Jump to content

pmarius

Medlemmer
  • Content Count

    1953
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 :)
  1. Jeg følger med på denne utviklingen. Og det som slår meg er hvor lite villige operatørene er til å bruke prisene på 5-sifrede nummer i sin markedsføring/info. Fem-sifrede nr inngår ikke i selskapenes "fri bruk", og prisene varierer gjerne mellom 2,39 til 2,99 pr min, pluss en såkalt "oppstartsafgift" som koster omtrent det samme som for et min. På mine egne telefonregninger ser jeg en utvikling som er ganske tydelig. Det er at utgiftene til vanlige samtaler, sms og data holder seg jevnt stabilt uansett. Men likevel blir regningene høyere og høyere for hver måned. Hvorfor? Jo Fordi teleselskapene har selgere som jobber flittig med å overtale bedrifter til å bytte ut det gamle 8-sifrede med fem-sifred nummer. Argumentet er gjerne; "Det er jo så mye lettere for kunden å huske et nummer på fem kontra åtte siffer". "Som om noen går rundt og husker nummer lenger uansett" Resultatet er at både bedriften og spesielt kunden taper. kunden fordi dette er veldig unødvendig dyrt og bedriften fordi de tror at de gjør kundene sine en tjeneste ved å bytte til fem-sifret. Her er et eksempel fra forrige måned: mitt Nett/tv datt ut og jeg ringer Canal digital for å melde fra på deres fem-sifrede 06090. Ut av erfaring vet jeg at disse samtalene blir ganske lange pga at de driver feilsøking og annet under samtalen. Derfor spurte jeg dama i andre enden om hun kunne ringe meg tilbake så jeg slapp å få dette som en stor utgift. "Neida det er helt unødvendig fordi det er gratis å ringe oss" var svaret "Ok, dere tar ikke betalt for denne tjenesten, men det kommer likevel på min telefonregning, svarte jeg. Jeg merket at jo mer jeg forsøkte å forklare dette fenomenet for dama jo mindre skjønte hun. Så jeg gav det bare opp og betalte selv. Da jeg fikk telefonregningen neste måned så jeg at disse tre samtalene til 06090 for å rette en feil jeg ikke hadde skyld i, hadde kostet meg kroner 176,-, selvsagt i tillegg til fastprisabbo-prisen på 299,- , som jeg er blitt lovet av NetCom til å kunne bruke til å "kunne ringe så mye jeg ville". Dette er blitt selskapenes nye "melkeku" og de bruker svært mye energi på å gjemme det under teppet fordi de vil selvsagt at denne gullgruven skal være åpen så lenge som mulig. Jeg oppdaget for eksempel for et par måneder siden at et selskap hadde lagt seg veldig mye lavere enn konkurrentene i pris. Bare 1,49/min. Noe som er helt utrolig billig sammenlignet med de andre. Jeg skrev en mail til dem og spurte om hvorfor de ikke bruker denne opplagte pr-fordelen for alt den er verd? Resultatet? Jo, de verdiget meg ikke en gang et svar. Dette er det samme selskapet som i disse dager kjører en kampanje på tv hvor to stykker sitter på et trangt fly og snakker om at det at de ikke reiser på første klasse kommer kundene så mye til gode på pris, fordi de ikke har høye representasjonskostnader eller noe i den duren. Men det som virkelig forundrer meg er hvor mye medier som Amobil, ITavisen, teknopresse og vanlig dagspresse også ignorerer dette. Det er så tydelig at dette kommer til å bli teleseskapenes neste markedsføringsprosjekter. Samtidig unngår alle bevisst å skrive om det, er for meg en gåte?
  2. Denne saken har vært over hele verden i dag. Men den har absolutt ingen relevans for noen. Den forteller noe som alle vet fra før: at brukeren av nettlesere kan se passordene brukeren selv har sagt "ja" til at nettleseren skal lagre. En ikke-sak som kun er dårlig "journalistikk" og fyllmasse...
  3. Typisk; bare negative kommentarer! Hva er det i veien med dere? går dere rundt og er sure hele tiden eller noe? Journalisten har da vel aldri sagt at dette er apper du "må ha". Det er kun en ny artikkelserie hvor de anbefaler apper Amobil har funnet ut i løpet av uken at de liker...
  4. Tipper en del amerikanske selskaper som mistet sine kontrakter til Huawei har en del med dette å gjøre, gjennom sine lobbyister i Washington. Akkurat som om en av verdens største leverandører av elektronikk ville risikere å miste verdens største marked frivillig, fordi de er klønete med sikkerheten. Mr. "mannen som leder sikkerhetskomitéen i representantenes hus, republikaneren Mike Rogers" har nok noen gode venner i telecomindustrien i USA.
  5. serpentbane666: ideen din om hvordan en slik taxi-app skulle fungere var gjennomtenkt og ganske smart, og virker rettferdig for alle. Lager du apper selv? I så fall bør du sette i gang med denne..
  6. Appen du sikter til hindrer ikke telefonen å gå i deep sleep nei, dette er sjekket i CPU Spy. WiFi står allerede på "off when in sleep". Oppdateringen du snakker om (XXLFB) er allerede utprøvd og har ikke gitt meg og andre noen bedringer på batterifronten. Batteriproblemer av så stor grad har neppe noe med enkeltapper å gjøre. Leser du hele mitt innlegg ser du at alt av sparetiltak er utprøvd uten hell. Klart kan men hente litt ekstra i å "tweeke", men når forskjellen på batteritiden ligger på gjennomsnittlig 8-10 timer på en defekt modell og 2 dager på fungerende modell, så er det noe knakende galt "under panseret". Ok skjønner. Da har du vel ikke så mange muligheter igjen, regner med du har forsøkt factory reset også? Tyder på hardwarefeil, og da må vel problemet ditt løses med garantien.
  7. Ser du har en app som heter "Kik messenger", som har brukt 7% av batteriet. Når du innstallerer denne gir du samtidig tillatelse til at appen kan hindre telefonen i å gå i "deep sleep" eller sovemodus. Denne tar nok mye strøm i stand-by. Dessuten er det ikke alle som er klar over at man kan sette tlf til automatisk å skru av WiFi når den ikke er i bruk. Det finner du under Innstillinger -> WiFi/trådløs -> Avansert. Dessuten kom det en oppdatering til S3 over OTA i går på litt over 70 mb. Er ikke sikker på hva den gjør, men tror den kan ha noe med batterisparing å gjøre siden den la inn en glidebryter for å justere skjermlys i nedtrekksmenyen. Så det er flere ting du kan gjøre, start med å avinstallere Kik messenger. Jeg har hatt min S3 3 uker. Jeg er veldig nøye på innstillinger og på hvilke tillatelser jeg gir apper, og min bruker bare 3-4% strøm over natten. På dagtid bruker jeg telefonen normalt til alt jeg har lyst til. likevel bruker den lite batteri. Nå er klokka 17:09 f.eks og jeg har 77% strøm igjen. Den var fulladet da jeg sto opp klokka 09. P.s en siste ting: Jeg har 20-30 apper innstallert. Her forleden gikk jeg gjennom alle og sjekket hvilke som drev med synkronisering og slikt i bakgrunnen. Det viste seg og være overraskende mange. Jeg stilte om alle slik at de syncer når jeg åpner appen istedenfor i bakgrunnen. Det hadde hjalp ganske mye på batteriet (+ en del på dataregningen).
  8. Jeg er veldig lite glad i den produkteksponeringen vi møter over alt i samfunnet i dag, et fenomen som er veldig tilstedeværende på nettet. Jeg har derfor valgt å blokke mest mulig reklame i nettleseren min. På den annen side er det lett å forstå argumentene Deres om hvorfor jeg burde ha på reklamevisning: "Skal man ha tilgang til gode, gjennomarbeidede saker, må man ta med reklamen også". Skulle virkelig ønske Dere hadde andre måter å tjene penger på, men ser realiteten her. Så jeg valgte å gjøre et unntak og skru av reklameblokkering hos Dere. Dette er første gang jeg har gjort, men kanskje ikke den siste.
  9. Er e-bøker sexy?! Snodige seksuelle preferanser på journalisten her, som tenker på sex når han ser på e-bøker :-D
  10. Jeg er ikke uenig i det, men i mitt tilfelle sluker telefonen strøm i standby-modus. I det verste tilfellet har telefonen gått fra fullt oppladet til helt tom på 8 timer, uten at den har vært i bruk. Kun Android OS-prosessen har stått for 97% av forbruket. Dette er nok ikke snakk om manglende batterikapasitet, men en bug i OS som tapper batteriet - og det mener jeg allikevel det må være lov å klage litt på... Om jeg ikke tar feil så er det slik at alle apper som blir installert og har tilhørende systemprosesser går inn under android os. Hvilke apper har du installert? Dette er ikke noe problem å fikse. Jeg hadde samme problemet første natten jeg hadde Note. Den var fullt oppladet da jeg la meg om kvelden, og da jeg sto opp neste morgen hadde den brukt 49% av batteriet mens jeg sov og telefonen lå i ro. Det viste seg at det var Wi-Fi som var synderen. Jeg gikk inn i WiFi-innstillingene og satte den til å skru av WiFi når skjermen skrues av. Nå er det igjen 98% batteri om morgenen når den er fulladet kvelden før :-)
  11. Faktaboks: "Kortplass: Micro-SD (Inntil 32 GB)" Bildetekst: "Det er ikke noen plass for minnekort i Samsung Galaxy Nexus" Hm dette var lite gjennomtenkt. Hva er det som er riktig egentlig?
  12. Hm jeg gikk rett i fella på spm 3 i luke 11. Svarte "2" på antall kameralinser, tenkte jo selvsagt ikke på den foran. Fellespørsmål, Luringer...
  13. Du har misforstått helt det jeg mente. Telenor har tatt regningen nettopp for å unngå videre negativ publisitet siden hun hadde gått til media allerede. Det er flere hensyn de må ta enn "å fremstå som imøtekommende". Selvsagt vil de fremstå som om de behandler kundene bra, men de må ikke være så imøtekommende at de får et renn fra alle andre som har fått ekstremt høye regningen pga egen dumhet. Den overskriften du skisserer: "TELENOR BESTIKKER KUNDE FOR Å UNNGÅ NEGATIV PUBLISITET" unngår de jo ved å avtale med kunden at hun holder kjeft som takk for at de tar regningebn.
  14. mange apper på Marked er svært tvilsomme. Blir veldig mistenksom når en app som kun skal være en helt vanlig klokke trenger tillatelse til å vite nøyaktig hvor du befinner deg, ha full tilgang til hva den vil på internett samt kunne bruke telefonfunksjonaliteten som den vil. Alle klokkeappene til ZT Clockworks forlanger dette for å la seg innstallere, som denne: https://market.android.com/details?id=org.ZT.Italiafree& Dafeature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9yZy5aVC5JdGFsaW FmcmVlIl0.
×
×
  • Create New...