Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål ang. relativitetsteorien. Jeg så på The Universe et eksempel der Albert Einstein og hans onde tvillingbror, la os kalle han Adolf Einstein (husker ikke navnet, lol). Disse to brødrene sitter i hvert sitt romskip ute i verdensrommet, og står stille. Adolf kjører så avgårde i 150.000km/s (halvparten av lysets hastighet). Deretter setter Albert på frontlyktene sine, og lyset fra disse farer nå i 300.000 km/s, men trass simpel logikk så vil faktisk denne lysstrålen passere også Adolf i 300.000 km/s fremfor differansen på 150.000 km/s som enkel logikk skulle tilsi. Dette er vel derfor det heter relativitetsteori, fordi lyset også er relativt til Adolf.

 

Jeg og en kollega diskuterte dette, og kom da på et spørsmål. La oss si at det er et objekt fremfor dem, f.eks. månen, eller en mållinje (ingen gravitasjon). Hvis avstanden var slik at Adolf trengte 10 minutter på å komme seg dit, så ville lyset trengt 5 min sett fra Albert sin posisjon. Men når den passerer Adolf også i 300.000 km/s, så må det jo ta 3 min 40 sek eller noe sånt sett fra Adolf sin posisjon. Eller hæ? Tenk litt på det...

 

Håper jeg klarte å formulerer med riktig her nå, og får et konstruktivt svar :) God helg.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg og en kollega diskuterte dette, og kom da på et spørsmål. La oss si at det er et objekt fremfor dem, f.eks. månen, eller en mållinje (ingen gravitasjon). Hvis avstanden var slik at Adolf trengte 10 minutter på å komme seg dit, så ville lyset trengt 5 min sett fra Albert sin posisjon. Men når den passerer Adolf også i 300.000 km/s, så må det jo ta 3 min 40 sek eller noe sånt sett fra Adolf sin posisjon. Eller hæ? Tenk litt på det...

 

Håper jeg klarte å formulerer med riktig her nå, og får et konstruktivt svar :) God helg.

Svaret er vel at tiden går saktere for Adolf enn for Albert.

Jo nærmere du beveger deg lyshastighet, jo saktere går tiden. Sett utenfra selvfølgelig.

Personen som reiser fort opplever heller at det er tiden til alle andre som går fortere.

 

Edit: Hvorfor var broren ond?

Endret av OV-103
Lenke til kommentar

Finnes det noe statistikk på håndhygiene i Norge? Jeg var nylig i Oslo og da ble det en del besøk på offentlige toaletter (flyplassen, møtelokaler, puber, restauranter etc). Det er sjeldent jeg ser noen som hopper over håndvasken i Tromsø, men i Oslo skjedde det så påfallende ofte at jeg begynte å merke meg om folk vasket hendene eller ikke. Av ca 20 personer som burde vasket hendene så jeg ikke en eneste som faktisk gjorde det. Nå er ikke dette noe voldsomt statistisk grunnlag, så derfor spør jeg dere, har dere opplevd kulturforskjeller i håndhygiene mellom ulike steder i landet? Og ikke minst, finnes det noe statistikk eller undersøkelser på dette? Er virkelig Oslomenn generelt så grisete som jeg fikk inntrykk av?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan bare se for meg hvordan analbakteriene flytter rundt inni bokseren når man går noen timer. Intuitivt tror jeg det har noe for seg å vaske hendene (og bytte bokser hver dag). I hvert fall hvis man håndterer mat. F.eks holder brødet som skal skjæres på hotellfrokosten etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis jeg er nydusjet, bruker ren boxer og ikke har vært på dritern etterpå, vil jeg anta pikken min er det reneste stedet på kroppen en god stund fremover. Likevel vasker jeg hendene hver gang.

 

Har lyst til å lage et slikt skilt på utestedet jeg jobber:

post-69468-0-18365500-1339761080_thumb.jpg

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ett oppfølgerspørsmål, er det viktig å vaske hendene om man urinerer som mann? Jeg gjør det alltid, men er det spesielt viktig eller er det bare en vane?

 

AtW

Ja, det er viktig å vaske hendene, selv om du bare har tatt på penis. For det første kan det sprute mikroskopiske dråper nesten overalt når du tisser, for det andre er det masser av porer i huden på/rundt penis hvor det bor veldig uhyggelige bakterier. Disse bakteriene blir ikke borte selv om du vasker penis grundig.

 

Så vask deg, uansett om du bare har tisset litt!

 

Kilde.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken fisk er dette? Jeg og tre andre fanget 40 av disse i løpet av tre timer, i Haldenvassdraget. (slapp de fleste ut igjen fyi). tror de tilhører karpefamilien men klarer ikke å finne spesifik art. Det fremste settet med finner er litt rødlige ytterst på finnen..

De 9 fiskene vi tok opp hadde en snittvekt på litt over 1 kg, som betyr at det sannsynligvis ikke er mort, flire eller gullbust. :hmm:

De vi slapp uti var ikke mye mindre, de veide ca 600-1000g.

 

Beklager dårlig bildekvalitet, iphone og overskyet himmel går ikke godt sammen. :p

 

 

EDIT: Fant ut at det er Årbuk :)

post-214991-0-99810200-1339763068_thumb.jpg

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

På offentlige toaletter, så er det gjerne "flushe-knappen" og andre ting som folk har tatt på som er verst. Det er mange grunner til at folk stikker på et offentlig toalett og noen av de grunnene kan være smittsomme. F.eks. kan man bli smittet av norovirus (klassisk spysyke) om kun under 100 (!) jævler ender opp i magen din.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå på DVD.

Jeg har visst ved et uhell fått svenske undertekster, og filmen har startet.

Jeg trykker på tasten på fjernkontrollen merket subtitle, for å endre fra svenske undertekster til norske.

 

På noen plater går dette utmerket. På andre plater står det "Depending on the disc, the operation may be prohibited".

 

For å endre undertekstene fra svensk til norsk, må jeg innom den hovedmenyen som vises før filmen starter. Da går det an å bytte undertekster.

 

Hvorfor går ikke dette alltid an midt i filmen?

 

 

Filmen er Max Manus, og spilleren er noen år gammel fra Pioneer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...