Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen av tastene er tregere enn andre, bør du rengjøre tastaturet for kjekssmuler.

 

I praksis så har de vær slik fra starten av.

Det er ikke skitt mellom tastene

 

Grunnen til at du stadig bommer på tastene, er fordi du er dårlig til å skrive på tastaturet. Evt. så har du ikke øvd nok på rettskriving på tastatur.

Så lenge som jeg har holdt på med dette så virker det lit rart at jeg vender tilbake til disse dårlige skrivevanene.

Kan det ha noe med at jeg forsøker å skrive for fort ?

 

Det er ikke bare det at jeg bommer på tastene , men jeg bytter også om bokstavene i farten

Totalt sett så virker det som om jeg ikke for med meg alle bokstavene i et ord eller at de blir byttet om.

 

hvilken medisin vil da fungere ?

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Som alle vet så blir løpet på en rifle rimelig varmt etter noen raske etterfølgende skudd, men hvor mye av denne varmen kommer fra forbrenningen av kruttet og hvor mye kommer av friksjonen mellom kulen og løpet?

 

Ja det varierer nok mellom kaliber, løpslengde, prosjektiltype, riflingstype og twist, ol. men det jeg lurer på er et ca gjennomsnittlig forrholdstall for en medium kaliber rifle med et medium lengde løp, ol.

 

EDIT: Jeg glemmte å ta med at det er jo også en enorm trykkøkning inne i løpet og trykkøkning fører jo til oppvarming, men så reduseres jo dette trykket igjenn tillsvarende (som gir nedkjøling) så trykkeffekten nuller kanskje seg selv ut?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Når en er inne på vakum osv, Lurer på hvordan det hadde sett ut om du hadde et fat med Gelé som du slapp ut i vakumet O_o

Geléen ville ikke eksplodert.

Den ville heller ikke frosset til is.

 

Vannet ytterst i geléen vil begynne å koke på grunn av det lave trykket. Etter hvert som det yttre laget fordamper vil dypere lag begynne å koke. Til slutt forsvinner all fuktigheten i geléen og kun tørrstoffet som fargestoff og smaksstoff vil være tilbake som et slags frystørket pulver.

 

Selve fatet vil være inntakt, det vil ikke skje noe med det.

Lenke til kommentar

Er PR og PN (elektriske kabler) forkortelser for noe?

 

Hva med APK (en type letti) og APV?

 

Har B (blindpunkt) et engelsk navn?

 

Det er mine siste elektro spørsmål, hehe. :green:

 

kan ikke svare på alt, men:

 

apk betyr at klammer, apv ap verktøy der ap er produsenten/oppfinneren eller noe.

 

Blindspot.... Men dette brukes jo på norske elko sine produkter, så usikker på om det brukes i utlandet....

 

PR og PN har eg aldri tenktiver, hadde vært interessant å visst. Er nok en enkel forklaring.

Lenke til kommentar

Er PR og PN (elektriske kabler) forkortelser for noe?

 

Hva med APK (en type letti) og APV?

 

Har B (blindpunkt) et engelsk navn?

 

Det er mine siste elektro spørsmål, hehe. :green:

 

kan ikke svare på alt, men:

 

apk betyr at klammer, apv ap verktøy der ap er produsenten/oppfinneren eller noe.

 

Blindspot.... Men dette brukes jo på norske elko sine produkter, så usikker på om det brukes i utlandet....

 

PR og PN har eg aldri tenktiver, hadde vært interessant å visst. Er nok en enkel forklaring.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er PR eller PN flertrådet, mens den andre består av èn enkel leder.

Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Som alle vet så blir løpet på en rifle rimelig varmt etter noen raske etterfølgende skudd, men hvor mye av denne varmen kommer fra forbrenningen av kruttet og hvor mye kommer av friksjonen mellom kulen og løpet?

Ja det varierer nok mellom kaliber, løpslengde, prosjektiltype, riflingstype og twist, ol. men det jeg lurer på er et ca gjennomsnittlig forrholdstall for en medium kaliber rifle med et medium lengde løp, ol.

EDIT: Jeg glemmte å ta med at det er jo også en enorm trykkøkning inne i løpet og trykkøkning fører jo til oppvarming, men så reduseres jo dette trykket igjenn tillsvarende (som gir nedkjøling) så trykkeffekten nuller kanskje seg selv ut?

Jeg tipper nesten alt kommer fra friksjonen mellom kule og løp.

 

AtW

Det har jeg en misstanke om også, men er det noen som har noen tall på dette?

 

Jeg har aldri regnet på varmegenerasjon av friksjon og har heller ingen som helst peiling på hva jeg skulle ha brukt av friksjons koeffisienter, ol for en kule av kobber inni et trangt riflet løp av rustfritt stål.

Lenke til kommentar

Det har med hvilke materialer kabelen/ledningen sin isolasjon er laget av, og hvordan den er oppbygget, fant ikke noe hurtig navne guide, men det følger en europeisk norm.

 

P= PVC for eksempel

 

Osv.

 

De ulike plasene er reservert for en forklaring av materialbruk en viss plass i kabelen, eller om det er skjerm eller ikke etc.

 

Første bokstav = ytterkappen's material

Lenke til kommentar

Er PR og PN (elektriske kabler) forkortelser for noe?

 

Hva med APK (en type letti) og APV?

 

Har B (blindpunkt) et engelsk navn?

 

Det er mine siste elektro spørsmål, hehe. :green:

 

kan ikke svare på alt, men:

 

apk betyr at klammer, apv ap verktøy der ap er produsenten/oppfinneren eller noe.

 

Blindspot.... Men dette brukes jo på norske elko sine produkter, så usikker på om det brukes i utlandet....

 

PR og PN har eg aldri tenktiver, hadde vært interessant å visst. Er nok en enkel forklaring.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er PR eller PN flertrådet, mens den andre består av èn enkel leder.

 

Nei, forskjellen er mer enn som så. PR er riktignok ikke flertrådet noe pn er, men pr er kabel, pn er ledning....

 

PR er flere ledere med skjerm og jordleder. Der lederne er isolert seg imellom og samlet inni en skjerm og rb ytterkappe. Brukes til kabling på vegg.

 

PN er en enkel flertrådet leder og brukes i lag med andre pn ledere i rør i vegg.

 

Fizzle: er du sikker på pr=plastic Rubber? PR er jo ikke en gummikabel....

 

Pn er heller ikke en kabel....

 

Det har med hvilke materialer kabelen/ledningen sin isolasjon er laget av, og hvordan den er oppbygget, fant ikke noe hurtig navne guide, men det følger en europeisk norm.

 

P= PVC for eksempel

 

Osv.

 

De ulike plasene er reservert for en forklaring av materialbruk en viss plass i kabelen, eller om det er skjerm eller ikke etc.

 

Første bokstav = ytterkappen's material

høres riktig ut og i henhold til navn på industrikabler. Men litt usikker på om det gjelder akkurat PN.... Som jo ikke er kabel.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Er PR og PN (elektriske kabler) forkortelser for noe?

 

Hva med APK (en type letti) og APV?

 

Har B (blindpunkt) et engelsk navn?

 

Det er mine siste elektro spørsmål, hehe. :green:

 

kan ikke svare på alt, men:

 

apk betyr at klammer, apv ap verktøy der ap er produsenten/oppfinneren eller noe.

 

Blindspot.... Men dette brukes jo på norske elko sine produkter, så usikker på om det brukes i utlandet....

 

PR og PN har eg aldri tenktiver, hadde vært interessant å visst. Er nok en enkel forklaring.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er PR eller PN flertrådet, mens den andre består av èn enkel leder.

 

Nei, forskjellen er mer enn som så. PR er riktignok ikke flertrådet noe pn er, men pr er kabel, pn er ledning....

 

PR er flere ledere med skjerm og jordleder. Der lederne er isolert seg imellom og samlet inni en skjerm og rb ytterkappe. Brukes til kabling på vegg.

 

PN er en enkel flertrådet leder og brukes i lag med andre pn ledere i rør i vegg.

 

Fizzle: er du sikker på pr=plastic Rubber? PR er jo ikke en gummikabel....

 

Pn er heller ikke en kabel....

 

Det har med hvilke materialer kabelen/ledningen sin isolasjon er laget av, og hvordan den er oppbygget, fant ikke noe hurtig navne guide, men det følger en europeisk norm.

 

P= PVC for eksempel

 

Osv.

 

De ulike plasene er reservert for en forklaring av materialbruk en viss plass i kabelen, eller om det er skjerm eller ikke etc.

 

Første bokstav = ytterkappen's material

høres riktig ut og i henhold til navn på industrikabler. Men litt usikker på om det gjelder akkurat PN.... Som jo ikke er kabel.

Haha, nei! :ph34r:

 

Det er cirka 90 % sjanse for at det jeg sa er feil, for jeg bare skrev det første som slo meg med de to bokstavene jeg hadde å bruke, haha. :green:

 

Jeg er, dog, veldig nysgjerrig på å finne ut hva det er en forkortelse for. Samme med APK og APV.

Lenke til kommentar

Tatt fra hukommelsen: Jeg husker ikke helt navnet, men A i APK er et navn, antagelig på den som lagde den første typen slike Patent-Klammer. Så det står for noe sånt som Andvigs Patent-Klammer.

 

En morsom liten edit:

pOmKI.jpg

 

P-en i PR og PN står nokså sikkert for PVC. På firebokstavers kabler er det et klart definert system, som f.eks PFSP og PFXP. P-ene i begge kabelnavnene står for PVC, henholdsvis i ytterkappen og lederisolasjonen, mens F-en står for fyllet som ligger utenpå lederne. PFSP har skjerm, det har ikke PFXP, derav hhv S og X. Jeg prøvde å finne tabellen som forklarer dette, men lyktes ikke i farta.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

 

Haha, nei! :ph34r:

 

Det er cirka 90 % sjanse for at det jeg sa er feil, for jeg bare skrev det første som slo meg med de to bokstavene jeg hadde å bruke, haha. :green:

 

 

Dette er ikke noen "gjettetråd". Da må du i hvert fall si at du gjetter, det er umulig å vite om du vet hva du snakker om, og da sprer du vranglære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...