Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lager lynet lyd?

 

Ja.. lyn og torden kalles det vel, torden er da den bulderende lyden som kommer gjerne en stund (avhenging av avstanden fra hvor lynet slo ned) etter.

 

Man kan telle antall kilometer lynet slår ned ifra (sånn cirka da) ved å telle sekunder fra man har sett ett lyn til man hører lyden.

 

Grunnen til at lyden kommer etter lynet er fordi lynet farer med en mye større hastighet en lyden.

Lenke til kommentar
Lager lynet lyd?

Ja.. lyn og torden kalles det vel, torden er da den bulderende lyden som kommer gjerne en stund (avhenging av avstanden fra hvor lynet slo ned) etter.

 

Man kan telle antall kilometer lynet slår ned ifra (sånn cirka da) ved å telle sekunder fra man har sett ett lyn til man hører lyden.

 

Grunnen til at lyden kommer etter lynet er fordi lynet farer med en mye større hastighet en lyden.

Det begynte bra, men ble litt mindre korrekt etter hvert. Grunnen til at tordenskrallet vanligvis kommer ei lita stund etter lynet er at lys og lyd går med ulik hastighet. Hvis lynet slår ned rett ved siden av deg, så vil du høre et skarpt smell ganske nøyaktig samtidig som du ser lynet, men dess lengre unna lynet slår ned, dess mer forsinket hører man lyden av lynet, dessuten hører man ikke lengre et skarpt smell, men et mer uklart tordenskrall. Svært fjerne lyn høres som fjern, truende rumling.

 

Man kan finne ut omtrent hvor langt unna lynet slår ned ved å telle antall sekunder og dele på 3. Dette siste må til fordi lydhastigheten i luft er ca 1/3 km per sekund (lyden går litt fortere i kald luft enn i varm luft). I løpet av 3 sekunder har lyden altså gått ca 1 km. Hører man skrallet 6 sekunder etter at man så lynet, så var det altså ca 2 km unna.

 

Grunnen til at lyden fra lynet, tordenskrallet, vanligvis ikke er et rent smell er at deler av lyden på sin vei fram til deg blir reflektert på f.eks fjellvegger og husvegger. Dermed blir lyden mer og mer uklar dess lengre unna lynet var.

 

Alle lyn slår forresten ikke ned, noen går fra sky til sky. Og noen lyn slår faktisk oppover/utover i atmosfæren, såkalte røde ånder. Disse siste visste ingen eksisterte før de ble observert av romfarere. Man tror noen slike utoverlyn kan lade opp de såkalte Van Allen strålingsbeltene som beskytter Jorda mot masse skadelig kosmisk stråling.

 

På mandag ettermiddag trakk det et kraftig tordenvær over Trøndelag. To av lynene slo ned såpass nært der jeg bor at lyden var et kraftig skarpt smell som hørtes nesten nøyaktig samtidig som jeg så de voldsomme lynglimtene, jeg vil anta at begge lynene var maksimalt 50-100 meter unna. En av naboene mine trodde med det samme at lynet slo ned i vedkommendes TV, men heldigvis var det ikke fullt så nært.

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i Danmark på jobb denne uka, og jeg syns det er noe veldig rart med vannet her.

 

Nå jeg tar noen slurker så blir jeg tørrere i munnen (det føles ihvertfall sånn) enn før jeg drakk vannet.

 

Har merket dette hver gang jeg kommer hit, og når jeg er tilbake i Norge er vannet helt fint, så tror ikke det er meg det er noe galt med...

 

Det må jo være noe som er i vannet som gjør dette, men hva? Kalk? Klor?

 

 

Lenke til kommentar
Fyrverkeri består av papphylser. Papp er brennbart. Så hvorfor brenner ikke papphylsene?

Det er to grunner.

I fyrverkeri er det ikke oksygen fra lufta som er oksidasjonsmiddelet i forbrenninga. Det er ingredienser i kruttet som er oksidasjonsmiddel. Det betyr blant annet at fyrverkeri ikke trenger luft for å brenne. Papp har ikke innebygget oksidasjonsmiddel. En papphylse med krutt har alt for lite luft til at pappen kan brenne noe særlig på innsiden før det er slutt på oksygenet. Kruttet har ikke overskudd av oksidasjonsmiddel som kan brukes på pappen. Pappen isolerer mot varme slik at utsiden ikke blir varm nok til å antenne spontant. Når kruttet er brukt opp så er papphylsa veldig varm og det kan brenne litt på innsiden. Men det er dårlig lufttilgang inne i hylsa så det brenner dårlig og slukker kjapt. Omtrent som når man setter et lite glass over et telys.

 

thumbs.gif bra svar.

Lenke til kommentar

Har Simen1 en rekke med ghostwriters bak seg, eller er han en robot?

 

Hvorfor snakker de så fort og med lys stemme i gamle opptak?

Jeg trodde de hørtes normale ut i sin samtid, men ble spilt fortere på vårt moderne utstyr grunnet oppdateringsfrekvens på kino vs. TV.

 

Men både KLM og faktisk også filmen om Max Manus har parodiert disse filmavisstemmene.

Lenke til kommentar

Eg huskar ei slags bygning, som berre var eit konsept. Det var som ei konkav kjegle, eller rund pyramide som blei smalare i høgda. Veit ikkej korleis eg skal forklare det, og om denne forma har eit namn. Eg trur bygninga var inspirert av ei slags plante, og skulle byggjast i kina/japan.

 

Nokon som har peiling på kva eg snakkar om her? Trur eg opprinneleg såg den på discovery channel, fremtidens byggverk eller noko slikt.

Lenke til kommentar
Det var som ei konkav kjegle, eller rund pyramide som blei smalare i høgda.

Som en vuvuzela på høykant?

800px-Vuvuzela_red.jpg

 

Hadde du skrevet konveks kjegle, så ville jeg tenkt på Swiss RE Tower i London, en 90 meter høy bygning med form som minner om en melon, en ananas eller en agurk (den kalles Gherkin på folkemunne):

CE20090910628835730901.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Kan det være konseptbygningen The Vortex i London? Den vil bli ca 300 m høy og består egentlig kun av helt rette utvendige søyler, bare at ved å skåstille de oppnås et hyperbolsk tårn som er smalest på midten. Det skal være selvforsynt med energi til den interne klimakontrollen, både via en horisontal vindgenerator på toppen, fotovoltaisk glass i fasaden og grunnvannkjøling. I høye bygninger oppnås best leiepriser i de nederste etasjene og i toppetasjene. The Vortex er tilpasset dette.

http://www.guardian.co.uk/society/2004/jun/19/urbandesign.arts

http://www.worldarchitecturenews.com/index.php?fuseaction=wanappln.projectview&upload_id=60

 

60_385%20make_Vortex.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må man vise pass når man legger seg inn på hotell/herberge... i Norge, eller holder det med legitimasjon? Har kun ligget på hotell i utlandet i voksen alder, og der har jeg somregel måtte vise pass.

 

Aldri vist noe pass her til lands, eggentlig kan jeg ikke huske å ha vist leg heller, holder å betale/registrere kort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må man vise pass når man legger seg inn på hotell/herberge... i Norge, eller holder det med legitimasjon? Har kun ligget på hotell i utlandet i voksen alder, og der har jeg somregel måtte vise pass.

 

Aldri vist noe pass her til lands, eggentlig kan jeg ikke huske å ha vist leg heller, holder å betale/registrere kort.

 

AtW

Jeg kan ikke huske å ha vist legitimasjon eller betalt jeg :p

 

Men, nei, du trenger ikke pass i Norge. Grunnen til at de trenger pass i utlandet er fordi det er den eneste gyldig legitimasjonen pass. I Norge er f.eks førerkort/visa godkjent.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...