Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Vista. Men hvordan er det egentlig med programmer som fungerer i XP i Vista?

 

Vil jeg f.eks kunne bruke avast!, Nero, µTorrent, Winamp og VLC-player ?

8145915[/snapback]

 

Det du bør spørre deg om er først og fremt hvorfor du vil ha Vista, hva har det som XP ikke har? Av programmer, så har VLC oppført seg litt underlig hos meg, avogtil er bildet svart. Winrar får jeg ikke til å fungere med kontekstmeny-valgene, bare ved å åpne programmet. Nero må man vel passe på å ikke installere noen codecer om jeg ikke husker feil.

 

AtW

8145947[/snapback]

 

oppdater Winrar, så fungerer kontekst menyen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du bør spørre deg om er først og fremt hvorfor du vil ha Vista, hva har det som XP ikke har? Av programmer, så har VLC oppført seg litt underlig hos meg, avogtil er bildet svart. Winrar får jeg ikke til å fungere med kontekstmeny-valgene, bare ved å åpne programmet. Nero må man vel passe på å ikke installere noen codecer om jeg ikke husker feil.

 

AtW

8145947[/snapback]

Last ned den nye versjonen så funker kontekstmenyen =)
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe Vista. Men hvordan er det egentlig med programmer som fungerer i XP i Vista?

 

Vil jeg f.eks kunne bruke avast!, Nero, µTorrent, Winamp og VLC-player ?

8145915[/snapback]

 

Det du bør spørre deg om er først og fremt hvorfor du vil ha Vista, hva har det som XP ikke har? Av programmer, så har VLC oppført seg litt underlig hos meg, avogtil er bildet svart. Winrar får jeg ikke til å fungere med kontekstmeny-valgene, bare ved å åpne programmet. Nero må man vel passe på å ikke installere noen codecer om jeg ikke husker feil.

 

AtW

8145947[/snapback]

 

 

oppdater Winrar, så fungerer kontekst menyen

8147316[/snapback]

 

 

Sjekk her :

Windows Vista : Programs That Do and Don't Work

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe Vista. Men hvordan er det egentlig med programmer som fungerer i XP i Vista?

 

Vil jeg f.eks kunne bruke avast!, Nero, µTorrent, Winamp og VLC-player ?

8145915[/snapback]

 

Det du bør spørre deg om er først og fremt hvorfor du vil ha Vista, hva har det som XP ikke har? Av programmer, så har VLC oppført seg litt underlig hos meg, avogtil er bildet svart. Winrar får jeg ikke til å fungere med kontekstmeny-valgene, bare ved å åpne programmet. Nero må man vel passe på å ikke installere noen codecer om jeg ikke husker feil.

 

AtW

8145947[/snapback]

 

 

oppdater Winrar, så fungerer kontekst menyen

8147316[/snapback]

 

 

Sjekk her :

Windows Vista : Programs That Do and Don't Work

8148699[/snapback]

 

På lista over ting som virker er jo min winrar-versjon....

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:25

På lista over ting som virker er jo min winrar-versjon....

 

AtW

Bare for å ha nevnt det bruker jeg en gammel WinRar 3.51 som jeg ikke har merket noe problemer med på noen av Vista installasjonene.

 

Men, jeg er for min del litt skeptisk til lister over ting eller programmer som virker eller ikke virker i Vista. Som man ofte også ser i denne tråden er nok ikke dette alltid så svart/hvitt - ja/nei.

 

Som et eksempel; om man leser info vedlagt nye skjermkortdrivere er det ofte rettet feil som gjelder i helt spesifikke spill sammen med helt spesifikke kort, som "alle andre" kanskje er uberørt av.

 

Jeg velger å tro at dette til en viss grad er overførbart til Vista ifht spesifikke programmer på spesifikke maskiner.

Jeg får feks grønne flimmer på noen videoer på den ene maskinen, og ikke på den andre med MS Mediaplayer. Er det da et Mediaplayer/Vista problem, eller et grafikkdriverproblem? (tenker da som paralell til at noen klager over VLC player, mens andre ikke har trøbbel) Det er vel egentlig ikke gitt at det er selve programmet som er problemet. Særlig ikke nå når alle deler av systemet er så ferskt.

 

Likeså fungerer ikke dvalemodus i Vista på 2 av 3 maskiner her, er det et maskinproblem, eller en Vistafeil?

 

Så lister er bra, og spesielt de som også forklarer litt, som den Syar linket til, men jeg tar ikke resultatene for god fisk uten å ha prøvd selv :)

Lenke til kommentar

ATWindsor Postet i dag, 22:25

"Likeså fungerer ikke dvalemodus i Vista på 2 av 3 maskiner her, er det et maskinproblem, eller en Vistafeil?"

 

 

Det er et Vistaproblem. Når Microsoft legger til Dvalemodus som en funksjon så må man kunne regne med at det virker på alle maskiner som oppfyller Vistas maskinvarekrav. De kommer nok med en fiks for det Dvalemodusprobelemet snart. Jeg løste det forerresten på min maskin ved å fjerne en USB-tilkoblet harddisk.

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:25

"Likeså fungerer ikke dvalemodus i Vista på 2 av 3 maskiner her, er det et maskinproblem, eller en Vistafeil?"

 

 

Det er et Vistaproblem. Når Microsoft legger til Dvalemodus som en funksjon så må man kunne regne med at det virker på alle maskiner som oppfyller Vistas maskinvarekrav. De kommer nok med en fiks for det Dvalemodusprobelemet snart. Jeg løste det forerresten på min maskin ved å fjerne en USB-tilkoblet harddisk.

8149460[/snapback]

Her hos meg funker verken dvalemodus eller ventemodus ordentlig.

Lenke til kommentar
Egen partisjon samtidig med XP på en annen går fint. Men av en eller anne for meg uforståelig grunn tilbyr ikke MS noe gratis prøveperiode for Vista, eller dvs de tilbyr ikke selve nedlastningen. Alle Vista versjonene kan brukes i 30 dager uten å legge inn produktnøkkel, men selve programvaren er ikke å skaffe lovlig, verken i beta eller final.

8147308[/snapback]

Bare for å klare opp i det med lisensen: Jeg har fått min Vista Business fra jobben, men valgte å ikke legge inn lisensnummer slik at jeg slipper å bruke opp lisensen hvis jeg blir misfornøyd. Jeg brukte orginalplata til å installere med. Men siden de tilbyr en slik ordning med prøving uten lisens i 30+30+30+30 dager så må det jo være greit for dem. Vista er ikke en lidelse hele tida, men det er mange irritasjonsmomenter jeg kommer over. Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke bruke lisensen jeg fikk og heller gi den til noen andre, men jeg må bare få fingeren ut og legge inn XP+Ubuntu først. Kjenner jeg meg selv godt så blir jeg sittende på forumet og bare forlenge prøvetida helt til jeg MÅ reinnstallere :p

Lenke til kommentar
Men siden de tilbyr en slik ordning med prøving uten lisens i 30+30+30+30 dager så må det jo være greit for dem.

 

Jeg tror ikike Microsoft tilbyr 30x4 dager, men noen har funnet ut at det går an å forlenge "grace" perioden på 30 dager før man må aktivere. Og det er ikke prøvetid, men bare for at de som av en eller annen grunn har problemer med å aktivere med en gang skal få bruke det de har kjøpt.

 

Vi som fikk en Vistalisens etter betatesting fikk faktisk tilgang til Vista et par uker før vi fikk lisensnøkkelen, så da var det kjekt å slippe å aktivere med en gang.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Det var veldig hyggelig å lese dette her. Både for Linux og Vista brukere.

Jeg takker for det i hvertfall. Veldig hyggelig. :)

8137626[/snapback]

 

Kjekt med god tilbakemelding :)

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg kjører 64 bit versjonen av Vista, men kom over en artikkel i bladet PCworld hvor det er skrevet om en brukertest som forteller at 64 bit er tregere enn 32 bit med 1 gb ram og nesten like rask som 32 bit når den har 2 gb med ram.

 

Hva er da grunnen til å kjøre 64 bit? Stabilitet? Eller skal jeg heller bare installere 32 bit versjonen?

 

Noen som har en formening?

Endret av Soft_and_tender
Lenke til kommentar
ATWindsor Postet i dag, 22:25

"Likeså fungerer ikke dvalemodus i Vista på 2 av 3 maskiner her, er det et maskinproblem, eller en Vistafeil?"

 

 

Det er et Vistaproblem. Når Microsoft legger til Dvalemodus som en funksjon så må man kunne regne med at det virker på alle maskiner som oppfyller Vistas maskinvarekrav. De kommer nok med en fiks for det Dvalemodusprobelemet snart. Jeg løste det forerresten på min maskin ved å fjerne en USB-tilkoblet harddisk.

8149460[/snapback]

Bare for orden skyld har vel ikke ATW sagt det som blir sitert, men jeg gjorde det.

 

Uansett, jeg dro frem dette med dvalemodus mest for å få frem et poeng. Hadde jeg kun prøvd Vista på min laptop kunne jeg sagt som Snekker'n til noens frusterasjon, "alt fungerer knirkefritt", det må da være noe dere gjør galt?

Men jeg tror altså ikke jeg selv er årsaken til at dvale virker på ene, men ikke de 2 andre maskinene. Og dermed er det egentlig ganske verdiløst hva andre sier fungerer eller ikke.

 

@Snekker'n, siden du nå har blitt kjendis i denne tråden "han som ikke har noe problem i Vista" :p Kan jeg spørre deg, du har vel nå såvidt jeg har forstått installert Vista på mer enn 10 maskiner (venner kjente osv). Har dvalemodus fungert på ALLE disse maskinene?

 

Simen1 Postet i dag, 00:11

Vista er ikke en lidelse hele tida, men det er mange irritasjonsmomenter jeg kommer over. Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke bruke lisensen jeg fikk og heller gi den til noen andre, men jeg må bare få fingeren ut og legge inn XP+Ubuntu først. Kjenner jeg meg selv godt så blir jeg sittende på forumet og bare forlenge prøvetida helt til jeg MÅ reinnstallere

He he, siden du er en så trivelig kar hjelper jeg deg gjerne ut av elendigheten, bare send meg lisensnøkkelen du :thumbup:

 

Simen1

Bare for å klare opp i det med lisensen: Jeg har fått min Vista Business fra jobben, men valgte å ikke legge inn lisensnummer slik at jeg slipper å bruke opp lisensen hvis jeg blir misfornøyd. Jeg brukte orginalplata til å installere med. Men siden de tilbyr en slik ordning med prøving uten lisens i 30+30+30+30 dager så må det jo være greit for dem.

Ja, dette er vel kanskje ikke annet enn å "tøye strikken" og dermed ikke ulovlig? Men siden Mojo Pin spurte etter lovlige måter å teste Vista på står jeg enn så lenge fast ved at det ikke finnes. Din metode forutsetter jo at man har tilgang til DVD-platen. Jeg har ikke studert lisensbetingelsene godt nok, men om du feks låner meg din DVD, og jeg så installerer den uten å legge inn nøkkel for testing, har ingen av oss da gjort noe galt mener du?

Jeg vet ikke, men det ville nesten overaske meg om det ikke var "forbudt" å låne bort selve mediet også, ikke bare nøkkelen...

Lenke til kommentar

Noen som hadde giddet å forklare meg hvordan jeg kan få både vista og xp fungere fint samtidig. Dvs at jeg har Xp innstalert på en disk men ønsker å kunne bruke Vista som skal innstaleres på en annen disk.. Er det noe hokkus pokkus eller?

Bare til å plugge ut disken med xp når jeg skal innstalere vista eller?

Ønsker å ha muligheten til å velge mellom de to operativssystemene under oppstart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...