Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er en normal softgun da, hadde en som jeg ladet med stålkuler og er sikker på at en slik kunne skadet etter noen mill. skudd...

En normal softgun bruker normalt sett plastkuler, lader man stålkuler er det normalt sett BB kuler, og man har ikke det vi kaller softgun, men luftpistol/gevær.

Og jeg tviler fremdeles på at man ville klart det med vanlige stålkuler heller når man står med en pistol/rifle og skyter med en normal skyddtakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vann det eneste stoffet som utvider seg når det fryser? Jeg lurer litt siden det var en quiz-applikasjon på mobilen min som påstod det, trodde da at det eksisterer andre stoff som også utvider seg når det fryser.

Vismut, gallium, germanium, antimon og vann er de eneste stoffene som får mindre volum når de smelter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er kanskje mer aggressive noen av dem, men flyten i trafikken der borte er millioner ganger bedre enn her i Norge.

 

Og de er heller ikke redde for å bruke hornet på bilene sine, og ikke som mange nordmenn: "nei fysj, du må ikke tute på folk, de blir jo skremt, d e heler ike låv å tute!!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er kanskje mer aggressive noen av dem, men flyten i trafikken der borte er millioner ganger bedre enn her i Norge.

 

Og de er heller ikke redde for å bruke hornet på bilene sine, og ikke som mange nordmenn: "nei fysj, du må ikke tute på folk, de blir jo skremt, d e heler ike låv å tute!!"

 

Det er vel en i overkant generell påstand som er langt mer avhengig av hvor man er i landet enn hvilket land man er i, synes ikke det var så god flyt i LA feks.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og de er heller ikke redde for å bruke hornet på bilene sine, og ikke som mange nordmenn: "nei fysj, du må ikke tute på folk, de blir jo skremt, d e heler ike låv å tute!!"

 

Det er faktisk ikke lov å bruke lydhornet unødig i Norge. Merk unødig. Men du mener kanskje at det skaper flyt i trafikken om samtlige i en kø tuter på hverandre og at det derfor er nødvendig? Selv jobber jeg i trafikken fulltid, og lydhorn blir i Norge stort sett brukt på en fornuftig måte som er innenfor lovverket. Altså for å varsle i situasjoner hvor en fører er i ferd med å gjøre noe farlig/tydelig ikke har full oversikt. Dette kan være feltskift, sjåfører som ikke legger merke til at et trafikklys har blitt grønt o.l.

 

Og hvordan kan du si noe om flyt i trafikken i Norge vs. USA. Har du kjørt bil i USA? Har du kjørt i Norge? Om du sammenligner korken i Bergen med tollveier på slettene i USA er det klart at trafikken flyter bedre der. Hvor tar du påstanden din fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på fosskoking og "putring"? Temperaturen er vel den samme, så er det pga. økt kinetisk energi at man helst skal unngå fosskoking?

Nei, temperaturen er ikke akkurat den samme. Som Simen påpekte gir fosskoking mer effektiv varmeoverføring slik at alt vannet vil ha praktisk talt samme temperatur. Når det bare putrer er varmeoverføringen mindre effektiv så selv om vannet som er nærmest varmekilden oppnår 100 grader vil gjennomsnittsemperaturen i vannet være noe lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I amerikanske filmer, når det er trafikkork på motorveien, er det alltid en masse tuting.

Når det er trafikkork i Norge er det ingen som bruker hornet. Det er i hvert fall min erfaring.

 

Er det bare filmene som overdriver, eller har folk i USA en mer aggressiv holdning til trafikkork?

 

Jeg sto i 3 mil+ kø mellom Arizona og California i 20 min + ikke en eneste som tuta på disse 20 minuttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, temperaturen er ikke akkurat den samme. Som Simen påpekte gir fosskoking mer effektiv varmeoverføring slik at alt vannet vil ha praktisk talt samme temperatur. Når det bare putrer er varmeoverføringen mindre effektiv så selv om vannet som er nærmest varmekilden oppnår 100 grader vil gjennomsnittsemperaturen i vannet være noe lavere.

Kanskje for en fysiker, men gjelder dette også bestemor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...