Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Har et generelt spørsmål til både moderatorer og veiledere (således burde man kanskje konkretisere emnetittel med [...]hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne"?).

 

Har dere sluttet helt å kommentere i trådene dere flytter angående hvem som har flyttet de? Eller er det bare glemsomhet? Vet at det var snakk om å slutte å legge igjen innlegg angående dette, er dette nå realisert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er slutt på at vi legger igjen notiser for alt vi gjør. Slike notiser er egentlig bare interessant for trådstarter, og blir ansett som spam/unødvendig innlegg for resten av brukermassen. Istedet sendes det heller PM.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om akkurat det i grunn. Min erfaring før jeg begynte å gjøre dette selv var at jeg brukte litt tid på å stusse hvorfor en tråd i mine innlegg jeg aldri hadde sett før plutselig hadde dukket opp. Viste seg etterhvert at det var snakk om en endring av emnetittel og selv om jeg sikkert hadde forstått det selv ganske fort var det greit å se notisen om det som moderator hadde lagt igjen. Dette gjelder i mindre grad flyttede tråder, men ser på det som greit å vite når ting skjer i en tråd jeg følger. En notis merket i rød skiller seg såpass ut at man fort registrerer at dette ikke er relevant for selve temaet i tråden, selv om den kan være fin å ha der.

 

Dessuten er det mindre strev å svare i tråden men kort hyggelig melding enn å faktisk sende en PM. Beklager folkens, men latskap er menneskelig :wee: Nå vurderer jeg avhengig av trådstarter og hva slags moderering jeg faktisk har foretatt. En helt fersk bruker får som regel en hyggelig PM med litt informasjon og tilbakemelding basert på hva som var "feil" mens en bruker som har vært i "gamet" lenge nok til å dra slutningen angående hva som har skjedd og hvorfor ikke nødvendigvis får noen ting. Selv om dette kanskje ikke er optimalt ...

 

Håper den delen ordner seg med IPB 3 :)

 

Notis i førsteinnlegget er forresten ikke mulig for veiledere som ikke har muligheten til å redigere innlegg ;)

 

edit: la likegodt til "veilederne" i emnetittelen.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Det har forøvrig aldri eksistert noen føring som sier man skal legge igjen innlegg i en tråd man flytter, det er noe som tidligere har vært opp til den aktuelle moderator. Men om man ikke gir notis, så legger man igjen en snarvei. Men nå har vi ekstra fokus på å kutte ned på mengden moderatornotiser, de er støy å anse for 99% av leserne og det har tidvis vært ekstremt mye av dem til tider. Enkelte brukere klaget over å komme over slike notiser dusinvis av ganger daglig og de er som regel ment mot de som bryter retningslinjene, mens det store flertallet av brukerne våre er mer enn lovlydige nok.

 

I tillegg er 90% av de som leser en tråd ikke engang brukere, så det blir veldig mange som må utsettes for slik off-topic. Vi er uansett alltid behjelpelig med å hjelpe om noen lurer på hvorfor noe er flyttet eller annet.

 

Normalt vil det legges igjen beskjed om innlegg slettes, i hvert fall om det gjelder flere brukere. Moderator kan yte ekstraservice og/eller sende pm til den/de det gjelder, men det er ikke påkrevd. I tillegg til beskjed om at flere aktive brukere i en tråd må skjerpe seg. Også om noe blir splittet ut er det normalt å gi beskjed. Men ellers vil vi nå kutte mye ned på dette og be våre moderatorer slutte å kunngjøre hver lille ting man gjør. For da vil det fort bli 2000-3000 moderatorinnlegg på forumet i måneden.

 

Rikspøbel: Du skal ha fått en pm i går om rapportering (og hva som ble gjort) i den tråden du lenker til (i den tråden ble to innlegg slettet, et kort og unødvendig et og et personangrep). Bare til å ta kontakt om du lurer på noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel.

 

Om det er gjengs for moderatorene og utføre 2000-3000 moderatorhandlinger av flyttinger ol. i måneden, synes jeg det er rart at det er så mange tråder som er feilplassert og så lang tid før det skjer noe ved rapportering. Tror ikke det er representativ. Det er per nå 27 aktive moderatorer, dette utgjør altså i snitt 30000 handlinger på et år (2500*12=30000)? Da hadde forumet vært et ryddigere forum en per i dag. Det kan ikke stemme. Om du mener totalt, kan jeg til nød være enig, men ikke per moderator. Når undertegnede var på sitt mest aktive hadde jeg rundt 1000 innlegg i måneden hvorav 70-80 prosent av moderatorhandlinger. Mulig det har blitt moderator superspeed siden dengang? Nå skal det sies til forsvar for moderatorene at det er mange gode gjerninger som kan klassifiseres som en moderatorhandling, men som aldri blir fremhevet og som ordinære brukere aldri tenker på.

 

Jeg synes således det er noe rotete med alle disse snarveiene, setter heller pris på en liten melding i tråden, men det er nå meg. Jeg minnes å ha vært i utakt med majoriteten av forumet før.

 

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har 2000-4000 modereringer i måneden, et tall som forøvrig ventelig vil øke utover vinteren fordi aktiviteten alltid er høyere da enn om sommeren. For november var tallet 2236, for måneden før litt over 2900 (dette er da flytting, automod-meldinger, sletting, fletting og splitting). I tillegg til at vi får inn langt flere veiledere som vil ha sin effekt.

 

Hva rapporteringer angår så er listen stort sett tom hver kveld, har vært det de siste par ukene. Om noe du har rapportert ikke er blitt tatt tak i er det enten fordi det ikke er ansett som regelbrudd, eller det er løst på en måte som ikke har vært synlig for deg. Men listen har jeg sjekket flere ganger daglig og hver gang jeg gjør det tømmes den, i tillegg til hva andre moderatorer gjør.

 

Og ja, jeg vet det hadde vært fint om vi kunne gitt tilbakemelding på hver rapportering og forhåpentligvis en gang så vil vi ha et automatisk system som gjør det lettere. Men igjen, med så mange rapporteringer (som regel flere rapporteringer enn modereringer, da det er mye ikke-regelstridig som rapporteres) så er det ikke rent lite arbeid man ber om hvis man vil ha tilbakemelding på alt. Er det noe spesielt man lurer på ved en rapportering, så anbefales det å ta kontakt slik at det kan undersøkes.

 

Akkurat nå er vi derimot i en uheldig situasjon med å ligge langt bak hva henvendelser angår. Dette gjøres nå unna utelukkende på frivillig basis, grunnet arbeidsmengden (tekniske problemer har gitt en solid økning der). Men vi gjør vårt beste :)

Lenke til kommentar
Det er per nå 27 aktive moderatorer, dette utgjør altså i snitt 30000 handlinger på et år (2500*12=30000)? Da hadde forumet vært et ryddigere forum en per i dag. Det kan ikke stemme.
Det er totalt ja. Normalen ligger på ca. 40 000 moderatorhandlinger i året.

 

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Statist...2008#moderering

 

Merk at statistikken på wikien for 2009 på ca. 40 000 er kun for 6 mnd., så den kommer til å ende på rundt 60 000-70 000 handlinger i 2009.

Lenke til kommentar

Det er bra!

 

De rapporter undertegnede har rapportert den siste tiden har således ikke vært av grove overtramp, men unntak av et par stykker. Jeg rapporterer i henhold til retningslinjene, som per definisjon er et "regelbrudd", men det må til syvende og sist selvsagt dere avgjøre.

 

Angående denne tilbakemeldingfunksjonen så er dette noe dere bør proritere. Mitt forslag går i så måte ut på en automatisert prosess. Å manuelt sende en PM for hver rapportering blir umulig, det skjønner jeg godt. Særs da jeg vet hvor stort trøkk det kan være på "dårlige" dager med mye å gjøre.

 

Kan gjerne gjenta tankene rundt denne, da det kan være interessant for flere.

 

Dette er en helt automatisert prosess, som kun gir deg status på rapporten etter når moderator har behandlet den, eller slettet den uten å behandle den. Moderator trenger da ikke å sende en PM angående hver enkelt moderering, men kun moderere og så får brukeren en automatisk rapport feks. en egen liste. Ala meldingssporeren ved utsendelse av meldinger over forumet. Når man aktiverer denne ser man når meldingen er lest, om den er lest og hvem som har lest den.

 

Man vil også kunne vite hvem man skal kontakte for eventuell videre korrespondanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt noe vi ønsker å få på plass, spesielt for de engasjerte "rapportører" der ute. Hvilken muligheter som foreligger vil nok først vise seg når forumoppgraderingen er gjennomført. Nå vil det sikret endel resurser både til den oppgraderingen og forumforside, så det spørs hvor mye annet som blir igjen når det er unnagjort. Vi får krysse fingrene.

 

Men akkurat nå er det det som prioriteres, noe som er ganske omfattende arbeid. :)

Lenke til kommentar

Moderator kan miste statusen ja. Lite aktivitet, misbruk eller strukturelle endringer (eksempelvis om vi føler vi har for mange i et forumområde, men mangelfullt et annet sted så kan utskiftning være aktuelt). De siste par årene har spesielt førstnevnte gjort at mange ikke lenger er moderator. Moderatorene følges opp av undertegnede og vi har også brukerombud som har tilgang internt til å følge med og gi beskjed om ting man ikke er fornøyd med. Det er strengt talt ikke noe vi opplever særlig problem med og moderatorer er flinke til å ta selvkritikk. For min egen del er det stort sett en drømmejobb, fordi det kun er snakk om ildsjeler og entusiaster.

Lenke til kommentar
Rikspøbel: Du skal ha fått en pm i går om rapportering (og hva som ble gjort) i den tråden du lenker til (i den tråden ble to innlegg slettet, et kort og unødvendig et og et personangrep). Bare til å ta kontakt om du lurer på noe :)

Det har jeg altså ikke fått.

 

Edit: Jeg har også litt vanskelig for å forstå hvordan et innlegg kan være kort og unødvendig i en tråd som ikke handler om noe. Om jeg får svar på det her, der eller på PM er for meg det samme, men jeg vil gjerne ha et svar :)

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Moderator kan miste statusen ja. Lite aktivitet, misbruk eller strukturelle endringer (eksempelvis om vi føler vi har for mange i et forumområde, men mangelfullt et annet sted så kan utskiftning være aktuelt). De siste par årene har spesielt førstnevnte gjort at mange ikke lenger er moderator. Moderatorene følges opp av undertegnede og vi har også brukerombud som har tilgang internt til å følge med og gi beskjed om ting man ikke er fornøyd med. Det er strengt talt ikke noe vi opplever særlig problem med og moderatorer er flinke til å ta selvkritikk. For min egen del er det stort sett en drømmejobb, fordi det kun er snakk om ildsjeler og entusiaster.

 

Fint å vite at de ikke er faste for enhver pris.

 

Når det gjelder det med selvkritikk må jeg nok skuffe deg, men det er altså svært mange som ikke kan ta det tils eg. Å innse eller innrømme at de tar feil kan de heller ikke.

 

Som et siste innspill annbefaler jeg langt mer faste rammer innenfor moderering da de svarene jeg stort sett har fått da jeg har klagd på "moderering" i det siste er "vi vurderer utifra skjønn"... :roll:

Det at moderatorene er her for å holde orden på forumet og IKKE for å fjerne brukere (vil ikke si "skremme dem vekk", men "drive dem vekk" burde også bli langt tydeligere ovenfor enkelte av moderatorene!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har lyst å bringe på bane problemstillingen rundt emnetitteler.

 

Rapporter villig det jeg kommer over av dårlige som sådan. Ser at enkelte ikke blir gjort noe med, årsak ukjent. Fikk således en PM av moderator i dag, der vedkommende uttalte, sitat; "I tillegg har jeg slettet 3 rapporter fra helsekategorien, da blod på penis o.l. fint forklarer nok om tråden. Føler det får være grenser for hva vi skal kreve av brukerne våre.", sitat slutt. Den refererte tråden har emnetittel; "Blør ut penis hode..". Etter videre korrespondanse med samme moderator fikk jeg høre sitat, "dette er ikke en konkurranse i rett norsk ", sitat slutt.

 

Enn om dette ikke er en konkurranse i rettskriving bør man da forvente et vist nivå på emnetittelene samt kvalitet på disse? I henhold til retningslinjene §2. Kategorier, tråder og emner, står det tydelig beskrevet, sitat: "Emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er.", sitat slutt. Hvordan vedkommende moderator kan mene "Blør ut penis hode.." er en beskrivende emnetittel vites ikke, det er således uinteressant, det som er interessant er hvorfor man ikke er villig til å vedkjenne seg de retningslinjer som gjelder for formet og gjøre noe med emnetitteler av denne art?

 

Hva i allverden er "Blør ut penis hode.."? Korrekt emnetittel er, "Blod fra penishodet", samt en spørsmålsformulering, dette fordi at brukere skal vite hva tråden omhandler og hvordan de kan hjelpe. En slik formulering kunne, feks. vært "- Er dette farlig", eller "- Hva er årsaken". Det er en god emnetittel og i henhold til retningslinjene for forumet,

 

Her har dere en jobb å gjøre. Enten så må dere følge de retningslinjer som er beskrevet, eller så kan dere ikke forvente at brukere bruker av sin personlige tid til å rapportere brudd på refererte retningslinjer.

 

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel ansvarlig for å utbedre en del av emnetitlene du rapporterer og du har jo rett i det at mange kan fortjene litt utdyping, men noen er forsåvidt helt greie sånn de står etter min mening. La oss si det sånn at en del av de som havner i ModCP er emnetitler jeg ville hoppet over selv, men som jeg tar tak i fordi de er rapportert. Enten av deg eller andre.

 

For all del, alt kan forbedres, men det at alt ikke blir tatt tak i kan være en vurdering av hva hver enkelt finner nødvendig. Nå som man har veiledere kan også denne typen "småting" tas tak i i større grad ;)

 

Emnetittel bør vurderes å byttes eller tillegges ytterligere spørsmålsformulering, da den er lite informerende i henhold til trådens tematikk.

(Tilfeldig rapport av R083r7)

"Ytterligere spørsmålsformulering" dukker alltid opp, men tråder som "dama mi "tar livet" av meg!" har ikke nødvendigvis en tydelig spørsmålsformulering som trenger å komme frem i emnetittelen tenker nå jeg.

 

Et hett tips til alle er å komme med et forslag til hva som kan være en bedre emnetittel på samme måte som man kan forslå en bedre egnet kategori til en feilpostet tråd.

 

Når det gjelder det spesifikke tilfellet du tar opp så skal jeg ikke uttale meg :)

Lenke til kommentar

Du er strengt tatt ikke mer eller mindre ansvarlig en det restrede teamet, men at du velger å ta tak i problemstillingen er ikke annet en positivt.

 

Jeg er enig at mye kan tolkes som pirk og ikke nødvendigvis bør har høyeste prioritet. Eksemplet som er blitt gjengitt er en generell problemstilling og har således ikke noe med denne spesifikke tråden å gjøre, enn om den var et godt eksempel. Det er nok ganske individuelt hva som kan oppfattes som en god emnetittel, men mener vi bør man visse standarder, som beskrevet i retningslinjene §2. Kategorier, tråder og emner.

 

Spørsmålsformulering vil man kunne få inntrykk av ved å se nærmere på trådens og dens tematikk, men det hjelper ikke brukere som ikke klikker seg videre grunnet den dårlige emnetittelen. Personlig mener jeg at en beskrivende emnetittel bør inneholde flere nøkkelelementer. Som innholdet for tråden, dens grunnlag for debatt og den eventuelle spørsmål eller ytringer (dette kommer selvsagt også an på hvilken kategori tråden er opprettet i).

 

Når det gjelder ditt overstående eksempel angående emnetittelen; "dama mi "tar livet" av meg", føler jeg personlig at denne er meget i grenseland. En god emnetittel i denne sammenheng hadde feks. vært "Kommunikasjonsproblemer mellom meg og min kjære, hvordan løse dette?". Mer beskrivende emnetittel = bedre muligheter for problemløsning.

 

Det kan godt hende at undertegnede sin perfeksjonisme kommer til syne også i denne problemstillingen, men jeg synes det er rart om ikke flere synes at en god emnetittel er viktig. Det er viktig for trådstarter og det er viktig for de deltagende debattantene.

 

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...