Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom egentlig til denne tråden for å skrive om det som har irritert meg i dag, men jeg fant mer her i tråden.

 

Det som har irritert meg i dag er folk som kjører 60km/t på vei der fartsgrensen er 80km/t når det ikke finnes noen saklig grunn til å kjøre så tregt, samt folk som lager kø på landevei med 80km/t og ikke slipper dem forbi når det er fine stoppeplasser.

Til alles opplysning, om dere kommer til Kragerø i sommer er fartsgrensen 80km/t på den nye innfartsveien helt til like utenfor byen (hvor det er skiltet 60), ikke vær sinker.

 

 

Intrykket mitt er at ateister og mange av motstanderene av religioner er like trangsynte som de, de kritiserer.1

 

Det feiler ikke religiøse ekstremister noen ting2, de er på sett å vis logiske3. Om de tror på himmelen, er det da fultstendig åpenbart at disse vil at barna deres også skal tro på Gud, slik at de en dag ender opp i himmelen. De vil bare sine barn det beste.

1. Da er i såfall intrykket ditt preget hovedsaklig av de som er ureflekterte ateister eller motstandere av relgion. De fleste ateister som har reflektert over spørsmålene er ikke trangsynte, men noen kan kanskje oppfattes som arrogante.

 

2. Relgiøse ekstremister har (i det minste) følgende "feil": Mangel på kritisk tenkning, skeptisisme, rasjonalitet.

 

3. Det er ingen konflikt mellom å være irrasjonell og ukritisk, og å ha en oppførsel som følger logisk fra det. Om man faktisk tror på himmel og helvete er det logisk at man vil gå til ekstreme lengder for å sørge for at de man bryr seg om ikke havner i den siste, noe annet ville antydet psykopati.

 

Man bør la barna bestemme selv. Slik propaganda4 som de fanatikerne gjør i den videoen, er hjernevasking.

Det er vanskelig å la barna bestemme selv fordi da må man lære dem haugevis med forskjellig ting5, for så å la dem bestemme selv. Det er ikke mer hjernevasking enn det alle får servert på skolen6. For kristene er evolusjonsteorien hjernevask, mens det er omvendt for tilhengere av evolusjonsteorien7. All lærdom er i teorien hjernevask8, netopp fordi noen andre vil altid ha en annen mening om hva som er rett og hva som er galt. Når lærere/autoritetspersoner foklarer at det de lærer er riktig, mens det andre lærer er galt, er dette en form for hjernevask.9

4. Propaganda er et nøkkelord her. Mye av det som f.eks. vises i kreasjonist videoer er ting de selv er klar over at er en feilaktig representasjon eller direkte løgn (f.eks. crocoduck), og alt av deres eget ordvalg er konstruert for å skjule hva de selv virkelig mener (creator = god). De er også ekstremt hissige på å sensurere kritikere der de kan, og bruke alt av dårlig ordlagt kritikk som eksempler de motbeviser eller latterliggjør.

 

5. Man trenger ikke lære dem flere bøker med masse tekst, det holder å lære dem metoder/ferdigheter. Metodene som trengs for å bestemme selv er grunnleggende logikk, kritisk tenkning, og det hypotetisk deduktive metoden. Sammen med ferdighetene informasjonssamling og kildekritikk vil barn (selv tidlig på barneskolen) være i stand til å velge selv, og argumentere for valget de har tatt, og revidere det senere fortløpende etterhvert som de kommer over mer informasjon. Det kan sammenlignes med forskjellen mellom å gi et barn lister med instruksjoner for å bruke en datamaskin, og å lære dem det grunnleggende for hvordan operativsystemet og programmene fungerer.

 

6. Javell? Hvordan definerer du hjernevasking? Jeg kan se at noe av det som læres vekk, spesielt på barneskolen, kan passe kriteriet, men å si alt, eller det meste, stiller jeg meg sterkt kritisk til. Se 8.

 

7. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne på denne. Bytt ut evolusjonsteorien med relativitetsteorien og se selv hvorfor jeg irriterer meg grenseløst over argumentet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

Evolusjonsteorien er bedre forstått, og (så langt jeg vet) beskriver bedre det som er observert av empirisk data enn relativitetsteorien... Fra relativitetsteorien er det avvik mellom vår forståelse av gravitasjon og de største kosmiske strukturene, kvantegravitasjon, dark matter, Pioneer anomalien.

Merk også, Evolusjonsteorien gjelder "natural selection", og forutsetter ikke abiogenesis (som er en annen diskusjon, men er en logisk nødvendighet at har skjedd minst èn gang i universet)

 

8.

Mind control (also known as brainwashing, coercive persuasion, thought control, or thought reform) refers to a process in which a group or individual "systematically uses unethically manipulative methods to persuade others to conform to the wishes of the manipulator(s), often to the detriment of the person being manipulated".

 

9. Ja, i spesialtilfellet der læreren har en egeninterresse av at elevene lærer og godtar kun det synspunktet han selv holder kvalifiserer det som hjernevask. "Jeg har rett, derfor!" er ikke et gyldig argument, man må kunne gi en gyldig begrunnelse for et synspunkt.

 

De kristne, og alle andre religiøse, har en lang rekke med argumenter10, som neppe overbeviser deg.

På samme måte som dine argumenter ikke overbeviser11 dem.

10. Spørsmålet er om argumentene er gyldige. Det er ikke noe problem å liste haugevis med argumenter for eller mot noe, problemet er å holde dem gyldige. Det er like mange gyldige argumenter for "pastafarianism" som for kristendommen, og den første har mer overbevisende argumentasjon (IMO), færre ugyldige argumenter og påstander, og tåler bedre kritikk. Den er også mindre fordømmende og samfunnsskadelig, og mindre tankehemmende. :p

 

11. OverBEVISNING er et nøkkelord. De kristne prøver å overTALE, ikke overbevise, det er en vensentlig forskjell. De kristne har få beviser, ingen for de virkelig viktige argumentene, og mange argumenter er apeller eller inneholder seriøse logiske feil.

Snudd om er mange kristne ikke åpne for overbevisning grunnet en vaksine som heter tro, og en tankemekanisme som heter kompartementalisering. "I take pride in my ignorance" er et skremmende sitat fra noen amerikanske kristne.

 

 

Det irriterer meg når jeg leser på nettaviser o.l, og nettsidene har satt av så mye plass til reklame, annonser, illustrasjonsbilder, google-maps (lolwut) og relaterte artikler at det bare er plass til 3-4 ord pr. linje med tekst.
+1.

De kunne også laget sidene sine så de identifiserer oppløsningen i nettleseren og tilpasser bredden på midtkolonnen der de faktiske nyhetene står. Å sitte på en 1920x1200 skjerm og ha 2/3 av skjermen tom er plagsomt, og enda mer plagsomt når halvparten den siste 1/3 er flashy reklamer. AdBlock og FlashBlock FTW :)

 

EDIT: å så deilig det var å få utløp for irritasjonen! :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Du kan godt skrive at religiøse diskusjoner irriterer deg, men helst uten å tillegge den siden du misliker falske meninger.

 

Når sa jeg at jeg misliker falske meninger? Jeg bryr meg ærlig talt ikke om hva andre måtte mene om subjektive ting. OK, Religion kan ha rett eller Vitenskap kan ha rett, hvorfor i huleste skal man gå rundt på forum å flame hverandre når INGEN vet?

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

http://www.ta.no/nyh...icle5172013.ece

 

Jeg skammer meg over at det finnes sånne folk i fylket mitt.

 

Det irriterer meg når jeg leser på nettaviser o.l, og nettsidene har satt av så mye plass til reklame, annonser, illustrasjonsbilder, google-maps (lolwut) og relaterte artikler at det bare er plass til 3-4 ord pr. linje med tekst.

 

+1

Tenker dette hjelper

 

Se etter "print"-knappen på artikler.

Lenke til kommentar

Når sa jeg at jeg misliker falske meninger? Jeg bryr meg ærlig talt ikke om hva andre måtte mene om subjektive ting. OK, Religion kan ha rett eller Vitenskap kan ha rett, hvorfor i huleste skal man gå rundt på forum å flame hverandre når INGEN vet?

Fordi man kan sannsynliggjøre :) . Du vet egentlig ikke at en ting kommer til å falle mot bakken, men opplevelsene du har hatt sannsynliggjør at det er det utfallet som skjer, og dermed er det tullete for deg å hoppe på en konklusjon om at det KAN HENDE den faller oppover.

 

Åååh, FUUU stumbleupon som gir meg sider med grusomt høy lyd, og i tillegg bruker lang tid på å få meg ut derifra :( .

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...