Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Med ansvarlig mener jeg at jeg har tatt meg av en del av dine rapporterte emnetitler. Ikke snakk om å være ansvarlig for noe mer enn andre :)

 

Emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord.
Man kan vel beskrive trådens tema uten å nødvendigvis ha en spørsmålsformulering?

 

Uansett, mener ikke å klage. Er alltid flott at folk rapporterer, også det som kan regnes som "pirk"! Spør vel heller om det er ofte at disse rapportene blir oversett? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, slik å forstå. Da skjønte jeg hva du mente.

 

Vel.

 

Du har rett i at retningslinjene §2. Kategorier, tråder og emner ikke sier noe konkret angående spørsmålsformulering, men den uttaler sitat, "Emnetittelen skal beskrive trådens innhold", sitat slutt, noe som undertegnede tolker som to sider av samme sak.

 

Om de blir oversett vet jeg ikke, men jeg håper ikke det. Det ville vært meget demotiverende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva i allverden er "Blør ut penis hode.."? Korrekt emnetittel er, "Blod fra penishodet", samt en spørsmålsformulering, dette fordi at brukere skal vite hva tråden omhandler og hvordan de kan hjelpe. En slik formulering kunne, feks. vært "- Er dette farlig", eller "- Hva er årsaken". Det er en god emnetittel og i henhold til retningslinjene for forumet,

 

Her har dere en jobb å gjøre. Enten så må dere følge de retningslinjer som er beskrevet, eller så kan dere ikke forvente at brukere bruker av sin personlige tid til å rapportere brudd på refererte retningslinjer.

 

Eksempelet du nevner er like beskrivende som ditt alternativ. Setningen sier nøyaktig det samme. Spørsmålsformulering behøves nødvendigvis ikke, selv om det ofte er fint å ta med.

 

Vi tar i så måte for oss dårlige emnetitler, vi bedriver ikke og finner nye måter å si det samme som alt står der som i eksempelet ditt. Men ellers er du flink til å rapportere mange dårligere emnetitler som vi tar tak i, men eksempelet ditt her var et heller dårlig et. :)

 

Du har også etterlyst tilbakemelding på hva du rapporterer, noe det ser ut som en moderator har gitt deg her. Det er ikke nødvendigvis din tolkning av regelverket som er den korrekte og det er vel det som her er blitt gitt beskjed om, såvidt jeg forstår av hva du skriver.

Lenke til kommentar

Eksemplet står! Tolkninger er å blir tolkinger. Undertegnede sine tolkninger av retningslinjene er således ikke mer verdt en det moderator sine tolkninger er.

 

Med all respekt å melde forstår jeg fortsatt ikke hva "Blør ut penis hode..", er for noe eller hvordan jeg som bruker kan assistere vedkommende bruker. Jeg mener fortsatt denne emnetittelen strider med retningslinjene §2. Kategorier, tråder og emner, da den ikke beskriver innholdet for tråden og at vedkommende moderator tar grundig feil ved å uttale at sitat, "Føler det får være grenser for hva vi skal kreve av brukerne våre", sitat slutt. Forumet bør kreve at brukere forholder seg til retningslinjene. At dette ikke er en konkurranse i rettskriving er heller ikke poenget, fokuset bør være at brukere forstår hva de svarer på.

 

Som uttalt mer beskrivende emnetittel = bedre muligheter for problemløsning. Dette gagner såvel forumet som den aktuelle bruker.

 

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det blør ut penishodet betyr at det er blod fra penishodet. Du forstår det jo, siden du klarte å få på plass et alternativ som sier nøyaktig det samme. Noen ville sikkert lagt til et "av" eller "fra" før "penishodet" (jeg personlig ville gjort det), men det der er flisespikking og ikke noe vi anser som en dårlig emnetittel å ta så på vei for og kanskje derfor vedkommende brukte dette som eksempel i sin korrespondanse til deg.

 

Og det er moderator og administrators tolkning av retningslinjene som forblir den korrekte for hva som anses som regelbrudd eller ikke. Den behøver ikke være lik din tolkning, men det er moderator og administrators tolkning som legges til grunn for hva som skal reageres på eller ikke. Vi prøver å ikke tolke dem for snevert for å unngå paragrafrytteri. Vi har i 5 år nå hatt en intern føring som sier følgende:

 

En moderators oppgave er først og fremst å holde orden på forumet, sørge for en så positivt stemning som mulig, og generelt få folk til å trives på forumet. En moderators oppgave er ikke å utøve unødvendig makt og følge retningslinjene slavisk. Retningslinjene er som det ligger i navnet, ikke ubrytelige regler, men noe man ofte bør strekke seg etter. Dette vil si at man alltid må behandle hvert enkeltstående tilfelle for seg selv og utøve skjønn etter beste evne.

 

Derfor informerte vel også den aktuelle moderator deg om at den ikke tolkes å stride med retningslinjene, noe det er vedkommende som har mandat å avgjøre eller ikke. Jeg regner med du setter pris på at du ble kontaktet og informert om hvordan slikt tolkes, slik du selv lenge har etterspurt. :)

Lenke til kommentar

Nei! Jeg skjønte ikke hva tråden omhandlet. Det er hele poenget. Jeg måtte fysisk klikke på emnetittelen og kikke på tråden før jeg skjønte hva den aktuelle bruker mente, det er unødvendig. Man skal skjønne hva tråden omhandler ved se på emnetittelen, som beskrevet i retningslinjene §2. Kategorier, tråder og emner. En ting er å ikke være noen paragrafrytter en annen ting er å ikke utøve vilje til å ta tak i et åpenbart problem for å gagne brukerne. Såvel for trådstarter som debattanter.

 

Undertegnede er smertelig klar over de interne føringene, når det er sagt gjør dere lurt i å ikke fremstå som arrogante og avissende til kritikk som fremmes. Undertegnede er i sin fulle rett til å kommentere noe han anser som kritikkverdig. Dette var i utgangspunktet således ikke kritikk, men en oppfordring. En oppfordring til å tenke over den angivelige missvilje til å ta tak i en spesifikk problemstilling. Enn om moderator er gitt mandat til å gjøre det vedkommende anser som korrekt og i henhold til retningslinjene betyr ikke det at en gitt moderator ikke kan gjøre feilvurderinger. Moderator har per definisjon ikke mer grunnlag for å sine tolkinger en, en bruker som frekventerer innom forumet daglig ei heller en som tidligere har vært moderator.

 

Undertegnede setter særs pris på tilbakemeldinger, men ingen lekser i "rett skriving" og hva man ikke kan "forvente" av brukerne, det fremstår bare som arrogant og tildels pinlig. Uavhengig av noe så banalt som hvem som har rett eller ikke. God brukerbehandling er mer en å overkjøre brukerne, man skal være imøtekommende og høflig. Enn om retningslinjene kun(?) er noe man skal strekke seg etter er de likevel fundamentet for et godt forum og de bør dertil følges.

 

Dette skled i så måte over i kritikk, noe som egentlig ikke var intensjonen.

 

e: leif

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Det kommer vel helt an på hvem man sender PM. Det er ikke så rart at noen kan være opptatt utenom forumet til tider eller det kan rett og slett være at moderatorer eller administratorer som stort sett holder til i bestemte kategorier kan ha mer arbeid enn noen av de andre. Jeg tenker da f.eks på TWFA som administrator i Samfunn som sikkert ikke går så lenge uten at det ramler ting ned i PM-innboksen.

 

Et tips kan være å sende samme PM til to-tre aktuelle personer, det være seg veiledere, moderatorer eller administratorer så tar en som har tid seg av saken. Dette gjør man da ved å invitere flere til samtalen :)

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at du ser en pm straks den sendes enten du logger deg inn på forumet eller allerede er innlogget g da burde det ikke kreve særlig mye tid eller krefter å svare. og spseielt ikke da det gjelder en sak som har vært mye diskutert i det siste.

 

Men godt nok råd. Skal sende til noe flere hvis jeg ikke hører noe i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar

Se til svarte å bli aktiv, makan til dårligere kvalitet på forumet har jeg aldri før sett. Når man finner over 20 poster på en tidsperiode på under 20 min og det er i hovedsak emnetittelen som er for dårlig så er det noe galt. Alle lå på ubesvarte tråder og siste 24. De første man rapporte ikke har fått seg en advarsel enda så det får meg til å undre over kvaliteten av moderatorer.

Lenke til kommentar

Kjære Chuck Morgan Norris Kane.

 

Jeg vet at hadde du vært forumansvarlig så hadde du løst alt med et velrettet spark. ;)

 

Hadde vår moderering vært basert på profesjonelle krefter så hadde vi kunnet operere med svarstider og ventelistegarantier.

 

Men nå er ikke dette Texas Rangers, men et relativt fredelig norsk forum som på godt og vondt er basert på frivillig innsats. Våre moderatorer er vanlige brukere som tar av sin fritid til å holde orden på forumet, slik at det skal bli et bedre sted å være for andre brukere.

 

Vi kan ikke kreve hverken at de skal gå skift eller bruke tid utover det de selv ønsker, da hadde vi ikke hatt noen moderatorer, og jeg måtte gjort alt selv. Vi må finne oss i at forumet har annen- og sågar tredje prioritet for dem til tider, etter jobb, familie, eksamener, masteroppgaver og hva det måtte være.

 

Vi prøver å ha et dynamisk team, derfor er det noen moderatorer som legger inn årene når kalenderen eller interessen ikke strekker til, og nye kommer inn i stedet. Samtidig er vi avhengig av en viss kontinuitet, erfaring og dyktighet. Bedre med én riktig moderatoravgjørelse det er brukt tid på, enn ti raske hvor det kommer klager på halvparten.

 

Det finnes alternativer til dagens løsning. Vi har noen titusener aktive brukere til en hver tid. Hvis vi innførte betaling for forumet - si et par hundrelapper i året - kunne vi lønnet alle våre moderatorer. Men for oss er det utenkelig at de som skaper forumet gjennom sin aktivitet, det vil si dere brukere, skal måtte betale for det. Og siden jeg antar at de fleste av dere klarer dere med den mengden reklame vi har idag, så er forumets drift avhengig av frivillige sjeler. Noen av dem gjør en innsats som er langt over det man kan forvente, men til tider er vi allikevel "underbemannet", spesielt i oppgave- og eksamenstider, og akkurat nå faller det sammen med utfordringene med en ny forumversjon.

 

Det skaper litt leveringsproblemer på modsiden, og må vi antagelig leve med. Vi har ikke mulighet tl å ha folk sittende standby og vente på at det brenner noe sted. Når du så rapporter 20 tråder i en sleng - noe vi er takknemlig for at du tar deg tid til - så tar det tid før noe skjer.

 

Siden jeg ikke helt ser noen realistiske alternativer, håper jeg du tilgir oss det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Se til svarte å bli aktiv, makan til dårligere kvalitet på forumet har jeg aldri før sett.

Rart du sier det, for jeg har merket meg akkurat det samme. Man skulle tro at med så mange veiledere som nå også er kommet til, burde dette gå på et blunk, men dessverre. Har selv rapportert en rekke årlige emnetitler og en uke senere er de like dårlige. Da er sannsynligvis rapporten min slettet og ingen ting besluttet gjort. Geir forklarer noe av problemet over, men den forklaringen løser dessverre lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva med å få inn flere moderatorer som har emnetitler som sin spesialitet? Eller at online moderatorer får beskjed på sekundet at dårlige poster er rapportert slik at de enten blir fikset på eller skjult for brukere til den er fikset på. For sånn som det er nå, så virker det som om dere skyver mye av jobben på vanlige brukere.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er løsning. Det er ikke mangel på moderatorer som sådan som fører til dette problemet. Det er den manglene viljen til å gjøre den jobben man er satt til. Eller manglende tid om du vil. Det er således derfor forumet innførte veiledere for en tid tilbake, altså fotsoldater som skulle gjøre vaktmester arbeidet deriblant endre emnetittler og flytte tråder, slik at moderatorer kunne ta seg av det mer graverende arbeidet. Det sagt, er det selvsagt ingenting i veien for at moderatorer og administratorer også kan ta i et tak. Men det er fortrinnsvis veilederne som skal ta seg av denne oppgaven.

 

Så burde selvsagt også brukerne gjøre sitt beste for å opprette tråder med beskrivende titler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

For sånn som det er nå, så virker det som om dere skyver mye av jobben på vanlige brukere.

 

Nå er det slik at det stilles en del krav til brukere i våre retningslinjer, noe som alle må følge etter og godta i forumet.

 

Retningslinjene inneholder de regler som skal følges på Diskusjon.no.

Punkt 2. Emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Emnetittel skal være på minimum tre ord.

 

Dette betyder, i klar tekst, at det er brukere selv som er ansvarlig for at emnetittel er korrekt og i samsvar med våre krav til denne. Vår jobb er å passe på, sette i gang tiltak og rette opp de feilene. Vi kan faktisk kreve at brukere selv gjør den jobben, slik som det var tidligere.

 

Nå er det slik at emnetittel/topicsaker havner bakerste i køen nå rapporter skal behandles. Vi har mange og mer alvorligere saker å ta av i løpet av en dag, alt fra drapstusler til selvmord og saker som angår bl.a redaksjonsansvar. Osv osv... Listen kan være temmelig lang.

 

Det er således derfor forumet innførte veiledere for en tid tilbake, altså fotsoldater som skulle gjøre vaktmester arbeidet deriblant endre emnetittler og flytte tråder, slik at moderatorer kunne ta seg av det mer graverende arbeidet

Dette medfører riktighet. Men det hender dit og ofte at ikke alle av oss eller veiledere er innom forumet i alle tider av døgnet, vi har også krav på fritid og fred.

 

Hverken forumadmin eller mods osv har lønnet jobb her i huset så dere må nok ha forståelse for det. :)

 

Så, konklusjonen bør bli følgende, vi innfører den samme ordingen som vi hadde før, et autosvar i trådene til brukere at topicen bør forandres av TS, hva mener dere?

 

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...