Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

CA anti-virus fynket ikke bra hos meg. Fikk innstalert det og oppdatert men så kommer alle synptomene på at det ikke fyngere. Først klikker mediaplayeren, så klikker alle mappene og så klikker nettleserene.

Skru av maskinen fungerer ikke. Må skrue av knappen manuelt. Etter jeg har restartet 3 -4 ganer og uinnstalet programmet fynker alt som det skal igjen.

Akuratt det samme skje når jeg innstalere iTunes, Office 2004 og CA.

Utrolig irreterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CA anti-virus fynket ikke bra hos meg. Fikk innstalert det og oppdatert men så kommer alle synptomene på at det ikke fyngere. Først klikker mediaplayeren, så klikker alle mappene og så klikker nettleserene.

Skru av maskinen fungerer ikke. Må skrue av knappen manuelt. Etter jeg har restartet 3 -4 ganer og uinnstalet programmet fynker alt som det skal igjen.

Akuratt det samme skje når jeg innstalere iTunes, Office 2004 og CA.

Utrolig irreterende.

8121190[/snapback]

 

Kjører både iTunes og Office uten problemer, jeg :) Hvilke Vista-versjon har du?

Lenke til kommentar
CA anti-virus fynket ikke bra hos meg. Fikk innstalert det og oppdatert men så kommer alle synptomene på at det ikke fyngere. Først klikker mediaplayeren, så klikker alle mappene og så klikker nettleserene.

Skru av maskinen fungerer ikke. Må skrue av knappen manuelt. Etter jeg har restartet 3 -4 ganer og uinnstalet programmet fynker alt som det skal igjen.

Akuratt det samme skje når jeg innstalere iTunes, Office 2004 og CA.

Utrolig irreterende.

8121190[/snapback]

 

Kjører både iTunes og Office uten problemer, jeg :) Hvilke Vista-versjon har du?

8121358[/snapback]

Office får jeg ikke innstalert. Det er versjon 2003. Den fynket fint på Xp.

iTunesen jeg la inn var av nyeste versjon, når jeg skulle legge til ca 5k sanger i biblioteket klikket alt.

Vista versjonen min er Home Premium engelsk. Mulig alt er krøll hos meg, men måtte formatere to ganger etter første gan jeg innstalerte Vista så alt burde egentlig fungere ok.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Ikke sikker på om dere har sett noe artikkel angående Ready boost i vista men jeg poster en link om ready boost som gamespot har testet

8121571[/snapback]

Jeg har sett tilsvarende resultater fra 2 andre plasser. (Redigert: Her og ..)

 

Første halvdel av konklusjonen er jo grei: De sier at Readyboost har en enorm effekt hvis man kjører Vista på 512MiB ram, og videre at man er en tulling om man kjører Viste på så lite ram.

 

Men andre halvdel av konklusjonen skjønner jeg ikke logikken til. De anbefaler alle å kjøpe en minnepinne for å øke ytelsen i Vista selv om det ikke har noen særlig effekt når man har 1GiB ram og absolutt null positiv effekt om man har 2GiB. De anbefaler altså folk å kaste bort penger på ting som ikke gir dem noe nytte tilbake.

 

Personlig mener jeg at hvis man har 512MB ram så bør man enten holde seg unna vista eller bruke pengene på mer ram i stedet for å sløse de bort på mindre effektive ting som USBminne og readyboost. Selv en 4GiB minnepinne ville ikke gitt like bra effekt som å oppgradere med en halv GB ram.

 

Litt cowboy-aktig sagt: Readyboost er for tullinger..

(.. og de som absolutt skal kjøre Vista på et gammelt system som ikke kan oppgraderes til over 512MB ram.)

Lenke til kommentar
Ikke sikker på om dere har sett noe artikkel angående Ready boost i vista men jeg poster en link om ready boost som gamespot har testet

8121571[/snapback]

Jeg har sett tilsvarende resultater fra 2 andre plasser. (Redigert: Her og ..)

 

Første halvdel av konklusjonen er jo grei: De sier at Readyboost har en enorm effekt hvis man kjører Vista på 512MiB ram, og videre at man er en tulling om man kjører Viste på så lite ram.

 

Men andre halvdel av konklusjonen skjønner jeg ikke logikken til. De anbefaler alle å kjøpe en minnepinne for å øke ytelsen i Vista selv om det ikke har noen særlig effekt når man har 1GiB ram og absolutt null positiv effekt om man har 2GiB. De anbefaler altså folk å kaste bort penger på ting som ikke gir dem noe nytte tilbake.

 

Personlig mener jeg at hvis man har 512MB ram så bør man enten holde seg unna vista eller bruke pengene på mer ram i stedet for å sløse de bort på mindre effektive ting som USBminne og readyboost. Selv en 4GiB minnepinne ville ikke gitt like bra effekt som å oppgradere med en halv GB ram.

 

Litt cowboy-aktig sagt: Readyboost er for tullinger..

(.. og de som absolutt skal kjøre Vista på et gammelt system som ikke kan oppgraderes til over 512MB ram.)

8121929[/snapback]

 

Readyboost er ikke "ekstra minne" , mange misforstår hvordan dette funker.

Det legger seg som et ekstra funksjons tillegg mellom paging file operation og memory .

Så det sier seg selv at i et system med kun 512MB minne og derfor mye pagefile bruk at effekten sees best .

Defor er det selvfølgelig også viktig at readyboost enheten er vesentlig raskere enn normal HD som pagefile ligger på.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Hmm .

Jeg har Vista OEM Ultimate .

Med bla.

Office 2003 (full install)

CA eTrust Antivirus V.8

Nero 7.5 Premium (full install)

 

Alt installert og virker uten problemer .

Så og si at ditt og datt ikke virker i Vista er en sannhet med modifikasjoner ....

8122217[/snapback]

Hvordan får du det til å virke da?

Selv har jeg prøvd å innstalere alle de programmene du har nevnt der men hele systemet ble helt klikk. Før jeg innstalere går alt glatt men etter innstalasjon begynner alt å bli ustabilt. Mulig det bare er feil hos meg da.. La merke til at den ene disken min kommer opp som en WDC mens den egentlig er en Samsung Spinpoint, ganske merkelig...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ikke sikker på om dere har sett noe artikkel angående Ready boost i vista men jeg poster en link om ready boost som gamespot har testet

8121571[/snapback]

Jeg har sett tilsvarende resultater fra 2 andre plasser. (Redigert: Her og ..)

 

Første halvdel av konklusjonen er jo grei: De sier at Readyboost har en enorm effekt hvis man kjører Vista på 512MiB ram, og videre at man er en tulling om man kjører Viste på så lite ram.

 

Men andre halvdel av konklusjonen skjønner jeg ikke logikken til. De anbefaler alle å kjøpe en minnepinne for å øke ytelsen i Vista selv om det ikke har noen særlig effekt når man har 1GiB ram og absolutt null positiv effekt om man har 2GiB. De anbefaler altså folk å kaste bort penger på ting som ikke gir dem noe nytte tilbake.

 

Personlig mener jeg at hvis man har 512MB ram så bør man enten holde seg unna vista eller bruke pengene på mer ram i stedet for å sløse de bort på mindre effektive ting som USBminne og readyboost. Selv en 4GiB minnepinne ville ikke gitt like bra effekt som å oppgradere med en halv GB ram.

 

Litt cowboy-aktig sagt: Readyboost er for tullinger..

(.. og de som absolutt skal kjøre Vista på et gammelt system som ikke kan oppgraderes til over 512MB ram.)

8121929[/snapback]

Readyboost er ikke "ekstra minne" , mange misforstår hvordan dette funker.

Det legger seg som et ekstra funksjons tillegg mellom paging file operation og memory .Så det sier seg selv at i et system med kun 512MB minne og derfor mye pagefile bruk at effekten sees best .Defor er det selvfølgelig også viktig at readyboost enheten er vesentlig raskere enn normal HD som pagefile ligger på.

8122310[/snapback]

Men uansett om pagefila ligger på flash eller harddisk er det jo like fullt direkte usmart å kombinere tidenes mest minnekrevende OS med en PC med lite ram, slik at man får enorm bruk av pagefil.

 

"Mindre elendig" er ikke synonymt med "bra" ;)

Lenke til kommentar
Simen1 Postet i dag, 16:24

Første halvdel av konklusjonen er jo grei: De sier at Readyboost har en enorm effekt hvis man kjører Vista på 512MiB ram, og videre at man er en tulling om man kjører Viste på så lite ram.

 

Men andre halvdel av konklusjonen skjønner jeg ikke logikken til. De anbefaler alle å kjøpe en minnepinne for å øke ytelsen i Vista selv om det ikke har noen særlig effekt når man har 1GiB ram og absolutt null positiv effekt om man har 2GiB. De anbefaler altså folk å kaste bort penger på ting som ikke gir dem noe nytte tilbake.

 

Personlig mener jeg at hvis man har 512MB ram så bør man enten holde seg unna vista eller bruke pengene på mer ram i stedet for å sløse de bort på mindre effektive ting som USBminne og readyboost. Selv en 4GiB minnepinne ville ikke gitt like bra effekt som å oppgradere med en halv GB ram.

Er jo i og for seg ening i ditt resonnement, og readyboost på en maskin med 512MB kan vel betraktes som brannslukning.

Men til det med "absolutt null positiv effekt" om man feks har 2GB er jeg litt i tvil. Mange snakker jo for eksempel varmt om 4GB minne i Vista, og det nevnes jo også i innleding på den testen på Gamespot.com. Dette da til tross for at jeg ikke kan se noe som helst i de resultatene tilsi at 4 GB er noe bedre enn 2GB.

Jeg tror kanskje dette likevel kan ha en litt mer subtil effekt i Vista med tanke på hvordan den utnytter minne (superfetch) slik at mer data kan legges som raskt tilgjengelig. Altså som ikke går på produksjon av fps i et spill, men heller åpning av programmer ol. Tenker da at det kan være en slik effekt av readyboost også?

 

Vel, det er egentlig bare synsing, og "jeg tror" fra min side, er egentlig litt skeptisk til nytten av 4GB vs 2 også, så hører gjerne noen mer kvalifiserte slå i hjel mine teorier :p

 

Lurer forresten også på en ting ang dette med at Vista "lærer" hva vi bruker mest, og legger dette slik at det skal starte rask. Husker den det også etter reboot?

Syns feks ikke Word starter så himla raskt med mindre jeg allerede har brukt det en gang siden restart (som det jo også gjorde i XP). Og bruker ikke særlig mange applikasjoner på denne maskinen, stort sett Word, Outlook og internett. (Intel PM1,7Ghz, 1GB ram, 7200rpm disk)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Lurer forresten også på en ting ang dette med at Vista "lærer" hva vi bruker mest, og legger dette slik at det skal starte rask. Husker den det også etter reboot?

Syns feks ikke Word starter så himla raskt med mindre jeg allerede har brukt det en gang siden restart (som det jo også gjorde i XP). Og bruker ikke særlig mange applikasjoner på denne maskinen, stort sett Word, Outlook og internett. (Intel PM1,7Ghz, 1GB ram, 7200rpm disk)

8123471[/snapback]

Den skal jo kunne analysere hvilke dager man bruker hvilke programmer osv., så det ville vært veldig rart om den ikke husket slikt etter omstart.

 

Selv bruker jeg excel ca. 1 gang per dag, og nå etter en omstart brukte det kanskje litt under 2 sekunder på å starte, uten noe diskaktivitet. Word, som jeg nesten aldri bruker, hadde litt diskaktivitet når jeg startet det, og brukte rundt 3 sekunder på oppstarten (er ikke 100% sikker på at jeg ikke har åpnet excel siden reboot. Skal sjekke når jeg har sett ferdig film). Jeg aner desverre ikke hvor lang tid det tar å starte disse programmene i XP.

 

Hvor mye har du på "cached" under physical memory i task manager? Med 1 GiB RAM kan det jo hende Windows har prioritert ofte brukte systemfiler inn i prefetch over office-programmene, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Hvordan hindre Vista i å aktivere? Den sier det er 28 dager igjen, men at den vil aktivere automatisk i morgen. Problemet er at det broren min fikk feil versjon når vi kjøpte maskina, så i påvente på riktig OS, prosessor og skjermkort (:p) er det jo ikke smart om den aktiveres. Det gjør meg egentlig ingenting, men de mister muligheten til å viderselge Vista til en som vil ha den versjonen, og det er ikke en gang sikkert de er klar over det, og en uheldig person får da ufungerende Vista...

 

Altså, utsette aktiveringa. Eller spør den bare om vi vil aktivere i morgen?

Lenke til kommentar
Hmm .

Jeg har Vista OEM Ultimate .

Med bla.

Office 2003 (full install)

CA eTrust Antivirus V.8

Nero 7.5 Premium (full install)

 

Alt installert og virker uten problemer .

Så og si at ditt og datt ikke virker i Vista er en sannhet med modifikasjoner ....

8122217[/snapback]

Hvordan får du det til å virke da?

Selv har jeg prøvd å innstalere alle de programmene du har nevnt der men hele systemet ble helt klikk. Før jeg innstalere går alt glatt men etter innstalasjon begynner alt å bli ustabilt. Mulig det bare er feil hos meg da.. La merke til at den ene disken min kommer opp som en WDC mens den egentlig er en Samsung Spinpoint, ganske merkelig...

8122580[/snapback]

 

Før jeg har installert noe har jeg gitt meg selv admin rettigheter og slått av user access control . Og enabled lokal admin kontoen .

 

Office 2003 var ikke noe spesiell vanskelig å installere .

Installerte mens logget inn på lokal administrator konto.

 

Nero 7.5 ble installert med å "cleare alle assosiasjoner" før ferdig prosessen fra vanlig brukerkonto

.

CA antivirus - plain install (next-next-next osv) , fra vanlig egen brukerkonto.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...