Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Irriterer meg over enkelte som parkerer i ei busslomme som ligger ved nærbutikken der jeg bor, som "skal bare" inn på butikken for å handle, istedet for å svinge inn på parkeringsplassen utenfor butikken. Parkeringen i busslomma gjør at de må krysse veien, og som regel står de der med motoren i gang og med full belysning. Det er ikke ofte det stopper buss der, men det var en gang jeg kom kjørende og en skolebuss måtte stoppe midt i veien for å slippe ut barn i veibanen, pga. at det stod to biler i busslomma.

I slike tilfeller som dette så skulle jeg ønske at jeg hadde en bunke med klistremerker i bilen hvor det stod noe pene gloser om hvor ubrukelig sjåføren er til å parkere.

 

E: Sitert pga ny side.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alle gangene jeg har sagt i fra om ting har jeg bare en gang opplevd en sur tone tilbake. Alle andre ganger har jeg blitt møtt med forståelse og respekt. Folk legger seg langflat og innrømmer selv at ting gjerne var unødvendig fra dem sin side bare du legger ting frem på en fin måte.

 

Aldri hatt problemer med å få beskjed heller faktisk. Er litt greit når noen sier ifra om man har blingset på en regel eller et skilt

 

Selv har jeg knapt fått noen kommentarer fra andre (logisk siden jeg kjører feilfritt), men dine erfaringer overrasker meg litt. Når trafikanter blir korrigert av andre så opplever jeg at veldig mange automatisk går I forsvarsposisjon. Mange blir også hissige og irriterte når de blir korrigert.

Men selvfølgelig enig I at det avhenger av måten det blir lagt frem på, og du har sikkert funnet en bra løsning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever både og. Men nå har jo jeg stort sett kontakt med personer som bryter skilting i forbindelse med levering/henting av varer. De fleste "skulle bare" og lover bot og bedring (sikkert). Noen blir veldig sinte, men da har jeg gjerne kommentert mer generelle ting som fart, plassering av lovlig parkert bil ift fortau osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg knapt fått noen kommentarer fra andre (logisk siden jeg kjører feilfritt), men dine erfaringer overrasker meg litt. Når trafikanter blir korrigert av andre så opplever jeg at veldig mange automatisk går I forsvarsposisjon. Mange blir også hissige og irriterte når de blir korrigert.

Men selvfølgelig enig I at det avhenger av måten det blir lagt frem på, og du har sikkert funnet en bra løsning :)

Det hører sjeldenhetene til at jeg også har fått tilstand eller kommentarer på ting etter trafikken. Faktisk, om ikke jeg har fortrengt mye, så har jeg høstet mer skryt enn klage.

 

Jeg påstår ikke at jeg har svaret, men å poengtere feilen en person gjør på en ydmyk måte og oppfordre til at personen retter opp dette uten å fremme det som et krav har vært suksess for min del. At folk setter seg litt i forsvar og sier: "Jeg skal bare.." finner jeg greit naturlig at de sier uten at jeg antar at dette er for å forsvare retten sin til å stå der, heller fremme en grunn for at de stod der.

 

Den eneste gangen jeg har opplevd aggressivitet i retur var den gangen en frue med handikapskilt i frontruten svingte bort til meg og lurte på om jeg kunne gjøre noe med den bilen som stod henslengt over de to eneste plassene for handikappede. (Jeg satt bak rattet på en pickup ikledd dekor for et bilbergingsfirma her lokalt.)

 

Fant nr til karen, fortalte situasjonen og spurte om han kunne komme ut og flytte bilen sin. "Nei, hun kunne pent vente i de 5 minuttene jeg bruker på å handle."

 

Da kjente jeg faktisk sinnet kokte litt og ga han et ultimatum. Enten flyttet han bilen sin pronto ellers så kastet jeg på hjullås, kontaktet politiet og rekvirerte en bil som kunne taue han bort. Han var ute 15 sekunder senere, og slengte fra seg en kommentar om at jeg var en jævla dritunge når han satte seg inn i bilen..

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste tar ting pent og snakket til noen her når de har kjørt med tåkelys på dagtid sammen med kjørelys og de har slått de av. De har jo ikke vært klar over at de kjører med dem på heller. Men så har vi noen fine jeg tok bilder av nå. Dette er standarden der jeg bor og når jeg har skulle rygge henger inn hos meg kan jeg si at når folk parker slik de her gjør blir det ikke lettere.

 

Og jeg gidder ikke å sladde skiltnummer på disse folka når de er så nedsnødde.

 

post-106937-0-48156000-1457968209_thumb.jpg

 

post-106937-0-55112800-1457968224_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare å ringe parkeringsvaktene det  (parkering forbudt skilt på begge bilder)

 

angående tåkelys så har jeg prøvd å kjøre med det selv, men det hjalp lite og distraherende var det da lyset/fokus blir rett foran bilen og ikke langt fram og kanskje det er derfor at så mange folk kræsjer

Lenke til kommentar

Må i såfall være politiet i dette tilfellet sia det er boligområde. Jeg er selv klar over at det er parkering forbudt og folk her gir faen i det. Selv om det er 30 sone her kjører folk i langt høyere hastigheter også.

 

Jeg og madamen har selv opplevd å nesten bli kjørt ned av folk som har gitt bånn gass gjennom gangvei her... Er bare flaks at ingen har blitt kjørt ned enda tror jeg...

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Alt kommer an på hvordan noen forteller vedkommende noe. Kommer noen, selv om de er sure, og sier f.eks "du står litt i veien sånn som du parkerer" eller noe i den dur så ville jeg selv svart veldig høflig og ydmyk "beklager det var jeg ikke klar over", men hadde blitt litt mer sinna/irritert tilbake hvis noen hadde kommet løpende ut og hevet stemmen og "du kan da for faen ikke parkere der". Når det kommer til høflighet så slår døra alltid begge veier.

Lenke til kommentar

De fleste tar ting pent og snakket til noen her når de har kjørt med tåkelys på dagtid sammen med kjørelys og de har slått de av. 

 

Det er tillatt å kjøre med tåkelys sammen med kjørelys i dagslys. Men det er ikke tillatt etter mørkets frembrudd, eller det vil si fra det tidspunktet lyset lager refleksjoner i veien foran deg. Da skal tåkelys IKKE brukes sammen med kjørelys. 

Lenke til kommentar

Må i såfall være politiet i dette tilfellet sia det er boligområde. Jeg er selv klar over at det er parkering forbudt og folk her gir faen i det. Selv om det er 30 sone her kjører folk i langt høyere hastigheter også.

 

Jeg og madamen har selv opplevd å nesten bli kjørt ned av folk som har gitt bånn gass gjennom gangvei her... Er bare flaks at ingen har blitt kjørt ned enda tror jeg...

Ser ut som kommunale skilt og det er ofte kommunale parkeringsvakter brukes i boligstrøk

 

angående tåkelys så er det IKKE lov å bruke tåkelys og kjørelys samtidig, uanset tid på døgnet

Det er tillat med tåkelys og parklys sammen, noe som heller ikke skulle ha vært lov

Lenke til kommentar

 

De fleste tar ting pent og snakket til noen her når de har kjørt med tåkelys på dagtid sammen med kjørelys og de har slått de av.

 

Det er tillatt å kjøre med tåkelys sammen med kjørelys i dagslys. Men det er ikke tillatt etter mørkets frembrudd, eller det vil si fra det tidspunktet lyset lager refleksjoner i veien foran deg. Da skal tåkelys IKKE brukes sammen med kjørelys.

 

Hvor tar du dette fra egentlig?

http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§28-4

 

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

Nærlys

 

Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

 

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.

Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys

 

Tåkelys

 

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Lenke til kommentar

 

Det er tillat med tåkelys og parklys sammen, noe som heller ikke skulle ha vært lov

Hvorfor skulle ikke dette vært lov?

Det er jo helt kurant på dagtid siden lys da brukes for at man skal bli sett, ikke for at man skal se.

 

Tåkelys er kraftigere enn kjørelys og de fleste kjører med både kjørelys og tåkelys da det er for vanskelig å bli klok på bryterne i bilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...