24/7 enn forsvarsløs 24/7.

 

Og i likhet med en del andre aktiviteter er det god trening og veldig tilfredsstillende. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt noen milliarder år på å evolvere frem under ugunstige og truende forhold for så å være totalt hjelpeløs om jeg skulle møte på noen som ikke er like fredelig som meg selv. Ja, vi lever i en verden hvor det er mulig å havne i voldelige situasjoner mot sin vilje, og hvis man ikke aner hva man holder på med har man en betydelig ulempe. Heller være beredt 24/7 enn forsvarsløs 24/7.

 

Og i likhet med en del andre aktiviteter er det god trening og veldig tilfredsstillende. :)

 

Har ingenting imot at folk driver med karate, men om å ivareta egen sikkerhet er ett veldig viktig poeng, så virker ikke det som noe spesielt godt valg?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor begynner folk på karate?

Jeg har aldri skjønt meg på slike idretter hvor du utgjør fysisk vold som mange misbruker utenfor (noe som ikke er lov)? Er det fordi de er spesielle?

Det må være en grunn til det. Kan de føle seg svak ellers og føler de må være beredt 24/7 og lære seg triks i form av karate?

 

Du har åpenbart ingen anelse om hva karate dreier seg om, tror du kunne brukt boksing/kickboksing som ett MYE bedre eksempel.

 

Når du går på karateøvelser og skal fremføre karate blir det som en slags dans eller prestasjon, hvor du må utføre tingene du har lært korrekt, på korrekt tidspunkt med presisjon. Blir det og mestre dette som driver folk i karate miljøet, hva som driver dem inn til det er vel ofte foreldre eller slike ting :-P

 

Eneste jeg føler jeg fikk ut av 4 år med karate er mer flexibilitet og raskere reaksjonsevne mot slag som kastes mot meg (vet hva jeg skal gjøre for å unngå dem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...