Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (16 timer siden):

Jeg har også sett de nå, og siden du forsto det; Kan du fortelle meg hva plottet er? Hva er målet til ... hvem som helst i serien? Hva som driver dem? For jeg aner ikke. Bortsett fra Perrin som vil drepe Fain, da. ...for å ha skylden for at kona som han aldri egentlig hadde døde. Utover det virker det rimelig usammenhengende.

Det er det jeg også sitter igjen med. Det er en masse sosing og jeg vet ikke helt hva som er greia utenom at alle er redd for the dark one. Ikke lest bøkene. 

 

 

Ellers så kan jeg fortelle at dagens episode av Ashoka var fulltreffer, noe de 3 forrige ikke var etter min mening. Satt med gåsehud og mye følelser når episoden var over. 

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (11 timer siden):

Boken handler om dette, men serien bruker mer tid på å for eksempel dypdykke i Green Ajahs promiskuitet. Noe som forøvrig er knapt mer enn en fotnote i bøkene. Mulig det gikk meg hus forbi, men har det blitt nevnt enda at Green Ajah også er The Battle Ajah med fullt ut kapable generaler i rekkene? Ledere av arméer, med andre ord. Nei, det er visst viktigere at de syntes det er greit å ha sex med vokterene sine.

Serien virker til å bare hoppe fra den ene krangelen etter den andre. Er det en mann med er han sinna. Så får man en kampscene, så ørten krangler, så en kampscene, så ørten krangler, så kommer rulleteksten. Så kommer neste episode som ikke klarer plukke opp "tråden" (om man kan si serien har dette) fra der den forrige sluttet. Men i følge rulleteksten er episodene skrevet av forskjellige personer, og jeg mistenker de har jobbet på dem samtidig. Enten det eller så har de brukt Steven Seagal som skyggeforfatter, for dette er like sammenhengene som filmene hans.

Jeg er ikke nødvendigvis helt i mot innvendingene her. Særlig episode 1 og 2 av sesong 2 synes jeg bar preg av at vi måtte vite litt om alle karakterer, men samtidig at det ikke ble gjort grundig nok og at veldig mye fokus ble lagt på Moiraine (som jo fortsetter tendensen fra sesong 1 der Moiraine-fokuset var med mening), noe jeg selv ikke var så fornøyd med alltid selv om Rosamund Pike er en god skuespiller. 

Samtidig synes jeg de tre første episodene av sesong 2 er en forbedring. Jeg synes det sitter bedre, også skuespillet. I sesong 1 synes jeg manus og skuespill haltet mye mer, nå er det bare bedre. Eneste som jeg synes ikke er der helt er Egwene. Videre virker også produksjonen mer gjennomført. Ting ser bedre ut. 

Særlig episode 3 synes jeg var godt løst og spennende. 

Sesongen har kanskje ikke en helt klar retning per nå, men basert på den korte promoen for e4, virker det som at Falme blir fokuset nå (noe trailere også har antydet). Spent på fortsettelsen. 

 

Annet: Ukas episode av Ahsoka var god! Enig med de andre her. Var litt redd da den også var på under 40 min slik som forrige episode som jeg ikke syntes klarte helt å treffe på innhold og spilletid. Det klarte de nå. Her satt jeg klistra til skjermen hele veien. 

Også et sørgmodig farvel til How To With John Wilson (HBO Max). Tre sesonger med underfundig, morsom, rar osv. utforskning av mennesker. Kommer til å savne dette. 

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Sjørøver said:

Det er det jeg også sitter igjen med. Det er en masse sosing og jeg vet ikke helt hva som er greia utenom at alle er redd for the dark one. Ikke lest bøkene. 

Bøkene er stort sett sosing rundt. Alle kvinnelige karakterer er sinna/sure konstant og Rand bruker AXE fra reklamene på tidlig 2000-tallet. De dårlige karakterene godtas fordi folk liker verdenen rundt. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mala skrev (På 6.9.2023 den 16.43):

One Piece bærer veldig preg av å hatt med skaperen, som har fulgt utviklingen tett på ja :) Veldig artig at kanskje den mest usansynlige og utenkelige manga/animen ser ut til  å ha blitt en suksess i live-action form! 

Subtle pun intended?

Ellers er jeg enig at One Piece er bra, vurderer nesten å sjekke ut animen av det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så ferdig Justified; City Primeval igår (trodde ikke den kom på Disney før på en stund så jeg anskaffa episodene på... eh... alternativt vis). Ingen direkte story-spoilere, men legger alikevel meninga mi bak en sladd i tilfelle.
 

Spoiler

Syntes dem kunne ha spart seg for den der. Boyd Holbrook spiller vanvittig bra, Timothy Olyphant spiller også bra, men karakteren hans er ikke den tørrvittige, eplekjekke cowboyen vi så i sesong 1-7 og jeg syntes hele serien bar veldig preg på at den mangla et eller annet.

Håper egentlig ikke det blir en til.

 

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (På 6.9.2023 den 22.42):

Jeg er ikke nødvendigvis helt i mot innvendingene her. Særlig episode 1 og 2 av sesong 2 synes jeg bar preg av at vi måtte vite litt om alle karakterer, men samtidig at det ikke ble gjort grundig nok og at veldig mye fokus ble lagt på Moiraine (som jo fortsetter tendensen fra sesong 1 der Moiraine-fokuset var med mening), noe jeg selv ikke var så fornøyd med alltid selv om Rosamund Pike er en god skuespiller. 

Samtidig synes jeg de tre første episodene av sesong 2 er en forbedring. Jeg synes det sitter bedre, også skuespillet. I sesong 1 synes jeg manus og skuespill haltet mye mer, nå er det bare bedre. Eneste som jeg synes ikke er der helt er Egwene. Videre virker også produksjonen mer gjennomført. Ting ser bedre ut. 

Særlig episode 3 synes jeg var godt løst og spennende. 

Sesongen har kanskje ikke en helt klar retning per nå, men basert på den korte promoen for e4, virker det som at Falme blir fokuset nå (noe trailere også har antydet). Spent på fortsettelsen.

Jeg skal sågar dra det så langt å si at sesong to kunne sluppet de hittil episodene i en annen rekkefølge og ingen hadde syntes det var mer forvirrende. Mange scener i episodene kunne også være byttet helt tilfeldig om, og ingen hadde reagert. jeg kunne sågar akseptert de "moderniseringene" dersom de hadde klart å fortelle historien, eller en historie, men de klarer jo ikke det engang.

Den største tragedien som har skjedd dette prosjektet var at de fikk avtaleproblemer med studioet hvor prosjektet dermed ble utsatt i mange år. Hadde dette blitt gjort før det ble mote å ta seg nær av ting og historier betød noe, som jo var da de begynte å planlegge det, kunne dette ha blitt veldig bra. Men den gang ei.

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 6.9.2023 den 16.43):

One Piece bærer veldig preg av å hatt med skaperen, som har fulgt utviklingen tett på ja :) Veldig artig at kanskje den mest usansynlige og utenkelige manga/animen ser ut til  å ha blitt en suksess i live-action form! 

 

Kjøleskap skrev (På 6.9.2023 den 16.34):

Den nye One Piece-serien er bra saker. Forfriskende å se en live-action adapsjon som ikke er laget av noen som aktivt hater kildematerialet og fansen. 

 

One Piece, animasjonsserien(!), kom opp på radaren min her om dagen. Hvordan er denne? Foruten Totoro og de andre mest kjente Ghibli-filmene, så har jeg ikke særlig kjennskap om slike anime/manga -serier (eller hva de forskjellige kalles). Anbefales? Fått bra kritikk på IMDb, men tenkte å høre litt her :) 

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over, så er animeen en av de, om ikke den lengste. Det betyr at du begir deg eventuelt utpå et skikkelig eventyr i lang tid framover - det er 1074 episoder per nå. Det er en del fillerepisoder, som ikke er så uvanlig i anime (det er episoder som ikke er hentet fra mangaen når animeen tar igjen mangaen og må vente på nytt derfra for å fortsette). Jeg skrev jo også at jeg ikke har sett animeen, så jeg kan ikke gå god for hverken å se den eller ikke, men episodetallet er jo greit å være klar over. 

Det er en del andre anime-serier som er kortere og trolig like bra, om ikke bedre, som man kan sjekke ut før for å se om man fikser det, selv om man selvfølgelig må være klar over at anime jo er animasjon, slik at det er massevis av ulike type sjangre innenfor anime (One Piece er shonen)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/6/2023 at 9:42 PM, Tomeito said:

Jeg er ikke nødvendigvis helt i mot innvendingene her. Særlig episode 1 og 2 av sesong 2 synes jeg bar preg av at vi måtte vite litt om alle karakterer, men samtidig at det ikke ble gjort grundig nok og at veldig mye fokus ble lagt på Moiraine (som jo fortsetter tendensen fra sesong 1 der Moiraine-fokuset var med mening), noe jeg selv ikke var så fornøyd med alltid selv om Rosamund Pike er en god skuespiller. 

Samtidig synes jeg de tre første episodene av sesong 2 er en forbedring. Jeg synes det sitter bedre, også skuespillet. I sesong 1 synes jeg manus og skuespill haltet mye mer, nå er det bare bedre. Eneste som jeg synes ikke er der helt er Egwene. Videre virker også produksjonen mer gjennomført. Ting ser bedre ut. 

Særlig episode 3 synes jeg var godt løst og spennende. 

Jeg synes egentlig serien er helt ok, men det som er litt kjipt er at potensialet var å mye større. - Litt av problemet tror jeg er at i bøkene så er det veldig mye som skjer rundt om i den store verdenen, som så spiller inn på og forklarer hva de forskjellige karakterene gjør - f.eks invasjonen fra Seanchan , og forspillet til denne er jo nok materiale til en hel sesong for seg selv.

Jeg synes GoT løste dette på en veldig bra måte, selv om det resulterte i noen lange transportetapper innimellom, mens i WoT er på en måt det store overblikket helt kuttet bort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...