Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg får formulert dette riktig, men prøver.

 

Jorden snurrer rundt sin egen akse. Jeg har ikke peiling på hvilken vei, men la oss si at den snurrer mot vest. Vi kan fly et fly både øst og vest. Hvordan går dette egentlig an?

Siden at jorden snurrer ganske mye raskere enn et fly flyr, må det jo være noen forsinkelser eller noe rart der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt om jeg får formulert dette riktig, men prøver.

 

Jorden snurrer rundt sin egen akse. Jeg har ikke peiling på hvilken vei, men la oss si at den snurrer mot vest. Vi kan fly et fly både øst og vest. Hvordan går dette egentlig an?

Siden at jorden snurrer ganske mye raskere enn et fly flyr, må det jo være noen forsinkelser eller noe rart der?

Snedig lurespørsmål: Hvis man skal fly fra et sted på ekvator, helt rundt jorda, langs ekvator, og lande på samme sted som man startet, er det raskest å fly med eller mot jordens rotasjonsretning? (Forutsetning at man har nok drivstoff, null vind osv)

 

:)

Lenke til kommentar
Jorden snurrer rundt sin egen akse. Jeg har ikke peiling på hvilken vei, men la oss si at den snurrer mot vest.

Jorda snurrer mot øst, det er derfor sola tilsynelatende står opp i øst og går ned i vest, hele denne bevegelsen skyldes jordas rotasjon motsatt vei.

 

Nede ved ekvator er vinkelhastigheten ca 1600 km/t, det vil altså si at hvis lufta ikke hadde fulgt med Jorda på jordrotasjonen, så ville det blåst en konstant vind mot vest på ca 1600 km/t ved ekvator og ca 800 km/t i Oslo (som ligger på ca 60° nordlig bredde). De kraftigste vindkastene som noensinne er målt på kloden vår er på rett over 500 km/t (i tropiske orkaner), og i den berømte nyttårsorkanen som for noen år siden raserte bl.a store områder med skog og flere hus på Vestlandet, Nord-Vestlandet og i Trøndelag, så ble det målt vindkast opp i 160 km/t. Da kunne man ikke stå oppreist for bare vind, jeg var selv ute den dagen og måtte ei stund ligge helt flatt på bakken for å ikke bli blåst bortover. Det var ikke særlig morsomt.

 

Så når man flyr spiller det ingen rolle om man flyr mot øst eller vest. Selv om vanlig medvind selvsagt er gunstig for å få ned reisetiden. I vanlig flyhøyde er det ganske normalt at det blåser stabile orkaner, flytiden er f.eks kortere fra Trondheim til Oslo enn motsatt vei og det er fordi det vanligvis blåser en sørlig vind over Norge i 1 mils høyde.

 

Men når man skyter opp romfartøy benytter man alltid jordrotasjonen som en ekstra dytt, alle satelitter og romfartøy går derfor i baner som går rundt Jorda mot øst (unntatt polarbanesatelitter, men det er i hvert fall ingen som går motsatt vei).

Lenke til kommentar

Snedig lurespørsmål: Hvis man skal fly fra et sted på ekvator, helt rundt jorda, langs ekvator, og lande på samme sted som man startet, er det raskest å fly med eller mot jordens rotasjonsretning? (Forutsetning at man har nok drivstoff, null vind osv)

 

:)

Mot jordens rotasjon med ca. 300 nanosekunder.

 

Hvorfor det? Eller er du ironisk?

Lenke til kommentar

Snedig lurespørsmål: Hvis man skal fly fra et sted på ekvator, helt rundt jorda, langs ekvator, og lande på samme sted som man startet, er det raskest å fly med eller mot jordens rotasjonsretning? (Forutsetning at man har nok drivstoff, null vind osv)

 

:)

Mot jordens rotasjon med ca. 300 nanosekunder.

 

Hvorfor det? Eller er du ironisk?

Pga. spesiell og generell relativitet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor jeg drikker så jævla fort opp alt? Jeg er en elskverdig PepsiMax drikker og hver eneste gang jeg drikker enten brus eller annet er jeg den første til å drikke opp. SOm oftest har jeg drukket opp før de fleste i det hele tatt har åpnet brusen.

 

Hva er det som er galt med meg?

Lenke til kommentar

Maks en halv meter av slangen med luft sier kona....

 

Men blir sikkert ikke dødelig før godt over det, regner med de har litt sikkerhetsmarginer innen helsevesenet og :)

 

Litt nysgjerrig på hvordan dette skjedde.

 

Legevakten bør kanskje kontaktes hvis det er slik du sier det er.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hvor mye luft kan en få intravenøst i blodet før det blir farlig? Fikk nettopp en hel slik slange til intravenøs væske med ren luft i blodet og det er mindre behagelig.

ikke så mye, hvordan fikk du det inn i blodet?

Sykehus i utlandet. Ingen som snakker engelsk, og sikkert mindre kvalifisert personale på jobb nå på natten. Prøvde å si i fra men det var håpløst.

Lenke til kommentar

Hvor mye luft kan en få intravenøst i blodet før det blir farlig? Fikk nettopp en hel slik slange til intravenøs væske med ren luft i blodet og det er mindre behagelig.

ikke så mye, hvordan fikk du det inn i blodet?

Sykehus i utlandet. Ingen som snakker engelsk, og sikkert mindre kvalifisert personale på jobb nå på natten. Prøvde å si i fra men det var håpløst.

Ingen fare, du lever enda :)

Det som kan skje er at det kommer opp til hjernen og skaper en hjerneskade. Det tar ikke lang tid før du evt. merker dette.

Om du fikk det i f.eks armen skal det en del til før det er skadelig.

 

"Så lenge man ikke får i seg store mengder luft, vil det ikke skje noe. Hvis man får store mengder luft i en blodåre, kan dette virke som en blodpropp og i værste fall gi hjerneskade."

 

"Luftbobler i blodbanen - eller rettere sagt intravenøs tilførsel av luft er stort sett helt ufarlig. Det kan injiseres ganske store mengder luft i perifere vener på hender og føtter uten at det gjør noe - det blir absorbert på veien gjennom kretsløpet. Det er luft i arteriene til hjernen som kan være skadelig - og da må man penetrere pulsårene i halsen på vei til hjernen med sprøytespisser eller kanyler."

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvor mye luft kan en få intravenøst i blodet før det blir farlig? Fikk nettopp en hel slik slange til intravenøs væske med ren luft i blodet og det er mindre behagelig.

ikke så mye, hvordan fikk du det inn i blodet?

Sykehus i utlandet. Ingen som snakker engelsk, og sikkert mindre kvalifisert personale på jobb nå på natten. Prøvde å si i fra men det var håpløst.

Ingen fare, du lever enda :)

Det som kan skje er at det kommer opp til hjernen og skaper en hjerneskade. Det tar ikke lang tid før du evt. merker dette.

Om du fikk det i f.eks armen skal det en del til før det er skadelig.

 

"Så lenge man ikke får i seg store mengder luft, vil det ikke skje noe. Hvis man får store mengder luft i en blodåre, kan dette virke som en blodpropp og i værste fall gi hjerneskade."

 

"Luftbobler i blodbanen - eller rettere sagt intravenøs tilførsel av luft er stort sett helt ufarlig. Det kan injiseres ganske store mengder luft i perifere vener på hender og føtter uten at det gjør noe - det blir absorbert på veien gjennom kretsløpet. Det er luft i arteriene til hjernen som kan være skadelig - og da må man penetrere pulsårene i halsen på vei til hjernen med sprøytespisser eller kanyler."

Betryggende å høre. Ble litt nervøs en stund der.

 

Edit: Om noen skulle lure på hvordan det skjedde så startet det med at jeg oppdaget en knekk langt oppe på slangen som hindret smertestillende væske i å renne gjennom. Jeg tilkalte personale for å få de til å bytte slange, men de så ikke knekken og la heller press på beholderen, slik at jeg fikk anslagsvis 40-50 cm lutft ganske momentant inn i underarmen. Slik er det når det ikke går an å kommunisere verbalt med sykepleierene. Ser frem til å bli flyttet til Norge nå kjenner jeg

Endret av sovepute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...