Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Spørsmål 1: Finnes det noe slags forbud/kopirettigheter i forhold til bruk av et lands våpenskjold?

 

Svar: Ja. Straffelovens § 328 definerer missbruk av bl.a. våpenskjold. Denne loven er i forhold til bæring e.l. av kjennetegn definert av lov. (eksempelvis våpenskjold, eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold. )

 

I forhold til ditt neste spørsmål: "Å bruke Norges eller et annet lands våpenskjold som avatar på en nettside."

 

Svar. I teorien så er det ikke alene straffbart å ha våpenskjold (e.l.) som avatar straffbart. Du kan lese straffelovens § 328 i ensomhet) Loven er av gammel art, og normen og tolknongen er derfor litt vag. Jeg har ikke ork eller tid til å spa frem retspraksis, men loven sier klart at om du bruker skjold (e.l.) for "i offentlig eller rettstridig øyemed utgir seg for å inneha noe offentlig tjeneste" så kan du straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 mndr. Dette gjelder dog kun ved uhjemlet bruk,

 

Altså.. Det er ikke straffbart å ha et våpenskjold e.l. som avatar med mindre du bruker det til å enten missvise eller fremme en falsk offentlig tjenestes handling. (Som sagt har jeg ikke noe retspraksis å referere til, så skjønn må benyttess i logisk forstand.) Enkelt forklart så kan du bruke våpenskjold som avater på nettside med enkle retningslinjer å forholde deg til.

 

Det skal nevnes at denne lov kun hjemler bruk av offentlige kjennetegn innenfor Norges grenser. (Og bruk av kjennetegn av andre nasjoner i Norge)

 

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker denne informasjonen? Så får jeg noe info tilbake ;)

 

I tillegg kan det nevnes at brudd på denne loven ansees som en forseelse og forsøk er derfor ikke straffbart jf. strl § 49 2.ledd.

 

Håper du fikk svar.

 

Mvh

HouseWolf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laderen min lader med 3,5 W. Det burde fint være mulig å sette inn en solcelle på ca 0,2w hvilket betyr at mobilen vil lades ca 17 ganger senere...

 

Hmm... effekten er kanskje ikke like stor som jeg trodde... :p

 

0,2 Watt i snitt for ett produkt som er mye innendørs og er i en lomme 95% av tiden?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor feirer vi den 24. desember?

 

Det tradisjonelle svaret her vil nok være at vi feirer dagen da jesus ble født, men sannheten er jo egentlig at jesus ikke ble født den 24. desember?

 

Når ble han egentlig født? Det var i alle fall ikke den 24. desember.

 

Hvorfor ble hans fødselsdato "flyttet" til den 24. desember? Hvorfor feirer vi ikke den originale fødselsdatoen hans som julaften?

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Mener å huske at det er fordi feiringen av jula tok over en allerede etablert feiring av vintersolverv, altså når solen "snur". Eller var det midtvinterdagen... :hmm: Uansett så har feiringen tatt over en annen feiring og datoen har endret seg opp gjennom tiden grunnet forskjellige kalendere og skuddår.

 

Les mer om vintersolverv på wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Vintersolverv / Midtvinterdagen: http://no.wikipedia.org/wiki/Midtvinterdagen

Lenke til kommentar

Det er helt standard når kulturer går gjennom livssynsendringer, at de erstatter gamle høytider med nye uten å endre noe særlig på tidspunktet. Det kan man se også i dag. Julen er blitt nokså sekulær etter hvert, og min familie, et ukristelig fantefølge, feirer den likevel samtidig med de som feirer Jesu fødsel, selv om det for oss bare handler om samvær, fråtsing og gaver. Ting overlapper.

Lenke til kommentar

Hvor fort sprer en bloddråpe seg i vann?

En hai kan detektere 1ppm blod i sjøvann, men hvor fort spres blodet fra opprinnelsesstedet til der en hai først merker at det har kommet nytt blod i vannet?

 

(edit: Se bort fra havstrømmer og annet som påvirker spesielle tilfeller, er ute etter en slags snittverdi)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Vil oppoverbakker vil øke forbruket av disel/bensin pr. turtall i en bil? Eller er det kun turtallet som avgjør forbruket?

Mer effekt betyr høyere drivstofforbruk. Ved høyere turtall vil motoren være mindre effektiv, men belastningen vil fortsatt være den største faktoren.

Så ja, kjøre (oppover) bakker vil øke forbruket..

 

Hva du mener med forbruk pr. turtall er jeg usikker på?

Lenke til kommentar

...Eller er det kun turtallet som avgjør forbruket?

Turtallet har ingen direkte betydning. I nedoverbakke kuttes drivstofftilførselen, samme hva turtallet er. Ellers er det belastningen (effekten) som avgjør forbruket. Effekt er en funksjon av turtallet, men effekten taes bare ut ved behov. Dvs å tråkke gassen i bånn med giret i fri betyr ikke at det utvikles full effekt.

Lenke til kommentar

Vil oppoverbakker vil øke forbruket av disel/bensin pr. turtall i en bil? Eller er det kun turtallet som avgjør forbruket?

Mer effekt betyr høyere drivstofforbruk. Ved høyere turtall vil motoren være mindre effektiv, men belastningen vil fortsatt være den største faktoren.

Så ja, kjøre (oppover) bakker vil øke forbruket..

 

Hva du mener med forbruk pr. turtall er jeg usikker på?

 

Pr. turtall var kanskje litt dumt spørsmål.

 

Litt tydeligere: Vil en bil som kjører med konstant turtall på flat mark over en gitt tidsperiode ha like høyt forbruk som en identisk bil som kjører med samme turtall i en oppoverbakke over en like lang tidsperiode?

 

Utfra svarene kan man ta (forbruket)/(antall omdreininger) for å få forbruk pr. omdreining (forbruk pr. turtall-ish)

 

Hvis svarene blir forskjellige i de to eksemplene, så betyr det at mengden drivstoff som pumpes inn i sylinderen i bilen som kjører i oppoverbakke må være høyere enn hos den som kjører på flat mark, ettersom de har like mange omdreininger, men forskjellig mengde forbruk.

Lenke til kommentar

Ja. En bil som kjører med 3000 i turtal i oppoverbakke (mer motstand) vil bruke mer bensin/diesel enn en bil som kjører med 3000 i turtall rett frem eller nedover (mindre motstand).

 

Et annet spørsmål:

 

Si at man har nøyaktig halv (50%) gass på pedalen, uavhengig av hvor fort bilen går/aksellererer. Vil man da bruke dobbelt så mye bensin på 4000 omdreininger som ved 2000?

Lenke til kommentar
Si at man har nøyaktig halv (50%) gass på pedalen, uavhengig av hvor fort bilen går/aksellererer. Vil man da bruke dobbelt så mye bensin på 4000 omdreininger som ved 2000?

 

50% på gassen på 2000 rpm vil i all sannsynlighet tilsvare en annen effekt enn samme pedal-posisjon på 4000 rpm. Så ja, forbruket, så vell som effekten vil være høyere.

Det er usannsynlig at det er dobbelt så høy, men kanskje 30-50% større forbruk og effekt.

Lenke til kommentar
Si at man har nøyaktig halv (50%) gass på pedalen, uavhengig av hvor fort bilen går/aksellererer. Vil man da bruke dobbelt så mye bensin på 4000 omdreininger som ved 2000?

 

50% på gassen på 2000 rpm vil i all sannsynlighet tilsvare en annen effekt enn samme pedal-posisjon på 4000 rpm. Så ja, forbruket, så vell som effekten vil være høyere.

Det er usannsynlig at det er dobbelt så høy, men kanskje 30-50% større forbruk og effekt.

 

Ok.

 

Nei jeg tenker nok for enkelt: min tankegang er at halv gass = gasspjelet er halvveis oppe og slipper inn x antall bensin per sylindertakt (hver fjerde for firetaktsmotorer). For å gjøre eksempelet mitt enkelt:

 

Full gass = 1mL bensin per innsprut

100 rotasjoner per min = bensin slippes inn i motoren 50 ganger i minuttet, = 50x1mL = 50mL per min.

Økes motorrotasjonen dobbelt så mye --> 200 rotasjoner pr. min = bensin slippes inn i motoren 100 ganger per min -> 100x1mL = 100mL bensin per min.

 

Kunne man tenke slik på de første bilene? Kan noen med litt kunnskap meget enkelt forklare meg hvorfor det ikke blir slik som dette? =)

 

(skjønner det ikke er sånn som dette, men det er slik hodet mitt vil tenke! Liker å fostå ting..)

Lenke til kommentar

Nokon som veit kva type bein dette er?

Sjølv har eg kun hatt menneskeanatomi, og vil derfor sei at det ser ut som ein mandible der den bakerste prosessen er knekt av.

Men eg diskuterte dette med onkel, og han trur det er eit bein i frå ein fugl. Nærmere bestemt eit brystbein. Ut i frå vinklane kan eg ikkje sjå korleis det skal gå til, men eg har null kunnskap om anatomi utanfor menneske.

 

Er det nokon som har forslag? :)

 

post-57896-0-66187100-1340536073_thumb.jpgpost-57896-0-32188500-1340536114_thumb.jpgpost-57896-0-82551700-1340536157_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det har vært generelt sett litt vel mange spørsmål om relativitetsteorien i denne tråden, men jeg prøver meg på et til.

 

Jeg driver for tiden og ser på Carl Sagan sin "Cosmos". I den ene episoden så snakker han om hva som skjer når du reiser nær lyshastighet.

Når du ser fremover så ser du en sirkel/kule der du ser 360 grader rundt deg.

 

Så når du ser i midten av denne "sirkelen", så ser du fremover, men når du ser på kanten av "sirkelen" så ser du egentlig bak deg. Hele det mulige synsfeltet ditt er med andre ord presset inn i denne sirkelen.

 

Her er delen av episoden jeg snakker om:

Det jeg snakker om begynner ca. ved 1:15.

Det jeg ikke forstod ut fra episoden er:

 

1. Hvorfor skjer dette?

2. Om du snur deg og ser bakover, hva vil du se? Ingenting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...