Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt Eu-direktiv forslag gjør at omtrent alle eldre/veteran biler skal skrapes, bla. Il Tempo Gigante er i faresonen.


Nautica

Anbefalte innlegg

Yakamaru skrev (35 minutter siden):

Citation needed.

Vi kjører på med en nasjonal folkeavstemming på temaet, samme med Schengen og det å tilta oss alt mulig EU dytter på oss. Eller er folk her redde for at "demokratiet" ikke er i dems favør?

I målingen svarer 24,8 prosent at de ville ha stemt nei dersom det var folkeavstemning om EØS-avtalen. Det er den høyeste andelen på tre år. Samtidig svarer en rekordstor andel på nesten 23 prosent at de ikke vet. Et flertall på 52 prosent sier likevel ja til å beholde avtalen.

https://www.nrk.no/nyheter/flere-sier-ja-til-eu-medlemskap-1.16387793

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Annonse

[1] Random productId 4902043 from forum_150

7 minutes ago, GP950mAh said:

I målingen svarer 24,8 prosent at de ville ha stemt nei dersom det var folkeavstemning om EØS-avtalen. Det er den høyeste andelen på tre år. Samtidig svarer en rekordstor andel på nesten 23 prosent at de ikke vet. Et flertall på 52 prosent sier likevel ja til å beholde avtalen.

https://www.nrk.no/nyheter/flere-sier-ja-til-eu-medlemskap-1.16387793

En måling som kan tas med en klype salt, da de aller fleste målinger brukes til å manipulere hva folk tenker, ikke reflektere det. Men her er også noe interessant:

"Det er fortsatt et stabilt flertall på 56 prosent mot norsk medlemskap i EU. Andelen som sier ja øker imidlertid til 33 prosent – fra 27 prosent på forrige måling."

De fleste til og med i følge denne målingen sier nei til EU. Hadde vært interessant å se en alderoppdeling av disse målingene. Vedder 1,000kr på at det er unge 18-24 som oftest ikke stemmer i første omgang.

Endret av Yakamaru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (6 minutter siden):

En måling som kan tas med en klype salt, da de aller fleste målinger brukes til å manipulere hva folk tenker, ikke reflektere det. Men her er også noe interessant:

"Det er fortsatt et stabilt flertall på 56 prosent mot norsk medlemskap i EU. Andelen som sier ja øker imidlertid til 33 prosent – fra 27 prosent på forrige måling."

De fleste til og med i følge denne målingen sier nei til EU. Hadde vært interessant å se en alderoppdeling av disse målingene. Vedder 1,000kr på at det er unge 18-24 som oftest ikke stemmer i første omgang.

Kunne gitt deg målinger for hvert år lang tid tilbake som viser akkurat det samme, nemlig et klart flertall for EØS-avtalen. Det har det vært helt siden avtalen ble ratifisert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (3 timer siden):

Det vil ikke endre på noe, nasjonalistenes fyrtårn Sveits er pliktig til å ta inn akkurat det samme direktivet.

Det har du selvfølgelig en kilde til?

Sitat

As a non-EU member, Switzerland is not bound by EU regulations. It has its laws and regulations governing its economy and trade relations. However, its geographical location and close ties with the EU require Switzerland to align with some EU policies and practices.

https://eclear.com/topic/customs-regulations-between-switzerland-and-the-eu/

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (21 minutter siden):

Det har du selvfølgelig en kilde til?

https://www.eeas.europa.eu/switzerland/european-union-and-switzerland_en?s=180

De bilaterale avtalene mellom EU og Sveits er forpliktende, som innebærer at Sveits må ta inn akkurat de samme lovene og direktivene som oss for å kunne handle og samarbeide med EU. Klima og miljø er del av de politiske områdene som dekkes.

Sveits er ikke medlemmer av EU og dermed ikke del av tollunionen og regelverket det medfører. Leste du ikke lenken før du postet den?

Endret av GP950mAh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Har vi ikke en sånn ordning allerede? I det minste indirekte? Jeg trodde grunnen til at veteranbiler er billige å forsikre er blant annet at det er begrenset kjørelengde på forsikringen? 

Ja Indirekte er det ei slik løysing, dei fleste veteranforsikringar har ei avgrensing på 5-6 tusen km pr år, køyrer ein lengre må ein over på vanleg bilforsikring som typisk er dyrare. 6000 km er likevel ganske mykje og opner for at veteranbilen kan brukast dagleg om ein berre køyrer i nærområdet. Gjennomsnittleg køyrelengde i fjor var 11 000 km så det er nok ein god andel som køyrer mykje mindre. 

Her meiner eg at ein også burde ha avgrensing på lang kortare køyreturar, sjølv med maks 450 km så kan ein køyre i 7,5 time med snittfart på 60 km/t noko som burde være rikeleg nok til å køyre i 17 mai tog, amcar samlingar og bryllup med ein bil som strengt tatt ikkje burde være på vegen i det heile tatt av omsyn til miljø og trafikksikkerheit. Hensikta med ein veteranbil er tross alt å bevare den for ettertida, ikkje å bruke bilen til å hente i barnehagen eller køyre til nærbutikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, GP950mAh said:

Kunne gitt deg målinger for hvert år lang tid tilbake som viser akkurat det samme, nemlig et klart flertall for EØS-avtalen. Det har det vært helt siden avtalen ble ratifisert.

Nasjonal avstemming på emnet. Har null interesse for at byråkratene i Oslo skal bestemme alt uten som så mye å spørre folket hva de synes.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (2 timer siden):

En måling som kan tas med en klype salt, da de aller fleste målinger brukes til å manipulere hva folk tenker, ikke reflektere det. Men her er også noe interessant:

"Det er fortsatt et stabilt flertall på 56 prosent mot norsk medlemskap i EU. Andelen som sier ja øker imidlertid til 33 prosent – fra 27 prosent på forrige måling."

De fleste til og med i følge denne målingen sier nei til EU. Hadde vært interessant å se en alderoppdeling av disse målingene. Vedder 1,000kr på at det er unge 18-24 som oftest ikke stemmer i første omgang.

Grunnen er vel at alle riksavisene er ja til EU og til stadighet gjentar den tåpelige historien om at Norge vil gå under økonomisk, dersom vi trekker oss fra EØS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (33 minutter siden):

Nasjonal avstemming på emnet. Har null interesse for at byråkratene i Oslo skal bestemme alt uten som så mye å spørre folket hva de synes.

Det er ikke byråkrater som bestemmer dette, det er våre folkevalgte politikere.

Vi holder avstemning hvert 4. år i Stortingsvalget, og hvert valg vinner partiene som er for EØS-avtalen med klar margin, noe som også reflekterer at flertallet av nordmenn er for avtalen. Det er slik representative demokratier fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (18 minutter siden):

Grunnen er vel at alle riksavisene er ja til EU og til stadighet gjentar den tåpelige historien om at Norge vil gå under økonomisk, dersom vi trekker oss fra EØS.

At vi vil gå under er det nasjonalistene som hevder, ingen fra JA-siden har påstått dette.

Det er fakta at vi vil få langt dårligere handelsvilkår uten tollfriheten for tjenesteeksport og redusert toll på fisk og sjømat samt at vi vil få flere handelshindringer forøvrig uten EØS-avtalen. Det vil sette titalls tusen arbeidsplasser over hele Norge i fare og gi økt ledighet og svakere økonomisk vekst og dårligere økonomi for nordmenn.

Flertallet er svært godt fornøyde med dagens avtale og ønsker ikke nei-sidens reverseringspolitikk til en dårligere handelsavtale fra 70-tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 26.11.2023 den 6:49 PM):

Hvis dette direktivet blir banket igjennom blir det vanskelig for de med eldre biler inkludert veteranbiler og opprettholde interessen, tilogmed bruktdelesalg privat blir en saga blott.

Link til Amcar:

Nytt skrekkdirektiv fra EU – motorhobbyens verste mareritt!

Enda ett av mange dusteforslag hvor noen EUbyråkrater uten bakkekontakt har sittet på bakrommet og klemt ut en i deres øyne, fantastisk  bimelibom. Et fantastisk fremtidsrettet direktiv som kanskje ville blitt oppkalt etter forfatterne.

Har dette noe å gjøre med tilrettelegging for fri flyt og fjerning av tollbarriærer ?
Er dette forankret i nærhetsprinsippet ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, GP950mAh said:

At vi vil gå under er det nasjonalistene som hevder, ingen fra JA-siden har påstått dette.

Det er fakta at vi vil få langt dårligere handelsvilkår uten tollfriheten for tjenesteeksport og redusert toll på fisk og sjømat samt at vi vil få flere handelshindringer forøvrig uten EØS-avtalen. Det vil sette titalls tusen arbeidsplasser over hele Norge i fare og gi økt ledighet og svakere økonomisk vekst og dårligere økonomi for nordmenn.

Flertallet er svært godt fornøyde med dagens avtale og ønsker ikke nei-sidens reverseringspolitikk til en dårligere handelsavtale fra 70-tallet. 

Om det setter titusener av arbeidsplasser i fare, er det isåfall fordi norske regjeringer er notorisk elendig på å forhandle noenting som helst i Norges favør. Jeg kan ikke komme på ett eneste land i Europa med sterkere forhandlingskort i en handelsavtale med EU. Inkludert storbritannia.

Men nød lærer som kjent naken statsråd å spinne, og vi hadde kvittet oss med de konfliktsky og inkompetente før eller siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
likferd skrev (2 minutter siden):

Om det setter titusener av arbeidsplasser i fare, er det isåfall fordi norske regjeringer er notorisk elendig på å forhandle noenting som helst i Norges favør. Jeg kan ikke komme på ett eneste land i Europa med sterkere forhandlingskort i en handelsavtale med EU. Inkludert storbritannia.

Norge har ikke spesielt gode forhandlingskort. Olje og gass er på vei ut, det jobber EU med å erstatte med ren, grønn, fornybar energi og de har allerede satt en sluttdato for nye kontrakter for gassimport fra land utenfor EU. 

Titusenvis av arbeidsplasser i fisk, sjømat og tjenestesektoren er helt avhengige av de gode handelsvilkårene vi får idag gjennom EØS-avtalen som sikrer oss redusert toll og tollfrihet. Så gode vilkår vil vi ikke få om vi sier opp dagens avtale og reverserer til handelsavtalen fra 70-tallet som er nasjonalistenes alternativ. Selv britene endte opp med en dårligere avtale og er så desperate at de ønsker seg inn i EU igjen, mens sveitserne er så misfornøyde med sine bilaterale avtaler at de ønsker seg inn i EØS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (19 minutter siden):

Dette handler om klima og miljø, som Norge samarbeider med EU om og er en del av våre forpliktelser gjennom EØS-avtalen.

Så biler som ikke er i original stand, men bygget om, forurenser altså automatisk mye mer enn originalen ??
Hva om ombyggingen inkluderer en mer drivstoffgjerrig motor med partikkelfilter eller konvertering til gassdrift?

Her havner EU nok en gang med et pinlig forklaringsproblem……

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, GP950mAh said:

Norge har ikke spesielt gode forhandlingskort. Olje og gass er på vei ut, det jobber EU med å erstatte med ren, grønn, fornybar energi og de har allerede satt en sluttdato for nye kontrakter for gassimport fra land utenfor EU. 

Titusenvis av arbeidsplasser i fisk, sjømat og tjenestesektoren er helt avhengige av de gode handelsvilkårene vi får idag gjennom EØS-avtalen som sikrer oss redusert toll og tollfrihet. Så gode vilkår vil vi ikke få om vi sier opp dagens avtale og reverserer til handelsavtalen fra 70-tallet som er nasjonalistenes alternativ. Selv britene endte opp med en dårligere avtale og er så desperate at de ønsker seg inn i EU igjen, mens sveitserne er så misfornøyde med sine bilaterale avtaler at de ønsker seg inn i EØS.

Dette stemmer ikke, og det vet du selv. Er nå virkelig den norske sjømatbransjen *helt avhengig* av EØS? Bransjen som tjener så godt de blir ilagt ekstraskatt selger ikke en laks utenfor EU, og EU hadde ikke kjøpt norsk sjømat av hva, spite?

 

Olje og gass kan godt være på vei ut, i et historisk tidsperspektiv. Men selv i et 50 års perspektiv er Norge en sentral del av EUs energiplan, gjennom elektrisitet, gass og hydrogen. Russland kunne ikke gjort Norge en større tjeneste.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (10 minutter siden):

Så biler som ikke er i original stand, men bygget om, forurenser altså automatisk mye mer enn originalen ??
Hva om ombyggingen inkluderer en mer drivstoffgjerrig motor med partikkelfilter eller konvertering til gassdrift?

Her havner EU nok en gang med et pinlig forklaringsproblem……

Det har ingenting med direktivet å gjøre. Det handler om å få gamle, forurensende skrap bort fra veien.

likferd skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer ikke, og det vet du selv. Er nå virkelig den norske sjømatbransjen *helt avhengig* av EØS? Bransjen som tjener så godt de blir ilagt ekstraskatt selger ikke en laks utenfor EU, og EU hadde ikke kjøpt norsk sjømat av hva, spite?

Ja, de er det. Den reduserte tollen gjør norsk fisk og sjømat konkurransedyktig og skaper titalls tusen arbeidsplasser i Norge. Med økt toll på norsk fisk vil europeere finne billigere alternativer, det er slik tilbud og etterspørsel fungerer.

likferd skrev (4 minutter siden):

Olje og gass kan godt være på vei ut, i et historisk tidsperspektiv. Men selv i et 50 års perspektiv er Norge en sentral del av EUs energiplan, gjennom elektrisitet, gass og hydrogen. Russland kunne ikke gjort Norge en større tjeneste.

EU trenger verken norsk olje eller gass, det kan de kjøpe andre steder. Skal man forhandle om langsiktige avtaler er det dårlige forhandlingskort når begge parter vet at olje og gass er noe EU jobber for å fase ut over de neste tiårene. https://climatechangenews.com/2023/07/12/eu-fossil-fuel-phaseout-2050-cop28/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Ja, de er det. Den reduserte tollen gjør norsk fisk og sjømat konkurransedyktig og skaper titalls tusen arbeidsplasser i Norge. Med økt toll på norsk fisk vil europeere finne billigere alternativer, det er slik tilbud og etterspørsel fungerer.

Finne billigere alternativer? Som hvilket? Vi eksporterer jo fisk til omtrent samtlige land i hele verden.

Du mener at dem skal innføre en særdeles høy toll på kun norsk fisk som straff for at vi går ut av EØS/EU? Da bryter de i så fall samtlige internasjonale regler som omhandler handel. Til tross for slavekontrakten EØS så har EU toll på norsk fisk, noe England med flere slipper.

GP950mAh skrev (1 time siden):

EU trenger verken norsk olje eller gass, det kan de kjøpe andre steder. Skal man forhandle om langsiktige avtaler er det dårlige forhandlingskort når begge parter vet at olje og gass er noe EU jobber for å fase ut over de neste tiårene. https://climatechangenews.com/2023/07/12/eu-fossil-fuel-phaseout-2050-cop28/

Spesielt, olje og gassforbruket fortsetter å øke ute i verden
Hvordan de skal klare seg uten gass må du nesten konkretisere, storstilt utbygging av atom og kullkraftverk?

Det spesielle er at de har opprettet et kartell for kjøp av kun norsk gass for å holde prisene ned, dette bryter med EØS avtalen.

GP950mAh skrev (1 time siden):

Det har ingenting med direktivet å gjøre. Det handler om å få gamle, forurensende skrap bort fra veien.

Ok, høres bra ut. Kun øvre middelklasse og rike skal få lov til å kjøre bil.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

At vi vil gå under er det nasjonalistene som hevder, ingen fra JA-siden har påstått dette.

Det er fakta at vi vil få langt dårligere handelsvilkår uten tollfriheten for tjenesteeksport og redusert toll på fisk og sjømat samt at vi vil få flere handelshindringer forøvrig uten EØS-avtalen. Det vil sette titalls tusen arbeidsplasser over hele Norge i fare og gi økt ledighet og svakere økonomisk vekst og dårligere økonomi for nordmenn.

Flertallet er svært godt fornøyde med dagens avtale og ønsker ikke nei-sidens reverseringspolitikk til en dårligere handelsavtale fra 70-tallet. 

EØS har ingenting med handel å gjøre, vi har allerede en handelsavtale med EU og det er EFTA.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (12 minutter siden):

Finne billigere alternativer? Som hvilket? Vi eksporterer jo fisk til omtrent samtlige land i hele verden.

Du mener at dem skal innføre en særdeles høy toll på kun norsk fisk som straff for at vi går ut av EØS/EU? Da bryter de i så fall samtlige internasjonale regler som omhandler handel. Til tross for slavekontrakten EØS så har EU toll på norsk fisk, noe England med flere slipper.

Nei, men de kan slutte å gi oss den svært generøse og lukrative reduserte tollen vi nyter godt av idag. Den fikk vi fordi vi underskrev EØS-avtalen og godtok vilkårene og forpliktelsene, til gjengjeld nyter vi godt av redusert toll på fisk, sjømat og tjenester noe som skaper titalls tusen arbeidsplasser i Norge.

EØS-avtalen er ingen slavekontrakt, uansett tilknytningsform må vi gi og ta i internasjonale forhandlinger og da er EØS-avtalen den beste avtalen vi kunne håpe på å få utenfor EU. Sveits er så misfornøyde med sine bilterale avtaler det at de ønsker seg inn i EØS, det sier sitt om hvor dårlig nasjonalistenes alternativ er.

freedomseeker skrev (14 minutter siden):

Spesielt, olje og gassforbruket fortsetter å øke ute i verden
Hvordan de skal klare seg uten gass må du nesten konkretisere, storstilt utbygging av atom og kullkraftverk?

Det spesielle er at de har opprettet et kartell for kjøp av kun norsk gass for å holde prisene ned, dette bryter med EØS avtalen.

Hele verden arbeider med å fase ut skitten, gammeldags olje og gass, så verdien av fossil energi vil falle over de neste tiårene og bli verdiløse som forhandlingskort i forhandlinger om langsiktige avtaler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...