Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Fint, høres fornuftig ut. Dette betyr jo at dersom firmaer får tak i adresser fra folkeregisteret, så begår den som gir ut informasjonen lovbrudd.

 

Innlegget mitt gir ikke holdepunkter for å trekke den konklusjonen.

 

 

Grunnvilkåret for utlevering av opplysninger til private er at opplysningene er

nødvendige for ivaretagelse av søkerens lovmessige rettigheter/plikter.

Lovmessig henspiller her på juridiske, i motsetning til personlige eller

kommersielle interesser. Det vil følgelig ikke være adgang til utlevere... ...adresse til en

person for å oppnå alminnelig kontakt med vedkommende eller for å

markedsføre en vare eller tjeneste.

 

Hvordan skal man tolke dette da?

 

Det skal man tolke slik at dersom et firma får adresser for å oppnå markedsføringsfordeler eller alminnelig kontakt, er det lovbrudd. Dersom firmaet har behov for adressen for å fakturere deg etter lovlig inngått avtale, er det lovlig.

 

Å konstatere at "[...] dersom firmaer får tak i adresser fra folkeregisteret, så begår den som gir ut informasjonen lovbrudd" er dermed feilaktig og direkte villedende når utsagnet er oppstilt så ukvalifisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er fordi stål har en ganske homogent stiv struktur (samme lydhastighet i hele materialet), mens betong er en relativt ujevn og grovkornet miks av materialer som vil gjøre at lydbølgene bøyes og vinkles ørten ganger innad i betongen. Omtrent som stålis vs snø sprer lys vidt forskjellig.

 

En annen faktor kan være at en betongkonstruksjon (boligblokk etc) vil være mye tyngre enn en stålblokk selv om de dimmensjoneres for samme størrelse. Vekt er med på å dempe lyden. Jo større masser som må settes i sving for å forplante lydene jo mindre vibrasjonsbevegelse blir det på massene. Det vil igjen gi mindre lyd i naborommet.

 

Regner med Atw fyller ut med mer info her. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fint, høres fornuftig ut. Dette betyr jo at dersom firmaer får tak i adresser fra folkeregisteret, så begår den som gir ut informasjonen lovbrudd.

 

Innlegget mitt gir ikke holdepunkter for å trekke den konklusjonen.

 

 

Grunnvilkåret for utlevering av opplysninger til private er at opplysningene er

nødvendige for ivaretagelse av søkerens lovmessige rettigheter/plikter.

Lovmessig henspiller her på juridiske, i motsetning til personlige eller

kommersielle interesser. Det vil følgelig ikke være adgang til utlevere... ...adresse til en

person for å oppnå alminnelig kontakt med vedkommende eller for å

markedsføre en vare eller tjeneste.

 

Hvordan skal man tolke dette da?

 

Det skal man tolke slik at dersom et firma får adresser for å oppnå markedsføringsfordeler eller alminnelig kontakt, er det lovbrudd. Dersom firmaet har behov for adressen for å fakturere deg etter lovlig inngått avtale, er det lovlig.

 

Å konstatere at "[...] dersom firmaer får tak i adresser fra folkeregisteret, så begår den som gir ut informasjonen lovbrudd" er dermed feilaktig og direkte villedende når utsagnet er oppstilt så ukvalifisert.

 

Greit nok, jeg mente jo i markedsføringsøyemed, trodde det fremgikk av diskusjonen :p

Lenke til kommentar

Min datamaskin har en tendens til å skru seg på av seg selv på et tilfeldig tidspunkt (e.g. 03:40 i dag).

 

Det jeg syntes er snedig er hvorfor den skrur seg på i akkurat det sekundet? Hva var forskjellen på datamaskinen i det sekundet den skrudde seg på, kontra 5 minutter før hvor den forble avslått?

Lenke til kommentar

Du har ikke noen planlagte oppgaver (virusscan, sjekke etter oppdateringer eller lignende) som starter akkurat i det tidspunktet?

 

Edit: Ser at jeg ikke leste spørsmålet bra nok, jeg leste at det skjedde på et gitt tidspunkt, ikke tilfeldig. Så mitt svar er da tullete

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Nei, tidspunktet er helt tilfeldig. Kan skje rett etter jeg har skrudd den av, eller et døgn i etterkant. Natt og dag, og ingen hele klokkeslett (noe jeg tenker ville vært standardinnstillinger for programmer som skal gjøre oppgaver).

 

Uansett så er det ingen programmer som starter når pc'n starter. Jeg må logge inn som normalt (fra hvilemodus vel å merke) hvor pc'n har akkurat de samme programmene oppe å kjøre som da jeg skrudde av, for å så videre sette den i hvilemodus igjen.

 

Det skjer ikke så ofte at det er en plage (1 gang pr 10 dag eller noe), men syntes bare det er rart..

Lenke til kommentar

Jeg spør ikke om hjelp. Som sagt, jeg ser ikke på det som et problem.

Dette er en tråd for spørsmål og diskusjon rundt ting som er snedige. Jeg syntes det er snedig aktivitet av datamaskinen å skru seg på på helt tilfeldige tidspunkt, og lurte derfor på hva som trigger den til å skru seg på akkurat i det øyeblikket og ikke e.g. 5 minutter før. Hva utgjør forskjellen på de to tidspunktene som endrer datamaskinens adferd?

 

Flere av dere knytter det til oppdateringer, men av alle de gangene det har skjedd, så har aldri noen oppdatering blitt startet, eller ihvertfall ikke blitt opplyst til meg. Men jeg skal ikke nekte på at oppdateringer er årsaken.

 

Ofte er elektronisk oppførsel for meg helt ulogisk og merkelig. Blant annet begynte blinklyset på bilen min her om dagen å tikke dobbelt så fort :p Ikke noe problem egentlig, bare underlig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg spør ikke om hjelp. Som sagt, jeg ser ikke på det som et problem.

Dette er en tråd for spørsmål og diskusjon rundt ting som er snedige. Jeg syntes det er snedig aktivitet av datamaskinen å skru seg på på helt tilfeldige tidspunkt, og lurte derfor på hva som trigger den til å skru seg på akkurat i det øyeblikket og ikke e.g. 5 minutter før. Hva utgjør forskjellen på de to tidspunktene som endrer datamaskinens adferd?

 

Flere av dere knytter det til oppdateringer, men av alle de gangene det har skjedd, så har aldri noen oppdatering blitt startet, eller ihvertfall ikke blitt opplyst til meg. Men jeg skal ikke nekte på at oppdateringer er årsaken.

 

Ofte er elektronisk oppførsel for meg helt ulogisk og merkelig. Blant annet begynte blinklyset på bilen min her om dagen å tikke dobbelt så fort :p Ikke noe problem egentlig, bare underlig i mine øyne.

 

Om det er hvilemodus det er snakk om, kan det være viberasjoner som får musa til å røre seg, evt. tastaturet som har "selv-trykkendes taster". Dette skjedde til meg ihvertfall

Lenke til kommentar

Min datamaskin har en tendens til å skru seg på av seg selv på et tilfeldig tidspunkt (e.g. 03:40 i dag).

 

Det jeg syntes er snedig er hvorfor den skrur seg på i akkurat det sekundet? Hva var forskjellen på datamaskinen i det sekundet den skrudde seg på, kontra 5 minutter før hvor den forble avslått?

Det var en automatisk oppdatering rundt de tider i natt, mulig det er derfor den har skrudd seg på.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg antar det er fordi stål har en ganske homogent stiv struktur (samme lydhastighet i hele materialet), mens betong er en relativt ujevn og grovkornet miks av materialer som vil gjøre at lydbølgene bøyes og vinkles ørten ganger innad i betongen. Omtrent som stålis vs snø sprer lys vidt forskjellig.

 

En annen faktor kan være at en betongkonstruksjon (boligblokk etc) vil være mye tyngre enn en stålblokk selv om de dimmensjoneres for samme størrelse. Vekt er med på å dempe lyden. Jo større masser som må settes i sving for å forplante lydene jo mindre vibrasjonsbevegelse blir det på massene. Det vil igjen gi mindre lyd i naborommet.

 

Regner med Atw fyller ut med mer info her. :)

Utrolig bra forklart, tusen takk. : )

Blant annet begynte blinklyset på bilen min her om dagen å tikke dobbelt så fort

 

Sjekk om alle pærene som skal blinke, faktisk blinker.

Hvis en pære ryker i blinklyset, skal blinkefrekvensen endres så bilføreren blir klar over feilen.

Kan også være dårlig kontakt. Hadde samme problem på bilen min, men viste seg at det bare var å vri litt på den, så var det i orden. :)

Lenke til kommentar
Blant annet begynte blinklyset på bilen min her om dagen å tikke dobbelt så fort

 

Sjekk om alle pærene som skal blinke, faktisk blinker.

Hvis en pære ryker i blinklyset, skal blinkefrekvensen endres så bilføreren blir klar over feilen.

 

Blinklyser blinker raskere ved en død pære på grunn av at motstanden forandres.

Lenke til kommentar
Min datamaskin har en tendens til å skru seg på av seg selv på et tilfeldig tidspunkt (e.g. 03:40 i dag).

Min Mac gjør aldri noe sånt. Jeg tipper du har en Windows-maskin og spørsmålet ditt vile blitt best besvart på et Windows-forum. :grumpy:

Vær så snill, ikke forsøple tråden med slike idiotiske kommentarer. Du svarer som regel svært bra og utfyllende på spørsmål, men skal alltid kverulere når det er snakk om datamaskiner. Dette er heller ikke et mac-forum, så det er ingen grunn til å være spydig.

 

PS: Selv om det ville vært et tap på grunn av de ellers gode svarene dine her i tråden, så er det ingen sperrer mot å emigrere til forumet på mac1.no. Der kan du sannsynligvis unngå windows-relaterte spørsmål, ettersom disse ser ut til å gjøre deg svært vondt. :thumbup:

Endret av ChrisReeve
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...