Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har noen brytere noen rare tegn på seg (se; en sirkel eller strek f.eks)? Se vedlagt bilde.

 

Har den bryteren med to "knapper" / flapser et spesielt navn?

 

Finnes det en enkel måte å se om en bryter er 1 pol, 2 pol, serievender, endevender osv på?

0 på bryteren betyr vel to-polig bryting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, så 0 betyr at bryteren er 2pol, men jeg har en bryter i gangen for eksempel som har en slik sirkel også. Jeg trodde 2pol brytere bare ble brukt i fuktige rom / utendørs (bad, garasje, osv)?

 

Det er mulig at det var bryteren til lykten som er utenfor inngangsdøren, men hvorfor trenger man 2pol når bryteren er innendørs og beskyttet fra fuktighet / vann?

 

Og hva betyr det hvis bryteren har en strek istedenfor 0?

 

Jeg har også lagt merke til at noen ganger så er 0en på bryteren mer markert (0), nesten som om den er printet på med fet skrift, mens andre ganger har den en mer lys svartfarge (0). Er dette tilfeldig, eller?

Lenke til kommentar

Åpnet endevenderen ved sengen min (herlig å kunne slukke lyset derfra om kvelden), du kan se et tall (i mitt tilfelle 6 og en sirkel med et kryss inni ved siden av). Så ignorer det jeg sa om at det er umulig å se hvilken type bryter det er uten å fjerne den fra veggen eller veggboksen.

Lenke til kommentar

Okei, så 0 betyr at bryteren er 2pol, men jeg har en bryter i gangen for eksempel som har en slik sirkel også. Jeg trodde 2pol brytere bare ble brukt i fuktige rom / utendørs (bad, garasje, osv)?

 

Det er mulig at det var bryteren til lykten som er utenfor inngangsdøren, men hvorfor trenger man 2pol når bryteren er innendørs og beskyttet fra fuktighet / vann?

 

Og hva betyr det hvis bryteren har en strek istedenfor 0? Mest sannsynlig så er det til utelyset ditt. Hvis det er til lyset i gangen, så har det nok vært en hobbyelektriker som har brukt det han hadde tilgjengelig, med mindre du har en vannkran i gangen da...

 

Jeg har også lagt merke til at noen ganger så er 0en på bryteren mer markert (0), nesten som om den er printet på med fet skrift, mens andre ganger har den en mer lys svartfarge (0). Er dette tilfeldig, eller?

Det er også vanlig å ha to polet bryter på bad selv om den står ute i gangen, det er ikke bryteren som er sikkerhetsrisiko, det er enheten den bryter.

 

Hvor markert nullen er på bryteren har ingen teknisk betydning, tror de var tynnere før, men er ikke helt sikker på det. Vil tro at der er fordi Elko har byttet trykketeknikk/maskineri til komponentene sine...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg har også åpnet et par brytere her i huset, og det er forskjellige tall på nesten hver og en av dem. Hva er det egentlig disse tallene forteller oss? Hvor mange ledere som er koblet inn, eller hva er det?

 

Jeg åpnet for eksempel en 2polt bryter hvor det sto et 2 tall på det dekselet, men et 3 tall på selve bryteren.

 

Det stod også et 2 tall på dekselet når jeg åpnet en 1polt bryter (9 tall på selve bryteren), så jeg skjønner ingenting av dette "systemet".

 

Det står også noen andre bokstaver og tall sammen på bryteren, men jeg er ganske sikker på at det er produktnavn / nummer.

 

EDIT: noen som vet hva L, B, N, og et trekant symbol betyr foresten? Dette er bokstaver / symbol som er risset inn på bryteren / dekselet.

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

L står for "live" og er på norsk det som kalles faseleder.

N står for "neutral" og er på norsk det som kalles nøytralleder.

 

Det er ikke så utrolig viktig, men en liten regel er at den blå lederen skal kobles på N, mens den

brune lederen skal kobles på L.

 

Ellers vet jeg enda ikke hva B eller trekant symbolet står for. Mulig at B står for "brown", men det gir jo ikke så mye mening med tanke på at den brune lederen skal kobles på L uansett.

Lenke til kommentar

L står for "live" og er på norsk det som kalles faseleder.

N står for "neutral" og er på norsk det som kalles nøytralleder.

 

Det er ikke så utrolig viktig, men en liten regel er at den blå lederen skal kobles på N, mens den

brune lederen skal kobles på L.

 

Ellers vet jeg enda ikke hva B eller trekant symbolet står for. Mulig at B står for "brown", men det gir jo ikke så mye mening med tanke på at den brune lederen skal kobles på L uansett.

 

B er ikke koblet til bryteren, du kan med andre ord bruke den som et koblingspunkt mellom to ledninger. Trekantsymbolene betyr hvor de utgående ledningene til lyset skal. I en enpolt bryter skal den ene lederen gå gjennom L eller N på bryteren (husker ikke hvordan reglene er) ut trekanten og til lyset. Den andre lederen direkte.

Lenke til kommentar

Er effektregulator og termostat det samme? Vet du hva bokstaven B står for?

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, så skal en av lederene fra bryteren ut fra stikkontakten (gjennom der trekant symbolet er) og videre til lampen, mens den andre lederen går hvor?

 

Jeg tror det er nøytrallederen (blå leder) som går til lampen.

Lenke til kommentar

Gravitasjon beveger seg i samme hastighet som lyset. Det ville med andre ord tatt 200 år før de påvirket hverandre på noen måte.

 

På samme måte ville jorden fortsatt i sin bane i 8 minutter før den ville fortsatt i en rett linje (sett bort fra gravitasjon fra andre planeter) om sola forsvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...