Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer alltids tilbake igjen da sjø, jeg tenker mer på og "stjele" av noen med samme blodtype og så sy på fingrene på min egen hånd. Kan jo skje at kroppen støter fra seg de nye lemmene , da er man fucked

 

edit :

 

ikke at jeg har tenkt å gjøre noe så sykt :p

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Og så et spørsmål her: Hvordan virker fotoboksene i Norge? Virker de på samme måte som lasergreiene når politiet har måling? Eller er det følere på bakken som beregner farten? Det er nemlig to hvite streker før fotoboksen i asfalten.

 

Finnes det en liste over fotobokser i Norge og hvilken sone de står i? Trenger nemlig en som er lett å bli tatt i.

 

Endret: Ser det virker mistenkelig. Jeg har lenge hatt en sær drøm om å bli tatt i fotoboks mens jeg er ute og sykler.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

De virker med vektsensorer i bakken som du nevnte. Prinsippet går på hvor raskt bilen passerer en gitt distanse (som jo er nokså kort for ikke å surre det med at bilen har 2 hjulsett).

 

Disse vektsensorene er justert slik at på sykkel blir det vanskelig. De tar heller ikke motorsykler så vidt meg bekjent, siden man ikke ser skiltet på en motorsykkel.

 

Morsom myte: Før i tiden tok sensorene omtrent det som passerte hvis farten var stor nok. Så noen moroklumper utstyrte en gråtass traktor med en person, spiler i skjerf som stod rett bakover, rallyhjelm og selvsagt briller. Stilte den opp i fotoområdet og lot en motorsykkel kjøre forbi en relativt stor hastighet....

 

Morsomt bilde.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Morsom myte: Før i tiden tok sensorene omtrent det som passerte hvis farten var stor nok. Så noen moroklumper utstyrte en gråtass traktor med en person, spiler i skjerf som stod rett bakover, rallyhjelm og selvsagt briller. Stilte den opp i fotoområdet og lot en motorsykkel kjøre forbi en relativt stor hastighet....

 

Morsomt bilde.

Denne har jeg hørt om og lest om flere ganger og jeg har sett "forumjakter" etter dette bildet, men jeg har enda ikke sett noen finne det selv om det er mange som påstår at de har sett det i avisen (og jeg mener også å huske dette omtalt som et bilde som var i avisen for en god del år tilbake, men som jeg ikke fikk med meg den dagen). På et forum var det noen som snakket om at det hang på veggen på en politistasjon (husker ikke hvilken).

 

Så er det noen som har dette bildet? Det kan jo ikke være en myte da det er så mange som påstår å ha sett det i avisen med egene øyne.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg er for lat til å google :whistle:

 

Hvorfor blir himmelen svart/mørk når det tordner og er dårlig vær?

 

Å herregud...

Har du hørt om skyer?

Skyer stenger ute en del av sollyset, derfor blir ting litt mørkere.

 

 

 

 

 

:tease: Neida.

 

Før skyer gir fra seg regn må luftfuktigheten bli så stor at lufta ikke lenger kan holde på mer vanndamp, og da skilles vannmolekyler ut. Jeg antar at en sky med adskillig høyere luftfuktighet, og dermed mer vann per enhet, vil være mørkere enn en sky med mindre luftfuktighet fordi mindre av sollyset kommer gjennom den skyen med høyest luftfuktighet, altså at mer av sollyset stenges ute.

Endret av Norvegisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor blir himmelen svart/mørk når det tordner og er dårlig vær?

Fordi uværsskyer er tykkere og inneholder mer vanndamp en finværsskyer. Uværsskyene skygger derfor for mer av sollyset, det blir dermed mørkere under sånne skyer enn lette godværsskyer.

 

Mange tror feilaktig at mørke uværsskyer består av et annet stoff enn godværsskyer og at de er synlig mørkere også fra overssiden. Men på oversiden (f.eks sett fra en fly som flyr over skyene) ser tordenskyer akkurat like hvite ut som godværsskyer. Den eneste grunnen til at de ser mørkere ut nedenfra er at de er tykkere/inneholder mer vanndamp og dermed altså skygger mer for dagslyset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Energi kreves for å flytte en gjenstand fra A til B.

 

Tyngdekraft drar til seg alt som er, men hvor kommer denne energien fra egentlig? Finnes det teorier/svar?

 

Forskerne har en teori, som omfatter noe som de kaller romtiden. Hvis du tenker deg en duk som er strukket ut, og holdes i hver ende av en person. Så legger du en stor, rund ball på duken. Denne vil lage en fordypning i duken. Så legger du en mye mindre ball ned i duken. Denne lager også en fordypning, bare mye mindre. Denne lille ballen triller ned i fordypningen som den store ballen lager. Dette er enkelt forklart den teorien de fleste forskere holder seg til nå til dags. Du tenker deg rett og slett at duken er verdensrommet. Og med mindre jeg har hørt og lest feil, kan de med denne modellen forutsi objekters baner i rommet ganske nøyaktig.

Dette var ganske enkelt forklart. Sikkert mange her som kan forklare det bedre enn meg.

Når forskerne skal forklare alle disse kreftene som det tydeligvis ikke er noe enkelt svar på, blir det ganske komplisert etterhvert. I følge en artikkel i siste utgave av Illustrert Vitenskap, snakker man om ikke mindre enn 10 dimensjoner, hvor tiden er en av dem. Etter å ha lest artikkelen, virket ikke lenger tanken helt fjern heller ...

 

 

EDIT: leif

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Gammel artikkel. I dag er det 11 dimensjoner som gjelder for M-teorien.

 

Ellers er det et fryktelig godt spørsmål co2. Man tenker seg slik som Norvegisk sa at objekter med masse fysisk bøyer romtid-dimensjonen og når da legemer påvirker hverandre med gravitasjon, faller disse legemene ned mot sin naturlige posisjon som da vil si at de aksellereres mot hverandre. Å endre legemets aksellerasjon krever enten energi eller at dets naturlig posisjon endres, ved at romtid-dimensjonen forandres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...