Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Det er helt irrelevant, hva er det du prøver å si?

Nei, det er faktisk helt relevant. Sorry å si det, men du høres ut som en som enten akkurat har tatt lappen og kjører 100% "etter boken", eller en som ikke har lappen i det hele tatt.

 

 

Et lite tips til deg.

 

Hvis du er uenig I hva andre skriver, prøv å argumentere imot og spesifiser hva du er uenig I.  Blir mye mere interessant for alle parter I stedet for bare å drive med tåkeprat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Leverte mitt bidrag..? Passerte så vidt fartsgrensa selv, farligste jeg gjorde må ha vært å svinge inn sidegatene uten å blinke mens jeg ble forsøkt presset av veien. Hadde jeg virkelig hatt min del i det her så hadde jeg ikke posta innlegget...

 

Får skaffe meg dashbordkamera, mtp at dette var skikkelig hollywoodhistorie

Jeg har bare din fremstilling av saken, men det er alltid en grunn til at andre blir provosert. I tillegg er det ikke noe særlig lurt å hive mere bensin på bålet ved å bremse ned når du har en hissigpropp I ræva, og du bør også tilrettelegge for forbikjøring hvis vedkommende ønsker seg forbi. Sving gjerne inn på nærmeste busslomme og slipp forbid kranglefanten og hvis vedkommende også stopper så tar du deg en prat. Mye bedre det enn å fortsette fighten I trafikken

Jo det skjønner jeg godt; som oftest er det to sider av saken, men som sagt var dette en bil som kom imot og bråsnudde midt i sentrum foran meg. Slippe han forbi var vanskelig da det kom trafikk imot hele tiden siden det er en 40 vei midt i byen. Virka nesten som han var rusa, er mye ruskjøring her, for ansiktsutrykket hans var ikke sinna, men han satt og lo og smilte (?) uansett hvordan jeg hadde vridd på detaljene her så er det lite jeg kan ha gjort for å fremprovosere da han ble provosert nok av at jeg tuta på han fordi han var like ved å treffe meg:/

Lenke til kommentar

Det fine med trafikkreglene er at de er absolutte. Enten man har tatt lappen igår eller kjørt i 30 år.

 

Det finnes mange som har kjørt "lenge nok" til at de har begynt å tolke reglene og mene hvordan man "egentlig burde kjøre". Dette er heller uheldig og ikke nødvendigvis noe å skryte av på internett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

uansett hvordan jeg hadde vridd på detaljene her så er det lite jeg kan ha gjort for å fremprovosere da han ble provosert nok av at jeg tuta på han fordi han var like ved å treffe meg:/

 

 

Det at du valgte å bremse ned når du fikk  vedkommende bak deg var høyst sannsynlig medvirkende til å eskalere konflikten.

Som sagt, det er livsfarlig for omgivelsene når to trafikanter er I en slik konflikt. All fokus blir rettet mot den andre parten og andre trafikanter kan fort bli skadelidende.

Lenke til kommentar

Problemet er at enkelte kjører som komplette idioter og når noen kommer i vegen for dem blir de hissige som fy.

 

For en del år sia passerte jeg en bil som lå til høyre inn i en rundkjøring. Trearmet og siden jeg skulle av på avkjøring nr. 2 så lå jeg i venstre felt. Resultat bil som lå til høyre følger etter, blinker med lys ligger tett opp i ræva og det som verre er. Ble vist pottesur siden han ble kjørt forbi når vedkommende lå i feil feilt inn i rundkjøring og det var heller ingen risiko ved pasering. Klarte på ett eller annet vis  skremme tullingen da han tilslutt ga opp og tok en usving.

Lenke til kommentar

Et lite tips til deg.

 

Hvis du er uenig I hva andre skriver, prøv å argumentere imot og spesifiser hva du er uenig I.  Blir mye mere interessant for alle parter I stedet for bare å drive med tåkeprat.

Et lite tips til deg er å svare når noen spør, og ikke desperat prøv alt du kan for å vri deg unna. Det styrker ikke akkurat posisjonen din, for å si det sånn. Det jeg mente med at du neppe har hatt lappen, eller i alle fall ikke har hatt den lenge, er at det er svært stor forskjell på teori og praksis. Dette er noe man merker når man har kjørt en stund. Etter tyve år bak rattet husker jeg fint lite av det jeg lærte i teorien (annet enn det helt grunnleggende), fordi det ikke er relevant. Det har ingenting i den virkelige verden å gjøre. Eller for å si det sånn er teorien kun sort/hvit, mens den virkelige verden er nesten utelukkende i gråsoner. Skilt, trafikklys osv er jo sort/hvit (enten kjører man for fort, ellers gjør man det ikke), men når det gjelder å omgås andre trafikkanter er det stort sett bare gråsoner som gjelder.

 

Dette igjen gjør at det er helt håpløst å prøve å blande disse to i en diskusjon, og spesielt ikke når man bare vet en liten del av den. Ta den budbilen, for eksempel. Hvem hadde rett der? Teoriboken din kan si en ting, men i den virkelige verden er det langt mer som teller inn. Hva om f.eks en liten unge skal på to ukers ferie, og budbilen prøver å nå frem før flyet går for å levere en leke til ungen? Hva hvis sjåføren selv skal på ferie og må rekke et fly? Dette er dagens siste levering, og han er allerede litt sent ute. Dermed må han ta en liten spansk en (uten å bryte loven) for å rekke å levere varen og komme hjem tidsnok til å rekke flyet. Hva hvis det var livsviktig medisin, og apoketet var stengt? Hva hvis, hva hvis... Som sagt vet du bare en ørliten bit av den hele historien, og den er slettes ikke i sort/hvit, som teoriboken din. Det er nettopp dette jeg mistenker deg for å ikke skjønne helt, eller ikke tenke over.

 

Og ja, selvsagt er det motargumenter mot alt jeg har sagt her angående budbilen. Det igjen viser jo bare enda tydeligere hva jeg mener. Det er ikke mulig å diskutere noe i sort/hvit når hele temaet er i gråsoner. Hadde alt vært sort/hvitt, hadde vi jo ikke hatt noen diskusjon i første omgang. Da hadde det i stedet vært 100% klart hvem som hadde rett.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

xzFItlO.jpg

 

Beklager dårlig bilde fra Google Streetview. Hvordan mener dere at man skal legge seg her? Stemmer det at man skal gå ut fra 1. 2. og 3. avkjørsel, uansett hvordan disse er plassert? Opplever at folk som skal til Damsgård legger seg innerst i rundkjøringen. Skiltet viser riktig nok at Damsgård ligger "til venstre", men det er 2. utkjørsel og det er mer hensiktsmessig å ligge ytterst. Jeg mener at "venstre/høyre/rett frem"-begrepet kan være misvisende i dette tilfellet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det fine med trafikkreglene er at de er absolutte. Enten man har tatt lappen igår eller kjørt i 30 år.

 

Det finnes mange som har kjørt "lenge nok" til at de har begynt å tolke reglene og mene hvordan man "egentlig burde kjøre". Dette er heller uheldig og ikke nødvendigvis noe å skryte av på internett.

Ingen trafikkregler som er absolutte

Lenke til kommentar

xzFItlO.jpg

 

Beklager dårlig bilde fra Google Streetview. Hvordan mener dere at man skal legge seg her? Stemmer det at man skal gå ut fra 1. 2. og 3. avkjørsel, uansett hvordan disse er plassert? Opplever at folk som skal til Damsgård legger seg innerst i rundkjøringen. Skiltet viser riktig nok at Damsgård ligger "til venstre", men det er 2. utkjørsel og det er mer hensiktsmessig å ligge ytterst. Jeg mener at "venstre/høyre/rett frem"-begrepet kan være misvisende i dette tilfellet.

Hmm... Høyre fil for sentrum og damsgård, venstre for E39. Venstre fil for siste avkjørsel mener jeg kjørelærern min sa. 

Lenke til kommentar

 

Et lite tips til deg.

 

Hvis du er uenig I hva andre skriver, prøv å argumentere imot og spesifiser hva du er uenig I.  Blir mye mere interessant for alle parter I stedet for bare å drive med tåkeprat.

Et lite tips til deg er å svare når noen spør, og ikke desperat prøv alt du kan for å vri deg unna. Det styrker ikke akkurat posisjonen din, for å si det sånn. Det jeg mente med at du neppe har hatt lappen, eller i alle fall ikke har hatt den lenge, er at det er svært stor forskjell på teori og praksis. Dette er noe man merker når man har kjørt en stund. Etter tyve år bak rattet husker jeg fint lite av det jeg lærte i teorien (annet enn det helt grunnleggende), fordi det ikke er relevant. Det har ingenting i den virkelige verden å gjøre. Eller for å si det sånn er teorien kun sort/hvit, mens den virkelige verden er nesten utelukkende i gråsoner. Skilt, trafikklys osv er jo sort/hvit (enten kjører man for fort, ellers gjør man det ikke), men når det gjelder å omgås andre trafikkanter er det stort sett bare gråsoner som gjelder.

 

Dette igjen gjør at det er helt håpløst å prøve å blande disse to i en diskusjon, og spesielt ikke når man bare vet en liten del av den. Ta den budbilen, for eksempel. Hvem hadde rett der? Teoriboken din kan si en ting, men i den virkelige verden er det langt mer som teller inn. Hva om f.eks en liten unge skal på to ukers ferie, og budbilen prøver å nå frem før flyet går for å levere en leke til ungen? Hva hvis sjåføren selv skal på ferie og må rekke et fly? Dette er dagens siste levering, og han er allerede litt sent ute. Dermed må han ta en liten spansk en (uten å bryte loven) for å rekke å levere varen og komme hjem tidsnok til å rekke flyet. Hva hvis det var livsviktig medisin, og apoketet var stengt? Hva hvis, hva hvis... Som sagt vet du bare en ørliten bit av den hele historien, og den er slettes ikke i sort/hvit, som teoriboken din. Det er nettopp dette jeg mistenker deg for å ikke skjønne helt, eller ikke tenke over.

 

Og ja, selvsagt er det motargumenter mot alt jeg har sagt her angående budbilen. Det igjen viser jo bare enda tydeligere hva jeg mener. Det er ikke mulig å diskutere noe i sort/hvit når hele temaet er i gråsoner. Hadde alt vært sort/hvitt, hadde vi jo ikke hatt noen diskusjon i første omgang. Da hadde det i stedet vært 100% klart hvem som hadde rett.

 

 

Beklager, dette forstod jeg ikke noe særlig av...hvilket innlegg er det du svarer på?

Lenke til kommentar

xzFItlO.jpg

 

Beklager dårlig bilde fra Google Streetview. Hvordan mener dere at man skal legge seg her? Stemmer det at man skal gå ut fra 1. 2. og 3. avkjørsel, uansett hvordan disse er plassert? Opplever at folk som skal til Damsgård legger seg innerst i rundkjøringen. Skiltet viser riktig nok at Damsgård ligger "til venstre", men det er 2. utkjørsel og det er mer hensiktsmessig å ligge ytterst. Jeg mener at "venstre/høyre/rett frem"-begrepet kan være misvisende i dette tilfellet.

 

Ifølge teorilæreren min er det helt enkelt: Skal du svinge til høyre eller kjøre rett frem, legg deg i høyre fil. Skal du svinge til venstre eller snu, legg deg i midten. Dette fordi biler som skal til venstre da ikke blokkerer for biler som skal rett frem.

 

En annen ting han forklarte var at en rundkjøring er en fortsettelse på veien, derfor skal man ikke blinke inn i den. Man skal kun blinke til høyre, og kun når man skal ut av den. Det sier seg selv at man skal inn i den, så da trenger man ikke blinke til venstre. Det samme gjelder hvis man faktisk skal til venstre (fra sentrum til Stavanger eller Flesland på bildet). Biler som skal dit blokkerer ikke for biler som skal til høyre eller rett frem (første utkjørsel på bildet), og biler som ikke er i rundkjøringen har vikeplikt uansett hvor de skal. Biler som er i rundkjøringen har alltid forkjørsrett.

 

Samtidig har vi dette med teori og praksis igjen. Er det lite trafikk, jeg kommer fra sentrum og skal til Damsgård, vil jeg som regel bare kjøre rett frem i rundkjøringen og gi blaffen i filene. Dette gjelder selvsagt kun hvis det er lite trafikk. Kjører jeg rett frem vil jeg ikke trenge å senke farten noe særlig, så jeg oppholder meg kortest tid som mulig i rundkjøringen. Men igjen, dette er utelukkende hvis det er lite trafikk, og jeg ser det er klar bane. Ifølge teoriboken må jeg senke farten (og gjerne stoppe), se om det er klart, og så holde meg i høyre fil uansett. I praksis gjør det ting bare mer tungvindt. Det blir jo som å alltid stoppe på gult lys, uansett om det er lite trafikk eller ikke. Er det gult og lite trafikk, kjører jeg som regel bare rett på. Strengt tatt er det ikke ulovlig, og strengt tatt er trafikklys kun for å skape bedre flyt i trafikken. Å bremse ned på gult lys i et tomt lyskryss er derfor som regel ganske unødvendig. Men atter en gang, det kommer selvsagt ann på hvor mye trafikk det er. Hvis alle tenker sånn hele tiden hadde det jo blitt kaos. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, dette forstod jeg ikke noe særlig av...hvilket innlegg er det du svarer på?

Jeg svarte på det jeg quotet... Jeg stilte deg et helt uskyldig spørsmål om hvor lenge du har hatt lappen, men du nekter plett å svare. Det tyder bare på at du ikke har lappen i det hele tatt, eller ikke har kjørt lenge. Det igjen gjør at du ikke vet helt hvordan det er å faktisk være sjåfør over lengre tid.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

 

Huff, ja, hater fotgjengere og syklister som ikke tenker seg om.

Bilister som ikke tenker seg om er farligere, like farlige som bilister som bevisst prøver å skade noen.

 

 

Ja,når jeg leser historien så får jeg jo inntrykk av at poopadopp leverte sitt bidrag for å holde krangelen igang....og slike fighter i trafikken er livsfarlige for omgivelsene!

 

Hva feiler det folk her, egentlig?  :huh:

 

 

 

Kan du utdype litt her?

Lenke til kommentar

 

Beklager, dette forstod jeg ikke noe særlig av...hvilket innlegg er det du svarer på?

Jeg svarte på det jeg quotet... Jeg stilte deg et helt uskyldig spørsmål om hvor lenge du har hatt lappen, men du nekter plett å svare. Det tyder bare på at du ikke har lappen i det hele tatt, eller ikke har kjørt lenge. Det igjen gjør at du ikke vet helt hvordan det er å faktisk være sjåfør over lengre tid.

 

 

Du får bare leve I den troen.

 

Helt uforståelig for meg hva poenget ditt er..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge teorilæreren min er det helt enkelt: Skal du svinge til høyre eller kjøre rett frem, legg deg i høyre fil. Skal du svinge til venstre eller snu, legg deg i midten. Dette fordi biler som skal til venstre da ikke blokkerer for biler som skal rett frem.

 

Vel, i dette tilfellet er det to veier "til venstre". I dette tilfellet er det da ingen "rett frem", og man sløser dermed bort plass og effektivitet hvis man skal legge seg "til venstre" . Da er det mye bedre å bruke prinsipp om første, andre eller tredje utkjørsel.

 

 

xzFItlO.jpg

 

Beklager dårlig bilde fra Google Streetview. Hvordan mener dere at man skal legge seg her? Stemmer det at man skal gå ut fra 1. 2. og 3. avkjørsel, uansett hvordan disse er plassert? Opplever at folk som skal til Damsgård legger seg innerst i rundkjøringen. Skiltet viser riktig nok at Damsgård ligger "til venstre", men det er 2. utkjørsel og det er mer hensiktsmessig å ligge ytterst. Jeg mener at "venstre/høyre/rett frem"-begrepet kan være misvisende i dette tilfellet.

Hmm... Høyre fil for sentrum og damsgård, venstre for E39. Venstre fil for siste avkjørsel mener jeg kjørelærern min sa. 

 

 

Det er slik jeg kjører, men er ytterst forsiktig fordi jeg vet aldri hvor biler på innerste felt egentlig har tenkt seg når det er så mange som kjører på denne måten (og min måte, som kjørelæreren din beskriver). Vegvesenet bruker "høyre, venstre og rett frem" uten å beskrive hva som egentlig menes med det. Antall utkjørsler? Skiltingen? 

Endret av Quote
Lenke til kommentar

En annen ting han forklarte var at en rundkjøring er en fortsettelse på veien, derfor skal man ikke blinke inn i den. Man skal kun blinke til høyre, og kun når man skal ut av den. Det sier seg selv at man skal inn i den, så da trenger man ikke blinke til venstre.

Dette bør han lære seg. Man blinker inn når man skal lengre enn høyre eller rett over.

For ingen vet hvor langt du skal i den(rett over, til venstre eller helt rundt) og dermed blir trafikkavvikling dårligere. Skal man f.eks ut 3'je og en bil vil inn fra høyre og som skal svinge til høyre, så må denne vente hvis du ikke blinker inn - noe den ikke trenger å gjøre hvis du blinker og bruker blinklyset slik det skal brukes - til veiledning for andre trafikanter.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om f.eks en liten unge skal på to ukers ferie, og budbilen prøver å nå frem før flyet går for å levere en leke til ungen? Hva hvis sjåføren selv skal på ferie og må rekke et fly? Dette er dagens siste levering, og han er allerede litt sent ute. Dermed må han ta en liten spansk en (uten å bryte loven) for å rekke å levere varen og komme hjem tidsnok til å rekke flyet. Hva hvis det var livsviktig medisin, og apoketet var stengt? Hva hvis, hva hvis...

Jada, jeg skjønner at poenget ditt er at ting ikke alltid er sort/hvitt, og det er jeg enig i. Men dette her er som smått provoserende.

 

Nå ganske suksessrike Fredrik Backman skrev for noen år siden et blogginnlegg om en hissig person i trafikken. Man kan sikkert kritisere ham for ikke å kjøre ut til siden for å slippe vedkommende forbi, men innlegget og budskapet uansett er veldig bra. http://fredrik.cafe.se/personligt-meddelande-2/

Lenke til kommentar

Du får bare leve I den troen.

 

Helt uforståelig for meg hva poenget ditt er..?

Å spørre hvor lenge du har hatt lappen er et helt uskyldig spørsmål, men du nekter konsekvent å svare. Det får meg jo til å lure litt på hvorfor. Dette er tråden for å klage over trafikk, men for meg ser det mer og mer ut som om du ikke har lappen engang, og langt mindre har kjørt i noen år. Det igjen gjør at du kan studere teorien til du er blå i trynet, men du er helt uerfaren når det gjelder praksis. Dette er ikke negativt ment, selvsagt. Alt jeg sier er at du kanskje bør dempe deg litt og slutte å leke ekspert, hvis du har null peiling på hva du faktisk sitter og sier. Det virker bare som om du er her for å skape en krangel, og ikke akkurat er noe særlig seriøs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...