Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Winnowill skrev (Akkurat nå):

Man må være dum som ikke skjønner noe så enkelt.

Vel takk for den.

Winnowill skrev (1 minutt siden):

et blir derimot mer uoversiktlig som gjør at flere ikke gidder å lete seg gjennom en tråd for å finne det de vil ha.

Eller man kan søke i stedet for å lete, jeg mener det er ganske enkelt å ukomplisert med et søk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Vel takk for den.

Eller man kan søke i stedet for å lete, jeg mener det er ganske enkelt å ukomplisert med et søk. 

Det er ikke noe poeng i å søke hvis trådene ligger rett foran trynet ditt på forumsiden, og spesielt når det er noe så enkelt som anmeldelser og serieprat.

Noe annet blir det om man skal søke etter noe direkte, men jeg liker å lese anmeldelser av ALLE serier som postes i anmeldelsestråden. Det jeg derimot IKKE gidder er å måtte lete meg gjennom serieprattråden for å finne dem, DA går jeg heller til andre forum hvor oversikten er enkel og tydelig.

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (1 minutt siden):

Det jeg derimot IKKE gidder er å måtte lete meg gjennom serieprattråden for å finne dem

Nei det gidder ingen, derfor et søk. Det er jo tross alt over 1600 sider her. Skal alle individuelle anmeldelser gamle og nye inn på en ny tråd så blir den like uoversiktlig, å det må søkes. Siden det er lite posting så blir det hele veldig ukomplisert, jeg skal ikke si det samme du sa, men det er virkelig ikke komplisert eller uoversiktlig, men det er min mening. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Det gjenstår jo å se om det blir dårlig. Er ikke sikkert selvom Superman Cavill er som skapt for character.

Det som gjør at eg nærmest har null håp for serien etter sesong 3, er at når en stjerneskuespiller som cavill, kjent for å elske denne type sjanger, går fra bordet i ren protest fordi skaperene driter i kildematerialet, så er det ikke så mye håp igjen. 
Gode serier pleier som regel å ha respekt for kildematerialet, med små justeringer som egner seg bedre på skjerm. 

Finnes det en god serie som har gått egoveien ved å drite i kildematerialet og som har endt opp som en god serie? 

Eg kommer ikke til å se sesong 4 uten cavill, men om det skulle snø i helvete og de på magisk vis klarer å gjøre det bra, så kommer eg til å se den om folk anbefaler den i tråder som denne likevel. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Nesten ingen som bruker anmeldelsestråden, virker det som.

Jeg subbet Apple TV for å se Silo, men de har faktisk en god del ålreite greier.

Silo, Foundation, Invasion, For All Mankind osv.

For All Mankind synes jeg blir bedre og bedre jo lengre den fjerner seg fra vår tidslinje.

Da er det jo fint om folk gjør et poeng ut av å bruke nettopp den til anmeldelser :)

Vurderer også å abb på Apple, veldig lyst å se både Silo, Foundation, Invasion, Hijack, Ted Lasso, Severance og Slow horses blandt annet.

Eneste aberet er at jeg har så mange andre serier jeg må gjennom på de 4 andre abb tjenestene :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Winnowill said:

Da er det jo fint om folk gjør et poeng ut av å bruke nettopp den til anmeldelser :)

Vurderer også å abb på Apple, veldig lyst å se både Silo, Foundation, Invasion, Hijack, Ted Lasso, Severance og Slow horses blandt annet.

Eneste aberet er at jeg har så mange andre serier jeg må gjennom på de 4 andre abb tjenestene :wallbash:


Hmm, sant nok.

And I know that feeling. Det er nok derfor de prøver å fylle på hele tiden, så du ikke kan kjøre sub-unsub karusellen :p

 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):

Nesten ingen som bruker anmeldelsestråden, virker det som.

Jeg subbet Apple TV for å se Silo, men de har faktisk en god del ålreite greier.

Silo, Foundation, Invasion, For All Mankind osv.

For All Mankind synes jeg blir bedre og bedre jo lengre den fjerner seg fra vår tidslinje.

Foundation rykker i nedlastings fingeren, har utrolig lyst til å se den. Noen som vet om de gir den ut på disc? Feks 4k bluray? Eller gir aldri Apple ut seriene dine på fysiske formater?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Winnowill said:

Da er det jo fint om folk gjør et poeng ut av å bruke nettopp den til anmeldelser :)

Vurderer også å abb på Apple, veldig lyst å se både Silo, Foundation, Invasion, Hijack, Ted Lasso, Severance og Slow horses blandt annet.

Eneste aberet er at jeg har så mange andre serier jeg må gjennom på de 4 andre abb tjenestene :wallbash:

Apple holder virkelig høy kvalitet! Slow Horses setter en standard for spion serier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Apple holder virkelig høy kvalitet! Slow Horses setter en standard for spion serier

Ja, jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Prøver å få unnagjort endel fra HBO før den blir Max her i Norge, regner nesten med at mye forsvinner fra den strømmetjenesten da, og hadde tenkt da at jeg skal abb på Apple. 
Meeeeen, det blir nok før.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gouldfan said:

Foundation rykker i nedlastings fingeren, har utrolig lyst til å se den. Noen som vet om de gir den ut på disc? Feks 4k bluray? Eller gir aldri Apple ut seriene dine på fysiske formater?


Er visst tilgjengelig på bluray. Jeg liker ikke fysiske formater personlig bare fordi det er masse inn og ut med disker :p
 

16 minutes ago, bzzlink said:

Apple holder virkelig høy kvalitet! Slow Horses setter en standard for spion serier

 

Ja, jeg er overrasket. De har satset ganske stort. Forventet ikke at seriene jevnt over ville holde den kvaliteten de gjør. Hos Netflix og andre er det veldig opp og ned. Mest ned. Litt synd Apple ikke gjør det i bedre i streamingkrigen. Apple ligger vel faktisk nederst i Norge. Det er ufortjent i min oppfatning.

 

13 minutes ago, Winnowill said:

Ja, jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Prøver å få unnagjort endel fra HBO før den blir Max her i Norge, regner nesten med at mye forsvinner fra den strømmetjenesten da, og hadde tenkt da at jeg skal abb på Apple. 
Meeeeen, det blir nok før.


Godt å vite. Da skal jeg forsøke det samme.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Bra serie, men har lite med bøkene å gjøre om du har et forhold til de.

Nei har ikke lest så mye bøker på en stund. Leste mer når jeg var yngre. Tror jeg er kresen på bøker, og ikke lett å finne forfattere. De siste jeg leste var derimot bra, noen bøker av Erlend Loe og Henning Mankell.

Men jeg har et seriøst forhold til Sci fi.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

AppleTv har samme innhold her i Norge som ellers rundt omkring i verden eller? Vurderer AppleTV i stedet for Netflix. Eneste eg liker veldig godt med Netflix er å se asiatiske serier og filmer, dubbet om til språket min kone preiker så det blir lettere den dagen eg tar meg tid til å lære det. 


Kan nesten ikke huske sist Netflix lagde noe skikkelig bra eg, då må eg årevis tilbake i tid tror eg. På det beste nå lager de noe ok, det er inntrykket eg har av dem no. Alice in Borderlands var megabra, digget den serien. Så kanskje netflix leverer i den asiatiske seksjonen. Squid games og var heftig, Glory likte eg. Ja det er no et par når eg tenker meg om. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (11 minutter siden):

AppleTv har samme innhold her i Norge som ellers rundt omkring i verden eller? Vurderer AppleTV i stedet for Netflix. Eneste eg liker veldig godt med Netflix er å se asiatiske serier og filmer, dubbet om til språket min kone preiker så det blir lettere den dagen eg tar meg tid til å lære det. 


Kan nesten ikke huske sist Netflix lagde noe skikkelig bra eg, då må eg årevis tilbake i tid tror eg. På det beste nå lager de noe ok, det er inntrykket eg har av dem no. Alice in Borderlands var megabra, digget den serien. Så kanskje netflix leverer i den asiatiske seksjonen. Squid games og var heftig, Glory likte eg. Ja det er no et par når eg tenker meg om. 

Dark er skambra om du liker scifi som gir deg litt hodepine :D 

Kan også  høyt anbefale Sense 8 og Altered Carbon om du ikke har sett dem.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Winnowill said:

Dark er skambra om du liker scifi som gir deg litt hodepine :D 

Kan også  høyt anbefale Sense 8 og Altered Carbon om du ikke har sett dem.

Har sett alt av det, inkludert The Punisher. Men i likhet med Altered Carbon, ble sesong 2 en fiasko. Men heldigvis så klarte de seriene (punisher/AC) å stå å helt egne ben i sin første sesong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (40 minutter siden):

Tror jeg er kresen på bøker, og ikke lett å finne forfattere..


Trenger ikke være kresen her, Isaac Azimov er lett en av de aller største sci-fi forfatterne noensinne.
Foundation-serien er totalt syv bøker, men de er ikke voldsomt lange, og ganske greie å lese, men veldig bra.

Som tidligere nevnt, de fleste andre store verk som kom etterpå, som Star Wars, Dune og en rekke andre, "låner" ganske liberalt fra Foundation.

Fun fact, er at det i 1966 ble gitt ut en Hugo-pris til beste bokserie "noensinne", og de tre opprinelige Foundation bøkene, slo ut Ringenes Herre, og vant.
 

Reg2000 skrev (2 timer siden):

Bra serie, men har lite med bøkene å gjøre om du har et forhold til de.


Serien følger bøkene til dels. Altså selve historien er omtrentlig den samme, så langt.
I følge Apple så er endringene som er gjort, også godkjent av Azimovs arvinger.

Problemet, som har gjort at ingen tidligere har laget film eller TV av bøkene, er at Azimov ikke var så interessert i mennesker, men i historie.
Det er veldig lite følelser. Folk dør, nye kommer til, og historien går videre.

Når Azimov begynte å skrive på Foundation på førtitallet, så var verden også litt annerledes.
Et av problemene er at så å si alle personene i bøkene er middelaldrene hvite menn, samt at "sci-fi" har endret seg en del.

Det andre store problemet, er at Azimov bytter ut hovedpersoner over en lav sko.

Historien spenner over rundt tusen år totalt, og det er åpenbart litt vanskelig å lage en TV-serie hvor hovedpersonene må byttes ut i omtrent hver episode, og man må forflytte seg i enorme mengder tid etterhvert som serien går fremover.

Azimov pløyde vel gjennom 30'ish keisere eller noe sånt, uten at de fremsto veldig interessante, ettersom historien handler om imperiets fall ( høres kanskje kjent ut fra en annen serie filmer ), ikke om mennesker.

Nå har man i serien byttet ut alle de hvite mennene med helt andre personer, og løst problemet med at nye keisere dukker opp i annenhvert kapittel, selv Hari Seldon, som led en tidlig død i bøkene, lever videre.

Men selve historien om imperiet ser ut til å følge Azimovs historie, man har bare gjort det litt mer "menneskelig", samt fått hovedpersoner som består litt lengre enn neste episode, som gjør at man kan forholde seg til de på en helt annen måte.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, itgrevelin said:

AppleTv har samme innhold her i Norge som ellers rundt omkring i verden eller? Vurderer AppleTV i stedet for Netflix.


De har i det minste Apple Originals. Resten går på lisens, men med en del 'overlap'. Det er noen nettsider som har oversikt.

Strømmeguiden til VG er ganske ålreit ser det ut som.

https://tvguide.vg.no/streaming

20 minutes ago, Winnowill said:

Kan også  høyt anbefale Sense 8 og Altered Carbon om du ikke har sett dem.


Jeg så bare sesong én av begge to. Og likte dem. Men så lå jeg bakpå når sesong 2 kom ut, og de ble begge kansellert før jeg fikk sett andre sesongene. Virker som om det kan være like greit :p

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Jeg så bare sesong én av begge to. Og likte dem. Men så lå jeg bakpå når sesong 2 kom ut, og de ble begge kansellert før jeg fikk sett andre sesongene. Virker som om det kan være like greit :p

Sense 8 ble kansellert etter 2 sesonger ja, men fansen var så pågående for å få en god slutt på serien at de klarte å få Waschoskisøstrene til å lage en avsluttende "episode" på 150 minutter som ble baket inn i sesong 2, så der kan du kose deg med en god og tilfredstillende finale på serien :) Bare til å se sesong 2 ferdig!

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...