Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen moderatorer (skal ikke nevne navn) er alltid hyggelige og imøtekommende, ...

Jo, det synes jeg du skal, nevne navn altså. Folk som gjør en god jobb fortjener ros, spesielt når de gjør den gratis. Det blir en oppmuntring innimellom alt rutinearbeidet en moderator gjør. (Og ikke minst all kjeften de får av folk som ikke skjønner poenget med moderering i utgangspunktet...)

 

Som det heter i butikkbransjen: Er du misfornøyd, si det til oss. Er du fornøyd, si det til dine venner! Det gjelder her også.

 

Geir :)

 

Kom over denne posten i dag.
Her var det ikke mye hjelp og få nei :S

For et dritt forum ass! haha

 

Høflighet er en dyd. Tråden stenges grunnet mangel av folkeskikk.

 

Way to go! Skulle ønske det var litt mer slik moderering. :)

Me too.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil egentlig bare komme med litt skryt. Har god erfaring fra å styre enda større forumer enn dette og vet hvor utfordrende det kan være med vanskelige bruker og mer. Jeg synes at forumet her og moderatorene for det meste har klart å funnet en fin linje mellom å være strenge og å la folk prate naturlig. Skjønner ikke helt hvorfor tråder må stenges for å ryddes opp i blant, men ellers må jeg si meg godt enig i moderatorpraksiser her.

 

Selv så husker jeg ikke forumreglene godt :p Men er vant med strengere forumer, så har aldri opplevd å få noe advarsel eller lignende i de årene jeg har vært her. Kudos for gode regler basert på god folkeskikk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sniker meg til en liten crosspost her jeg.

 

Skal ikke nevne navn, men har merket meg at hvertfall tre brukere har fått permbann/forsvunnet, av de jeg liker. De har sine gode og dårlige sider.

Men er virkelig PERMban veien å gå?

 

Personlig mener jeg en ban på 6mnd PLUSS en warnøkning på 60-70% ville gittt samme beskjed om at dette er noe som overhodet ikke tillates.

 

Permban sier at du ALDRI mer er velkommen tilbake og bør brukes kun i de ytterst mest ekstreme tilfellene. Jeg kjenner omstendighetene rundt to av de tre jeg snakker om og i de tilfellene mener jeg en 6mnd ville gitt et sterkt nok signal. Gjentaes overtredelsen etter dette kan permban kanskje taes i bruk.

 

Jeg vil derfor be om en revurdering av rutinene rundt permbanning. 6-12mnd gir et så sterkt signal at det er umulig å ikke lukte lunta.

 

Noen som er med meg?

 

Svar gjerne i originaltråden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Sniker meg til en liten crosspost her jeg.

 

Skal ikke nevne navn, men har merket meg at hvertfall tre brukere har fått permbann/forsvunnet, av de jeg liker. De har sine gode og dårlige sider.

Men er virkelig PERMban veien å gå?

 

Personlig mener jeg en ban på 6mnd PLUSS en warnøkning på 60-70% ville gittt samme beskjed om at dette er noe som overhodet ikke tillates.

 

Permban sier at du ALDRI mer er velkommen tilbake og bør brukes kun i de ytterst mest ekstreme tilfellene. Jeg kjenner omstendighetene rundt to av de tre jeg snakker om og i de tilfellene mener jeg en 6mnd ville gitt et sterkt nok signal. Gjentaes overtredelsen etter dette kan permban kanskje taes i bruk.

 

Jeg vil derfor be om en revurdering av rutinene rundt permbanning. 6-12mnd gir et så sterkt signal at det er umulig å ikke lukte lunta.

 

Noen som er med meg?

 

Svar gjerne i originaltråden.

 

Hvordan i alle dager kan noen med en smule fornuft argumentere for ban fra et forum? Greit hvis det er organisert spamming, men er det snakk om språkbruk o.l , så er banning noe av det teiteste jeg kan forestille meg. Og permban eller 6mnd er vel samme saken? Ingen brukere som sitter og venter i 6mnd på at bannen skal gå ut, for så å trå til i det samme forumet igjen. De har vel funnet seg et nytt forum for lengst, eller så har de registrert et nytt nick på diskusjon.no, noe som overhode ikke er vanskelig. Så en ban fører egentlig bare til et langt mer uoversiktlig forum.

 

Når det gjelder moderatorene her på forumet, finnes det både gode og dårlige. Det som er så synd er at det stort sett er de dårlige som blir synlige. Noe av den verste praksisen her, er at enkelte fanboys blir tiltrodd rollen som moderatorer, og er med å diskuterer i tråder der de ikke legger skjul på sin favorisering av enkelte produkt. Kommer man i diskusjon med dem, og blir like påståelige som dem, så vanker det fort advarsler og utestengelser.

 

Klager man så videre til forumstyret, skal man være heldig om man hører noe tilbake, og gjør man det, så har jeg eksempler på at moderatoren alltid får medhold. Nå sist, der en tråd ble stengt, uten forvarsel av noen form, med en jallaunnskyldning om at tråden ikke inneholdt en generell debatt, men en debatt om et enkelt tilfelle. Dette er jo bare vissvass, men første post inneholdt selvfølgelig et konkret eksempel, noe annet ville jo vært rart? Men den videre diskusjonen gikk på generell basis, der moderatorer ble kritisert for å ta parti. Selvfølgelig var det en moderator som følte seg truffet og stengte tråden.

 

Da opprettet jeg en ny tråd, kun på generell basis, med det resultat at den ble slettet og stengt innen kort tid. Klagen jeg sendt til forumstyret førte selvfølgelig ikke frem, og svaret derfra var misstenkelig likt begrunnelsen for stengingen av første tråd. Hvorfor andre tråd også ble steng, fikk jeg ingen forklaring på. Jeg fikk dog link til denne tråden, slik at jeg kunne poste mine synspunkt her. Men ettersom jeg kan se, er denne tråden rimelig død, så hvilken effekt skulle det ha å diskutere forumet i en død tråd?

 

Har tidligere blitt utesteng pga krangling med andre brukere, der en moderator var inne og tok parti. Klagde på vedtaket til forumstyret, og etterspurte om motparten fikk samme straff som meg. Fikk opplyst om at han ikke kunne gå ut med sånne opplysninger. Logget meg da inn med et annet brukernavn, og fikk da se at vedkommende fremdeles var aktiv på forumet, og hadde også laget en egen tråd dedikert til meg. I den tråden deltok også moderatoren som hadde stengt meg ute, og jeg ble flittig diskutert, samt prøvd latterliggjort i denne tråden. Da va begeret fullt, og jeg fant ut at disse moderatorne ikke fortjente min respekt, så jeg opprettet en permanent ny brukerprofil, og deltok videre på forumet. Nå blir jeg sikkert bannet atter en gang da det ikke er lov å ha flere enn en aktiv brukerprofil registrert.

 

Diskusjon.no kunne blitt et virkelig bra forum, med mange livlige diskusjoner, men det stiller krav til moderatorene og forumstyret. Og slik jeg ser det, er det alt for mange, unnskyld uttrykket, tullinger som modererer her, til at det i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar
- Hvordan opptrer vi?

Arrogant

- Hvor flink er vi til å kommunisere?

Dårlig

- Hvor hjelpsom er vi?

Lite.

- Hvor hurtig er vi til å ta oss av rapporteringer?

Ta dere av hva?

- Er vi for strenge/milde i moderering?

Enkelte er Jugde Judy wannabe..

- Hvor konsekvente er vi?

Det er jo deres Website (Edda Media), ingen konsekvenser å stilne enkelpersoner.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg mer konsekvent moderering etter retningslinjene. Særlig når det gjelder håndtering av #2

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
* #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.
og #4
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
* Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.
i Politikk og Samfunn området.

 

Slik det er nå, så ender mange tråder opp med å bli sabotert og avsporet. Særlig når det kommer til saklighet, så burde det være ekstra høye krav til politiske diskusjoner. Krav om dokumentasjon, osv.

 

Slik det er nå, så kan man hevde akkurat hva man vil, uten å begrunne noe som helst. Dette blir til stadighet utnyttet ved å servere en hel masse useriøse og ubegrunnede påstander i samme post. Dermed legger useriøse postere ansvaret for seriøsitet over på motparten, som blir overlatt med alt arbeidet det er å finne dokumentasjon for å motbevise alle påstander som tilsynelatende er tatt ut av løse lufta.

 

Dette føler jeg det blir spekulert mye i, både som en taktikk for å skape dårlig stemning og for å utmatte motdebatanter. At man til stadig skal være nødt til å stemples som skyldig inntil det motsatte er bevist, henger ikke på greip.

 

Sånn som tilstandene er akkurat nå, så blir samfunn & politikk-trådene mer en skole i skitten argumentasjonsteknikk enn noe annet.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Denne posten bør i det minste ryddes. Jeg antar at den er rapportert.

 

 

Er det virkelig ingen aktive moderatorer logget på rundt klokka ni en tirsdagskveld? Det har vært spamming der i nærmere en time nå.

Edit: Det tok faktisk to timer før en moderator tok en titt. Det er absolutt ikke positivt.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg mer konsekvent moderering etter retningslinjene. Særlig når det gjelder håndtering av #2

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
* #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.
og #4
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
* Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.
i Politikk og Samfunn området.

 

Slik det er nå, så ender mange tråder opp med å bli sabotert og avsporet. Særlig når det kommer til saklighet, så burde det være ekstra høye krav til politiske diskusjoner. Krav om dokumentasjon, osv.

 

Slik det er nå, så kan man hevde akkurat hva man vil, uten å begrunne noe som helst. Dette blir til stadighet utnyttet ved å servere en hel masse useriøse og ubegrunnede påstander i samme post. Dermed legger useriøse postere ansvaret for seriøsitet over på motparten, som blir overlatt med alt arbeidet det er å finne dokumentasjon for å motbevise alle påstander som tilsynelatende er tatt ut av løse lufta.

 

Dette føler jeg det blir spekulert mye i, både som en taktikk for å skape dårlig stemning og for å utmatte motdebatanter. At man til stadig skal være nødt til å stemples som skyldig inntil det motsatte er bevist, henger ikke på greip.

 

Sånn som tilstandene er akkurat nå, så blir samfunn & politikk-trådene mer en skole i skitten argumentasjonsteknikk enn noe annet.

Takk for tilbakemeldingen.

 

Dette er noe jeg har tatt opp i denne tråden: Politikk og moderering: Hva kan man si, og hvordan kan man si det? Krav til høflighet og saklighet skal vi absolutt ha. Hvor strenge vi skal være er ikke åpenbart.

 

Når det gjelder dokumentasjonsplikt så er det et vanskeligere spørsmål, fordi det fort gjør at debatten blir forbeholdt de med tilgang til dokumentasjon. Det kan føre til elitisme. Man kan argumentere for at vi burde arrestere brukere som fremstiller påstander som fakta, men derom er brukerne ifølge nevnte tråd ikke helt enige.

 

Du og andre er velkommen til å delta i den tråden og komme med deres synspunkter der. De vil bli lagt vekt på i utformingen av føringene for moderering i kategorien.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Denne posten bør i det minste ryddes. Jeg antar at den er rapportert.

 

Er det virkelig ingen aktive moderatorer logget på rundt klokka ni en tirsdagskveld? Det har vært spamming der i nærmere en time nå.

Edit: Det tok faktisk to timer før en moderator tok en titt. Det er absolutt ikke positivt.

Det tok faktisk så vidt jeg kan se tid før noen rapporterte den. (Med alle mulige forbehold.) Det er selvsagt ikke positivt at det tar så lang tid før vi reagerer, men så lenge moderatorer ikke er aktive i tråden så blir den "bare" en av mange i modereringslisten, og den har vært lang de siste par dagene.

 

Samliv og relasjoner trenger nok generelt et krafttak på modereringssiden. Det fordrer aktive moderatorer som kan følge trådene på litt mer rutinemessig basis, så vi ikke blir helt avhengige av rapporteringer. De kommer ofte ikke før ting har sklidd helt ut. Vi får se hva vi skal gjøre med det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Samliv og relasjoner trenger nok generelt et krafttak på modereringssiden. Det fordrer aktive moderatorer som kan følge trådene på litt mer rutinemessig basis, så vi ikke blir helt avhengige av rapporteringer. De kommer ofte ikke før ting har sklidd helt ut. Vi får se hva vi skal gjøre med det.

 

Geir :)

 

Hva med å utnevne en administrator også for den kategorien? Det har jo fungert bra i Politikk og samfunn. :)

Lenke til kommentar

Den dekker hele samfunnskategorien ja. Men jeg er tilhenger av å gå skritthvis fram og ikke gape over for mye. Vi skal jo som sagt også ha moderatorer til slike krafttak. Så vi har startet med Politikk, og så skal vi nok ta en titt på Religion i neste omgang. Så får vi se hva vi gjør med Samliv etterhvert. I mellomtiden er det bare å rapportere alt tøv og tant, så vi får gjort noe med det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Denne posten bør i det minste ryddes. Jeg antar at den er rapportert.

 

Er det virkelig ingen aktive moderatorer logget på rundt klokka ni en tirsdagskveld? Det har vært spamming der i nærmere en time nå.

Edit: Det tok faktisk to timer før en moderator tok en titt. Det er absolutt ikke positivt.

Det tok faktisk så vidt jeg kan se tid før noen rapporterte den. (Med alle mulige forbehold.) Det er selvsagt ikke positivt at det tar så lang tid før vi reagerer, men så lenge moderatorer ikke er aktive i tråden så blir den "bare" en av mange i modereringslisten, og den har vært lang de siste par dagene.

 

Samliv og relasjoner trenger nok generelt et krafttak på modereringssiden. Det fordrer aktive moderatorer som kan følge trådene på litt mer rutinemessig basis, så vi ikke blir helt avhengige av rapporteringer. De kommer ofte ikke før ting har sklidd helt ut. Vi får se hva vi skal gjøre med det.

 

Geir :)

Tja. Nå har det seg sånn at jeg personlig rapporterte den etter 25 minutter, så den kommer du ikke så langt med. Og om noen hadde sett på "Siste 24" måtte dere jo sett at emne "Skal ta en fyr" holdt seg ganske stødig på topp.

 

At dere setter en moderator til å moderere Samliv og relasjoner høres i og for seg greit ut, men det som virkelig trengs er aktive moderatorer som følger med, og ser igjennom rapporteringene.

 

Dessuten har jeg sendt en mail til [email protected] for et par døgn siden som jeg ikke har fått svar på.

 

 

På tide å gå igjennom rutinene?

Lenke til kommentar

Jeg sendte han en melding på Twitter, så han er klar over at jeg skulle sende en mail.

 

 

Og -Zeitgeist- som spammet ned hele tråden fikk ikke noen ban. Han har et innlegg som inneholder "BITCH SHOW ME UR FACE SO I CAN POUND J00!!111" og et umorsomt bilde, men det gjør ingenting? Jeg prøvde faktisk å svare ordentlig i den tråden etterhvert.

 

 

Legg også merke til at innlegget mitt i denne tråden (som jeg poster i nå) ble lagt her en time før den andre tråden ble stengt.

 

 

Som sagt: På tide å gå igjennom rutinene?

Lenke til kommentar
Dessuten har jeg sendt en mail til [email protected] for et par døgn siden som jeg ikke har fått svar på.

 

Klager blir som regel besvart mandager og fredager. De behandles fortløpende og man må vente på tur. Mengden henvendelser overstiger ganske markant resursene som er tilgjengelig for tiden så det er noe ventetid.

 

PM er det som blir tatt sist, det vil alltid lønne seg å enten sende mail til [email protected] eller [email protected] (men klager bes sendes førstnevnte slik at det kommer inn i systemet).

 

Om det ikke roer seg med henvendelser vil jeg be om økte resurser til slikt arbeid. Men det går ofte i bølger og det er ikke akkurat rette tiden å be om resursøkninger med den situasjonen mediebransjen befinner seg i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...